روانشناسي و سلامت روان سلامت

مقابله با ناامنی در یک رابطه

ناامنی احساسی است که از کمبود اعتماد به نفس زاییده می شود. این می تواند باعث شود که به توانایی ها، غرایز و روابط خود شک کنید و باور به خود و اعتماد به دیگران را برای شما دشوار کند.

احساس ناامنی می تواند یک احساس دردناک و دشوار باشد. این می تواند بر سلامت روان شما و همچنین روابط شما تأثیر بگذارد.

این مقاله به بررسی علائم، علل و پیامدهای ناامنی در روابط می پردازد و راهبردهایی را برای کمک به شما پیشنهاد می کند.

 

ناامنی

نشانه های ناامنی در روابط

در روابط عاشقانه، ناامنی می تواند شما را به سمت افکار و رفتارهای غیر مفید سوق دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر همراه شریک زندگی خود نیستید، دائماً شریک زندگی خود را چک کنید تا مکان او را مشخص کنید.
  • عدم اعتماد به همسرتان برای وفادار ماندن به شما و مدام نگران این هستید که او به شما خیانت می کند.
  • نسبت به همه افراد دیگر در زندگی خود حسادت می کنید و از سایر افرادی که به آنها نزدیک هستید دلخور هستند.
  • به حرف های شریکتان توجه نکنید و بخواهید همه چیزهایی را که دیگران به شما می گویند تأیید کنید.
  • احساس می کنید که شریک زندگی شما ممکن است در هر زمانی از شما جدا شود.
  • حقه بازی برای به دست آوردن احساس امنیت بیشتر

به گفته سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا در شهر نیویورک، این رفتارها در واقع می توانند شریک زندگی شما را از شما دور کنند.

علل ناامنی در روابط

به گفته رومانوف، اینها برخی از علل بالقوه ناامنی در روابط هستند.

رابطه ناخوشایند قبلی

افرادی که در روابط ناسالمی بوده‌اند که در آن شریک زندگی‌ شان غیرقابل اعتماد بوده یا با آنها بد رفتار کرده است، ممکن است این احساسات را حفظ کرده و آنها را وارد روابط جدید خود کنند.

این معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد به تنهایی واکنش های خود را نسبت به این روابط پردازش نمی کنند و روی آن کار نمی کنند. در عوض، آنها وارد رابطه دیگری می شوند. این افراد اغلب آسیب‌ های حل‌ نشده یا توشه‌ های عاطفی خود را بدون توجیه کافی بر روی شانه های شریک جدید خود قرار می‌ دهند.

اعتماد به نفس پایین

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است در روابط خود دچار ناامنی شوند، زیرا ممکن است باور نداشته باشند که لایق عشق یا حمایت شریک زندگی خود هستند.

تجربیاتی مانند آزار و اذیت شدن توسط والدین یا آزار توسط مراقبین می تواند این پیام را به شما بدهد که شما متفاوت هستید یا به اندازه کافی خوب نیستید. این تجربیات می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد و بر روابط شما با شریک فعلی تان تأثیر بگذارد.

ناامنی مانند یک پیشگویی خودساز عمل می کند زیرا ترس از دست دادن شریک زندگی تان می تواند باعث شود که رفتار تدافعی داشته باشید و او را از خود دور کنید.

بی توجهی یا بدرفتاری

افرادی که تجارب مزمن بی‌ توجهی یا بدرفتاری دارند، معمولاً در روابط خود دچار ناامنی می‌ شوند، زیرا موارد کمی داشته‌ اند که نیازهایشان به اندازه کافی برآورده شده باشد.

هنگامی که آنها روابط رضایت بخش و سالمی پیدا می کنند، ممکن است ترس از دست دادن را در آنها ایجاد کند، زیرا هرگز در گذشته تعهدی به او داده نشده بود.

اضطراب اجتماعی

در حالی که بسیاری از افراد درجاتی از اضطراب اجتماعی را در موقعیت‌ هایی مانند جلسات، مهمانی‌ ها، قرار ملاقات‌ ها و گردهمایی‌ های بزرگ تجربه می‌ کنند، برخی افراد مشکل شدیدتری دارند که می‌تواند بر اعتماد به نفس آنها در روابط تأثیر بگذارد.

اضطراب اجتماعی می تواند باعث شود بیش از حد از خودتان انتقاد کنید و اعتماد به اعمال و نیات شریک زندگی تان را برای شما دشوار کند.

ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن می تواند باعث شود افراد در یک رابطه احساس ناامنی کنند. داشتن اعتماد به نفس پایین می تواند برخی افراد را نسبت به طرد شدن حساس تر کند. حتی ناکامی‌ های جزئی یا موارد جزئی می‌ تواند باعث بدترین ترس‌ ها و ناامنی‌ های آنها شود. از سوی دیگر، پشتکار در تجربه شکست می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و کاهش ناامنی کمک کند.

تاثیرات ناامنی

در زیر، رومانوف توضیح می دهد که چگونه ناامنی می تواند بر سلامت روانی شما و همچنین رابطه شما با شریک زندگی تان تأثیر بگذارد.

تاثیر بر سلامت روان

ناامنی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد، زیرا در اصل، معتقدید که شایسته یا سزاوار نیستید. این بر روابط عاشقانه و روابط شما با دوستان، همکاران، فرزندان و اعضای خانواده تأثیر می گذارد.

از آنجایی که شما دائماً ارزش خود را زیر سوال می برید، ممکن است رفتار تحقیر آمیز یا سوء استفاده از طرف دیگران را بپذیرید که این باور شما را تقویت می کند که بر اساس روابط خود ارزشی ندارید.

تاثیر بر روابط

ناامنی با ایجاد عدم تعادل بر روابط شما تأثیر می گذارد. بیشتر درگیر چیزهایی می‌ شوید که شریکتان ارائه نمی‌ کند و در عوض برای ناامنی‌ هایتان اطمینان یا تأیید می‌ خواهید.

شما شروع می کنید به این فکر کنید که شریک زندگی تان یک هدف برای مدیریت احساس ناامنی تان است به جای اینکه با او به عنوان یک فرد برابر ارتباط برقرار کنید.

راهبردهای کاهش ناامنی

رومانف چند استراتژی پیشنهاد می دهد که می تواند به شما کمک کند تا با روابط خود کنار بیایید و احساس امنیت بیشتری کنید.

  • محرک های خود را شناسایی کنید: در مورد موقعیت هایی که باعث ناامنی شما می شود، خودآگاه تر شوید. موضوعات یا زمینه هایی که باعث ایجاد احساس ناامنی می شود را پیگیری کنید تا بتوانید شروع به شناسایی مشکلاتی کنید که باید روی آنها کار کنید.
  • با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید: در مورد ناامنی های خود، نحوه بروز آنها در رابطه و راه هایی که می توانید شروع به کار روی آنها کنید، در ارتباط آزادتر باشید.
  • احساس خود را بیان کنید: سعی کنید احساسات خود را بدون سرزنش با شریک زندگی خود در میان بگذارید. به عنوان مثال، به جای گفتن «تو به من استرس وارد می کنی چون…» بگویید «من گاهی اوقات استرس می گیرم چون…»
  • به صحبت های شریک زندگی خود گوش دهید: سعی کنید با ذهنی باز به صحبت های همسرتان گوش دهید تا بتوانید دیدگاه او را نیز درک کنید.
  • یادداشت برداری را امتحان کنید: داشتن یک دفترچه می تواند مفید باشد که در آن هنگام احساس ناامنی افکار خود را یادداشت کنید. این تمرین می تواند به شما کمک کند موقعیت هایی را که باعث ناامنی شما می شود شناسایی کنید. شما حتی می توانید یک تمرین یادداشت نویسی زوجین انجام دهید تا به ایجاد اعتماد بین شما و همسرتان کمک کند.
  • رفتن نزد یک درمانگر را در نظر بگیرید: در حالی که بینش و ارتباط باز ضروری است، گاهی اوقات شما نیاز به دیدگاهی از یک منبع خارجی آموزش دیده دارید تا به طور کامل درک کنید که چگونه ناامنی شما با مسائل پیچیده تر مرتبط است. به نوبه خود، درمانگر شما هم می تواند با شما همکاری کند تا با ناامنی خود کنار بیایید.

حرف آخر

زندگی با ناامنی می تواند دردناک و اعصاب خردکن باشد. این می تواند باور شما را دشوار کند که شایسته عشق و مراقبت هستید و عملکرد در یک رابطه را سخت کند. عدم اعتماد به شریک زندگی و رابطه تان می تواند باعث شود که رفتارهای ناسالمی داشته باشید که ممکن است به قیمت رابطه شما تمام شود.

وقت گذاشتن برای درک ترس‌ هایتان، برقراری ارتباط آشکار با شریک زندگی‌ تان در مورد احساساتتان و جستجوی کمک حرفه‌ ای در صورت نیاز می‌ تواند به شما در مبارزه با ناامنی و ایجاد پویایی رابطه سالم‌ تر کمک کند.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی