روانشناسي و سلامت روان سلامت

چگونه به هم ریختگی و شلوغی بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد؟

تقویم فارسی اندروید

ظروف داخل سینک، انبوهی از لباس های کثیف که روی هم چیده شده اند، پتوها و بالش ها در سرتاسر زمین، کمدهای بهم ریخته، آشغال های بیش از حد در گاراژ و تعداد غیرقابل شمارشی از وسایل استفاده نشده ذخیره شده در سراسر خانه…آیا این آشنا به نظر می رسد؟ ما در یک فرهنگ مادی و مصرف گرا زندگی می کنیم که در آن جامعه به ما می آموزد که هر چه چیزهای بیشتری داشته باشیم، باید شادتر باشیم، در حالی که در واقع این به هم ریختگی می تواند باعث رکود انرژی و استرس بیش از حد شود.

انگیزه های کنترل نشده مصرف کننده، وابستگی عاطفی به چیزها، یادگاری های عاطفی، ترس از خلاص شدن از شر چیزها، نیاز به نگه داشتن خاطرات گذشته برخی از دلایل بسیاری هستند که ما تمایل داریم وسایل خود را به احساسات خود مرتبط کنیم.

دور انداختن اشیا اغلب می‌ تواند دردناک باشد و می‌ تواند نماینده فراموش کردن گذشته و دست کشیدن از آینده باشد، بنابراین ما اغلب به چیزهایی وابسته می‌ شویم به این امید که روزی مفید واقع شوند و در واقع بر استرس روحی و عاطفی ما بیفزایند.

تعریف بهم ریختگی

بهم ریختگی به عنوان چیزی نامرتب یا پر از اشیاء تعریف می شود. همچنین به حالت یا شرایط سردرگمی اشاره دارد.

با این حال، در واقعیت، بهم ریختگی چیزی فراتر از نامرتب بودن و اشیاء فیزیکی بیش از حد است زیرا درهم ریختگی می‌ تواند به اصطلاح به «چمدان» عاطفی و ذهنی اشاره کند.

اگرچه ما اغلب به‌هم‌ ریختگی را به‌ عنوان چیزهای فیزیکی در نظر می‌ گیریم، به هم ریختگی ذهنی و عاطفی می‌ تواند به همان اندازه فضای غیرضروری را در خود جای دهد.

عادت‌ های قدیمی، رنجش، افکار مبهم، روابط نامرتب، بدهی‌ های مالی پرداخت نشده، گلدان شکسته، شلوار جینی که دیگر اندازه نیست، یا هر «چیز» دیگری که باید آن را مدیریت کنید.

به هم ریختگی فقط چیزهای فیزیکی نیست. این حتی ایده های قدیمی، روابط سمی و عادت های بد است. به هم ریختگی هر چیزی است که از خود بهتر شما حمایت نمی کند.

نمونه های دیگر درهم ریختگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جایی برای نشستن یا زندگی ندارید
  • دیگر برای شما هدفی وجود ندارد
  • همه چیز خراب است یا نیاز به تعمیر دارد
  • همه جا به هم ریخته است
  • همه چیز بی نظم یا آشفته است
  • راکد است
  • مدیریت آن چالش برانگیز شده است

تاثیر بی نظمی بر سلامت روان

همه این بهم ریختگی های فیزیکی، ذهنی و عاطفی می تواند به ناتوانی در تفکر واضح کمک کند که می تواند منجر به استرس و کاهش انرژی شود.

به هم ریختگی می تواند انجام کارها، یافتن آنچه را که نیاز دارید و زندگی منظم و کارآمد را دشوار کند. وقتی هر روز زمانی را صرف جستجوی کلیدهای خود می کنیم یا سعی می کنیم آن شلوار را پیدا کنیم، ممکن است دچار عصبانیت و استرس شویم و به این انرژی منفی روزانه اجازه دهیم به مرور زمان جمع شود.

گذراندن زمان برای بررسی درهم و برهمی فیزیکی برای یافتن چیزی می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و به طور بالقوه زمان را از سایر وظایف مهم و روتین های مراقبت از خود بگیرد.

درهم ریختگی بیش از حد

زمانی که بهم ریختگی فیزیکی بیش از حد می‌ شود، می‌تواند از نظر ذهنی و جسمی فرد را در محیط‌ های ناکارآمد خانه به دام بیندازد که به پریشانی شخصی و احساس جابجایی و تنهایی کمک می‌ کند.

خانه شما باید پناهگاه شما باشد، مکانی امن که می توانید زمانی را برای استراحت در آن اختصاص دهید اما زمانی که خانه شما مملو از شلوغی فیزیکی است، می تواند باعث شود که احساس کنید خانه شما دشمن شماست تا پناهگاه شما که در کل می تواند تاثیر منفی بر رفاه شما بگذارد.

به هم ریختگی می تواند بر زندگی اجتماعی شما تأثیر بگذارد

وقتی خانه ای پر از شلوغی داریم، ممکن است در استفاده از این فضا برای انجام کارهایی که از آن لذت می بریم مانند تمرین یوگا یا ساخت کاردستی مشکل داشته باشیم. همچنین ممکن است از دعوت از مهمانان خجالت بکشیم که می تواند به شدت بر زندگی اجتماعی ما تأثیر بگذارد و احساس تنهایی و کمبود را ایجاد کند.

اگر متوجه شدید که در دور انداختن اشیا با مشکل مواجه هستید یا احساس می کنید در چیزهایی که در خانه دارید غرق شده اید، به احتمال زیاد در زندگی تان به هم ریختگی فیزیکی زیادی دارید.

وقتی بهم ریختگی منجر به احتکار می شود

به هم ریختگی فیزیکی می تواند به یک وسواس تبدیل شود – وسواس نیاز به چیزهای مادی بیشتر برای پر کردن یک خلاء است. گاهی اوقات ممکن است خودمان را در محاصره چیزهای زیادی ببینیم که طاقت خلاص شدن از آنها را نداشته باشیم زیرا آنها نوعی ارزش عاطفی دارند یا به طور بالقوه می توانند رضایت ما را در آینده به ارمغان بیاورند.

اختلال احتکار با ناتوانی فرد در خلاص شدن از شر اموال بدون توجه به ارزش آنها مشخص می شود.

با اختلال احتکار همچنین سازماندهی دارایی های خود دشوار است.

افراد مبتلا به اختلال احتکار اقلام تصادفی را ذخیره می کنند و آنها را بدون هیچ نوع الگوی سازمانی ذخیره می کنند تا جایی که محیط آنها می تواند خطرناک شود.

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به اختلال احتکار اقلامی را که ارزش احساسی دارند یا اقلامی را که احساس می کنند در آینده به آنها نیاز خواهند داشت ذخیره می کنند. اختلال احتکار تقریباً در هر جنبه ای از زندگی روزمره افراد از جمله روابط عاشقانه، تعهدات حرفه ای و تعهدات اجتماعی ایجاد مشکل می کند.

پیامدهای منفی احتکار

پیامدهای بالقوه احتکار جدی شامل نگرانی های ایمنی و بهداشتی، مانند خطرات آتش سوزی، خطرات زمین خوردن و نقض قوانین بهداشتی است. همچنین می تواند منجر به تعارضات روابط، انزوا و ناتوانی در انجام کارهای روزمره مانند آشپزی و حمام شود.

شخصی که احتکار می کند ممکن است موارد زیر را به نشان دهد:

  • ناتوانی در دور انداختن اموال
  • اضطراب شدید هنگام تلاش برای دور انداختن اقلام
  • مشکل در سازماندهی اموال
  • ناراحتی یا خجالت در مورد تعداد دارایی های شخصی
  • سوء ظن به دست زدن دیگران به وسایل
  • ترس از تمام شدن یک کالا یا نیاز به آن در آینده
  • اختلالات عملکردی، از جمله از دست دادن فضای زندگی، انزوای اجتماعی، اختلافات خانوادگی یا زناشویی، و مشکلات مالی

همه کسانی که در خانه خود بهم ریختگی دارند به اختلال احتکار مبتلا نمی شوند، اما صحبت در مورد پیامدهای سلامت روان مرتبط با درهم ریختگی بدون پرداختن به احتکار دشوار است.

حذف بهم ریختگی از زندگی شما

ممکن است ساعت‌ ها، روزها یا حتی هفته‌ ها را صرف تهیه فهرست کارهایی کنیم و سطل‌ های سازمان دهنده بخریم تا به مدیریت شلوغی‌ ها کمک کنیم، اما این واقعاً به ما کمک نمی‌ کند تا در مورد وضعیت روحی یا عاطفی خود احساس بهتری داشته باشیم، چرا؟

در واقع، این موضوع در مورد “مواد” نیست، بلکه در مورد دلایل اساسی است که چرا آن “مواد” وجود دارد؟ آیا احساسات منفی را حفظ می کنید؟ آیا سعی می کنید یک خاطره را زنده نگه دارید؟ چرا این «بهم ریختگی»، چه اشیاء فیزیکی یا فضای ذهنی، زندگی شما را فرا گرفته است؟ چرا به این چیزها چسبیده اید؟

سوالاتی که قبل از از بین بردن درهم ریختگی ها باید از خود بپرسید

در طول فرآیند سازماندهی مجدد، مهم است که سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه چیزی در حال حاضر در زندگی شما خوب کار می کند و چه چیزی در حال حاضر به خوبی در زندگی شما کار نمی کند؟
  • چه چیزی باعث می شود که شما احساس سرگیجه کنید؟
  • چگونه این بهم ریختگی مانع از پیشرفت شما در زندگی می شود؟
  • آیا بخش هایی از زندگی شما وجود دارد که در حال حاضر مسئول تصمیم گیری برایشان نیستید؟
  • آیا درهم و برهمی وجود دارد که مدیریت کنید اما به هدف شما نمی رسید؟
  • آیا به این فکر کرده اید که از شر بهم ریختگی خلاص شوید؟
  • آیا به دلیل داشتن وسایل زیاد در خانه احساس اضطراب می کنید؟
  • اولین قدمی که می توانید برای از بین بردن این “بهم ریختگی” بردارید چیست؟

6 گام برای از بین بردن شلوغی های فیزیکی در خانه

در زیر لیستی از شش راه برای کاهش میزان شلوغی فضای زندگی خود آورده شده است.

زباله ها را دور بیندازید

از تمام اتاق‌ های خانه‌ تان بگذرید و کاغذها، لوازم آرایشی خشک، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و وسایل شکسته را دور بیندازید. هر چیز ارزشمندی که استفاده نمی کنید می تواند اهدا یا بازیافت شود.

اهدا و بازیافت

اگر لباسی دارید که مناسب نیست، کفشی دارید که هرگز نمی پوشید، مبلمانی که فضای زیادی را اشغال می کند یا هر چیز دیگری که برای شما ارزشی ندارد اما می تواند توسط دیگران استفاده شود، آن را اهدا کنید، بفروشید یا به گرو بگذارید. یک قانون خوب این است که اگر چیزی در کمد خود دارید که ظرف یک سال آن را نپوشیده اید یا استفاده نکرده اید، آن را اهدا کنید.

کمد لباس خود را بر اساس فصل جدا کنید

یک کمد بهم ریخته بسیار آزاردهنده است و فضای ذخیره سازی به سختی به دست می آید. فضای کمد و کشوی خود را به حداکثر برسانید. این کار با ذخیره کردن همه اقلام خارج از فصل در کشوهای زیر تخت یا در ظروف ذخیره سازی پلاستیکی و پارچه ای، انتخاب لباس را بسیار ساده تر می کند. وقتی فصل ها تغییر می کنند، می توانید به سادگی کمد لباس خود را تغییر دهید.

از خرید چند چیز خودداری کنید

آیا واقعاً به بیش از یک جفت چکمه برفی یا هشت ست ظرف نیاز دارید؟ وقتی چیزی در حراج به فروش می‌ رسد، «ذخیره کردن چیزها» فریبنده است اما در واقعیت، آیا واقعاً به این تعداد جعبه دستمال توالت به یکباره نیاز دارید؟ برای جلوگیری از شلوغی خانه خود آنچه را که در آن زمان نیاز دارید بخرید.

علاوه بر این، اگر یک مورد قدیمی را جایگزین کردید، مطمئن شوید که از شر آن مورد قدیمی خلاص شوید تا فضای بیشتری برای مورد جدید ایجاد کنید.

هر روز یک تمیز کاری سبک انجام دهید

سعی کنید 10 دقیقه در روز را صرف مرتب کردن وسایل خود کنید. این می تواند به معنای تمیز کردن توالت، خالی کردن ماشین ظرفشویی یا جاروبرقی یک اتاق در خانه شما باشد.

با صرف 10 دقیقه در روز برای تمیز کردن، می توانید بدون اینکه احساس کنید باید هفت ساعت در روز شنبه به جزئیات خانه خود بپردازید، به کارهای خانه ادامه دهید.

این کار احتمال این را افزایش می‌ دهد که واقعاً از خانه خود لذت ببرید – طوری زندگی کنید که واقعاً قدردان پناهگاه تازه زیبا شده خود هستید و به طور خودکار احتمال حفظ آن بیشتر خواهد بود.

فلسفه فنگ شویی را بپذیرید

طرز فکر و فلسفه فنگ شویی این است که قطعاتی را در زندگی فیزیکی شما، چه در خانه و چه محل کارتان مرتب کند تا به تعادل کمک کند.

هدف مهار و برقراری تعادل و صلح بین شما و محیط فیزیکی شماست.

موقعیت فرماندهی اتاق، نقطه کانونی اتاق یا جایی است که بیشتر وقت خود را در آن اتاق می گذرانید. به عنوان مثال، موقعیت فرماندهی اتاق نشیمن، کاناپه، موقعیت فرماندهی آشپزخانه اجاق گاز و موقعیت فرماندهی اتاق خواب، تخت است.

هدف این است که مبلمان را در موقعیت فرماندهی، در دورترین فاصله از در و به صورت مورب قرار دهید. این سه قسمت از خانه شما بازنمایی حیاتی از زندگی شما هستند. میز تحریر توسعه شغل شما است و اجاق گاز نشان دهنده ثروت و تغذیه شماست.

رفع بهم ریختگی ذهنی

در زیر چند راه وجود دارد که از طریق آنها می توانید در تلاش برای بهبود رفاه کلی خود، به هم ریختگی ذهنی را از بین ببرید:

سم زدایی دیجیتالی انجام دهید: از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید، اعلان های تلفن خود را خاموش کنید، هر گونه برنامه غیرضروری را در تلفن خود حذف کنید و مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را در رایانه و تلویزیون محدود کنید.

یک سیستم پشتیبانی قوی داشته باشید: دوستان و خانواده شما که از شما حمایت می کنند مهم هستند، بنابراین آنها را نزدیک نگه دارید و به آنها تکیه کنید. اگر افرادی در زندگی خود دارید که انرژی منفی از خود نشان می دهند یا شما را تحقیر می کنند، وقت آن است که از شر آنها خلاص شوید. روابط سمی یکی از بزرگترین دیکتاتورهای به هم ریختگی ذهنی است.

تصمیمات سبک زندگی سالم را اتخاذ کنید: روزانه ورزش کنید، از خوردن تنقلات شیرین و فرآوری شده خودداری کنید، مقدار زیادی آب بنوشید، الکل و کافئین را محدود کنید و یک روتین خواب سالم را در پیش بگیرید.

در خرید درمانی بدون درهم‌کاری افراط کنید

بسیاری از ما از خرید لذت می بریم، زیرا اغلب منجر به افزایش دوپامین می شود و احساس شادی را برای ما به ارمغان می آورد. با این حال، خرید درمانی اغلب منجر به خرید چیزهای غیر ضروری می‌شود که در نهایت روی قفسه‌ ای در خانه ما نشسته و باعث به هم ریختگی می‌ شود.

به جای خرید برای خودمان، هنوز هم می‌ توانیم با خرید برای دیگران، احساسات خوب خرید درمانی را کسب کنیم. خریدن هدیه برای دیگران راهی برای هدیه دادن است که در واقع احساس بهتری به شما می دهد، به خصوص زمانی که برای یکی از عزیزانتان خرید می کنید. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و بنابراین ما با داشتن افرادی در اطراف خود، به ویژه افراد شاد، پیشرفت می کنیم.

یکی از دلایل این شادی برای ما این است که ارتباطات اجتماعی ایجاد می کند. اگر یک ماشین خوب و یک خانه بزرگ در یک جزیره به تنهایی داشته باشید، خوشحال نخواهید شد زیرا ما به مردم دیگر برای شاد بودن نیاز داریم. اما با دادن چیزی به شخص دیگری، شما در حال ایجاد ارتباط و گفتگو با آن شخص هستید و این چیزها واقعاً برای خوشبختی مفید هستند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی