خواص مواد غذايي سلامت

مضرات و خواص گشنیز برای سلامتی

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

گشنیز گیاهی است که معمولا برای طعم دادن به غذاهای بین المللی استفاده می شود. از گیاه Coriandrum sativum می آید و مربوط به جعفری، هویج و کرفس است. در ایالات متحده به دانه های گشنیز و برگ های آن گشنیز می گویند. در سایر نقاط جهان به آنها دانه گشنیز و برگ گشنیز می گویند. این گیاه به جعفری چینی نیز معروف است. این مقاله را بخوانید تا با خواص گشنیز بیشتر آشنا شوید.

بسیاری از مردم از گشنیز در غذاهایی مانند سوپ و سالسا و همچنین غذاهای هندی، خاورمیانه و آسیایی مانند کاری و ماسالا استفاده می کنند. برگ گشنیز اغلب به صورت کامل استفاده می شود، در حالی که از دانه ها به صورت خشک یا آسیاب شده هم استفاده می شود.

برای جلوگیری از سردرگمی، این مقاله به قسمت های خاص گیاه گشنیز اشاره می کند.

در اینجا 8 مزیت چشمگیر از خواص گشنیز برای سلامتی آورده شده است.

خواص گشنیز

1. ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

قند خون بالا یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است . دانه ها، عصاره و روغن گشنیز همگی ممکن است به کاهش قند خون کمک کنند. در واقع، افرادی که قند خون پایین دارند یا داروهای دیابت مصرف می کنند، باید در مصرف گشنیز احتیاط کنند، زیرا در کاهش قند خون بسیار موثر است.

مطالعات حیوانی نشان می‌ دهد که دانه‌ های گشنیز با افزایش فعالیت آنزیمی که به حذف قند از خون کمک می‌ کند، قند خون را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ ای روی موش‌ های مبتلا به چاقی و قند خون بالا نشان داد که یک دوز واحد (9.1 میلی‌ گرم به ازای هر پوند از وزن بدن یا 20 میلی‌ گرم به ازای هر کیلوگرم) عصاره دانه گشنیز، قند خون را تا 4 میلی‌ مول در لیتر در 6 ساعت کاهش می‌ دهد، مشابه اثرات داروی قند خون گلی بن کلامید.

یک مطالعه مشابه نشان داد که دوز مشابه عصاره دانه گشنیز باعث کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین در موش‌ های مبتلا به دیابت در مقایسه با حیوانات گروه کنترل می‌ شود.

خلاصه

گشنیز ممکن است با فعال کردن آنزیم های خاص قند خون را کاهش دهد. در واقع، آنقدر قدرتمند است که افراد مبتلا به قند خون پایین باید با احتیاط از آن استفاده کنند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی

گشنیز چندین آنتی اکسیدان دارد که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

گفته شده است که آنتی اکسیدان های آن با التهاب در بدن شما مبارزه می کنند.

این ترکیبات شامل ترپینن، کوئرستین و توکوفرول ها هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی، تقویت کننده سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره دانه گشنیز التهاب را کاهش داده و رشد سلول های سرطانی ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ را کند می کند.

خلاصه

گشنیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد سرطانی، ضد التهابی و محافظت کننده عصبی را نشان می دهد.

خواص گشنیز

3. خواص گشنیز ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

برخی از مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که گشنیز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

به نظر می رسد عصاره گشنیز به عنوان یک ادرارآور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند تا سدیم و آب اضافی را دفع کند. این ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که گشنیز ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌ هایی که به آنها دانه‌ های گشنیز داده بودند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) را تجربه کردند.

علاوه بر این، بسیاری از مردم متوجه می شوند که خوردن گیاهان و ادویه های تند و تیز مانند گشنیز به آنها کمک می کند تا مصرف سدیم خود را کاهش دهند که ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.

در جمعیت‌ هایی که مقادیر زیادی گشنیز، در میان سایر ادویه‌ ها مصرف می‌ کنند، میزان ابتلا به بیماری‌ های قلبی کمتر است – به‌ ویژه در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی غربی استفاده می‌ کنند که نمک و شکر بیشتری دارند.

خلاصه

گشنیز ممکن است با کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول HDL (خوب) از قلب شما محافظت کند. به نظر می رسد رژیم غذایی غنی از ادویه با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است.

4. خواص گشنیز ممکن است از سلامت مغز محافظت کند

بسیاری از بیماری های مغزی از جمله پارکینسون، آلزایمر و ام اس، با التهاب مرتبط هستند.

خواص ضد التهابی گشنیز ممکن است در برابر این بیماری ها از بدن محافظت کند.

یک مطالعه به روی موش ها نشان داد که عصاره گشنیز در برابر آسیب سلول های عصبی به دنبال تشنج های ناشی از دارو محافظت می کند که احتمالاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن است.

یک مطالعه دیگر هم روی موش ها نشان داد که برگ گشنیز حافظه را بهبود می بخشد و نشان می دهد که این گیاه ممکن است برای بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد.

خواص گشنیز همچنین ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره گشنیز تقریباً به اندازه دیازپام، یک داروی رایج اضطراب، در کاهش علائم این بیماری موثر است.

به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

خلاصه

آنتی اکسیدان های موجود در گشنیز ممکن است التهاب مغز را کاهش دهد، حافظه را بهبود بخشد و علائم اضطراب را کاهش دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. ممکن است سلامت روده را ترویج کند

روغن استخراج شده از دانه های گشنیز ممکن است هضم سالم را تسریع و تقویت کند.

یک مطالعه 8 هفته ای روی 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که 30 قطره از یک داروی گیاهی حاوی گشنیز که سه بار در روز مصرف می شود به طور قابل توجهی درد شکم، نفخ و ناراحتی را در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد.

از عصاره گشنیز به عنوان اشتها آور در طب سنتی ایران استفاده می شود. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که اشتها را در مقایسه با موش‌ های گروه کنترل که آب یا چیزی دریافت نمی‌ کنند، افزایش می‌ دهد.

خلاصه

گشنیز ممکن است علائم گوارشی ناخوشایند مانند نفخ و ناراحتی را که اغلب در افراد مبتلا به IBS تجربه می‌کنند، کاهش دهد. همچنین ممکن است اشتها را در برخی افراد افزایش دهد.

سبزیجات

6. ممکن است با عفونت ها مبارزه کند

گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت ها و بیماری های ناشی از غذا کمک کند.

دودسنال، ترکیبی در گشنیز، ممکن است با باکتری هایی مانند سالمونلا که می تواند باعث مسمومیت غذایی تهدید کننده زندگی شود و سالانه 1.2 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار دهد، مبارزه کند.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که دانه‌ های گشنیز از جمله ادویه‌ های هندی هستند که می‌ توانند با باکتری‌ های مسئول عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) مبارزه کنند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که روغن گشنیز به دلیل توانایی آن در مبارزه با بیماری های ناشی از غذا و عفونت های بیمارستانی باید در فرمولاسیون های ضد باکتری استفاده شود.

خلاصه

گشنیز دارای اثرات ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با بیماری های ناشی از غذا و عوامل بیماری زا مانند سالمونلا کمک کند.

7. ممکن است از پوست شما محافظت کند

گشنیز ممکن است چندین فواید پوستی داشته باشد، از جمله برای بثورات خفیف مانند درماتیت.

در یک مطالعه، عصاره آن به تنهایی قادر به درمان بثورات پوشک در نوزادان نبود اما می‌ توان آن را در کنار سایر ترکیبات تسکین‌ دهنده به عنوان یک درمان جایگزین استفاده کرد.

مطالعات دیگر اشاره می‌ کنند که آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در عصاره گشنیز ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی که می‌ تواند منجر به تسریع پیری پوست شود و همچنین آسیب‌ های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش B کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از مردم از آب برگ گشنیز برای بیماری های پوستی مانند آکنه، رنگدانه، چربی یا خشکی استفاده می کنند. با این وجود، تحقیقات در مورد این کاربردها وجود ندارد.

خلاصه

گشنیز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است از پوست شما در برابر پیری و آسیب های خورشید محافظت کند. همچنین ممکن است به درمان بثورات پوستی خفیف کمک کند.

8. به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

تمام قسمت های گیاه Coriandrum sativum خوراکی است اما طعم دانه ها و برگ های آن بسیار متفاوت است. در حالی که دانه‌ های گشنیز طعم خاکی دارند، برگ‌ های آن تند و مرکبات مانند هستند – اگرچه برخی افراد طعم صابون را پیدا می‌ کنند.

دانه های کامل را می توان به غذاهای پخته شده، ترشی سبزیجات، مزه دار کردن گوشت و مرغ، سبزیجات برشته و غذاهای پخته شده اضافه کرد. گرم کردن آنها عطر آنها را آزاد می کند و به دنبال آن می توان آنها را برای استفاده در خمیرها هم آسیاب کرد.

در همین حال، برگ گشنیز برای تزئین سوپ یا استفاده در سالاد ماکارونی سرد، عدسی، سالسای گوجه فرنگی تازه یا غذاهایی با رشته فرنگی تایلندی بهتر است. همچنین می توانید آنها را با سیر، بادام زمینی، شیر نارگیل و آب لیمو پوره کنید تا خمیری برای ساندویچ، سالسا یا مزه دار کردن درست کنید.

خلاصه

دانه ها و برگ های گشنیز هر دو برای پخت و پز روزمره مفید هستند اما طعم های بسیار متفاوتی را ارائه می دهند که بهترین کاربرد آنها را تعیین می کند.

حرف آخر

گشنیز یک گیاه معطر و سرشار از آنتی اکسیدان است که کاربردهای آشپزی و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

خواص گشنیز ممکن است به کاهش قند خون، مبارزه با عفونت ها و ارتقای سلامت قلب، مغز، پوست و دستگاه گوارش کمک کند.

شما به راحتی می توانید دانه یا برگ گشنیز را به رژیم غذایی خود در پخت و پز روزمره تان اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از مطالعات فوق از عصاره های غلیظ استفاده می کنند که تشخیص اینکه چه مقدار دانه یا برگ گشنیز برای بهره مندی از فواید مشابه نیاز دارید را دشوار می کند.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی