سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

دلایل ایجاد جوش پشت بدن و راه های طبیعی برای درمان آن

تقویم فارسی اندروید

جوش پشت بدن و آکنه بدن مشکلات رایجی هستند. حدود 10 درصد از افراد در برخی مواقع آکنه دارند. در حالی که اغلب در دوران بلوغ شروع می شود، حال آکنه در بزرگسالان شایع تر شده است.

قفسه سینه، گردن، شانه ها، بازوها و حتی باسن محل های رایج برای ایجاد جوش پشت بدن هستند و آکنه پشت زیادی رایج است.

در این مقاله دلایل جوش پشت بدن و نحوه درمان آن توضیح داده شده است.

جوش پشت بدن

علل

همان عواملی که باعث ایجاد آکنه صورت می شود می تواند منجر به آکنه بدن یا پشت شود. به عبارت دیگر، غدد چربی بیش از حد فعال، سلول‌ های مرده اضافی پوست و باکتری‌ های آکنه‌ زا می‌ توانند منجر به ایجاد جوش در هر نقطه از بدن شوند.

در اینجا نحوه ایجاد جوش آمده است:

  1. چربی و سلول های مرده پوست در داخل فولیکول (منافذ) به دام افتاده و انسداد ایجاد می کنند.
  2. انسداد تبدیل به جوش سر سیاه می شود.
  3. اگر باکتری به آن حمله کند، جوش سرسیاه به یک جوش ملتهب تبدیل می شود.

مانند صورت، نیمه بالایی بدن دارای غدد چربی زیادی است. این غدد سبوم (روغن) تولید می کنند تا به پوست شما در حفظ رطوبت، تنظیم دما و جلوگیری از عفونت کمک کند.

از آنجایی که بسیاری از این غدد در قسمت فوقانی بدن قرار دارند (برخلاف اندام)، فولیکول ها بیشتر با چربی اضافی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند.

جوش در اثر لوازم آرایشی

اگر آکنه در پشت گردن و در امتداد خط موی خود دارید، ممکن است جوش از لوازم آرایشی باشد. این یک فرم خفیف اما طولانی مدت است که با استفاده از محصولات آرایشی و موی خاص ایجاد می شود.

به این محصولات کومدوژنیک می گویند (از کلمه فنی جوش ها که کومدون می باشد.) آنهایی که ممکن است روی نواحی غیر از صورت استفاده شوند و آنها را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از:

  • روغن های مو
  • پماد
  • مرطوب کننده ها و لوسیون های سنگین

مواد بالقوه مشکل ساز عبارتند از:

  • عصاره جلبک
  • روغن نارگیل
  • روغن بذر کتان
  • ایزوپروپیل میریستات
  • لانولین
  • بوتیل استئارات
  • استریل الکل
  • اسید اولئیک

اگر لوازم آرایشی آکنه زا یا به طور کلی آکنه دارید، به دنبال محصولاتی باشید که برچسب “غیر کومدوژنیک” دارند یا لیست مواد تشکیل دهنده را قبل از خرید بررسی کنید.

آکنه مکانیکا

لباس‌ های تنگ، تجهیزات ورزشی و سایر وسایل ممکن است باعث جوش‌ پشت بدن شما شوند. مالش یا فشار آوردن روی پوست همراه با گرما یا عرق، فولیکول ها را تحریک و ملتهب می کند.

این باعث ایجاد نوع خاصی از آکنه به نام آکنه مکانیکا می‌ شود. سعی کنید از منابع اصطکاک در زمانی که سعی در درمان آکنه بدن دارید اجتناب کنید. آنها عبارتند از:

  • لباس تنگ
  • یقه های خیلی محکم
  • کوله پشتی
  • بند های کیف
  • وسایل ورزشی

عرق

عرق همچنین می تواند آکنه بدن را تحریک کند. برای به حداقل رساندن سوزش، هر چه زودتر بعد از ورزش و تعریق دوش بگیرید.

با این حال، پوست را به شدت لایه برداری نکنید. به یاد داشته باشید زیرا شما باید از اصطکاک جلوگیری کنید. یک پاکسازی کامل اما ملایم ترجیحا با شستشوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید، بهتر از یک شستشوی شدید است.

جای جوش

اگر اسکار آکنه دارید که بر زندگی یا عزت نفس شما تأثیر منفی می گذارد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا در مورد درمان ها صحبت کنید. آنها می توانند شامل پرکننده ها (کلاژن برای چربی مورد استفاده برای حجیم کردن پوست)، لایه برداری مجدد مانند لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم ابریژن یا جراحی جزئی برای جای زخم های بسیار قابل مشاهده باشند.

درمان های طبیعی برای جوش پشت بدن

برخی از درمان‌ های طبیعی می توانند به کنترل جوش پشت بدن کمک کنند. اینها شامل درمان‌ های موضعی است که می‌ توانید مستقیماً روی پوست خود قرار دهید و همچنین استراتژی‌ های سبک زندگی مانند اصلاح رژیم غذایی و مدیریت استرس.

مانند تمام انواع آکنه، آکنه پشت نیز زمانی اتفاق می‌ افتد که فولیکول‌ های موی زیر پوست مسدود می‌ شوند. تولید بیش از حد روغن (سبوم)، تجمع باکتری ها و التهاب غدد چربی تولید کننده روغن، همگی می توانند در ایجاد جوش نقش داشته باشند. علاوه بر این، از آنجایی که منافذ پشت به طور قابل توجهی بزرگتر از منافذ صورت هستند، می توانند راحت تر مسدود شوند و به سرعت زمینه را برای یک برآمدگی حاد فراهم کنند.

اگر با لکه های کمر دست و پنجه نرم می کنید، مطمئن باشید که تنها نیستید. حدود نیمی از افراد مبتلا به آکنه دارای شرایطی به نام آکنه تنه هستند که در آن جوش‌ ها روی پشت، سینه، شانه‌ ها و تنه ایجاد می‌ شوند.

اینجا به بررسی هشت درمان طبیعی می‌ پردازیم که می‌ توانید در خانه امتحان کنید تا جوش پشت بدن را مدیریت کنید.

1. روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک روغن ضروریست که مدت‌ هاست در رایحه‌ درمانی استفاده می‌ شود، در برخی از مطالعات بررسی شده است که به کاهش تعداد جوش‌ ها در افرادی که آکنه دارند کمک می‌ کند.

برخی از شوینده های بدن تجاری از روغن درخت چای به عنوان یک عنصر کلیدی استفاده می کنند که می تواند به کاهش آکنه کمر کمک کند.

روغن درخت چای می تواند باعث تحریک پوست و درماتیت تماسی آلرژیک در برخی افراد شود. برای جلوگیری از بروز مشکل، روغن را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر.

2. لایه بردارهای طبیعی

لایه برداری فرآیند از بین بردن سلول های مرده پوست از سطح پوست با استفاده از یک ماده شیمیایی، دانه ای یا ابزار لایه برداری است که می تواند از مسدود شدن منافذ جلوگیری کند. با کمک یک برس خشک، می توانید سلول های مرده پوست را که می توانند با سبوم مخلوط شده و باعث انسداد منافذ پوست شوند، از بین ببرید.

می توانید یک اسکراب بدن تجاری بخرید یا می توانید نسخه طبیعی خود را با مخلوط کردن شکر قهوه ای و عسل خام در اندازه های مساوی با کمی روغن زیتون تهیه کنید.

توجه به این نکته مهم است که لایه برداری یک استراتژی پیشگیرانه است. بهتر است پوست را وقتی یک برآمدگی فعال دارید اسکراب یا لایه برداری نکنید زیرا این امر می تواند باعث التهاب و زخم شود.

3. نرم کننده های گیاهی

روغن آرگان، روغن چریش، کره شی، روغن تامانو و روغن خولان دریایی کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کنند و بنابراین ممکن است به جلوگیری از جوش پشت بدن کمک کنند.

از آنجایی که کرم‌های بدن و روغن‌ های ماساژ حاوی روغن معدنی، لانولین مصنوعی و کره کاکائو می‌ توانند آکنه را تشدید کنند، سعی کنید با محصولات گیاهی که فاقد روغن هستند یا کمتر احتمال دارد منافذ پوست را مسدود کنند، بدن را هیدراته کنید.

این شامل موارد زیر می شود:

  • ژل آلوئه ورا
  • روغن آرگان
  • روغن چریش
  • کره شی
  • روغن تامانو
  • روغن خولان دریایی

مطالعات مربوط به ترکیب ترتینوئین (رتینوئیک اسید) و ژل آلوئه ورا 50 درصد علائم را در افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط بهبود بخشید. آلوئه ورا به خودی خود تسکین دهنده بود اما دیده نشد که تسکین قابل توجهی از شیوع بیماری ارائه دهد.

زیبایی پوست

4. غذاهای ضد التهاب

خوردن غذاهای ضد التهابی می تواند به جلوگیری از جوش های بعدی کمک کند. از آنجایی که التهاب و آکنه ارتباط نزدیکی با هم دارند، تمرکز رژیم غذایی خود بر روی غذاهای ضد التهابی مانند انواع توت ها، انواع خاصی از آجیل، غلات کامل و لوبیا ممکن است به کاهش شیوع آکنه پشت در آینده کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 (مانند ماهی های چرب و دانه های چیا) و کاهش اسیدهای چرب امگا 6 (موجود در روغن کانولا و سویا) می تواند به کاهش التهاب، سطح آندروژن و علائم آکنه کمک کند.

5. غذاهای کم گلیسمی

پیروی از یک رژیم غذایی با بار گلیسمی پایین می تواند به پیشگیری از آکنه کمر کمک کند. خوردن غذاهای دارای بار گلیسمی بالا، مانند آب نبات، نوشیدنی های شیرین، برنج سفید، سیب زمینی سرخ کرده و غلات کم فیبر می تواند خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌ دهند که غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می‌ توانند با افزایش سطح انسولین به آکنه کمک کنند که به نوبه خود باعث افزایش تولید سبوم و سطح هورمون مردانه (آندروژن) می‌شود که هر دو باعث ایجاد آکنه می‌ شوند.

برای کمک به بهبود پوست و تقویت سلامت کلی خود، با انتخاب میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و لوبیا از رژیم غذایی با بار گلیسمی پایین پیروی کنید.

6. غذاهای غنی از روی

غذاهای غنی از روی، مانند اسفناج، می توانند به کاهش تولید چربی پوست کمک کنند و در نتیجه از بروز آکنه جلوگیری کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که روی معدنی ضروری ممکن است به رام کردن التهاب مرتبط با آکنه و مهار تولید سبوم پوست کمک کند. روی برای کاهش تولید سیتوکین پیش التهابی به نام فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) شناخته شده است.

می توانید مصرف روی خود را با غذاهایی مانند جوانه گندم، صدف، دانه کدو تنبل و اسفناج افزایش دهید.

7. کاهش مصرف لبنیات

کاهش مصرف لبنیات می تواند به دفع آکنه کمر کمک کند. سعی کنید به جای آن از شیر گیاهی استفاده کنید.

کاهش مصرف لبنیات می تواند به دفع آکنه کمر کمک کند. تحقیقات نشان می‌ دهد که آندروژن‌ ها و هورمون‌ های رشد موجود در فرآورده‌ های شیری می‌ توانند رشد آکنه را تحریک کنند.

طبق یک مطالعه در سال 2018 در مجله Nutrients، مصرف روزانه یک لیوان شیر با افزایش 1.25 برابری خطر شیوع آکنه مرتبط است و در صورت مصرف بیش از دو لیوان به 1.43 برابر افزایش می یابد.

8. مدیریت استرس

شواهدی وجود دارد که استرس می تواند آکنه را بدتر کند. یک مطالعه نشان داد که گروهی از دانشجویان پزشکی آکنه شدیدتری با افزایش استرس داشتند.

برای کمک به جلوگیری از آکنه، سعی کنید از تمرینات کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.

اگر چه تصور می شد که استرس یک عامل است اما مسائل دیگری مانند گرما و رطوبت هم در این اثر نقش داشتند.

حرف آخر

مهم است بدانید که تحقیقاتی که از این درمان های طبیعی آکنه حمایت می کند محدود است. اگر تصمیم دارید یک رویکرد طبیعی برای مدیریت آکنه خود را دنبال کنید، با پزشک عمومی یا متخصص پوست خود صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا این روش بی خطر است و در نهایت باعث آسیب بیشتر نمی شود.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی