روانشناسي و سلامت روان روانشناسی سبك زندگي

شایع ترین علائم افسردگی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

برای بسیاری از مردم پیش می آید که ناگهان افسردگی و ناراحتی به سراغشان بیاید و نتوانند به راحتی یک روز عادی را پشت سر بگذارند. آنها ناگهان خود را در اشک و درهم شکستگی و ناامیدی غرق می بینند. با این حال این علائم افسردگی ممکن است در نظر دیگران چندان واضح نباشد. در واقع شما خودتان می توانید با شناسایی علائم افسردگی به خود کمک کنید.

علائم افسردگی

روانشناسان معتقدند که اکثر مردم فکر می کنند تنها نشانه افراد افسرده، ناراحتی های مزمن است و بسیاری از مردم علائم فیزیولوژیکی این بیماری را نادیده می گیرند. اینجا به این علائم افسردگی اشاره می کنیم تا بتواند برای شما هشدار دهنده باشد.

خستگی

خستگی و علائم افسردگی

همه انسان ها دچار خستگی می شوند و این به عوامل مختلفی بستگی دارد اما اگر دچار سستی ناخوشایندی هستید و این خستگی برای شما مداوم است، شما جزء افراد افسرده هستید. طبق مطالعات در زمینه نوآوری و علوم اعصاب بالینی، خستگی یکی از شایع ترین علائم افسردگی است.

درد و تیر کشیدن

افسردگی

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی علاوه بر خستگی احساس تیر کشیدن و درد دارند. تیر کشیدن در ماهیچه های بدن، گردن، پشت و مفاصل حس می شود و برخی دیگر ممکن است درد در قفسه سینه را تجربه کنند. درد در ناحیه ستون فقرات نیز در افراد افسرده بسیار شایع است و تمام این دردها می تواند بر سلامت جسمی تاثیر بگذارد. به مرور زمان شانه ها افتاده می شود، سر به سمت پایین می رود و اعتماد به نفس افراد به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

سردرد

سردرد و علائم افسردگی

اصلا غیر معمول نیست که افسردگی با سردرد همراه باشد زیرا بر هورمون های عصبی تاثیر می گذارد. سردرد یکی از عوارض افسردگی است که در دراز مدت می تواند بر عملکرد سایر سیستم های بدن نیز تاثیر گذار باشد. روانپزشکان می گویند رابطه زیادی بین میگرن و افسردگی وجود دارد و افراد مبتلا به میگرن دو تا سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی دارند. میگرن و افسردگی وضعیتی مشابه در مغز دارند و ممکن است به علت عوامل محیطی، علل ژنتیکی یا ترکیبی از هر دو به وجود آیند.

اختلال در خواب

اختلال در خواب و علائم افسردگی

اینکه شما وسط روز یا بعد از ظهر از خواب بیدار می شوید می تواند نشانه محکمی از افسردگی باشد. الگوی خواب شما نشانه بارزی از وضعیت سلامت روان شماست. بیداری زود هنگام، خواب آلودگی بیش از حد، بی خوابی یا خواب همراه با بی قراری و ناراحتی همگی می توانند از علائم افسردگی باشند. اگر این علائم بیش از دو هفته تداوم داشته باشند وقت آن است که از یک درمانگر کمک بگیرید.

اختلال در هضم غذا

هضم غذا و افسردگی

مشکلات معده در میان افرادی که افسردگی و اضطراب دارند به ویژه کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. بسیاری از کودکانی که اختلال هضم و دفع دارند اغلب درگیر مشکلاتی در مدرسه و یا روابط میان هم سن و سالان خود هستند. علائمی مانند تهوع، اسهال و یبوست می توانند نشانه هایی از افسردگی و اضطراب شدید باشند.

اختلال ذهنی

افسردگی

مشکلات در مدرسه، محل کار و تعهدات خانوادگی اغلب ما را با اختلال ذهنی و حواس پرتی مواجه می کنند. این مساله می تواند موجب فراموشی و عدم تمرکز شود. گاهی اوقات ما نیاز داریم کمی استراحت کنیم تا انرژی دوباره ای به دست آوریم. مغز نیاز به استراحت دارد. اگر این نشانه را در خود احساس کردید به یک درمانگر مراجعه کنید تا با آموزش تکنیک های ذهنی و رفتاری به شما کمک کند.

اختلال در چرخه قاعدگی

افسردگی

دوره های قاعدگی می تواند توسط عوامل بسیاری تحت تاثیر قرار بگیرد که مهمترین آنها بارداری است. هرچند مسائلی مانند پیشگیری از بارداری و حتی استرس هم در این چرخه تاثیر گذارند. مطالعات علمی، ارتباط زیادی بین افسردگی و درد قاعدگی، به طول انجامیدن زمان قاعدگی و غلظت خونریزی را اثبات کرده اند. همچنین برخی از زنان مبتلا به افسردگی اعلام کرده اند که علائم آنها بین پنج تا ده روز پیش از قاعدگی شدید تر می شود.

دیابت هم می تواند یکی از علائم افسردگی باشد.

افسردگی

بر اساس تحقیقات علمی، افرادی که افسردگی دارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. از طرفی دیگر افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز احتمال ابتلا به افسردگی در آنان تشدید می شود. عوارض جانبی افسردگی مانند خستگی، کم تحرکی و عادات غذایی ناسالم می توانند منجر به اضافه وزن شوند که برای مبتلایان به دیابت بسیار خطرناک است. در عین حال دیابت هم می تواند تاثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد که نتیجتاً علائم افسردگی را تشدید می کند.

منبع : thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی