بارداري و زايمان سلامت

خطرات بارداری و مادر شدن بعد از 35 سالگی

با بالا رفتن سن ازدواج ، سن مادر شدن هم افزايش يافته است. در اين مقاله از 7 گنج ، خطرات مادر شدن بعد از 35 سالگي را بخوانيد...
تقویم فارسی اندروید

با بالا رفتن سن ازدواج ، سن مادر شدن هم افزايش يافته است. در اين مقاله از 7 گنج ، خطرات مادر شدن بعد از 35 سالگي را بخوانيد…

بارداري
بارداري در ميانسالي

اكثر زنان تمایل دارند كه پس از تثبیت وضعیت شغلی، ازدواج كنند و بیشتر زوج ها در سنین بالاتری نسبت به گذشته خواهان فرزند میشوند. امروزه پزشكان مادران بیشتری را می بینند كه در سنین بالاتری، نخستین حاملگی خود را تجربه می كنند و اغلب این مادران، دوران بارداری كم خطرتر و سالم تری نسبت به زنان هم سن و سال خود در گذشته دارند.

در واقع زن میانسالی كه در نظر دارد باردار شود، از دو بابت نگرانی دارد. او می خواهد بداند كه بارداری بر او چه تاثیری دارد و از سوی دیگر چگونه سن وی بر بارداری او اثر خواهد گذاشت. واقعیت این است كه خطر بروز موارد زیر در زن بارداری كه بیش از 35 سال دارد مختصری افزایش مییابد

  • تولد نوزادی مبتلا به سندرم داون
  • فشار خون بالا
  • احساس فشار یا درد در لگن
  • پره اكلامپسی
  • احتمال انجام زایمان با روش سزارین
  • چند قلویی
  • پارگی جفت
  • خونریزی و عوارض دیگر
  • زایمان زودرس

یك زن باردار میانسال ممكن است مجبور باشد با مشكلاتی دست و پنجه نرم كند كه یك زن باردار جوانتر ممكن است با آنها مواجه نشود.

به بیان ساده تر، باردار شدن در 20 سالگی راحت تر از باردار شدن در 40 سالگی است. ممكن است در40 سالگی، شغلی داشته باشید و یا سایر فرزندانتان بخواهند وقت اضافه شما صرف آنها شود. در این سن و سال ممكن است استراحت كردن، ورزش كردن و تغذیه مناسب، سخت ترباشد.

مشكلات مادر همراه با باردار شدن در سنین بالاتر عبارتند از اغلب بیماری های مزمنی كه معمولا با بالا رفتن سن ظاهر می شوند.

یكی از شایعترین عوارض بارداری در زنان 35 ساله وبیشتر، فشار خون بالاست. میزان بروز پره اكلامپسی نیز افزایش می یابد. خطر بروزاختلالات و مشكلاتی مانند زایمان پیش از موعد و احساس فشار و یا درد در لگن نیز درزنان باردار میانسال بیشتر است. احتمال بروز دیابت و عوارض آن نیز با بالا رفتنسن، بیشتر می شود. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند كه میزان بروز عوارض دیابت درزنان 35 ساله و بیشتر، دو برابر سایر افراد است. در گذشته، دیابت و فشار خون بالااز عوارض اصلی هر بارداری محسوب می شدند. البته با پیشرفت امروزی، می توانیم به خوبی هردوی این عوارض را درمان كنیم.

همچنين تحقیقات  نشان می دهد نوزادانی که مادران آنها در سن بالا باردار می شوند دچارکم وزنی بوده و یا به شکل نارس به دنیا می آیند. بعضی از مطالعات نشان می دهد خانم هایی که در سنین بالا باردار می شوند به احتمال زیاد در هنگام زایمان به pitocin ( ماده تحریک کننده برای انقباض رحم) نیاز پیدا می کنند و معمولا مجبور می شوند تا به شکل سزارین نوزاد را به دنیا بیاورند.به هر حال به خانم هایی که می خواهند در سنین بالا باردار شوند پیشنهاد می شود تا قبل از بارداری و در طول دوران بارداری مراقبت های لازم را انجام دهند تا بارداری سالمی داشته باشند.خطر تولد نوزاد مرده یا مرگ مادر در خانم هایی که در سن ۳۵ سالگی یا بیشتر از آن زایمان می کنند افزایش پیدا می کند. معمولا افزایش خطر در خانم های مسن تر به دلیل مشکلات اساسی طبی  شایع تر است. اما تشخیص مناسب و درمان می تواند این گونه خطرها را برای مادر و نوزاد کاهش دهد. به همین دلیل خانم ها قبل از بارداری باید مورد معاینه کامل قرار بگیرند.

پزشکان متخصص در این خصوص معمولا تاریخچه خانوادگی زوجها را بررسی کرده و مراحل پزشکی و درمانی را به دقت درنظر می گیرند تا با کمک آن بتوانند تاثیراتی که ممکن است در طول بارداری برای مادر یا نوزاد به وجود بیاید وهمینطور شانس باروری را تشخیص دهند. خانم های باردار با مراجعه به پزشک متخصص می توانند بسیاری از فاکتورهای پر خطر بارداری در سن ۳۵ سالگی یا بیشتر از آن را پشت سر بگذارند.

منبع: ني ني سايت

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی