روانشناسي و سلامت روان سلامت

چرا مقایسه احساسات کار مفیدی نیست؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

وقتی با مشکلی در زندگی‌ تان دست و پنجه نرم می کنید، غیرمعمول نیست که شخص دیگری بگوید «ممکن بود بدتر هم باشد». حتی ممکن است با خود فکر کنید: “خب، حداقل حال من به اندازه آن شخص بد نیست.” مقایسه درد خود و سایر احساسات خود با دیگران امری رایج است، اما این بدان معنا نیست که همیشه مفید است.

 مقایسه احساسات

مقایسه اغلب طبیعی است و در برخی موارد حتی می تواند مفید هم باشد. آنها می توانند به عنوان راهی برای سنجش پیشرفت ما یا تعیین آنچه ممکن است در یک موقعیت خاص مناسب باشد، عمل کنند.

در موارد دیگر، مقایسه می تواند رشد را خفه کند، از شفقت به خود جلوگیری کند و حتی همدلی با افراد دیگر را دشوارتر کند.

برخی از مواردی که مقایسه احساسات ممکن است مضر باشد در زیر ذکر شده است.

مردم چیزها را متفاوت تجربه می کنند

هر فردی منابع و تجربیات متفاوتی دارد که در نحوه تأثیرپذیری آنها از احساسات مختلف نقش دارد. همانطور که همه مردم به یک شکل احساس شادی نمی کنند، همه به یک شکل درد را احساس نمی کنند. سلسله مراتبی از احساسات وجود ندارد که بگوید احساسات یک فرد بهتر یا بدتر، قوی تر یا ضعیف تر از دیگران است.

به عنوان مثال، اگر در حال گذراندن یک فقدان عاطفی دردناک هستید، ممکن است وسوسه شوید که احساس خود را با شخص دیگری مقایسه کنید که چیزی را پشت سر گذاشته است که از نظر عینی بدتر به نظر می رسد.

مهم است به یاد داشته باشید که آسیب، آسیب است. مقایسه درد خود با شخص دیگری که به نظر می‌ رسد بیشتر رنج می‌ کشد، تنها به کاهش احساس شما کمک می‌ کند.

مقایسه اغلب منجر به به حداقل رساندن می شود

تمرکز مقایسه عواطف شما اغلب این است که آنچه را که احساس می کنید یا آنچه را که آنها احساس می کنند به حداقل برسانید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • ممکن است فکر کنید که حق ندارید از چیزی ناراحت شوید زیرا شخص دیگری در حال گذراندن شرایط بدتری است.
  • ممکن است احساس کنید که حق ندارید احساس تنهایی کنید زیرا دوستان و خانواده بیشتری نسبت به دیگران دارید.

اما تجربیات دیگران، تجربیات شما را نفی نمی کند. در چنین مواردی، مقایسه احساسات راهی برای به حداقل رساندن تجربیات خود است.

این کاری است که شما ممکن است انجام دهید تا از داشتن احساسات منفی جلوگیری کنید. به جای اینکه با آن روبرو شوید، راحت‌ تر است که آن را به صورت «آن‌قدر که می‌ توانست بد نبود» رد کرد.

این نوعی مثبت گرایی سمی است که در آن افراد احساس می کنند باید هر گونه احساسات منفی را پنهان یا رد کنند تا روی حس کاذب خوش بینی تمرکز کنند.

مقایسه احساسات شما را از مواجهه با احساساتتان باز می دارد

حتی اگر وضعیت شخص دیگری به طور عینی «بدتر» از وضعیت شما باشد، به این معنا نیست که شما احساسات بسیار واقعی و بسیار معتبری را تجربه نمی کنید. شما اجازه دارید وقتی کسی به شما صدمه می زند ناراحت شوید یا وقتی چیزی آنطور که می خواهید پیش نمی رود، ناامید شوید.

بله، افراد دیگر نیز دردها و ناامیدی‌های خاص خود را دارند اما این تجربیات، تجربه شما را کاهش نمی‌ دهند یا تحت الشعاع قرار نمی‌ دهند.

احساسات منفی زمانی که به درستی با آنها برخورد نشود، می توانند استرس را افزایش دهند اما حتی احساسات دشوار نیز می توانند منابع مهم اطلاعات باشند. آنها می توانند به شما بگویند که چیزی باید تغییر کند و به شما کمک می کند تا تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

همه مستحق کمک هستند

مقایسه اغلب افراد را به این فکر می رساند که می توانند به تنهایی با مشکلات کنار بیایند. به جای کمک و حمایت، مردم اغلب احساس می کنند که مسائل آنها به اندازه کافی جدی نیست که توجه شان را جلب کند.

برای مثال، فردی که علائم افسردگی را تجربه می کند، ممکن است به دنبال کمک نباشد، زیرا فکر می کند “دلیلی” برای احساس افسردگی ندارد، به خصوص زمانی که زندگی و تجربیات خود را با افراد دیگری مقایسه می کند که به نظر می رسد افسردگی دارند. بدتر اینکه این بدان معنی است که آنها به دنبال کمک مورد نیاز خود، خواه درمان، دارو، یا حمایت نیستند.

در چنین مواردی، مقایسه می تواند منجر به اجتناب از مشکلات شما به جای یافتن راه هایی برای رفع آنها شود. حتی اگر احساس می کنید که مشکلاتتان «آنقدرها هم بزرگ نیستند»، باز هم سزاوار حمایت و کمک هستید.

واکنش جایگزین چیست؟

دفعه بعد که وسوسه شدید که احساسات خود را با دیگران مقایسه کنید، یک قدم به عقب بردارید. به این فکر کنید که مفید خواهد بود؟ یا از آن به عنوان راهی برای رد کردن احساسات خود استفاده می کنید؟ به جای مقایسه موارد زیر را امتحان کنید:

  • به خودتان اجازه دهید بدون قضاوت با احساساتتان خلوت کنید.
  • به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می کنید درک کنید و به خود یادآوری کنید که احساسات شما معتبر هستند.
  • به دیگران تکیه کنید اما نیازی به کوچک کردن مشکلات خود یا مقایسه مشکلات تان با مشکلات آنها ندارید.
  • از قضاوت در مورد احساسات دیگران بپرهیزید. در عوض، بر ارزش گذاری این واقعیت تمرکز کنید که آنها مایلند احساسات خود را با شما در میان بگذارند.
  • به آنچه مردم می گویند گوش دهید. تصدیق اینکه آنها چه چیزی احساس می کنند به سادگی گفتن این است که “می‌ توانید ببینید چقدر باید سخت باشد و برای گوش دادن کنارشان هستید”، این کار می‌تواند راه بسیار مهمی برای تأیید اعتبار و پشتیبانی باشد.

به یاد داشته باشید که وقتی کسی در یک شرایط آسیب پذیر است، زمان قضاوت یا مقایسه نیست و این در مورد احساسات خود شما نیز صدق می کند.

مقابله با آن احساسات، حتی زمانی که آنها دشوار هستند، چیزی است که به افراد این فرصت را می دهد تا از تجربیات خود یاد بگیرند، رشد کنند و بهبود یابند.

گاهی اوقات به اشتراک گذاشتن احساسات می تواند کمک کننده باشد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که فقط صحبت کردن در مورد آنچه احساس می کنید می تواند به کاهش شدت آن احساسات کمک کند.

وقتی مقایسه ممکن است مفید باشد

واقعیت این است که درجاتی از مقایسه اجتناب ناپذیر است. مردم به سادگی می توانند متوجه شوند که دیگران چه چیزی را تجربه می کنند و سپس آن را با وضعیت خود مقایسه می کنند و در برخی موارد، واقعاً می تواند تأثیر مثبتی هم داشته باشد، از جمله:

  • مقایسه ممکن است به شما کمک کند نسبت به زندگی خود احساس قدردانی کنید.
  • ممکن است به شما کمک کند گزینه ها را در نظر بگیرید و به آنچه درست است فکر کنید.
  • این می تواند منجر به یادگیری مشاهده ای شود که در آن شما دانش کسب می کنید بدون اینکه واقعاً خودتان آن را تجربه کنید.
  • می تواند به شما کمک کند تا ببینید برای رسیدن به آنچه در زندگی می خواهید چه کاری باید انجام دهید.
  • ممکن است به شما کمک کند که نسبت به دیگران احساس شفقت بیشتری داشته باشید که می تواند به شما کمک کند تا داوطلبانه کمک کنید.

با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که به حداقل رساندن درد شما بخشی از قدردانی نیست. شما می توانید برای چیزهای خوب زندگی خود سپاسگزار باشید و همچنان احساس ناامیدی، غمگینی یا ناراحتی کنید.

حرف آخر

دفعه بعد که فکر کردید «می‌تواند بدتر باشد»، به این فکر کنید که این نوع افکار واقعاً چه کار می‌کنند. اگر راهی برای به حداقل رساندن یا انکار احساساتتان است، بدون قضاوت یا شرمساری خود به خاطر احساس چنین چیزهایی بر احساسات خود تمرکز کنید.

و قبل از اینکه به شخص دیگری بگویید که حداقل به اندازه دیگران بد نیست، مکث کنید و به خود یادآوری کنید که چنین اظهاراتی به ندرت مفید هستند. در عوض، روی یک شنونده حمایت کننده تمرکز کنید.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی