سلامت سلامت جنسي و زناشويي

اختلال عملکرد جنسی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

اختلال عملکرد جنسی به چالشی اطلاق می شود که در هر مرحله از فعالیت جنسی رخ می دهد. این ممکن است مشکلی باشد که بر میل به شریک جنسی، برانگیختگی، دخول، خود عمل جنسی یا رسیدن به ارگاسم در طول رابطه تأثیر بگذارد.

اختلال عملکرد جنسی

مواردی از اختلال عملکرد جنسی نسبتاً رایج است، به طوری که هم مردان و هم زنان با چالش‌ های منحصر به فردی مواجه می‌ شوند که می‌ تواند بر رضایت در طول رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

در این راهنما، انواع مختلف اختلال عملکرد جنسی، علل احتمالی این موانع و همچنین روش‌ های درمانی شناخته شده برای مدیریت مشکلات در طول فعالیت جنسی را بررسی خواهیم کرد.

علائم اختلال عملکرد جنسی

در حالی که اختلالات جنسی در مردان و زنان رایج است، چالش های صمیمیت به روش هایی تجربه می شود که برای هر جنس منحصر به فرد است.

در مردان

  • عدم علاقه غیر قابل توضیح به رابطه جنسی
  • مشکل مداوم در ایجاد یا حفظ نعوظ مناسب برای رابطه جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، یا تاخیر طولانی در اوج گیری
  • مشکل دائمی در تنظیم لحظاتی که انزال اتفاق می افتد

در زنان

  • بی علاقگی قابل توجه به فعالیت جنسی
  • مشکل برانگیختگی
  • احساس درد در حین مقاربت
  • روانکاری ناکافی در حین رابطه جنسی
  • مشکل در شل کردن عضلات واژن برای اجازه دخول

به دلیل ماهیت این چالش ها، افرادی که اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند اغلب آن را برای خود مخفی نگه می دارند.

اعتقاد بر این است که حدود 43 درصد از زنان و 41 درصد از مردان، نوعی چالش را در طول صمیمیت تجربه می کنند.

انواع اختلالات جنسی

در حالی که مردان و زنان همه انواع چالش های مرتبط با تماس جنسی را تجربه می کنند، این مشکلات معمولاً در طبقه بندی های زیر قرار می گیرند:

  • اختلالات میل جنسی
  • اختلالات برانگیختگی
  • چالش های ارگاسم
  • درد هنگام مقاربت

اختلالات میل جنسی

در حالی که داشتن دوره‌ هایی که رابطه جنسی در طول فعالیت‌ های هفتگی یا حتی ماهانه در جایگاه دوم قرار می‌ گیرد، کاملاً طبیعی است – این عدم علاقه زمانی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و باعث نگرانی شود، ممکن است به عنوان یک اختلال واجد شرایط باشد.

اختلالات میل جنسی به کاهش یا عدم علاقه به فعالیت جنسی اشاره دارد. در چنین مواردی، فرد معمولاً تخیلات یا افکار جنسی ندارد. این عدم علاقه همچنین ممکن است باعث عدم پاسخگویی در موقعیت های صمیمی شود.

اختلالات میل جنسی عبارتند از:

  • اختلال کمبود میل جنسی: این وضعیت با عدم علاقه مداوم به فعالیت‌ های جنسی مشخص می‌ شود. فقدان یا کاهش افکار و خیالات جنسی را به دنبال دارد. در حالی که مردان هم ممکن است این اختلال را تجربه کنند، معمولاً در زنان مشاهده می‌شود که حدود 40 درصد از زنان علاقه کم به رابطه جنسی را گزارش می‌ دهند. این اختلال باعث ناراحتی و مشکلات قابل توجهی در شرکای جنسی می‌ شود.
  • اختلال بیزاری جنسی: مواردی وجود دارد که صرفاً فکر درگیر شدن در فعالیت های جنسی می تواند باعث ایجاد انزجار تقریباً فیزیکی شود. اختلال بیزاری جنسی عبارت است از اجتناب مداوم و گاهی افراطی از همه یا اکثر اشکال تماس تناسلی با شریک جنسی. طبیعت اجتنابی مرتبط با این وضعیت ممکن است باعث ناراحتی کسانی شود که با آن زندگی می کنند و می تواند باعث ایجاد تنش بین شرکای جنسی شود.

اختلالات برانگیختگی

انواع اختلالات برانگیختگی عبارتند از:

  • اختلال نعوظ: این وضعیت ممکن است به عنوان یک اختلال برانگیختگی در نظر گرفته شود که در آن مردان در ایجاد و حفظ نعوظ مناسب برای فعالیت جنسی مشکل دارند. با این حال، اولین نشانه دشواری در دستیابی یا حفظ نعوظ به طور خودکار تشخیص اختلال نعوظ (ED) را نشان نمی دهد. اما در مواردی که این مشکلات برای یک دوره بیش از سه ماه بدون دلایل خارجی مانند جراحی یا ضربه فیزیکی ادامه داشته باشد، علائم ممکن است نشان دهنده یک اختلال برانگیختگی باشد.
  • عدم روانکاری واژن: خشکی واژن وضعیتی است که می تواند زنان در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. فقدان روان کاری مناسب با وجود هیجانات جنسی می تواند باعث درد و مشکلات در لحظات صمیمی شود.
  • اختلال برانگیختگی مداوم تناسلی: در حالی که برانگیختگی مداوم در اتاق خواب یک اتفاق خوشایند است، افرادی که با این وضعیت زندگی می کنند، بدون هیچ هشدار یا محرکی، در محل کار، مدرسه، سایر مکان های عمومی و حتی در خانه به تنهایی، تحریکات ناخواسته ای را تجربه می کنند. این احساسات خودانگیخته و مزاحم ممکن است باعث ارگاسم شود یا نشود و برای کسانی که با آنها زندگی می کنند بسیار ناراحت کننده باشد.

چالش های ارگاسم

برخی از انواع اختلالات جنسی شامل مشکلات مربوط به ارگاسم مانند موارد زیر است:

  • انزال زودرس (PE): مشاهده شده در مردان، PE زمانی اتفاق می افتد که انزال زودتر از چیزی که فرد می خواهد اتفاق بیفتد. این ممکن است قبل یا در حین نفوذ رخ دهد. فردی که با این وضعیت درگیر است معمولاً هیچ کنترلی بر زمان انزالش ندارد.
  • تاخیر در انزال: تاخیر در انزال اغلب نه تنها برای شخص تحت تاثیر مستقیم، بلکه برای شرکای جنسی آنها نیز ناراحت کننده است. تاخیر در انزال به زمان انتظار طولانی مدت برای رسیدن به ارگاسم در حین مقاربت اشاره دارد.
  • اختلال ارگاسمیک: این به اختلال در تجربه ارگاسم اشاره دارد. ممکن است عدم ارگاسم به دنبال فعالیت جنسی، کاهش شدت ارگاسم علیرغم تحریک کافی یا تاخیر قابل توجه در رسیدن به ارگاسم باشد.
  • انزال: عدم وجود انزال در هنگام ارگاسم.

درد در حین مقاربت

اختلال عملکرد جنسی می تواند با درد در حین فعالیت جنسی نیز مرتبط باشد:

  • دیسپارونیا: افرادی که با این بیماری زندگی می کنند، در طول رابطه جنسی یا زمانی که تلاش برای شروع آمیزش آلت تناسلی-واژن انجام می شود، درد مداوم را تجربه می کنند.
  • واژینیسموس: در اینجا، همه اشکال ورود واژینال چه آلت تناسلی، چه از طریق انگشتان و اشیاء جنسی با مشکل مواجه می شوند. این اتفاق با وجود تمایل واقعی به انجام رابطه جنسی رخ می دهد.

علل اختلال عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی معمولا یک شبه رخ نمی دهد. به عنوان مثال، درد در حین مقاربت یا چالش های انزالی/ارگاسمی ریشه در سایر مشکلاتی دارد که بر بدن تأثیر می گذارد. فهرست زیر علل احتمالی اختلال عملکرد جنسی است.

تغییرات سلامت

هنگامی که بدن بیماری‌ های بزرگی مانند دیابت، بیماری‌ های قلبی یا چالش‌ هایی را که بر رگ‌ های خونی تأثیر می‌ گذارد تحمل می‌ کند، این می‌ تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. این در شرایطی مانند اختلال نعوظ و اختلالات برانگیختگی زنان دیده می شود.

شرایطی مانند پرکاری تیروئید یا تولید بیش از حد پرولاکتین (هیپرپرولاکتینمی) ممکن است باعث تاخیر در انزال شود. به همین ترتیب، شرایط سلامت مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد ممکن است بر عملکرد در طول فعالیت جنسی تأثیر بگذارد.

عدم تعادل هورمونی

هورمون ها نقش کلیدی در سلامت و تندرستی جنسی دارند. به همین دلیل است که تغییرات در تولید آنها می تواند بر عملکرد و رضایت در طول فعالیت های جنسی تأثیر بگذارد.

تستوسترون پایین با میل جنسی کم در مردان مرتبط است. به همین ترتیب، اثرات مربوطه ممکن است در زنان با استروژن پایین دیده شود. این ممکن است توضیح دهد که چرا زنان یائسه با سطوح هورمونی در نوسان، تمایل به تجربه خشکی واژن و کاهش علاقه به رابطه جنسی دارند.

مشکلات زنان و زایمان

زنان دارای واژن که شرایطی مانند آندومتریوز، کیست و فیبروم را تجربه می کنند نیز ممکن است رابطه جنسی را یک فعالیت دردناک بدانند.

مصرف الکل و مواد مخدر

همانطور که می توان انتظار داشت، مصرف الکل و مواد مخدر دارای جنبه های منفی بسیاری از جمله تأثیر منفی بر عملکرد جنسی است.

کاهش میل، لذت، برانگیختگی، ارگاسم و مشکل انزال برخی از چالش های جنسی هستند که پس از مصرف مواد مخدر یا الکل تجربه می شوند.

عوامل روانشناسی

در برخی موارد، فشارهای ناشی از ضرب الاجل کاری، تکالیف مدرسه، اضطراب در مورد تعهدات آتی یا حتی عملکرد در حین رابطه جنسی می تواند به ایجاد چالش در لحظات صمیمی کمک کند.

افسردگی، نگرانی در مورد تصویر بدن و احساس گناه ناشی از برخوردهای جنسی نیز ممکن است به اختلال عملکرد جنسی کمک کند.

درمان اختلال عملکرد جنسی

مانور چالش های جنسی ممکن است دشوار باشد. این شرایط اغلب به عنوان امور خصوصی در نظر گرفته می شوند و مدیریت آنها را به شدت در انزوا می کشاند.

علیرغم چالش های درک شده در زندگی با اختلال عملکرد جنسی، این شرایط قابل کنترل هستند و حتی ممکن است با مراقبت مناسب درمان شوند. برخی از راه‌ های مدیریت اختلال عملکرد جنسی در زیر مورد بحث قرار گرفته‌ اند.

دارو

برخی داروها و مکمل ها می توانند به بهبود عملکرد جنسی در مردان و زنان کمک کنند. در مردان، داروهای عمومی مانند سیلدنافیل، تادالافیل، استندرا و واردنافیل می توانند به عنوان گشاد کننده عروق عمل کنند و به بهبود جریان خون در آلت تناسلی کمک کنند. آنها به تقویت عملکرد نعوظ و استقامت در طول مقاربت کمک می کنند.

مکمل های هورمونی مانند تستوسترون و استروژن نیز ممکن است به واسطه مشکلات مرتبط با عدم تعادل هورمونی کمک کنند.

به همین ترتیب، در مواردی که اختلال عملکرد جنسی یک عارضه جانبی شناخته شده دارویی است، تعویض داروی مذکور با یک گزینه کمتر مخرب توصیه می شود.

درمان

صحبت کردن با یک متخصص در مورد اضطراب، احساس گناه یا شرم مرتبط با اعمال جنسی ممکن است به غلبه بر مشکلاتی که این احساسات در طول رابطه جنسی ایجاد می کند کمک کند.

یک درمانگر همچنین ممکن است به هدایت روابط سالم‌ تر بین زوج‌ ها کمک کند. این ممکن است در طول رابطه جنسی آنلاین یا جلسات حضوری رخ دهد. این جلسات می تواند به بهبود نگرش نسبت به رابطه جنسی کمک کند و همچنین ممکن است روش های رفتاری را برای کمک به چالش هایی مانند انزال زودرس آموزش دهد.

کمک مکانیکی

برای مردانی که در ایجاد و حفظ نعوظ با مشکل مواجه هستند، کمی کمک از بیرون می تواند تفاوت ایجاد کند. دستگاه‌ های وکیوم و کاشت آلت تناسلی می‌ توانند به دستیابی و حفظ نعوظ رضایت‌ بخش در طول مدت مقاربت کمک کنند.

حرف آخر

اگر فکر می کنید ممکن است با یک اختلال عملکرد جنسی درگیر باشید، مهم است که برای تشخیص دقیق با یک متخصص صحبت کنید.

اگر در مواجهه با اثرات سلامت روانی که ممکن است همراه با اختلال عملکرد جنسی باشد مشکل دارید، با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید. آنها می توانند به شما یادآوری کنند که شما تنها نیستید و مکانیسم های مقابله ای سالم را برای مقابله با هر گونه ناراحتی عاطفی که ممکن است تجربه کنید به شما آموزش می دهند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی