سلامت

آیا فاصله گذاری اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

تقویم فارسی اندروید

فاصله گذاری اجتماعی از زمان شروع COVID-19 به بخشی از زندگی روزمره برای بسیاری از مردم تبدیل شده است و با این حال تصورات غلط زیادی در مورد تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

این یک ابزار مؤثر در کمک به محدود کردن گسترش بیماری است، به ویژه هنگامی که با سایر اقدامات بهداشت عمومی همراه باشد. دانستن بیشتر در مورد اینکه چگونه فاصله گذاری اجتماعی ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد می تواند به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت عاطفی و جسمی کمک کند.

سیستم ایمنی بدن

فاصله گذاری اجتماعی چیست؟

اصطلاحات «فاصله‌ گذاری اجتماعی» و «فاصله‌ گذاری فیزیکی» از ابتدای شیوع کووید-19 به جای هم استفاده می‌ شوند اما معنای کمی متفاوتی دارند:

فاصله گذاری اجتماعی اصطلاحی است که در بهداشت عمومی به کار می رود و به معنای ماندن در خانه یا جدا کردن خود از دیگران تا حد امکان به منظور پیشگیری یا کاهش احتمال شیوع بیماری است.

فاصله گذاری فیزیکی اصطلاحی است که برای اشاره به فاصله فیزیکی حداقل دو متر از دیگران استفاده می شود. به طور کلی، به عنوان یک اقدام در کنار پوشیدن ماسک صورت گنجانده شده است.

بیشتر مردم عادی قبل از همه‌گیری کووید-19 در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی چیزی نشنیده بودند و بسیار کمتر از اکنون در هنگام بیماری یا عدم احساس خوب، آن را انجام می‌ دادند.

چگونه فاصله گذاری اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که عدم قرار گرفتن در معرض میکروب ها به دلیل فاصله گذاری اجتماعی، سیستم ایمنی را ضعیف می کند و ما را در برابر عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیرتر می کند. این فرضیه بهداشت نامیده می شود.

در حالی که برای ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی به قرار گرفتن در معرض میکروب ها نیاز داریم، دور ماندن از میکروب ها ایمنی ما را تضعیف نمی کند. بدن قرار گرفتن در معرض میکروب ها را «به یاد می آورد» و عدم قرار گرفتن در معرض میکروب هایی که فاصله اجتماعی اجازه می دهد، «حافظه» بدن ما را ضعیف نمی کند.

همانطور که گفته شد، کاهش یا حداقل تعاملات اجتماعی و ارتباطات شخصی با افراد دیگر که بخشی از فاصله گذاری اجتماعی است می تواند اثرات روانی و عاطفی داشته باشد. این ممکن است شامل افسردگی و احساس تنهایی و انزوا باشد.

به نوبه خود، اینها می توانند اثرات منفی بر سلامت و رفتارهای سلامتی داشته باشند، از جمله بی تحرکی بیشتر، تغییرات منفی در رژیم غذایی و افزایش فشار خون.

افسردگی می تواند در شغل فرد تداخل داشته باشد و احتمالاً منجر به نگرانی های مالی شود و بر سلامت جسمی و عاطفی فرد تأثیر بگذارد – همه اینها بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد.

آیا فاصله گذاری اجتماعی با حفاظت از «ایمنی جمعی» مخالف نیست؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) مصونیت گله ای را مصونیت غیرمستقیم یا محافظت در برابر یک بیماری تعریف می کند که زمانی رخ می دهد که بسیاری از جمعیت نسبت به این بیماری مصون می شوند، چه از طریق واکسیناسیون یا عفونت قبلی.

فاصله گذاری اجتماعی برخلاف مفهوم ایمنی جمعی نیست، بلکه در کنار آن عمل می کند. مخصوصاً در مورد یک ویروس خطرناک که می تواند باعث مرگ یا ناتوانی شود، انتشار عفونت فقط برای دستیابی به ایمنی جمعی غیرمسئولانه است.

فاصله‌ گذاری اجتماعی با ایمنی جمعی کار می‌ کند، زیرا واکسن‌ ها را می‌ توان برای افراد واجد شرایط در حالی که اقدامات فاصله‌ گذاری اجتماعی انجام می‌ شود، مستقر کرد. این امکان حداقل تماس بین افراد را فراهم می کند و در عین حال اقداماتی را برای کاهش گسترش عفونت انجام می دهد.

همچنین به محافظت از جمعیت های آسیب پذیر و کسانی که در آن زمان نمی توانند واکسینه شوند کمک می کند. هنگامی که تعداد قابل توجهی از مردم واکسینه شدند، اقدامات فاصله گذاری اجتماعی می تواند به آرامی و به تدریج کاهش یابد.

چرا فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یک عمل پیشگیرانه مفید است؟

در طول همه‌گیری کووید-۱۹، فاصله‌ گذاری اجتماعی به‌ طور قابل‌توجهی در کاهش شیوع ویروس کرونا موثر بوده است.

این به این دلیل است که وقتی افراد در مجاورت یکدیگر هستند، انتقال ویروس از طریق قطرات در هوا رخ می دهد اما فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی به کاهش احتمال آن کمک می کند.

این مفید است زیرا اگر مردم به آن پایبند باشند، به ویژه در کنار سایر تاکتیک های بهداشت عمومی مانند شستن دست ها و پوشیدن ماسک، راه نسبتاً آسانی برای کاهش احتمال انتقال است.

آیا فاصله گذاری اجتماعی می تواند از شما در برابر آنفولانزا محافظت کند؟

فاصله گذاری اجتماعی فقط برای همه گیری ها نیست! همچنین می تواند به محافظت از شما در برابر آنفولانزا کمک کند، به خصوص زمانی که در کنار سایر اقدامات احتیاطی مانند موارد زیر رعایت شود:

  • دریافت واکسن آنفولانزا
  • شستن صحیح دست ها
  • پوشیدن ماسک صورت
  • رعایت فاصله اجتماعی یا فیزیکی در طول فصل آنفولانزا
  • اجتناب از جمعیت زیاد
  • حفظ فاصله فیزیکی بین شما و افراد دیگر

این بدان معنا نیست که باید تمام زمستان خود را در خانه حبس کنید اما با انجام این اقدامات پیشگیرانه، می توانید به کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا و حمایت از سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

چه کسانی ممکن است بیشتر تحت تأثیر فاصله گذاری اجتماعی قرار بگیرند؟

هر کسی ممکن است تحت تأثیر فاصله گذاری اجتماعی قرار گیرد اما افراد مسن ممکن است به ویژه نسبت به آن حساس باشند. این ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله بیماری مزمن، از دست دادن خانواده یا دوستان و اختلالات حسی که می تواند باعث ایجاد چیزهایی شود که تماس ویدیویی را دشوارتر می کند.

افرادی که در حال حاضر اوقات چالش برانگیزی را سپری می کنند یا کسانی که ممکن است به سطح بیشتری از حمایت نیاز داشته باشند نیز می توانند تحت تأثیر فاصله گذاری اجتماعی قرار بگیرند. عواملی که می توانند انزوا را دشوارتر کنند عبارتند از:

  • سوء مصرف مواد
  • افسردگی
  • تنهایی

سایر مشکلات سلامتی که برقراری ارتباط با افراد را دشوار می کند، مانند بیماری پارکینسون یا ALS.

اگر افراد در انجام فعالیت های روزمره به کمک نیاز داشته باشند و قادر به دریافت کمک یا حمایت حضوری نباشند، این تنها تأثیر منفی بیشتری بر سلامت جسمی و روانی دارد.

فاصله گذاری اجتماعی چه اثرات منفی بر سلامتی می تواند داشته باشد؟

فاصله گذاری اجتماعی، به ویژه فاصله گذاری اجتماعی طولانی مدت، می تواند تأثیرات قابل توجهی بر کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد. طبق یک مطالعه در سال 2021، تأثیر آن بر کودکان قابل توجه بود:

  • تقریباً 80 درصد از کودکان و نوجوانان مورد بررسی افزایش علائم اضطراب را گزارش کردند.
  • تقریباً نیمی (43.9%) علائم خلقی قابل توجهی را گزارش کردند.
  • تقریباً 30 درصد از کودکان مورد مطالعه در خواب شبانه مشکل داشتند و در تطبیق با یادگیری از راه دور مشکل داشتند.
  • در حالی که برخی از کودکان تغییرات حادی در خلق و خو و رفتار نشان می دهند، سایر کودکان ممکن است عواقب عاطفی فاصله اجتماعی را تا مدت ها بعد در رشد خود نشان ندهند.

یک مطالعه در سال 2022 همچنین نشان داد که فاصله گذاری اجتماعی باعث افزایش سطح استرس و کاهش خلق و خو در نوجوانان می شود. نوجوانان باید بال های خود را باز کنند، استقلال خود را کشف کنند و با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، و انزوای اجتماعی در طول همه گیری همه اینها را مختل کرد. با این حال، برخی موارد کمک کرد تا اثرات منفی به حداقل برسد. اینها عبارت بودند از:

  • فعالیت های معنابخش (حل مسئله، یادگیری بیشتر در مورد COVID-19)
  • ورزش

توضیح دلایل فاصله گذاری اجتماعی برای کودکان و نوجوانان و تشخیص اینکه آنها در حال تجربه استرس های ناشی از همه گیری هستند نیز مهم است. یافتن و تشویق رفتارهای مقابله ای سالم می تواند به بهبود سلامت عاطفی و روانی کمک کند.

حرف آخر

فاصله‌ گذاری اجتماعی با همه‌ گیری COVID-19 به یک اصطلاح رایج تبدیل شد که به ماندن در خانه، به حداقل رساندن اجتماعات اجتماعی و حفظ فاصله دو متری بین خود و دیگران به منظور به حداقل رساندن شیوع بیماری اشاره دارد.

در حالی که این امر در کمک به کاهش شیوع بیماری مؤثر است، می تواند تأثیرات منفی بر سلامت عاطفی و روانی نیز داشته باشد.

آگاهی از عوامل استرس‌ زای مرتبط با فاصله‌ گذاری اجتماعی، به‌ ویژه برای کودکان، نوجوانان، افراد مسن‌ تر و کسانی که از قبل مشکلاتی دارند، می‌ تواند به کاهش اثرات منفی کمک کند. استفاده از مهارت های مقابله ای مثبت نیز می تواند به کاهش این عوامل استرس زا کمک کند.

علیرغم معایب بالقوه فاصله گذاری اجتماعی، همچنان ابزاری موثر در کمک به کنترل شیوع بیماری است.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی