تبلیغ رپورتاژ

راه های درمان خانگی زانو درد

تقویم فارسی اندروید
درمان خانگی زانو درد

آیا زانو درد درمان قطعی دارد؟ چه راه های درمان خانگی برای زانو درد وجود دارد؟ زانو درد به عنوان دردهای شایع و شناخته شده است که دامنه حرکات و فعالیت های فرد را محدود می کند.

زانو درد علل های متفاوتی دارد که برای باید درمان به متخصص زانو مراجعه کرد. برای تشخیص آن ممکن است با معاینات بالینی علت شناسایی شود و درد را درمان کند اما در برخی موارد نیاز به آزمایش عکس برداری چون ام آر آی می باشد.

بعد از تشخیص علت بیماری، که نقش زیادی در درمان دارد، توسط پزشک معالج روش های درمانی توصیه می شود که برخی از این روش ها، روش های درمان خانگی می باشد. برای آگاهی از روش های درمان خانگی زانو درد و کاهش درد زانو می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

روش های درمان خانگی زانو درد

اغلب دردها ممکن است دردی موقتی و خفیف باشند درمان قطعی خانگی داشته باشند و یا شیوه های درمانی موقتی باشد که دردهای شدید را کاهش و مدیریت کند. درد زانو نیز از جمله شایع ترین دردهایی است که در حالت خفیف تا متوسط میتوان آن را در خانه درمان کرد.

همانطور که ذکر شد درمان زانو درد بستگی به عواملی دارد که در بروز درد نقش دارند. راهکارهای درمانی ممکن است به میزان شدت و وخامت درد، راهکارهای قوی باشند مانند جراحی و یا راهکارهای خانگی باشند.

برخی راه های درمان خانگی زانو درد اغلب برای کنترل و کاهش دردهای ناشی از التهاب، آرتریت یا یک آسیب جزئی مفید می باشند. درمان های خانگی می تواند درد شما را کاهش دهد و به شما در مدیریت علائم کمک کند.

برای آگاهی بیشتر و دیدن نمونه های درمانی می توانید سایت painhouse.ir را مشاهده کنید. همچنین می توانید از طریق شماره های  ۰۲۱۲۶۷۰۳۱۲۶ و  ۰۲۱۲۶۷۰۲۹۳۵ برای خدمات مشاوره رایگان در زمینه های کنترل و درمان دردهای خود تماس بگیرید.

در ادامه به چند روش درمان زانو درد در منزل اشاره کرده ایم. البته ناگفته نماند که با مراجعه به پزشک متخصص و انجام این روش ها زیر نظر وی به شما در رسیدن به نتایج عالی در روند درمان کمک زیادی می کند.

  • مراقبت، استراحت، یخ، کمپرس و بالا بردن (PRICE)

در مواردی که آسیب های زانو ناشی از پیچ خوردگی و کشیدگی باشد می توان این نوع شیوه درمانی را بکار برد. برای رخ ندادن آسیب بیشتر باید از زانوی خود مراقبت کنید، استراحت به اندازه ی لازم برای کاهش درد لازم است.

هنگام استراحت کردن می توانید با یک باند فشاری زانوی خود را همراه را با یک کمپرس یخ، درحالی که محکم نباشد ببندید. در همان حالت استراحت بهتر است که پای خود را بالا نگه دارید.

استراحت و مراقبت یکی از بهترین راه های درمان می باشد برای کاهش دردها و آسیب های احتمالی بعدی که ممکن است رخ دهد، اما باید توجه داشت که استراحت به معنای استراحت مطلق نمی باشد.

  • آروماتراپی یا رایحه درمانی

طبق تحقیقی که در سال 2008 انجام شده، اسانس های روغنی در کاهش دردهای زانو موثر می باشند. این اسانس ها همراه با ماساژ را می توان یکی از بهترین روش های درمان خانگی زانو درد دانست. اسانس های روغنی دارچین، زنجبیل، کنجد، پرتقال از بهترین اسانس ها می باشد که در درمان خانگی آروماتراپی استفاده می شود.

برخی دیگر از بهترین اسانس های روغنی عبارتند از:

  • روغن اکالیپتوس
  • روغن نعناع
  • روغن خردل و سیر
  • روغن زیتون
  • تمرینات تقویتی؛ راه درمان خانگی زانو درد

برای شناسایی بهترین تمرینات بهتر است به یک فیزیوتراپ و یا متخصص زانو در تهران مراجعه کنید و برنامه های لازم برای تقویت مفاصل زانو، تقویت عضلات چهار سر ران،‌ را زیر نظر متخصص بگذارنید. اما به طور کلی می توانید هنگامی که نشسته اید یا دراز کشیده اید یکی از پاها را صاف کرده و سپس آن را بلند کنید.

همچنین می توانید روی صندلی بنشینید، بطور کنترل شده و آهسته بدون اینکه از دستتان برای تعادل استفاده کنید، به مدت یک دقیقه مکرر بایستید و بنشینید.

  • نحوه نشستن و حالت های قرارگیری بدن

نحوه قرارگیری بدن در درمان خانگی زانو درد اهمیت زیادی دارد، اقداماتی که در درمان انجام می دهید علاوه بر کاهش درد و فشاری که بر زانو می باشد، مراقبت و جلوگیری از بروز درد و آسیب بیشتر نیز می باشد.

در این درمان شما باید نشستن بر روی صندلی ها و نیمکت هایی که در آن فرو می روید پرهیز کنید. موقع نشستن روی بالش بنشینید. حالت نشتن شما نباید بدون خم شدگی باشد.

همچنین برای جلوگیری از ساییدگی زانو از پوشیدن کفش ها غیر استاندارد بپرهیزید و کفش های حمایتی و طبی را بپوشید. سعی کنید مدت طولانی مخصوصا بدون حرکت ننشینید چون باعث سفت شدن مفاصل می شود.

  • ورزش و فعالیت های بدنی

درمان خانگی زانو درد با ورزش

انجام تمرینات ورزشی به صورت روزانه، کمک زیادی به تقویت زانو می کند. حرکات ورزشی در درمان های دردهای زانو مانند آرتروز زانو از جمله راه درمان خانگی زانو درد می باشد.

در روند درمان، برخلاف تصور افراد که استراحت طولانی و محدود کردن فعالیت ها را الزامی می دانند، ورزش و تمرینات خاصی مانند ورزش در آب می تواند گزینه درمانی عالی برای کنترل درد شما باشد. در این زمینه مراجعه به یک متخصص ارتوپدی برای سپری کردن طول درمان زانو درد خود بهترین انتخاب می باشد.

  • کنترل وزن و رژیم غذایی مناسب

داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای کنترل کردن وزن از جمله کارهای مهمی است که باید برای سلامتی انجام شود. اما افرادی که دچار چاقی و همچنین دچار زانو درد شده اند، کنترل وزن یکی از درمان های خانگی زانو درد محسوب می شود.

چاقی تاثیر زیادی در افزایش دردها و آسیب های زانو می باشد. از آنجاییکه وظایف مفاصل حمل وزن و تحمل فشار می باشد، کاهش وزن می تواند در داشتن عمر طولانی تر زانو تاثیر داشته باشد. التهاب و عفونت در زانو در جمله عوارض چاقی می باشد که با داشتن رژیم سالم می توان از ایجاد این عارضه ها جلوگیری کرد.

رژیم مدیترانه ای برای رسیدن به یک وزن متناسب رژیم مناسبی است. رژیمی که پر از میوه، سبزیجات و فیبر

همچنین مقدار اندک گوشت، چربی های حیوانی و دیگر چربی ها نیز می باشد.

  • بهترین مواد غذایی درمان درد زانو

برای درمان خانگی زانو درد برخی مواد غذایی مناسبی وجود دارد که مصرف آن با مشورت یک متخصص می تواند درد را مدیریت و درمان کند.

برخی از این بهترین مواد غذایی عبارتند از:

  • سرکه سیب
  •  زنجبیل
  • چای سبز
  • زردچوبه
  • لیمو
  • برگ‌های قاصدک (جوشانده)
  • طب سوزنی؛ بهترین درمان خانگی زانو درد 

طبق تحقیقات پژوهشگران یکی از راه های درمان خانگی زانو درد، استفاده از طب سوزنی می باشد. براساس نتایج محققان طب سوزنی در روند بهبود و تسکین درد به عنوان یک راه درمان خانگی به شمار رود.

البته همانطور که قبلا هم ذکر شد علت و میزان شدت درد در درمان تاثیرگذار است. طب سوزنی نیز می تواند نسبت به شدت درد در مدیریت و کاهش درد یک درمان کمکی باشد، همچنین برای دردی میتواند یک راه درمان فوری زانو درد باشد.

  • مکمل های مفید برای درمان زانو درد در خانه

مکمل های مفیدی هستند که در درمان خانگی زانو درد نقش مهمی دارند؛ از جمله کلاژن ها، ویتامین دی، که به آنها پرداخته ایم.

مکمل کلاژن

در بدن انسان کلاژن وجود دارد  اهمیت زیادی برای تقویت بافت های و ساخت مفاصل دارند. کلاژن ها در سلامت فیزیکی و روانی چون کاهش درد در بدن نقش بسیار پررنگی دارند. کلاژن در واقع نوعی پروتئین می باشد.

از جمله کارهایی که توسط کلاژن انجام می شود میتوان به کاهش درد و علائم آرتروز اشاره کرد. کلاژن در مواد غذایی که سرشار از پروتئین مانند ماهی، گوشت گوساله و همچنین مرغ یافت می شود. البته مکمل های پودرهای پروتئینی کلاژن نیز میتوان مصرف کرد.

ویتامین دی و کلسیم 

برای تولید کلسیم مورد نیاز بدن باید از مکمل های غذایی و خود غذا استفاده کنید. ویتامین دی نیز یکی از مواردی می باشد که به تولید و جذب کلسیم کمک می کند. برای متعادل کردن ویتامین دی بدن خود می توانید از تخم ها و نور خورشید یا ماهی استفاده کنید که بهترین منابع ویتامین دی هستند.

همچنین می توانید از منابع غذایی که برگ های سبز تیره دارند و یا محصولات لبنی هستند مصرف کنید. در مصرف این منابع طبیعی حتما آنها را انتخاب کنید که ویتامین دی داشته باشند، زیرا که باعث افزایش کلسیم  و متعادل کردن نیاز بدنتان می شود.

گلوکزآمین

برای تهیه گلوکزآمین که البته بهترین شیوه آن نیز می باشد، تهیه سوپ استخوان است. برای بدن جذب مایعات از پودرها راحت تر است، شما می توانید با جوشاندن استخوان برخی حیوانات همراه با سبزیجات از این نوع روش خانگی درمان زانو درد برای کاهش درد خود استفاده کنید.

  • دارو درمانی در منزل

برای کاهش درد زانوی خود می توانید از داروهای ضدالتهاب نیز استفاده کنید. ممکن است برخی از داروها را در مطب دکتر استفاده کنید و برخی دیگر در خانه مصرف کنید. برخی از این داروها سلوکسیب، دیکلوفناک و یا هیالورونیک اسید(نوعی فیلر) می باشند.

چگونه از زانو درد پیش گیری کنیم؟

راه های پیشگیری از زانو درد

در هنگام انجام درمان های خانگی زانو درد، کارهایی است که شما باید از انجام آن بپرهیزید، کارهایی که باعث می شوند مفاصل شما را ضعیف و یا صدمات بیشتری به زانوی شما وارد کند.

استراحت بیش از اندازه یکی از مضرترین کارهایی است که باعث تضعیف عضلات می باشد، شاید کاهش درد را به همراه داشته باشد اما انجام وزرش های بی خطر برای زانو از یک استراحت طولانی مفید تر است.

از رفتن به مکان هایی که ممکن است از آن سقوط کنید اجتناب کنید، هنگام آسیب دیدن زانو ممکن است ناپایداری که در آن بوجود آمده، باعث سقوط شما شود. همچنین از رعایت نکات ایمنی در خانه غافل نشوید.

به عنوان مثال برای استفاده از راه پله حتما از نرده‌ها استفاده کنید برای راه رفتن، در صورتی که قصد برداشتن چیزی را دارید که در ارتفاع قرار دارد بهتر است با کمک نردبان اینکار را انجام دهید.

به هیچ عنوان با پوشیدن کفش هایی غیر استاندارد شرایط زانو درد خود را وخیم تر نکنید. با پوشیدن کفش های طبی یا کفش های مخصوصی که برای آرتروز زانو، توسط اکثر متخصصین توصیه می شود، گزینه مناسب تری در درمان های خانگی زانو درد می باشد.

از خم کردن مفصل‌های زانو خود بپرهیزید. برخی از افراد چون می دانند ورزش برای زانو درد مفید می باشد انواع ورزش ها را بدون آگاهی و مشورت با بهترین متخصص ارتوپدی در تهران را روزانه انجام می دهند. این ورزش ها ممکن است اسکات عمیق باشد که زانو خم می شود و باعث می شود فشار زیادی به زانو وارد شود.

بهترین زمان مراجعه به پزشک برای زانو درد

اکثر دردهای زانو را می توان با روش های خانگی درمان کرد، اما برخی از دردها و راهکارهای آن نیاز به مراجعه به یک متخصص می باشد.

علائمی که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود عبارتند از:

  • درد و التهاب شدید
  • کبودی یا تغییر شکل در زانو
  • عفونت (مشاهده علائم عفونت مانند تب)
  • دردهای که بیش از یک روز طول بکشد

با انجام معاینات و برخی آزمایش های عکس برداری، متخصص زانو می تواند راه های درمان برای شما در نظر بگیرد.

درمان جراحی زانو درد

درمان جراحی زانو درد

در برخی موارد ممکن است درمان های خانگی زانو درد پاسخ ندهد و بهترین گزینه درمانی، جراحی زانو باشد که عمل جراحی زانو چندین نوع و روش دارد. جراحی تعویض مفصل زانو که به چند روش که بستگی به نوع وخامت و شرایط بیماری انجام می گیرد.

  • تعویض جزئی مفصل زانو
  • تعویض کامل مفصل زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو؛ که در این روش از ابزاری به نام آرتروسکوپ استفاده می شود و برای تشخیص دقیق و درمان قسمت آسیب دیده ی زانو انجام می گیرد. متخصص زانو از طریق آرتروسکوپ داخل زانو را به دقت بررسی می کند. برای درمان پارگی مینیسک، رباط صلیبی مشکلات غضروف زانو از این شیوه جراحی استفاده می شود.

آرترودز (خشک کردن مفصل)؛ هنگامی که هیچ روش معمولی بر روی بیمار پاسح ندهد، پزشک متخصص از این شیوه جراحی استفاده می کند. این روش از جمله جراحی های قدیمی می باشد که امروزه با پیشرفت در علم پزشکی و روش های نوین جراحی بسیار محدود استفاده می شود. این عمل برای مواردی مانند عفونت بسیار شدید درون مفصل یا روماتیسم مفصلی انجام می گیرد.

استئوتومی؛ ایجاد برش در استخوان، عملی می باشد که به آن استئوتومی می گویند. در این عمل جراحی، از وسیله های خاصی کمک گرفته می شود، در مواردی مانند هنگامی که پزشک جراح قصد اصلاح نقص های استخوانی را داشته باشند مانند نابرابری های طولی در استخوان ها این روش جراحی به کار گرفته می شود.

همچنین برای اصلاح جوش خوردگی نامناسب ناشی از شکستگی قدیمی نیز بکار گرفته می شود.

جراحی لیزر؛ این نوع جراحی از کم تهاجمی ترین و امن ترین جراحی های زانو می باشد که برای انواع دردهای زانو می توان به کار برد. عوارض کم این نوع جراحی باعث شده اکثر بیماران به دنبال انجام این نوع روش جراحی برای درمان زانو درد خود باشند.

سخن پایانی

در این مقاله از درمان های خانگی و اقدامات پیشگیرانه در کنار این راه های درمانی را برای شما آوردیم. طبق مطالبی که در بالا ذکر شد، راه های درمان خانگی زانو درد ممکن است راه های موقتی باشد بسته به شدت درد شما، و ممکن است درمان قطعی زانو درد شما باشد.

می توانید برای مشاوره در زمینه های تشخیص علت، میزان شدت و راه های درمان قطعی به کلینیک خانه درد مراجعه کنید و از خدمات درمانی توسط بهترین متخصص ارتوپدی در تهران استفاده کنید.

7 دیدگاه

  • سلام ممن چند سال پیش عمل تعویض مفصل زانو انجام دادم اما الان دوباره زانوم موقع خم و راست شدن درد میکنه
    علتش چیه؟ باید چیکار کنم؟

  • سلام ممنونم از اطلاعات جامعتون روش تزریق پی آر پی برای زانو درد چه زمانی تجویر میشه؟

    • پی آر پی زانو نسبت به سایر روش‌های تزریقی نتایج بسیار موثرتری را به همراه دارد و در بسیاری از موارد نیاز به عمل جراحی و تعویض مفصل زانو را به تاخیر می‌اندازد. از این تکنیک برای کمک به بیمارانی که دچار التهاب مفصل و آرتروز زانو شده‌اند، افرادی که تاندون آنها دچار کشیدگی و آسیب شده است، ناپایداری و کشیدگی زانو استفاده می‌شود. از پلاسمای غنی از پلاکت علاوه بر مفصل زانو برای درمان‌ سایر مفاصل نیز استفاده می‌شود

  • سلام ممنون از مطلب فوق العادتون. من روزانه پیاده روی زیادی دارم اما اخیرا موقع بالا رفتن از سربالایی زانوهام درد میکنه و گاها مقداری تورم داره. آیا این مسئله رو باید جدی بگیرم یا با روش ها فوق قابل درمانه؟

    • سلام بله اگه تورم همراه با درد هست حتما مراجعه فرمایید به پزشک متخصص

  • ممنون از مطلب ارزندتون من موقع راه رفتن زانو هام صدا میده آیا باید به پزشک مراجعه کنم یا درمان های خانگی پاسخگو هستند

    • با سلام به نظر پزشک متخصص ارتوپدی صدا دادن زانو اگر همراه با علائم دیگر نباشد چندان اهمیت ندارد و رفع خواهد شد

7 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی