داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت سلامت جسمي

سريع ترين و موثرترين روشهاي درمان دندان درد

دندان درد شدید یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند...
تقویم فارسی اندروید

دندان درد شدید یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند. در این صورت فرد نمی‌تواند غذا بخورد و صحبت کند و سعی می‌کند هر طور شده درد را تسکین دهد. مسلما مراجعه به دندانپزشک و درمان قطعی می‌تواند تنها راه حل باشد اما می‌توان با مواد طبیعی نیز موقتا درد را آرام کرد.

دندان درد -7ganj.ir

مسكن ها

-دو عدد قرص ایبوپروفن با هم بخورید. در میان مسکن‌ها، این دارو برای کاهش دندان درد مناسب‌تر است.

– از اسپری‌های بی‌حسی برای دندان درد استفاده کنید. آنها می‌توانند برای مدتی روی اعصاب دندانتان تاثیر بگذارند تا بتوانید خود را به پزشک برسانید.

زنجفیل

اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید برای تسکین درد دندان بسیار موثر است. پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک – و نه لثه – بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجفیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می‌کشاند و التهاب را کم می‌کند.

در صورتي كه پودر زنجفيل در دسترس نبود ميتوانيد يك تكه زنجفيل خشك شده را بر روي دندان متورم قرار دهيد تا كم كم اثر كند.

سير

یکی از موثرترین روش های کاهش دندان درد، استفاده از سیر است.یک حبه سیر را روی دندان خود قرار دهید و آن را بجوید تا درد دندان را کم کند. سیر همچنین دندان را محکم تر و قوی تر می کند.

خاک رس

خاک رس یکی از مواد طبیعی است که در صنعت لوازم آرایشی و دارویی کاربرد دارد. این ماده که مستقیما از زمین به دست می‌آید برای مشکلات جسمانی از جمله ناراحتی های گوارشی، سوختگی پوست و … مفید است. ضدعفونی‌، ضد التهاب، ضد سم و تسکین‌دهنده از جمله خواص خاک رس است که باید بهبود درد دندان را نیز به آن اضافه کرد.

برای تهیه این مرهم، ظرفی انتخاب کنید که فلزی و پلاستیک نباشد. خاک رس را همراه با آب در آن بریزد. با یک قاشق چوبی آن را به هم بزنید تا خمیر نرمی درست شود. مرهم آماده است و می‌توانید آن را روی گونه، جایی که احساس درد دارید به مدت حدود یک ساعت بگذارید. زمانی که خاک رس خشک شد، نگهداری طولانی‌مدت آن بی‌فایده است. طی روز گذاشتن مرهم روی موضع را با فاصله انجام دهید. اگر در قسمت‌های مختلف احساس درد دارید، ‌نباید مرهم را در یک زمان روی همه بگذارید. این مرهم درد را تسکین می‌دهد اما ممکن است دوباره عود کند؛ به همین دلیل باید چند بار آن را تکرار کنید.

میخک

بی‌تردید میخک رایج‌ترین ماده طبیعی برای تسکین دندان‌درد است. بوی میخک ما را به یاد مطب دندانپزشکی می‌اندازد که البته این شباهت اتفاقی نیست. در واقع میخک در ترکیب یوجینول دندانپزشکی به کار می‌رود. یوجینول با باکتری‌ها مقابله می‌کند، حساسیت دندانی را کاهش می‌دهد و درد را درمان می‌کند.

برای تاثیر فوری میخک کافی است آن را روی دندان دردناک بگذارید و فک بالا و پایین را فشار دهید تا روی دندان بماند. همچنین می‌توانید 2 تا 3 قطره از روغن آن را روی پنبه بریزید و روی دندان بگذارید اما آن را نخورید. چنین روغن‌هایی بسیار قوی هستند و مصرف خوراکی ندارند. قبل از مصرف میخک بهتر است با فرد متخصصی مانند پزشک داروخانه مشورت کنید.

ليمو ترش

لیموترش به کاهش درد دندان کمک زیادی می کند. به علاوه از پوسیدگی دندان، لق شدن دندان و خونریزی لثه جلوگیری می کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز طعم عالی به بعضی غذاها می‌دهد و مزه بی‌نظیری را دهان باقی می‌گذارد. اما ادویه بودن تنها ویژگی فلفل نیست بلکه یکی از خواص شگفت انگیز آن تسکین درد دندان است. رنگدانه قرمز مانند مسکن و ضد التهاب عمل می‌کند. اگر قصد استفاده از این گیاه را برای تسکین درد دارید، کمی از پودر آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی آماده شود. پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و بفشارید. آن را روی دندان دردناک بگذارید و مراقب باشید با لثه تماس نداشته باشد. این مرهم، موضع را تحریک می‌کند و خون را به قسمت دیگری می‌فرستد که باعث تسکین التهاب و درد می‌شود. می‌توان پودر زنجفیل را همراه با پودر فلفل قرمز برای این مرهم مخلوط کرد.

دانه کنجد

بیشتر از 1600 سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می‌کند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان بسیار موثر است.

تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم است. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید.

ماساژ لثه 

این روش همیشه موثر نیست، ولی کمی به کاهش درد دندان کمک می کند و آن این است که لثه اطراف  دندانی را که درد می کند، خیلی آرام بمالید.

پياز

یک تکه کوچک پیاز را روی دندان خود قرار دهید و خیلی آرام آن را گاز بزنید تا اثر کند.

آب نمك

یکی دیگر از راه های موثر در کاهش درددندان، غرغره کردن آب نمک گرم در دهان است. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم (نه آب داغ) به خوبی حل کنید و چند بار آن را در دهانتان غرغره کنید و بیرون بریزید تا یک لیوان آب نمک تمام شود. این کار ورم دندان را کم می کند و باکتری های مضر دهان را از بین می برد و درد دندان را کم می کند.

چاي كيسه اي

گذاشتن یک عدد چای کیسه ای خیس روی دندان نیز درد و ورم دندان را کم می کند. تانین موجود در چای این اثر را دارد.

همچنین اگر دندان شما به سرما حساسیت ندارد، می توانید چای کیسه ای را در آب یخ قرار دهید و سپس آن را روی دندانتان بگذارید.

دارچين و زنجفيل

دارچین و زنجفیل را با کمی عسل مخلوط كرده و به اندازه يك نخود از آن را در آوريد و به مدت 20 دقيقه بر روي دندان متورم قرار دهيد. اين كار هم موجب تسكين درد دندان شده و هم چرك دندان را خشك ميكند.

کارهایی که نباید برای آرام کردن دندان درد انجام دهید:

– آسپیرین را روی دندان‌تان نگذارید. اگر می‌خواهید حالتان بهتر شود، آن را با آب بخورید. گذاشتن آن روی لثه می‌تواند آن را زخم کند که بهبود آن 3 تا 4 روز طول می‌کشد.

– تصور نکنید با قطع شدن درد دندان، مشکل از میان رفته است. مشکل دندانتان را جدی بگیرید و سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

– از گرما برای تسکین دندان‌درد استفاده نکنید، زیرا آن را بدتر می کند.

اين مقاله را هم بخوانيد : 

مواد غذایی مفید برای درمان پوسیدگی دندان

گردآوري و تنظيم : گروه هفت گنج – اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

برچسب ها

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی