تبلیغ رپورتاژ

چه علائمی سبب تلخی دهان میشود؟

تقویم فارسی اندروید

بسیار طبیعی است که پس از خوردن چیزی تند، ترش یا تلخ، طعم تلخی را در دهان خود احساس کنید. با این حال، معمولاً می توانید با مسواک زدن یا شستشوی دهان از شر آن خلاص شوید. اما اگر این تلخی، مدت طولانی ادامه داشته باشد و با مسواک و آبکشی دهان از بین نرود، می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد و باید فوراً برای تشخیص علت به دندانپزشک مراجعه کنید

همینطور استفاده از انواع بی حسی موضعی درعمل های دندانپزشکی، مانند ایمپلنت یا لمینت به طور موقت حس چشایی را تغییر میدهد.  این مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث ایجاد تلخی دهان می شود و چگونه می توانید تسکین موقتی پیدا کنید.

چه علائمی سبب تلخی دهان میشود؟

 علل تلخی دهان چیست؟

طعم تلخ دهان اغلب دلیلی برای نگرانی نیست، با این حال، این تجربه می‌تواند بر روی برنامه روزانه شما تاثیر گذار باشد و در رژیم غذایی شما اختلال ایجاد کند. اگر تغییر مزه دائمی در دهان دارید، ممکن است، دیسژئوزی داشته باشید. اکثر افراد مبتلا به این عارضه، اغلب طعم ناخوشایند دائمی آن را تلخ، شور، کثیف ، فلزی و ترش توصیف می‌کنند. در اینجا برخی از رایج ترین علائم ایجاد مزه تلخی دهان وجود دارد:

دهان خشک

خشکی دهان، زمانی اتفاق می افتد که دهان بزاق کافی تولید نمی کند و این خبر بدی برای سلامت دهان و دندان شما است. از آنجایی که بزاق به کاهش باکتری های موجود در دهان کمک می‌کند، تولید ناکافی آن حفره دهان را بستر مناسبی برای رشد باکتری های بیشتر تبدیل می کند. این وضعیت می‌تواند ناشی از برخی داروها، اختلالات از قبل موجود یا مصرف تنباکو باشد. نوشیدن زیاد آب، می‌تواند دهان را مرطوب کند و از فعالیت باکتری ها جلوگیری کند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

طعم تلخ در دهان می تواند نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان، بیماری لثه، زخم های دهان، حفره ها، دندان های مصنوعی و نامناسب، عفونتهای قارچی مانند برفک دهان باشد. همچنین استفاده از انواع بی حسی های موضعی در حین عمل های دندانپزشکی، مانند لمینت زیبایی دندان یا دندانپزشکی کودکان به طور موقت حس چشایی را تغییر میدهد. اما معمولاً ظرف چند ساعت پس از درمان برطرف میشود. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از یک دهانشویه آنتی باکتریال را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید تا باکتری ها را به حداقل برسانید.

علل تلخی دهان چیست؟

 تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی نیز باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شود. این وضعیت در دوران بارداری و یائسگی بسیار شایع است و معمولاً این طعم تلخ در پایان این مراحل کاهش می یابد و از بین میرود. اگر علائم تا پایان مرحله ادامه یافت، باید برای تشخیص مناسب به دنبال مراقبت دارویی باشید.

بیماری رفلاکس معده

این بیماری به دلیل برگشت آب اسیدی تولید شده توسط معده به مری که لوله عضلانی حلق و معده است، رخ می‌دهد. این برگشت محتویات اسیدی معده، می تواند طعم تلخ را در دهان ایجاد کند. از خوردن غذاهای بسیار چرب یا سخت هضم خودداری کنید، زیرا اسید معده را افزایش می دهد. همچنین از خوردن وعده‌های غذایی حجیم خودداری کنید، زیرا هضم موثر معده را دشوار می‌کند.

 داروها

بسیاری از داروها از جمله: آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین، داروهای فشار خون، داروهای نقرس، داروهای قلبی، تیروئیدی، روانپزشکی و داروهای ضد سرطان، پس از خوردن در بدن جذب شده و سپس در بزاق ترشح می شوند و باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شوند. در این وضعیت سابقه پزشکی بیمار و ارزیابی تغییر دارو توصیه می‌شود.

 بیماری های مزمن

دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، بیماری تیروئید، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی، سینوزیت و آنفولانزا، ممکن است گاهی بر حس چشایی تاثیر بگذارند. با مراجعه به پزشک، مشکل را برطرف کنید.

 کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین B12 ، ویتامین A و کمبود روی می تواند باعث اختلال در چشایی شود. با مراجعه به پزشک و مصرف این ویتامین ها طعم تلخ دهان از بین میرود.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار نیز می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود که از چند دقیقه تا چند ساعت میتواند طول بکشد. این حالت معمولاً پس از خوردن غذا های دیگر، نوشیدن آب یا مسواک زدن بهبود می یابد.

سیگار کشیدن

مکمل‌های  ویتامینی

مکمل های ویتامینی که حاوی مقادیر زیادی مواد فلزی مانند: روی، مس، آهن یا کروم هستند، می توانند طعم فلزی و تلخی را در دهان ایجاد کند. این عارضه جانبی بسیار رایج است و معمولاً پس از جذب کامل مکمل در بدن ظاهر می شود.

 علائم همراه

طعم تلخ در دهان معمولاً با علائم زیر همراه است:

از دست دادن حس بویایی، سندروم سوزش دهان، سوزش و خارش دهان به ویژه زبان که گاهی به لبها و سایر نواحی دهان کشیده می شود، گرفتگی بینی، سایر حس های تغییر چشایی مانند طعم فلزی در دهان و خشکی دهان.

 درمان های خانگی و خود مراقبتی

مسواک زدن دو بار در روز

نخ دندان کشیدن

تمیز کردن زبان

استفاده از دهانشویه

جویدن آدامس بدون قند

نوشیدن زیاد آب

کاهش مصرف غذاهایی که طعم فلزی یا تلخ دارند

خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی

افزودن چاشنی و ادویه به غذا ، از جمله روش هایی است که باعث کاهش طعم تلخی دهان تا قبل از مراجعه به دندانپزشکی می شود.

نتیجه گیری

اگرچه طعم تلخ در دهان یک علامت بسیار رایج است، اما نباید آن را به طور کامل نادیده بگیرید. در اسرع وقت برای درمان به دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید. هرچه زودتر از آن مراقبت کنید، جوانه های چشایی شما سریعتر به حالت عادی بازمی‌گردد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی