روانشناسي و سلامت روان سلامت

10 راه برای خلاص شدن از افکار ناسالم

هنگامی که ما جوان بودیم، افراد مسن به ما می گفتند که دنیا چگونه عمل می کند و ما به عنوان یک جوان، آنها را باور کردیم. در زمان کودکی بسیار کنجکاو بودیم. ما آنقدر می خواستیم یاد بگیریم که هر چیزی را فوراً قبول می کردیم حتی اگر آنها افکار ناسالم بودند.

افکار ناسالم

هرچه بزرگ می شویم، در نهایت یاد می گیریم واقعیت ها را با نظرات خود شناسایی کنیم و تشخیص دهیم. اگر کسی بگوید چیزی طعم بدی دارد، می دانیم که این فقط یک نظر است و یک واقعیت نیست زیرا براساس اولویت بندی شخصی و سلیقه است.

اما وقتی صحبت از خودمان می شود، نمی توانیم این دو را از هم جدا کنیم. چرا؟

این افکار سرزده و ناسالم از کجا ناشی می شود؟

در این مقاله، شما یاد خواهید گرفت که چرا فکرتان مثل خودتان نیست و چه کاری می توانید برای از بین بردن افکار ناسالم انجام دهید.

زیست شناسی و ترس انسانی

ما حیواناتی اجتماعی هستیم و این به معنای دو چیز است:

  1. ما یک انگیزه زیست شناختی داریم تا از دیگران اعتبار سنجی کنیم، بنابراین سعی می کنیم دیگران را برای زنده ماندن جلب کنیم.
  2. ما از نظر بیولوژیکی اینگونه برنامه ریزی شده ایم که به دنبال خطر می گردیم بنابراین برای کمک به بقای خود بر نکات منفی تمرکز می کنیم.

این دو مورد منشأ افکار ناسالم ما هستند که با معیارهای غیر واقعی تعیین شده توسط جامعه بیشتر تشدید می شوند.

برای احساس امنیت باید همه از ما خوششان بیاید. مورد پسند قرار نگرفتن مواجه شدن با طرد شدگی و در نتیجه مرگ قریب الوقوع بدون حمایت از قبیله ما است.

در عصر مدرن، آنچه این ترس بیولوژیکی ترجمه می کند، در نظر یک بسته کامل نیست. برای اینکه دیگران ما را دوست داشته باشند، باید با ایده آل ها مطابقت داشته باشیم زیرا وقتی این کار را نکنیم، احساس آسیب پذیری می کنیم.

برای مقابله با ترس از آسیب پذیری، ما از نظر ذهنی رشد می کنیم و با قلدری از خود محافظت می کنیم تا احساس ضعف نکنیم.

چرا ذهن مان از کنترل خارج می شود؟

گاهی اوقات افکار ما به قدری توسط ناامنی های ما پشتیبانی می شوند که دروغ هایی ایجاد می کنند که ما به آنها اعتقاد پیدا می کنیم. همه ما می دانیم که آنها فقط فکر هستند و واقعیت نیستند. آنها به طور معمول به شکل “من به اندازه کافی خوب نیستم” نمود پیدا می کنند و ریشه در ترس دارند.

ترس ریشه نفرت از خود است.

ما همیشه از طرد شدن می ترسیم و این باعث افکار ناسالم بیشتری در ما می شود.

شما همان فکر خود نیستید و این ترس شماست. آنها مانند مقالات روزنامه یا نظرات شخص دیگری هستند: آنها کسی نیستند که شما واقعاً هستید. آنها فقط ساخت دنیایی هستند که در آن زندگی می کنید.

10 راه برای خلاص شدن از افکار ناسالم

افکار منفی

1. تفکیک

خوب است که شما افکار منفی خود را نه به عنوان حقیقت بلکه به عنوان نظرات تصور کنید.

بین این دو تفاوت وجود دارد:

  • حقیقت: آنچه درست است یا مطابق با واقعیت یا حقیقت است.
  • نظر: دیدگاه یا قضاوتی درباره چیزی شکل می گیرد که لزوماً مبتنی بر واقعیت یا دانش نیست.

افکار منفی شما در مورد خودتان واقعیت نیست؛ آنها فقط نظر شما در مورد خودتان هستند که بر اساس نظرات دیگران است.

به عنوان مثال، بیایید پرونده شکست را بررسی کنیم.

فکر داخلی: من یک فرد شکست خورده هستم زیرا این مصاحبه شغلی را از دست دادم.

این یک واقعیت نیست واقعیت این است که شما در مصاحبه رد شدید، اما نظر شما این است که شما یک شکست خورده هستید. شما فقط نظر خود را در مورد یک واقعیت را اعمال کردید.

وقتی نظر خود را پس گرفتید، فقط یک واقعیت برای شما باقی مانده است که در مصاحبه شغلی رد شدید. سپس می توانید در این مورد کاری انجام دهید، مانند درخواست برای مشاغل دیگر، پیگیری سایر برنامه ها یا استفاده از بازخورد آن برای پیشرفت خود در آینده.

ما دوست داریم از هر چیزی برای مجازات کردن خود استفاده کنیم. نظرات خود را حذف کنید، فقط به واقعیت ها نگاه کنید و سپس، با آنچه از آن دریافت می کنید کار کنید.

جامعه با تعیین استانداردهای غیرواقعی ما را به این فکر می اندازد. این کاملاً مقصرش شما نیستید که اینگونه فکر می کنید. اما این مسئولیت شماست که به جلو حرکت کنید. این شما هستید که می توانید با این افکار کنار بیایید و باورهای ناسالم خود را کنار بگذارید.

2. مدیتیشن

مدیتیشن راهی عالی برای سپری کردن زمانی با افکار و احساسات است. ما همیشه یاد می گرفتیم که احساسات خود را پنهان کنیم و قوی باشیم اما این فقط منجر به مسائل بهداشت روان می شود. در عوض، ما باید مدیتیشن را یاد بگیریم.

این فقط نشستن و بستن چشمان و فکر نکردن به چیزی نیست. اینگونه است که بیشتر به این فکر می کنید که به ذهن خود استراحت دهید تا بتواند لحظه ای آرام شود و نفس بکشد.

مدیتیشن به دلیل فواید بیشمارش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. این مقاله را بخوانید تا درباره مزایای مدیتیشن بیشتر بدانید: چگونه مدیتیشن می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

3. پاکسازی احساسی

پاکسازی احساسی این است که با احساسات خود آشنا باشید و آنها را کاملاً احساس کنید و آنها را رها کنید. افکار شما ریشه در احساسات شما دارد. با آنها بنشینید و مذاکره کنید.

نظر چیست؟ واقعیت چیست؟

چه چیزی مفید است؟ چه چیزی نیست؟ چرا چنین احساسی دارید؟

یک روش ساده برای پردازش این است که همه احساسات منفی خود را مرور کنید و آنها را به طور سیستماتیک پاک کنید.

با ترس شروع کنید: تمام ترس های خود را شناسایی کنید، آنها را احساس کنید و به خود اطمینان دهید که در امنیت هستید. سپس حرکت کنید و با احساس گناه، شرم، از دست دادن، انکار و تنهایی کنار بیایید.

اگر می خواهید احساسات خود را پاک کنید، به یاد داشته باشید که عصبانیت فقط یک جبهه است، یک محافظ برای احساس دیگر. بنابراین، وقتی به عصبانیت خود نگاه می کنید، سعی کنید روی اینکه چرا غمگین هستید تمرکز کنید و آرامشی را که می خواهید پیدا کنید.

4. اصلاح ذهنی

وقتی با یک فکر ناسالم مواجه شدید، خود را اصلاح کنید. قسمت های ناسالم افکار خود را رها کنید زیرا آنها به خوبی به شما خدمت نمی کنند.

در عوض، آن را با یک جمله مثبت تر جایگزین کنید:

من * فکر ناسالم وارد نکنم *، من * فکر مثبت را وارد کنم *.

مثلا:

من به اندازه کافی خوب نیستم زیرا این مصاحبه شغلی را از دست دادم.

من این مصاحبه شغلی را از دست دادم و اشکالی ندارد. من هنوز در امان هستم و این فقط بدان معنی است که برای من مناسب نبوده است. این دلیل بر ارزشمندی من نیست و هنوز هم لیاقت دارم.

5. روزانه نویسی

ژورنالینگ یا روزانه نویسی یک روش عالی برای پردازش تمام افکار منفی شما است. آنچه را که فکر می کنید بنویسید و سپس آنها را از بین ببرید.

چرا چنین احساسی دارید؟ آیا این حقیقت است یا فقط عقیده ای است که در سیستم اعتقادی شما وجود دارد؟ چگونه می توانید آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید؟

افکار ناسالم وقتی با آنها روبرو می شوید از بین می روند و آنها را تغییر می دهید. بهترین شرط شما این است که قدرت آنها را بگیرید. اگر هنوز عادت به انجام این کار ندارید ممکن است شروع عادت روزانه نویسی برایتان خوب باشد. اما فواید روزانه نویسی بسیار ارزشمند است.

مثبت اندیشی

6. تمرین قدرشناسی

اگر با افکار ناسالم دست و پنجه نرم می کنید، تمرین قدرشناسی یکی از راه های درمان این مشکل است. به راحتی می توانید قدرشناسی را تمرین کنید. فقط باید بنشینید و به همه چیزهایی که قدردانشان هستید فکر کنید. می توانید آنها را بیان کنید، آنها را بنویسید یا در شبکه های اجتماعی پست کنید.

تمرین شکرگذاری رمز خوشبختی است زیرا با تمرین شکرگذاری، ذهنیت خود را از منفی به مثبت تغییر می دهید. این احساس شما را از کمبود و خوب نبودن به فراوانی و برآورده شدن هر آنچه می خواهید تغییر می دهد. اگر در مورد شخص دیگری فکر منفی دارید، قدردانی و دیدگاه خود را تغییر دهید.

7. درک اینکه شما کافی هستید

شما باید درک کنید که هیچ کس کامل نیست، بنابراین لازم نیست کامل باشید. شما به اندازه کافی خوب هستید و هیچ مشکلی ندارید.

همیشه فضایی برای رشد، یادگیری و تغییر وجود دارد اما مقایسه خود با شخص دیگر فقط باعث ناراحتی شما می شود. تسلیم انتظارات خود از خود و سرزنش کردن خود برای ناکامی هایتان، چیزی جز نارضایتی برای شما به همراه نخواهد داشت.

شما به اندازه کافی خوب هستید و همه این را نمی بینند اما مهم نیست. همه آنچه مهم است این است که شما بدانید که به اندازه کافی خوب هستید. به محض تشویق این طرز فکر در خود، زندگی شما تغییر خواهد کرد.

هر مشکلی که با آن روبرو خواهید شد تغییر خواهد کرد زیرا ارزش شخصی شما دیگر در یک خط نخواهد ماند. شما همانطور که هستید کافی هستید و فقط نظر شخص دیگری است که شما خیلی خوب نیستید اما هرگز اینطور نیست.

8. تأییدهای مثبت

تأیید مثبت می تواند بسیار قدرتمند باشد ، اگرچه گاهی اوقات راه حلی فوری نیست اما در صورت نیاز به آنها می توانند دیدگاه شما را تغییر دهند.

یک تأیید را انتخاب کنید. این می تواند یک گفته، یک عبارت یا یک جمله باشد که شما با آن ارتباط برقرار کنید. یکی را انتخاب کنید که باعث شود احساس قدرت ، نیرومندی و مثبت بودن کنید. آن را بنویسید و هنگام تمرکز روی این احساس، آن را با صدای بلند تکرار کنید.

9. شناسایی تحریک کننده ها

تأثیرات خارجی می تواند افکار منفی را تحریک کند. برای جلوگیری از تکرار آنها، عوامل محرک را شناسایی کنید. هنگامی که افکار ناسالم به وجود می آیند شروع به ثبت آنچه فکر می کردید می کنید.

عوامل محرک را شناسایی کنید تا بتوانید از آنها دوری کنید یا راهی سالم برای مقابله با آنها ایجاد کنید. پس از دانستن اینکه چه چیزی افکار شما را به بیرون سوق می دهد، می توانید در این مورد کاری انجام دهید.

این نیز راه دیگری را پیش می برد. با اندیشیدن به افکار مثبت می توانید از افکار منفی جلوگیری کنید. همچنین دانستن “عوامل شادی” به شما کمک می کند تا از منفی نگری جلوگیری کنید.

10.روتین مراقبت از خود

یک روش خوب برای حفظ سلامت روان در یک مکان خوب، داشتن یک روتین خوب مراقبت از خود است. اولین کار این است اطمینان حاصل کنید که به طور منظم ورزش می کنید تا شیمی مغز شما با شما کار کند. هنگام ورزش، بدن شما اندورفین، دوپامین، سروتونین و اکسی توسین را آزاد می کند.

اندورفین درد جسمی را پوشانده و احساس خوشحالی را تقویت می کند.

دوپامین روحیه ما را افزایش می دهد و احساس خوبی به ما می دهد. این به احساس موفقیت و شادی ناشی از مشارکت کمک می کند مثل اتمام یک کار، رسیدن به یک هدف یا پیروزی در یک بازی.

سروتونین اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد و احساس عالی پیدا می کنیم. همچنین باعث احساس غرور، مقام و قدرشناسی می شود.

اکسی توسین احساس عشق و وفاداری ایجاد می کند. این ماده شیمیایی ما را وادار می کند تا در کنار افرادی باشیم که دوستشان داریم و به آنها اعتماد داریم.

اطمینان از اینکه غذای سالم تری می خورید. قند، کافئین و الکل کمتر راهی عالی برای خلاص شدن از افکار منفی است.

با کمی استراحت، احساس سلامت خود را به دست آورده و حدود و مرزهای خود را ترسیم کنید، از سلامت روان خود مراقبت کنید. ایجاد یک روال سالم خوب در زندگی خود با استراحت و بهبودی بهترین راه برای کمک به تسکین گفتگوی منفی درونی است.

نکات نهایی

مهمترین چیز این است که به خاطر داشتن افکار بد، هیچ کاری را شروع نکنید. آنها طبیعی هستند، نه تنها به دلیل زیست شناسی ما بلکه به دلیل جامعه ای که در آن زندگی می کنیم. اگر متوجه شدید که خود را به خاطر داشتن افکار ناسالم ناراحت می کنید، تمام مراحل این مقاله را تمرین کنید.

در آخر ، نفس عمیق بکشید و با خود تکرار کنید:

این طبیعی است. من کامل نیستم  و این هیچ اشکالی ندارد.

منبع:

lifehack

تقویم فارسی اندروید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

کانال یوتوب چی با چی

مطالب پیشنهادی