روانشناسي و سلامت روان سلامت

حالت یا احساس سرخوشی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

خلق و خوی سرخوشانه با احساس شادی قوی، هیجان و رفاه مشخص می شود. این احساس سرخوشی در واقع تقویت شده لذت است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

برخی از علل خلق و خوی سرخوشی طبیعی و سالم هستند. حس هیجانی که در یک ترن هوایی در یک پارک تفریحی به دست می آورید یا احساس شادی و رضایتی که پس از رسیدن به یک هدف مهم تجربه می کنید، هر دو نمونه هایی از حالات سرخوشی طبیعی هستند.

حالات سرخوشی طبیعی گاهی اوقات می تواند توسط چیزهایی مانند ورزش هوازی، رابطه جنسی و عشق ایجاد شود. برای مثال، دوندگان مسافت‌ های طولانی تجربه‌ ای را توصیف می‌ کنند که به عنوان «بالا بودن دونده» شناخته می‌ شود که با احساسات خوشایند سرخوشی مشخص می‌ شود.

اما خلق و خوی سرخوشی همیشه چیز مثبتی نیست. گاهی اوقات احساس سرخوشی می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد. در موارد دیگر، افراد داروهای روانگردان مصرف می کنند تا فوری خلق و خوی سرخوشانه را تجربه کنند.

این مقاله به بررسی ویژگی ها، انواع و علل خلق و خوی سرخوشی می پردازد. همچنین برخی از راه هایی را پوشش می دهد که به طور طبیعی می توانید شانس خود را برای تجربه یک حالت سرخوشی افزایش دهید.

نشانه های خلق و خوی سرخوشانه

هنگامی که شما یک حالت سرخوشی را تجربه می کنید، می تواند بسیار خوشحال کننده و لذت بخش باشد. وقتی در حالت سرخوشی هستید، ممکن است احساس امنیت، حمایت و بی خیالی کنید. ممکن است احساس خوبی داشته باشید و احساس کنید که عمیقاً با دیگران و سایر نقاط جهان در ارتباط هستید.

این احساسات بخشی عادی از زندگی است و به انگیزه افراد برای رفتارهای سالم و شکوفایی انسان کمک می کند. با این حال، گاهی اوقات این احساسات توسط مواد تقلید می شوند یا همراه با سایر علائم بیماری روانی تجربه می شوند.

در حالی که سرخوشی به خودی خود یک وضعیت روانی نیست، یک حالت سرخوشی ممکن است زمانی که با یک مشکل سلامتی، دارو یا ماده غیرقانونی همراه باشد، نگران کننده باشد.

گاهی اوقات حالت های سرخوشی مرتبط با مشکلات روانپزشکی یا مصرف مواد مخدر می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد از جمله:

  • اضطراب
  • گیجی
  • سرگردانی
  • توهمات
  • نوسانات خلقی
  • پارانویا
  • بی قراری
  • انواع حالات سرخوشی

برخی از انواع خاص حالات سرخوشی عبارتند از:

خلق و خوی سرخوشانه ناشی از اختلال: تعدادی از مشکلات سلامت روانی وجود دارد که می تواند باعث خلق و خوی سرخوشی شود، از جمله اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و برخی اختلالات مغزی.

حالات سرخوشی ناشی از مواد: داروهایی که اثرات سرخوشی دارند، سیستم پاداش مغز را فعال می کنند که استفاده از آنها را تقویت کرده و آنها را اعتیاد آور می کند. برخی از موادی که باعث ایجاد احساس سرخوشی می شوند عبارتند از ال اس دی، سیلوسایبین، کوکائین، مت آمفتامین ها، اکستازی (MDMA)، کتامین، برخی بنزودیازپین ها، هروئین، کدئین، فنتانیل و ماری جوانا.

خلق و خوی سرخوشی ناشی از دارو: داروهای تجویزی نیز ممکن است اثرات سرخوشی داشته باشند. این می تواند شامل مسکن های تجویزی اپیوئیدی، اکسید نیتروژن، آلپرازولام و کلونازپام باشد. تحقیقات نشان می دهد که پردنیزون، یک کورتیکواستروئید است که ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حالات سرخوشی شود.

حالات سرخوشی ناشی از فعالیت: سرخوشی همچنین می تواند از پاداش های طبیعی و فعالیت های اجتماعی ناشی شود. اثر اندورفین با فعالیت‌ هایی که با انسان‌ های دیگر هماهنگ می‌ شوند، مانند اجرای موسیقی برای مردم، ورزش با دیگران، خندیدن با یک دوست، یا داشتن رابطه جنسی یا عاشق شدن با کسی، به حداکثر می‌ رسد.

تأثیر حالات سرخوشی

سرخوشی یکی از خوشایندترین حالات روانی است اما همین لذت شدید است که می تواند در نتیجه یک ماده مخدر اعتیادآور آن را مشکل ساز کند. هنگامی که افراد ماده ای را مصرف می کنند و احساس سرخوشی را تجربه می کنند، می خواهند دوباره این احساس را تجربه کنند.

مواد روانگردان، موجی از اندورفین ها و سایر انتقال دهنده های عصبی را در مدار پاداش مغز تولید می کنند. اندورفین ها به طور طبیعی زمانی ترشح می شوند که چیزهای لذت بخشی را تجربه می کنیم، مانند درگیر شدن در یک فعالیت جذاب و خلاقانه. با این حال، داروها سطح بالاتری از اندورفین را نسبت به آنچه که معمولاً خودمان تولید می کنیم، تولید می کنند. این سطوح بالای اندورفین احساسات لذت بخشی را ایجاد می کند که باعث می شود احساس سرخوشی کنیم.

هر چه زمان می گذرد، مردم نیاز به مصرف بیشتر و بیشتری از یک دارو دارند تا اصلاً اثرات آن را احساس کنند. عدم مصرف دارو می تواند منجر به علائم ترک و احساس نارسایی شود.

با گذشت زمان، اغلب نیاز به یک ماده بیشتر برای تداوم تجربه همان احساسات لذت بخش است، پدیده ای که به عنوان تحمل شناخته می شود. برای اینکه افراد همان حالات سرخوشانه را احساس کنند، افراد باید مقدار بیشتری از این ماده را مصرف کنند.

درمان خلق سرخوشی

سرخوشی یک حالت عاطفی خوشایند است و به تنهایی یک وضعیت سلامت روان نیست اما گاهی اوقات می تواند نشانه یا نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد.

اگر مشکل سلامت روانی را تجربه می کنید که با سرخوشی و همچنین علائم دیگر همراه است، باید با پزشک خود صحبت کنید.

درمان بیماری زمینه ای شما که باعث ایجاد حالت سرخوشی می شود به ماهیت شرایط بستگی دارد. پزشک یا درمانگر شما ممکن است روان درمانی را توصیه کند اما برخی شرایط ممکن است نیاز به استفاده از داروها برای کمک به کنترل علائم داشته باشد.

در بسیاری از موارد، برنامه درمانی خاص شما ممکن است شامل ترکیبی از درمان، دارو، تغییرات سبک زندگی و حمایت اجتماعی باشد.

چگونه به طور طبیعی حالات سرخوشی را تجربه کنیم

استفاده از مواد برای دستیابی به حالات سرخوشی خطرناک است و در برخی موارد می تواند منجر به اعتیاد و مصرف بیش از حد شود.

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید بدون استفاده از موادی که ذهن را تغییر می دهند، خلق و خوی سرخوشانه را تجربه کنید.

از سوی دیگر، بالا بودن طبیعی می تواند به تقویت حس کلی شما کمک کند. این تجربیات شبیه به آن چیزی است که آبراهام مزلو روانشناس انسان گرا از آن به عنوان «تجارب اوج» یاد می کند. تجارب اوج لحظات شادی فوق العاده ای است که اغلب با احساس شگفتی، خلسه و احساس اهمیت عمیق همراه است.

برخی از مواردی که می توانید برای افزایش شانس خود برای تجربه “بالا بودن طبیعی” امتحان کنید شامل مواردی است که در زیر ذکر شده است.

ورزش

ورزش بدنی باعث ترشح هورمون های احساس خوب و انتقال دهنده های عصبی از جمله اندورفین، آدرنالین، دوپامین و سروتونین می شود.

اندورفین ها انتقال دهنده های عصبی هستند که باعث کاهش احساس درد و افزایش احساس لذت و رفاه می شوند. تحقیقات نشان داده است که انجام تمرینات ورزشی با شدت متوسط ​​می تواند سطح اندورفین شما را افزایش دهد.

به عنوان مثال، دونده ها گاهی اوقات یک «دوندگی بالا» را تجربه می کنند که ناشی از اثرات ترکیبی آدرنالین و سایر انتقال دهنده های عصبی است. ورزش همچنین با طیف وسیعی از مزایای سلامت روانی مثبت، از جمله کاهش افسردگی، تقویت شناخت و بهبود خلق و خوی کلی مرتبط است.

شوخ طبعی و خنده

یک خنده خوب فقط سرگرم کننده یا سرگرم کننده نیست – در واقع می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که خنده باعث ترشح اندورفین می شود که می تواند به شما کمک کند در حالت شادتر و سرخوشی قرار بگیرید.

مراقبه

افرادی که به طور منظم مدیتیشن می کنند، آرامش بیشتری را تجربه می کنند و استرس کمتری دارند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که این تمرین می تواند سطح اندورفین را در بدن افزایش دهد.

اجتماعی بودن

تحقیقات نشان داده است که داشتن حمایت اجتماعی برای بهزیستی عاطفی حیاتی است. سلامت کلی را تقویت می کند و خطر عوارض تنهایی را کاهش می دهد. گذراندن وقت با دوستان نیز می تواند به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید.

داوطلب شدن

انجام کارهای خوب برای دیگران می تواند به شما کمک کند تا با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنید. این یک راه عالی برای تجربه حس اجتماعی و تجربه بهبود خلق و خوی طبیعی است.

شرکت در فعالیت های داوطلبانه باعث بهبود سلامت روان، سلامت جسمی و رفاه اجتماعی می شود. همچنین علائم افسردگی را کاهش می دهد و رضایت کلی از زندگی را بهبود می بخشد.

حرف آخر

خلق و خوی سرخوشانه می تواند احساس شگفت انگیزی داشته باشد و بهزیستی شما را تقویت کند تا زمانی که این سرخوشی به دلیل یک علت طبیعی و سالم باشد. اعتیاد به مواد مخدر اغلب باعث می‌ شود افراد حتی زمانی که پیامدهای منفی جدی را تجربه می‌ کنند به مصرف مواد ادامه دهند و اعتیاد آنها اغلب ریشه در تعقیب حالات سرخوشانه ای دارد که مواد مخدر ایجاد می‌ کند.

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به طور طبیعی حالت سرخوشی را تجربه کنید. چنین اوج طبیعی می تواند راهی عالی برای تقویت خلق و خو و بهبود سلامت و رفاه کلی شما باشد.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی