سلامت سلامت جسمي

لیپید چیست و عملکرد آن در بدن چگونه است؟

تقویم فارسی اندروید

لیپیدها ترکیبات چرب، مومی یا روغنی هستند که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری هستند و به عنوان بلوک های ساختمانی برای تمام سلول های زنده عمل می کنند. لیپید به تنظیم هورمون ها، انتقال تکانه های عصبی، محافظت از اندام ها و ذخیره انرژی به شکل چربی بدن کمک می کند.

سه نوع اصلی لیپیدها عبارتند از فسفولیپیدها، استرول ها (شامل انواع مختلف کلسترول) و تری گلیسیرید (که بیش از 95 درصد از لیپیدهای غذا را تشکیل می دهند). لیپیدها در مقادیر بیشتری در غذاهای سرخ شده، چربی های حیوانی و محصولات لبنی مانند خامه، کره و پنیر یافت می شوند.

اگرچه لیپیدها برای سلامتی شما مهم هستند اما مصرف بیش از حد آن در مواد غذایی می تواند منجر به بیماری هایی مانند تصلب شرایین (“سخت شدن شریان ها”)، فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر شود.

این مقاله سه نوع اصلی لیپیدها و کارهایی که هر یک از آنها انجام می دهند را شرح می دهد. همچنین توضیح می دهد که وقتی چربی خون بالا می رود چه اتفاقی می افتد و چگونه پزشکان می توانند این را با آزمایش پانل چربی اندازه گیری کنند.

لیپید

انواع لیپیدها و محل یافتن آنها

سه نوع اصلی لیپیدها فسفولیپیدها، استرول ها و تری گلیسرول ها (همچنین به عنوان تری گلیسیرید شناخته می شوند) هستند.

فسفولیپیدها

فسفولیپیدها لایه بیرونی سلول ها را در بدن حیوانات و انسان ها تشکیل می دهند. آنها یک لایه محافظ در اطراف سلول ها ایجاد می کنند.

بیشتر مردم نگران فسفولیپیدها نیستند. با این حال، آنها می توانند برای افراد مبتلا به یک اختلال خود ایمنی نادر به نام سندرم آنتی فسفولیپید (APS) مشکلاتی ایجاد کنند. APS اغلب در افراد مبتلا به لوپوس به ویژه در زنان اتفاق می افتد.

نام رایج APS “خون چسبنده” است. این توصیف خوبی است از آنچه در داخل بدن اتفاق می افتد وقتی این لیپیدهای کلیدی نمی توانند وظایف خود را انجام دهند.

در افراد مبتلا به APS، پروتئین های روی فسفولیپیدها مورد حمله قرار می گیرند و لایه های محافظ آسیب می بینند. از آنجایی که APS به سلول‌ های خونی و عروق حمله می‌ کند، خطر لخته شدن خون در فرد را افزایش می‌ دهد که می‌ تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

استرول ها

استرول ها نوعی استروئید هستند. استروئیدها گروهی از هورمون ها هستند که بدن با استفاده از لیپیدها تولید می کند.

شاید در مورد استرول های گیاهی یا فیتواسترول ها شنیده باشید. این مواد در غذاها یافت می شوند و فواید بسیاری برای سلامتی دارند. فیتواسترول ها شبیه استرول اصلی در انسان به نام کلسترول هستند.

بیشتر کلسترول بدن شما در کبد و روده ها تولید می شود و حدود 20 درصد آن از رژیم غذایی ما تامین می شود. کلسترول در تمام سلول های بدن یافت می شود و در بسیاری از عملکردهای مهم بدن مانند ساخت هورمون ها و ویتامین D شرکت می کند.

از آنجایی که کلسترول یک چربی است و محلول در آب نیست، برای انتقال آن از طریق جریان خون به پروتئین نیاز دارد. کلسترول (و تری گلیسیرید) از طریق جریان خون توسط ذرات متشکل از لیپیدها و پروتئین ها به نام لیپوپروتئین منتقل می شود. انواع مختلفی از لیپوپروتئین ها وجود دارد اما دو نوع اصلی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) هستند.

HDL را کلسترول “خوب” می نامند زیرا کلسترول را جذب کرده و آن را به کبد باز می گرداند. LDL کلسترول بد نامیده می شود زیرا می تواند در رگ های خونی تجمع پیدا کند.

تری گلیسیرید

تری گلیسیریدها رایج ترین نوع لیپید در بدن ما هستند و از چربی ها و روغن های رژیم غذایی ما به دست می آیند. تری گلیسیریدها مهم هستند زیرا به ما انرژی می دهند.

لیپیدهایی که در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم می توانند چربی های اشباع یا غیر اشباع باشند. چربی های اشباع شده در دمای اتاق جامد هستند و معمولاً از محصولات حیوانی مانند گوشت، کره و پنیر به دست می آیند. چربی های غیراشباع معمولاً در دمای اتاق مایع هستند و اغلب اما نه همیشه، از گیاهان گرفته می شوند.

در حالی که “لیپیدها” و “چربی” گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، چربی (معروف به اسیدهای چرب) تنها یک نوع لیپید است.

چربی‌ های غیراشباع دارای مواد مغذی ضروری هستند که معمولاً به عنوان اسیدهای چرب امگا 3 شناخته می‌ شوند و در غذاهایی مانند ماهی تن، ماهی سالمون، آجیل، دانه‌ ها، آووکادو و سبزیجات برگ‌ دار یافت می‌ شوند. آنها همچنین خطر مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی را کاهش می دهند و از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند.

چربی‌ های ترانس یا «روغن‌ های هیدروژنه شده جزئی» به‌ طور مصنوعی ساخته می‌ شوند تا بافت خاصی برای غذاهای فرآوری شده داشته باشند. آنها همچنین ماندگاری محصولات پخته شده را افزایش می دهند. خوردن غذاهای حاوی چربی های ترانس می تواند منجر به سطوح بالای کلسترول LDL (بد) شود و می تواند کلسترول HDL (خوب) را کاهش دهد.

بنابراین، چه غذاهایی باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می شوند؟ در واقع، این همه کالری اضافی است که ما از غذا و نوشیدنی مصرف می کنیم، به ویژه از الکل و کربوهیدرات ها، در نهایت به شکل تری گلیسیرید در بافت چربی ما ذخیره می شود. با گذشت زمان، اگر آن کالری اضافی را نمی سوزانید، می توانید تری گلیسیرید بالا و ذخیره چربی اضافی ایجاد کنید که منجر به شرایط متابولیک مختلف مانند چاقی می شود. مقاومت به انسولین، دیابت و حتی پانکراتیت حاد.

نقش لیپیدها در بدن

لیپیدها دارای طیف وسیعی از عملکردها هستند، از جمله:

  • حمایت از سلول ها و کمک به عملکردهای ضروری
  • محافظت از سلول های عصبی
  • کمک به بدن برای جذب ویتامین های خاص
  • کمک به تولید هورمون ها از جمله استروژن، تستوسترون و کورتیزول
  • ذخیره انرژی (به شکل چربی)
  • جزء ساختاری سلول ها

سیستم عصبی

لیپیدها بخش بسیار مهمی از سیستم عصبی شما هستند. یکی از مکان هایی که لیپیدها را پیدا می کنید در بافت چربی است که از سلول های عصبی شما محافظت می کند و هدایت تکانه های آنها (غلاف میلین) را افزایش می دهد.

جذب ویتامین

لیپیدها امکان استفاده از ویتامین ها را برای بدن فراهم می کنند. لیپیدها همچنین به جذب ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K به بدن کمک می کنند.

در اینجا فقط چند دلیل وجود دارد که بدن شما به این ویتامین ها نیاز دارد:

  • ویتامین A برای سلامت سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل مورد نیاز است.
  • ویتامین D به سلامت سیستم ایمنی و استحکام استخوان کمک می کند.
  • ویتامین E سیستم ایمنی را تقویت می کند، به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند و از سلول ها در برابر مولکول های ناپایدار که می توانند باعث بیماری (رادیکال های آزاد) شوند، محافظت می کند.
  • ویتامین K باعث سلامت استخوان ها می شود. همچنین به شما اجازه می دهد تا با کمک به بدن در تشکیل لخته های خونی با خیال راحت از صدمات التیام پیدا کنید.

تولید هورمون

لیپیدها برای تولید برخی هورمون‌ ها از جمله استروژن، تستوسترون و کورتیزول مورد نیاز هستند.

  • نقش کلیدی در رشد و تولید مثل جنسی دارند.
  • کمک به کنترل سیستم ایمنی و متابولیسم
  • سطح آب و نمک (سدیم) را در بدن متعادل نگه می دارد.
  • التهاب را کنترل کرده و باعث بهبودی می شود.
  • پاسخ استرس بدن را تنظیم می کند.
  • ریتم شبانه روزی را تنظیم می کند.

خطرات مرتبط با لیپید بالا

لیپیدها برای سلامتی شما ضروری هستند. با این حال، داشتن تعداد بیش از حد آنها می تواند شما را در معرض خطر بیشتری از بیماری های پزشکی مانند بیماری کبد و بیماری قلبی قرار دهد.

بیماری قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که سالانه 17.9 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند.

تجمع کلسترول LDL می تواند شریان ها را مسدود کند (آترواسکلروز). این گرفتگی ها می توانند دهانه شریان را باریک کرده و منجر به حمله قلبی یا سکته شوند. سطوح بالای LDL با رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع شده، مانند گوشت های چرب یا فرآوری شده، سس های خامه ای، پنیر، غذاهای سرخ شده و غذاهای فرآوری شده مرتبط است.

علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی خوب، می‌ توانید با حفظ وزن ایده‌ آل، ورزش زیاد و عدم استعمال دخانیات به کنترل سطح کلسترول LDL خود کمک کنید. همین انتخاب های سبک زندگی همچنین می تواند به افزایش کلسترول HDL شما کمک کند، همانطور که می تواند شامل مقدار زیادی ماهی، روغن زیتون، سبزیجات، حبوبات، آجیل و میوه های پر فیبر در رژیم غذایی شما باشد.

تست های پانل لیپید

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که یک آزمایش پانل لیپید را به عنوان بخشی از برنامه فیزیکی معمول سالانه خود انجام دهید. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که اگر در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید، این آزمایش را انجام دهید.

به پانل لیپیدی تست کلسترول نیز گفته می شود. از نمونه خون برای تعیین سطح کلسترول کل، LDL، HDL و تری گلیسیرید استفاده می کند. از این مقادیر، آزمایشگاه نسبت کلسترول شما را محاسبه می کند.

نتایج آزمایش کلسترول شما می تواند به پزشک شما کمک کند تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی یا سکته را تعیین کند.

خلاصه

سه نوع لیپید – فسفولیپیدها، استرول ها و تری گلیسیریدها – برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن مورد نیاز هستند. آنها همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارند.

تری گلیسیرید و کلسترول ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشند اگر سطح شما بیش از حد بالا باشد. غذاهایی که می خورید می توانند کلسترول LDL “بد” شما را افزایش دهند، کلسترول “خوب” HDL شما را کاهش دهند و تری گلیسیرید را افزایش دهند که می تواند منجر به عواقب بد سلامتی شود.

حرف آخر

اگر در مورد سطح چربی خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آزمایش پانل چربی به شما اطلاعاتی را می دهد که برای شروع تغییرات در سبک زندگی، مانند ورزش بیشتر و تغییر رژیم غذایی، برای کمک به کاهش سطح خود به آن نیاز دارید.

هنگامی که به نتایج آزمایش کلسترول خود نگاه می کنید، به یاد داشته باشید که همه چربی ها یکسان ایجاد نمی شوند. سطوح بالای LDL خطری جدی برای سلامتی شما ایجاد می کند اما سطوح بالاتر HDL می تواند به کنترل کلسترول شما کمک کند.

سوالات متداول

لیپیدها از کجا می آیند؟

بیشتر کلسترول بدن شما توسط کبد تولید می شود. تری گلیسیرید بیشتر از رژیم غذایی شما مشتق می شود و تری گلیسیرید اضافی به عنوان چربی ذخیره می شود. انتخاب های سبک زندگی شما، از جمله رژیم غذایی، تأثیر عمده ای بر تولید کلسترول و تری گلیسرید دارد.

چرا از لیپیدها در برخی داروها و محصولات زیبایی استفاده می شود؟

تولیدکنندگان لوازم آرایشی و مراقبت از پوست، برای بهبود رطوبت، محافظت و ترمیم پوست، به محصولات لیپید اضافه می‌ کنند. لیپیدها به برخی داروها اضافه می‌ شوند تا اثرات آنها طولانی‌ تر بماند، نحوه جذب دارو بهبود یابد یا به دارو کمک کنند تا ناحیه خاصی از بدن را هدف قرار دهد.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی