سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

مکمل ها و ویتامین های مناسب برای سلامت پوست

تقویم فارسی اندروید

در هنگام در نظر گرفتن یک روتین مراقبت از پوست، اکثر ما تمرکز زیادی روی مرطوب کننده ها، کرم ها، سرم ها و تونر ها داریم. اگرچه اینها قطعاً مهم هستند اما راز واقعی برای سلامت پوست فراتر از تمرکز بر روی سطح پوست است. در حقیقت، مصرف انواع ویتامین های مناسب برای پوست چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل به اندازه آنچه در لوازم آرایشی خود ذخیره می کنید بسیار مهم است.

بنابراین چه ویتامین هایی برای پوست مفید هستند و چه ویتامین هایی برای پوست خشک یا سایر مشکلات خاص پوست مانند آکنه، چروک یا قرمزی مفید هستند؟ در اینجا آنچه شما باید بدانید گردآوری شده است:

سلامت پوست

نقش ویتامین ها در سلامت پوست

ویتامین ها برای حفظ سلامت کلی بسیار مهم هستند و در سال های اخیر تحقیقات بیشتر نشان داده است که ویتامین ها نقش اساسی در سلامت پوست شما دارند. همچنین اثبات شده است که ترکیبات دیگر آنها دارای خاصیت تقویت کننده پوست نیز می باشد که از جمله می توان به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست تا کاهش سلولیت و علائم کشش پوست اشاره کرد.

بنابراین ویتامین ها چه هستند؟ ویتامین ها گروهی از ترکیبات آلی هستند که برای رشد و نمو و همچنین چندین جنبه دیگر سلامت از جمله سلامت پوست ضروری هستند. برخی از ویتامین ها در بازسازی سلولی، تولید کلاژن، محافظت در برابر لکه های آفتاب و سایر عوامل موثر در حفظ پوست سالم نقش دارند.

هنگامی که انها در کنار یک رژیم غذایی مغذی و شیوه زندگی سالم مصرف می شوند می توانند روتین مراقبت از پوست شما را به سطح بالاتری برسانند تا به سلامت و درخشش پوست شما کمک کنند. ادامه مقاله را بخوانید تا در مورد بهترین مکمل ها و ویتامین های مناسب پوست بیشتر بدانید.

بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای پوست + مزایای آنها

کلاژن
ویتامین D
روغن ماهی
آب قلم، آبگوشت استخوان
بیوتین
ویتامین A
مولتی ویتامین
ویتامین C
کورکومین
ویتامین E

1. کلاژن

به عنوان فراوان ترین پروتئین در بدن، کلاژن نقشی اساسی در سلامت پوست دارد اما هرچه پیرتر می شویم تولید کلاژن رو به کاهش می رود و در نتیجه علائمی مانند چین و چروک و مشکلات دیگر پوست ایجاد می شود.

کلاژن یکی از بهترین مکمل های ضد پیری پوست است و به صاف کردن و لطافت پوست کمک می کند. در حقیقت، یک مطالعه حتی دریافت که مکمل پپتیدهای کلاژن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست در طی هشت هفته می شود. مطالعه دیگری که در ژورنال Journal of Nutrition Medical & Nutraceuticals منتشر شده است، گزارش داد که کلاژن همچنین قادر به کاهش عمق چین و چروک صورت در زنان یائسه است.

2. ویتامین D

ویتامین D در بسیاری از جنبه های سلامت نقش اساسی دارد و سلامت پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ویتامین D به دلیل درگیری در رشد و بلوغ سلول های پوستی حتی می تواند مزایایی در معالجه برخی از شرایط پوستی مانند پسوریازیس داشته باشد.

متأسفانه، اکثر ما فاقد این ویتامین کلیدی هستیم به طوری که برخی از مطالعات حاکی از آن است که حدود 41 درصد از جمعیت ایالات متحده آمریکا کمبود ویتامین D دارند. به عنوان یکی از ویتامین های برتر برای داشتن پوست درخشان، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان و موارد دیگر در صورت عدم قرار گرفتن منظم در معرض آفتاب یا مصرف غذاهای دارای ویتامین D مانند سالمون، روغن کبد ماهی کاد و ماهی تون، توجه بیشتر به مکمل ها بسیار مهم است.

3. روغن ماهی

روغن ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که نوعی چربی سالم برای قلب با خاصیت ضد التهابی قدرتمند است. روغن ماهی به دلیل دارا بودن امگا 3 به عنوان یکی از بهترین مکمل ها برای پوست درخشان به شمار می رود که می تواند به تسکین التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب منجر شود.

طبق یک بررسی که توسط بخش علوم پوست در دانشگاه منچستر منتشر شده است، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب نور ماوراء بنفش، کمک به حفظ پوست سالم و مبارزه در برابر سرطان پوست کمک کنند. یک مطالعه دیگر در خارج از کالیفرنیا نشان داد که مصرف روغن ماهی با بهبود شدت التهاب آکنه همراه است و نشان می دهد که روغن ماهی می تواند یک مکمل مفید برای آکنه های پوستی و شکستگی های پوستی باشد.

4. آب قلم

بدون شک آب قلم یا استخوان یکی از بهترین مکمل ها برای قابلیت ارتجاعی پوست است. مایع مغز استخوان سرشار از مواد معدنی و همچنین ترکیبات تقویت کننده سلامتی مانند پرولین، گلیسین و گلوتامین است.

بعلاوه، دارای كلاژن بالایی نیز می باشد که پروتئین مهمی در مبارزه با چین و چروك به شمار می رود و باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می شود. نه تنها این، بلکه با تقویت سیستم ایمنی نیز مرتبط است که می تواند به کاهش التهاب مربوط به مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه، درماتیت یا پسوریازیس کمک کند.

سلامت پوست

5. بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که اغلب به عنوان یکی از ویتامین های برتر مو، پوست و ناخن در بازار عرضه می شود. اگرچه بسیار نادر است اما کمبود این ویتامین مهم می تواند منجر به ریزش مو و پوسته پوسته شدن پوست و بثورات قرمز بر روی پوست شود به همین دلیل است که از آن به عنوان یکی از مهمترین ویتامین ها برای سلامت پوست و مو یاد می کنند.

اگرچه تحقیقات هنوز هم در مورد تأثیر این ویتامین در استفاده از آن به عنوان یکی از مکمل های اصلی برای پوست درخشنده و موهای سالم محدود است اما واضح است که کمبود آن می تواند برای پوست شما مضر باشد. مطمئن باشید که مقدار زیادی از غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود قرار داده اید یا برای کمک به پر کردن شکافها و عدم کمبود آن، از یک مولتی ویتامین یا مکمل استفاده کنید.

6. ویتامین A

ویتامین A یکی از اولین راه های دفاعی در برابر مشکلات پوستی مانند آکنه و پیری است. در حقیقت، یک مطالعه منتشر شده در ژورنال پزشکی نشان داد که مصرف مقدار کمی از قرص ویتامین A در کاهش آکنه متوسط ​​در طی سه ماه مؤثر است. بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده اند که رتینول ویتامین A می تواند در مبارزه با علائم پیری هنگامی که مستقیماً روی پوست استفاده می شود، مؤثر باشد.

البته به خاطر داشته باشید که کرم موضعی ویتامین A به شکل رتینوئیدها به طور معمول بیش از مکمل خوراکی توصیه می شود زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A می تواند منجر به مسمومیت شود و خطر عوارض جانبی جدی مانند نقص هنگام تولد و از بین رفتن استخوان را افزایش می دهد. از طریق منابع غذایی هم می توانید ویتامین A  دریافت کنید و یا از مکمل آن به میزان توصیه شده روزانه و نه بیشتر برای جلوگیری از عوارض جانبی استفاده کنید و مثل همیشه، در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

7. مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها می توانند یک ابزار مفید برای تأمین طیف وسیعی از ریزمغذی های مهم از جمله ویتامین های ترمیم پوست، ویتامین های مخصوص الاستیسیته پوست، ویتامین های مخصوص پوست خشک و… باشند. بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیب خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامتی هستند که می توانند به شما در جلوگیری از کمبودهای غذایی کمک کنند و شما از رفع نیازهای خود اطمینان حاصل کنید.

بنابراین آیا مولتی ویتامین ها جواب می دهند؟ اگرچه ممکن است همه به مولتی ویتامین نیاز نداشته باشند اما می تواند برای افرادی که رژیم های دارای محدودیت دارند یا افرادی که نیازهای غذایی بیشتری دارند، مفید باشد. گیاهخواران و وگان ها، کسانی که از محدودیت مصرف برخی مواد غذایی برخوردار هستند و افرادی که اخیراً تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند، ممکن است از مصرف یک مولتی ویتامین به منظور افزایش مصرف ویتامین های کلیدی برای پوست سالم و در عین حال حمایت از سلامت کلی شان، سود ببرند.

8. ویتامین C

ویتامین C به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و توانایی آن در مبارزه با رادیکال های آزاد برای جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو بدن مفید است. نه تنها این، بلکه به عنوان یکی از ویتامین های برتر پوست، می تواند در محافظت در برابر آسیب آفتاب و تحریک سنتز کلاژن برای کمک به ترمیم چین و چروک نیز موثر باشد و پوست را صاف و نرم نگه دارد.

مثل همیشه، دریافت ویتامین C از طریق منابع غذایی مانند مرکبات و سبزیجات همیشه بهترین گزینه است اما همچنین می توانید مکمل های ویتامین C را انتخاب کنید یا از یک سرم یا کرم حاوی ویتامین C برای صورت و بدن استفاده کنید.

9. کورکومین

کورکومین یک رنگدانه قوی شیمیایی و گیاهی است که توسط گیاهان خاصی از جمله زردچوبه تولید می شود. کورکومین، رنگ زرد زردچوبه را تأمین می کند و همچنین دارای طیف گسترده ای از فواید است که این گیاه دارویی ارائه می دهد.

از نظر سلامت پوست اثرات درمانی کورکومین به خوبی ثبت شده است. علاوه بر تسکین التهاب، مطالعات انسانی و همچنین آزمایشات حیوانی نشان می دهد که کورکومین می تواند به تسریع بهبود زخم، کاهش علائم پسوریازیس و حتی درمان سایر بیماری های پوستی مانند زخم ها و درماتیت ناشی از اشعه کمک کند.

10. ویتامین E

ویتامین E دارای یک تاریخچه گسترده به عنوان یک ویتامین مهم برای پوست است و بیش از 50 سال است که در راه سلامت پوست مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک عنصر اصلی در مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست به طور یکسان به کار می رود و تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E کمک می کند تا رادیکال های آزاد مضر را برای حفظ سلامت پوست دور کرده و همچنین دارای ویژگی های محافظت کننده در محافظت از پوست در برابر آفتاب می باشد.

گذشته از ارتقاء سلامت پوست برخی تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین E و روغن ویتامین E ممکن است جزء مؤثرترین ویتامین های مو باشند. یک مطالعه نشان داد که مکمل ویتامین E باعث افزایش تعداد موهای داوطلبانی که ریزش مو 34.5 درصدی در طی یک دوره 8 ماهه داشتند، شد و به عنوان یکی از ویتامین های برتر برای رشد مو شناخته می شود.

سلامت پوست

مکمل های بد برای پوست

اگرچه طیف گسترده ای از مکمل ها و ویتامین ها برای آکنه های پوستی وجود دارد اما همگی گزینه های خوبی نیستند و برخی حتی می توانند به طور مشخص برای پوست شما مضر باشند.

انتخاب یک مکمل بدون مواد پرکننده مضر و مواد افزودنی نه تنها برای اطمینان از بهترین کیفیت ممکن، بلکه همچنین برای جلوگیری از مصرف مواد اضافی غیر ضروری و خطرناک که به طور بالقوه می توانند با لیستی طولانی از عوارض جانبی همراه باشند، بسیار مهم است.

علاوه بر این، هنگامی که از مکمل ها استفاده می کنید همیشه بهتر است اگر می خواهید نتایج خوبی به دنبال داشته باشند، رعایت میزان دوز توصیه شده بسیار مهم است. به عنوان مثال بیوتین یکی از ویتامین های برتر برای سلامت پوست است و کمبود آن می تواند علائمی مانند ریزش مو و پوسته پوسته شدن پوست را ایجاد کند. با این حال، مصرف بیش از حد حتی بهترین مکمل بیوتین در واقع می تواند آکنه را بدتر کند و باعث ایجاد مشکلات پوستی زیادی شود.

در نهایت انواع خاصی از ویتامین ها بهتر است به صورت موضعی یا از طریق منابع غذایی به جای مکمل ها مصرف شوند. به عنوان مثال ویتامین های A ،C و E برخی از بهترین مکمل های آنتی اکسیدانی برای پوست هستند اما اغلب به جای کپسول یا قرص به شکل سرم و کرم های پوستی توصیه می شوند. دوزهای زیاد ویتامین های محلول در چربی نیز می توانند در صورت مصرف مقادیر زیاد باعث ایجاد مسمومیت شوند.

علائم کمبود ویتامین در پوست

ایجاد تغییراتی در مو، پوست و ناخن های شما اغلب برخی از اولین سرنخ هایی را ارائه می دهد که ممکن است نشان دهنده این باشد که رژیم غذایی شما فاقد ویتامین یا مواد معدنی خاصی است. علیرغم اینکه علائم کمبود ممکن است متفاوت باشد اما برخی از رایج ترین علائم کمبود تغذیه ای می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوست رنگ پریده
  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • آکنه
  • تأخیر در بهبود زخم
  • شیارهای ناخن
  • کبودی
  • چند شاخه شدن رشته های مو
  • زردی پوست
  • شوره سر

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، ممکن است زمان آن باشد که رژیم غذایی خود را بررسی کرده و مشخص کنید که دچار کمبود کدام مواد مغذی هستید. همچنین می توانید مولتی ویتامین را انتخاب کنید، این یک راه آسان و راحت برای دریافت همه ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که بدن شما به آنها نیاز دارد.

چگونه بهترین ویتامین ها را برای سلامت پوست به رژیم غذایی خود وارد کنیم؟

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد غذایی مغذی مانند میوه، سبزیجات، چربی های سالم و غذاهای پروتئینی می تواند تمام ویتامین های مورد نیاز پوست و مو را که بدن شما به آن نیاز دارد تأمین کند و حتی از بهترین مکمل ها نیز می تواند موثرتر باشد.

سعی کنید میوه و سبزیجات را در هر وعده غذایی خود داشته باشید و یا به جای آن، میان وعده های شور مورد علاقه خود را با مواد غذایی مغذی جا به جا کنید. برای مصرف ویتامین های بیشتر برای داشتن پوست روشن، رژیم غذایی خود را به درستی انتخاب کنید. صبح خود را با یک اسموتی مغذی شروع کنید و آن را با سبزیجات و انواع توت ها تهیه کنید، به علاوه یک قاشق غذاخوری پودر کلاژن یا آب قلم اضافه کنید تا فواید آن را بیشتر کرده باشید.

اگر برای رفع نیازهای روزانه خود در مصرف ویتامین ها یا مواد معدنی خاصی مشکل دارید یا اگر رژیم محدود کننده ای را دنبال می کنید که مصرف آنچه شما نیاز دارید را سخت می کند، مکمل می تواند گزینه خوبی باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که مکمل ها می توانند برای تکمیل یک رژیم غذایی سالم استفاده شوند اما بیشتر مواد مغذی شما هنوز هم باید از منابع غذایی مغذی تامین شود.

توصیه های مکمل های پوستی و دوز مناسب

متأسفانه بسیاری از مکمل ها پر از مواد افزودنی و مواد نگهدارنده هستند که به خاطر سود بیشتر تولید کننده و نه برای سلامتی مردم اضافه می شوند.

بهترین مارک های ویتامین باید عاری از مواد اضافی باشد، به علاوه متناسب با نیازهای خاص شما با توجه به سن و یا جنسیت شما تهیه شوند، زیرا نیاز ویتامین برای آقایان و ویتامین برای خانم ها می تواند متفاوت باشد. مکمل ها باید از یک مکان معتبر خریداری شده و حاوی حداقل مواد افزودنی برای اطمینان از بهترین کیفیت ممکن باشند.

مهم است که به دوز توصیه شده ای که در دستورالعمل مکمل شما ذکر شده است دقت کنید. در صورت استفاده زیاد از مکمل های خاص برای پوست، ممکن است عوارض جانبی منفی را تجربه کنید، بنابراین به صورت صحیح استفاده کنید و در صورت بروز هرگونه سوال یا نگرانی، با پزشک خود مشورت کنید.

تاریخچه و حقایق

باور کنید یا نه، دانشمندان اخیرا نقش جدایی ناپذیر ویتامین ها در سلامت کلی و تأثیر قدرتمندی که آنها بر سلامت پوست دارند را دریافته اند.

کشف ویتامین ها را می توان به بیوشیمیست لهستانی کازیمیر فانک نسبت داد که یک ترکیب خاص (که بعدها به عنوان نیاسین شناخته شد) را که در برنج قهوه ای یافت می شود جدا کرد و توانست از علائم کمبود ویتامین B جلوگیری کند. فانک با بیان عبارت “ویتامین ها” اظهار داشت که ممکن است ویتامین های دیگری وجود داشته باشند که می توانند از علائم کمبود دیگری هم جلوگیری کنند. این امر به زودی به کشف سایر ویتامین های ضروری برای سلامتی پوست از جمله ویتامین E در سال 1922 و ویتامین های A و C در سال 1912 منجر شد.

محققان با طرح این سوال كه ویتامین ها برای پوست شما مفید هستند یا خیر، انجام آزمایشات را برای فهمیدن نقش پیچیده بین تغذیه و سلامت پوست آغاز كردند. در سال 1943، اولین مطالعه با استفاده از اسید رتینوئیک ( از مشتقات ویتامین A) برای درمان آکنه منتشر شد و تنها یک دهه بعد به ابزاری گسترده برای کمک به درمان جوش و آکنه تبدیل شد.

مطالعات در سالهای اخیر به منظور درک دقیق تأثیر ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها بر جنبه های مختلف سلامت پوست از جمله هیدراتاسیون، پیری، آکنه و درمان شرایط خاص پوستی، ادامه یافته است.

سلامت پوست

اقدامات احتیاطی در مورد ویتامین های پوست

برای دستیابی به حداکثر نتیجه، مکمل ها همیشه باید با یک رژیم غذایی سالم و پر از غذاهای مغذی همراه شوند. در حالی که مکمل ها می توانند به پر کردن شکاف ها و سلامتی بیشتر کمک کنند، آنها باز هم نمی توانند تمام مواد مغذی و ترکیبات تقویت کننده سلامتی را که توسط یک رژیم غذایی متعادل و سالم تهیه می شود، ارائه دهند.

در صورت وجود مشکلات بهداشتی اساسی، قبل از شروع مکمل با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است برخی از مکمل ها برای برخی از مشکلات بهداشتی بی خطر نباشند و همچنین ممکن است به طور بالقوه با داروهایی تداخل داشته باشند.

در آخر، حتماً با دوز کم شروع کنید و به آرامی مسیر خود را برای ارزیابی خود ادامه دهید اما هرگز از دوز پیشنهادی که در میزان مصرف مکمل شما ذکر شده است، بالاتر نروید. اگر عوارض جانبی نامطلوبی را تجربه کردید، برای کاهش هرگونه نگرانی، در نظر بگیرید که مقدار مصرف خود را کاهش داده و با پزشک خود مشورت کنید.

نکات نهایی درباره ویتامین های پوست

ویتامین ها در بسیاری از جنبه های سلامت پوست نقش اساسی دارند و افزودن یک مکمل به روتین مراقبتی شما می تواند به درخشش و صاف شدن پوست تان کمک کند.

بنابراین چه ویتامین هایی برای پوست مفید هستند؟ ویتامین های A ،C ،D و E به همراه بیوتین برخی از بهترین ویتامین ها برای سلامت پوست هستند. مکمل های دیگری مانند کلاژن، آب قلم، روغن ماهی و کورکومین نیز می توانند مفید باشند.

به دنبال مکمل هایی با مارک های معتبر و با حداقل مواد افزودنی باشید تا از بهترین کیفیت برخوردار شوید.

علاوه بر این، حتما مکمل ها را با یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب برای بهینه سازی سلامت هم پوست و هم برای بدن خود همراه کنید، به ویژه اینکه همیشه توصیه می شود در صورت امکان این ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت پوست را ابتدا از منابع غذایی دریافت کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی