روانشناسي و سلامت روان موفقيت در زندگي

اعتماد به نفس چیست و راه رسیدن به اعتماد به نفس چگونه است ؟

تقویم فارسی اندروید

اعتماد به نفس یک شرایط روانی، اکتسابی است، که هر فردی در طول زندگی خود برای قبول خود و حرکت به سوی یک زندگی موفق به ان نیاز خواهد داشت. فردی که اعتماد به نفس دارد در زندگی خود هر انچه که مربوط به خود می باشد را پذیرفته و احساس خوشبختی و ارزشمند بودن میکند و جایگاه مناسبی نیز در جامعه به دست می اورد. اما فردی که اعتماد به نفسی ندارد و یا اعتماد به نفس پایینی دارد، نمی تواند پذیرای شرایط بوده و دائما از خود متنفر است و سعی به پنهان کردن خود و دور شدن از اجتماع را دارد چون احساس ضعیف بودن میکند و فکر میکند در جامعه مورد قبول نیست .

"تفاوت

مقایسه کردن

دلیل اصلی اعتماد به نفس پایین مقایسه کردن خود با دیگران است. شما باید این را قبول داشته باشید که فردی متفاوت همراه با افکاری متفاوت هستید و توانایی ها و شرایط شما نیز با دیگران متفاوت است. اینکه شما دائم خود را با کسی دیگر مقایسه کنید کاری بسیار اشتباه است. حال اگر فردی ضعیف تر از شما باشد و یا فردی قدرتمند تر از شما، فردی زیباتر از شما و یا فردی زشت تر از شما ، فردی ثروتمند تر از شما و یا فردی فقیر تر از شما و …

مقایسه نکردن و قبول خود
مقایسه نکردن و قبول خود

مقایسه کردن خود با دیگران چه عواقبی دارد ؟

مقایسه کردن خود با دیگران اسیب های اجتماعی، روحی، فکری زیادی به همراه دارد. مثلا اگر شما خود را با فردی تنبل که هیچ هدفی در زندگی ندارد مقایسه کنید و به خود بگویید من بهتر از او هستم، شما نیز خودتان را در همان سطح نگه میدارید و پیشرفت چندانی در زندگی نخواهید داشت. حال اگر شما با فردی که در زندگی خود بارها و بارها تلاش کرده است و موقعیت خوبی دارد بدون اینکه تلاشی کرده باشید مقایسه کنید نه تنها باعث ناراحتی خود خواهید شد بلکه باعث میشوید که در خود احساس نا امیدی به وجود بیاورید.

باید بدانید یک فرد توانایی مختص به خودش را دارد پس میتواند موقعیت متفاوتی نیز داشته باشد. شما باید نسبت به انچه که علاقه و توانایی دارید، قدم بردارید و برای هدف تایین شده ی مختص به خودتان تلاش کنید.

اگر بخواهیم مثال بزنیم :

دو مرد را تصور کنید که دو شغل متفاوت و توانایی متفاوتی دارند. یکی مهندس کامپیوتر و یکی وزرشکار و بدنساز. هر دو شخص حرفه ی متفاوتی دارند که مختص به توانایشان است. فردی که مهندس کامپیوتر است قطعا بیشتر وقت خود را پشت کامپیوتر صرف میکند و فردی که ورزشکار است بیشتر وقت خود را در سالن ورزشی. حال اگر مهندس کامپیوتر اندام خود را به دور از درک شرایط با فردی که سالها ورزش کرده است مقایسه کند قطعا از اندام خود متنفر شده و اعتماد به نفس او پایین می اید.

مقایسه کردن
مقایسه کردن

واقع بینی

شما باید واقع بین باشید چون این تنها چیزی است که به کمک شما خواهد امد. فردی مانند مهندس کامپیوتر باید واقع بین باشد و شرایط خود را قبول کند و اگر میخواهد اندامی همانند یک ورزشکار داشته باشد باید قبل از هرچیز خود را بسنجد. _ ایا از لحاظ مختلف، توانایی رسیدن به این هدف که داشتن اندامی همانند یک ورزشکار حرفه ایی است را دارد یا نه. همانا اگر این فرد بدون فکر و سنجیدن توانایی و موقعیت خود کاری انجام دهد ممکن است باعث اسیب رساندن به جسم، روحیه و شغلش بشود. چون امکان رسیدن یکباره به اندامی که طی سالها تلاش به دست می اید امکان پذیر نیست و فرد شکست میخورد و در نهایت میتواند تاثیرات بسیار بدی بر فرد داشته باشد.

واقع بینی
واقع بینی

خود شناسی

اگر شما هر انچه مربوط به شماست را قبول کنید، خود واقعیتان باشید و برای بهتر شدن انچه که هستید تلاش کنید. انگاه می توانید بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و از هر انچه که هستید و برای ان تلاش میکنید، لذت ببرید. خودشناسی، باعث میشود که افکار و دید شما نسبت به زندگی تغییر کرده و از تمام افکارهایی که نا امیدی را در شما به وجود می اورند دور شوید.

افرادی که به خودشناسی میرسند می توانند به اعتماد به نفس قابل قبولی برسند. اما باید گفت همان طور که اعتماد به نفس پایین برای فرد مشکلاتی پیش خواهد اورد، اعتماد به نفس بسیار بالا نیز به همین گونه است. می توان گفت این دو حالت دور از خود شناسی و درک واقعی از خود بوده و همواره جواب عکس میدهد که ممکن است به افراد دیگری نیز اسیب برساند و به شیوه ای انتقال یابد.

خود شناسی
خود شناسی

اعتماد به نفس کاذب

فردی که اعتماد به نفس بالا و بیش از حد معقول دارد، همواره چون درک درستی از خود و اطرافیان خود ندارد باعث میشود تا حس برتری خود را به دیگران بقبولاند و باعث شود تا افرادی که با او در ارتباط هستند دچار ناامیدی و اعتماد به نفس پایینی بشوند و یا اینکه باعث شوند تا این افراد دچار اعتماد به نفس، اجباری و یا کاذب بشوند.

اعتماد به نفس کاذب چگونه است ؟

افرادی هستند که همیشه خود را انسانی، با اعتماد به نفس بالا نشان می دهند در حالی که اینگونه نیست و فقط تظاهر به بااعتماد به نفس بودن است، یک نوع نمایش از یک انسان، با اعتماد به نفس . این افراد دائم به دنبال ان هستند تا خود را به دیگران اثبات کنند و خود را فردی قوی، موفق، شاد و … نشان دهند در حالی که این فقط یک نقاب دروغین است. در این حالت فرد سردرگرم شده و دچار اختلال شخصیتی میشود که میتواند تاثیرات زیان باری بر او ایجاد کند .

"<yoastmark

اعتماد به نفس واقعی

فردی که به خود واقعیش میرسد، احتیاجی به اثبات خود ندارد. چون فرد قبل از هر چیز خود را قبول کرده است و احتیاجی به تایید دیگران و افراد مختلف را ندارد. افرادی که به مرحله ی خود شناسی میرسند نه تنها به دیگران زیان نمی رسانند بلکه همواره به افراد دیگری نیز کمک میکنند تا به خود واقعیشان برسند و خود را دوست داشته باشند تا بتوانند به اعتماد به نفس واقعی برسند.

خودباوری

وقتی فرد به طور کامل خود را بشناسد به خودباوری میرسد. خودباوری نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت‌ های یک فرد دارد. به طور مثال اگر فردی خود و توانایی های خود را خوب بشناسد به این باور می رسد که میتواند از عهده ی کار تایین شده و یا عمل پیش رو بر اید و این باعث به وجود امدن اعتماد به نفس در فرد شود .

خودباوری
خودباوری

اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس یک انسان در کودکی او شکل میگیرد. پرورش اعتماد به نفس درست در کودکان مهم‌ترین عامل برای مقابله با چالش‌هایی است که در بزرگسالی با آن رو به رو می‌شوند. کودکانی که اعتماد به نفس دارند، در دوران های مختلف زندگی خود همانند نوجوانی ، جوانی ، بزرگسالی موفق تر بوده و از لحظات خود بیشتر لذت میبرند.

این کودکان در مواجه شدن با مشکلات به درستی عمل کرده و کمتر ناراحت و یا افسرده میشوند. اگر فردی در دوران کودکی خود، فردی با اعتماد به نفس پایین باشد احتمال اینکه در اینده فردی منظوی و گوشه گیر باشد بسیار زیاد است .

"<yoastmark

نقش خانواده ها در پرورش اعتماد به نفس کودکان

وقتی دو نفر تصمیم میگیرند که بچه دار شوند قبل از هر چیز باید مسئولیت ان را نیز حتی قبل از به دنیا امدن فرزندشان بپذیرند. انها باید سواد بچه داری را یاد بگیرند که این شامل تمام نیاز های روحی، مادی، اجتماعی و … کودک است.

انها باید از نیاز های فرزند خود اگاه بوده و ان را بپذیرند تا بتوانند کودکی با اعتماد به نفس داشته باشند. بشترین ضربه ای که به کودکان در زندگیشان میتواند وارد شود، درک نکردن و نا اگاهی از نیاز انها از طرف والدین است.

"نقش

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی