تغذيه سالم سلامت

با شدیدترین عوارض جانبی گرسنگی آشنا شوید

آیا می دانستید که تحمل گرسنگی می تواند به عوارضی جدی برای بدن منجر شود؟ گرسنگی برای انواع مشکلات روانی و جسمی بسیار خطرناک است. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید مقاله پیش رو را بخوانید تا با این عوارض مضر و بالقوه خطرناک بیشتر آشنا شوید.

گرسنگی

گرسنگی یک بیماری است که اغلب با کمبود شدید مصرف کالری همراه است. این مشکل ممکن است به خاطر رژیم های غذایی سخت، بی اشتهایی یا بیماری بولیمیا به وجود بیاید. گرسنگی همچنین می تواند به سوء تغذیه شدید منجر شود و به طور دائمی به اندام های داخلی شما آسیب وارد کند. گرسنگی به هیچ عنوان برنامه خوبی نیست و شما باید از آن پرهیز کنید به ویژه نباید از رژیم های غذایی که شما را به تحمل گرسنگی تشویق می کنند تا لاغر شوید، پیروی کنید.

عوارض جدی گرسنگی

گرسنگی

1. سوء تغذیه

این احتمالا بزرگترین آسیب ناشی از گرسنگی خود خواسته یا اجباری است. سوء تغذیه یک وضعیت وحشتناک است و بیشتر کودکان کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. گرسنگی معمولا به این معناست که شما به اندازه کافی غذا نمی خورید و این باعث می شود بسیاری از مواد مغذی ضروری و ویتامین ها از رژیم غذایی شما حذف شوند. سوء تغذیه می تواند منجر به کمبود مواد معدنی و ایجاد بیماری هایی نظیر شب کوری (کمبود ویتامین A)، اسکوروی (کمبود ویتایمن C) و کم خونی (کمبود آهن) شود.

2. کم آبی

دومین نتیجه واضح گرسنگی، کمبود آب و دهیدراته شدن بدن است. این کم آبی به نوبه خود ممکن است مشکلات دیگری را به وجود آورد و باعث بروز خستگی، خشکی پوست، یبوست و غیره شود. بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید به اندازه کافی آب بنوشید حتی اگر در رژیم غذایی به سر می برید. گرسنگی و کم آبی می توانند به شدت تعادل بدن را بر هم بزنند.

3. کاهش میزان متابولیسم

گرسنگی می تواند منجر به کاهش میزان متابولیسم شود. میزان متابولیسم پایه شما به عنوان حداقل میزان مصرف انرژی در هر واحد زمانی تعریف شده است. آزمایشات نشان می دهند که غذا نخوردن می تواند منجر به افزایش بافت چربی سفید و کاهش جریان خون به مغز شود.

4. بر هم خوردن تعادل چرخه ماهانه قاعدگی

گرسنگی منجر به مشکلات زیادی می شود. یکی از این مشکلات این است که تنظیم دوره های قاعدگی شما را بر هم می زند بنابراین کسانی که رژیم های غذایی گرسنگی می گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند. در برخی از موارد اگر بدن شما کم وزن باشد ممکن است بدنتان به سادگی از تولید استروژن جلوگیری کند. کمبود چربی می تواند سلول های شما را از تبدیل کلسترول به استروژن اضافی محدود کند. همانطور که گرسنگی می تواند به آسیب اندام منجر شود، می تواند باعث کم کردن سرعت فرآیندهای بدن هم بشود و معمولا باعث وقفه در قاعدگی می شود.

5. یبوست

گرسنگی می تواند باعث ایجاد یبوست در بسیاری از افراد شود. مطالعات انجام شده روی بسیاری از افراد نشان داده افرادی که معمولا از این مساله رنج می برند کسانی هستند که گرسنگی شدید را تحمل می کنند و این می تواند اختلالات زیادی در بدن به وجود آورد و برای درمان کامل آن نیاز است که مواد معدنی زیادی مصرف شود. همچنین مصرف زیاد مسهل ها برای درمان این مشکل می تواند به مشکلات جبران ناپذیر دیگری منجر شود.

6. پوکی استخوان

یک فرد گرسنه حتما با کاهش وزن مواجه می شود و این مساله در عضلات و چربی های بدن کاملا واضح است اما چیزی که واضح نیست این است که تغییراتی در استخوان ها نیز رخ می دهد. آیا می دانستید که گرسنگی می تواند منجر به از دست دادن تراکم استخوان ها شود؟ وقتی شما از یک رژیم غذایی با مصرف کالری پایین پیروی می کنید، استخوان های شما بازسازی می شوند. بدین صورت که استخوان های پیرتر بازسازی می شوند و استخوان های جدید به سرعت شکل می گیرند. با این حال چگالی استخوان های شما کاهش می یابد که می تواند منجر به شکنندگی شود.

7. خستگی

یکی از شایع ترین عوارض گرسنگی، می تواند خستگی باشد. داشتن یک رژیم غذایی درست و اصولی می تواند به حفط انرژی بدن کمک کند و بدن را در برابر برخی از بیماری ها و عفونت ها محافظت نماید. گرسنگی تعادل ویتامین های بدن را مختل کرده و باعث کاهش فعالیت های فیزیولوژیکی می شود که می تواند منجر به خستگی و احساس خشونت شود. همچنین گرسنگی اغلب با سرگیجه همراه است.

8. فشار خون بالا

سوء تغذیه و گرسنگی می تواند بدن را در شرایط بدی از جمله فشار خون بالا قرار دهد. هنگامی که شما گرسنه هستید، مواد مغذی ضروری همچون پتاسیم و ویتامین D را مصرف نمی کنید که این کمبود منجر به فشار خون بالا و دیگر مشکلات می شود. در آزمایشی که بر روی کودکان انجام شد مشخص شد کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند نسبت به کودکان دیگر میزان قند خون شان به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

9. عدم تعادل الکترولیتی

گرسنگی یعنی از دست دادن مواد مغذی که منجر به مصرف الکترولیت های کمتری در روز می شود. مواد مغذی برای داشتن قلب سالم شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم می شود که عملکرد قلب و سلامت قلب را تضمین می کنند. زمانی که شما غذای کافی ندارید یعنی دچار کمبود این مواد هستید. گرسنگی نه تنها باعث کمبود مواد مغذی در بدن می شود بلکه می تواند تعادل الکترولیت ها را نیز بر هم بزند. بنابراین اگر در یک رژیم غذایی با تحمل گرسنگی به سر می برید حتما به یاد داشته باشید که مکمل مواد معدنی را مصرف کنید.

10. عوارض جانبی برای مغز

مطالعات بسیاری درباره چگونگی تاثیر گرسنگی بر عملکرد شناختی و ایجاد افسردگی انجام شده است. می توانید امتحان کنید هنگامی که گرسنه هستید چطور چیزی را به سختی به یاد می آورید. اغلب ما وقتی یک وعده غذایی را از دست می دهیم، سعی می کنیم با خوردن هر آنچه در دسترس مان است خود را سیر کنیم که این مساله هم می تواند برای بدن ناخوشایند باشد.

شما با خواندن این مقاله دریافتید که گرسنگی می تواند به بسیاری از علائم دیگر همچون کم آبی و خستگی منجر شود، توانایی های مغزی شما را مختل کند و یا روحیه تهاجمی و پرخاشگری را در شما تقویت نماید. گرسنگی همچنین می تواند بر واکنش شما نسبت به استرس تاثیر بگذارد و باعث ایجاد حس اضطراب، تحریک پذیری و حتی در برخی از موارد افسردگی مزمن شود.

اکنون که می دانید گرسنگی چطور بر بدن شما تاثیر منفی می گذارد امیدواریم که به این رژیم های گرسنگی بیشتر فکر کرده و در انجام آنها تجدید نظر کنید. آنها فقط یک راه حل سریع هستند و مزایای کمی در دراز مدت دارند. انتخاب یک رژیم غذایی متعادل برای از دست دادن وزن بهترین گزینه است.

منبع : stylecraze

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی