خواص مواد غذايي سلامت

آشنايي با خواص و مضرات شيره خرما

شیره‌ خرما جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب می‌گردند...

شیره‌ خرما جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب می‌گردند…

شيره خرما - 7ganj.ir

فوايد شيره خرما:

  • شیره خرما جایگزین مناسبی برای مواد شیرین کننده تصفیه شده است. از طرفی این ماده ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.
  • آهن طبیعی موجود در شیره خرما، باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود و در نتیجه خطر بروز کم خونی را کاهش داده و کم خونی را  برطرف مي كند.
  • علاوه بر آهن، سرشار از پتاسیم و منگنز است.
  • مصرف آن هنگام صبح با صبحانه یا شیر ولرم، باعث فعال شدن سلول های عصبی می شود.
  • شیره خرما، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی است.
  • به راحتی هضم می شود و انرژی زاست.
  • ناراحتی های گوارشی را برطرف می کند و باعث ایجاد کلنی های باکتری های مفید در روده ها می شود.
  • فیبر موجود در آن مانع از یبوست می شود.
  • تقویت کننده قلب است.
  • غنی از کلسیم است بنابراین برای تقویت استخوان مفید است.
  • برای تقویت بینایی مفید است.
  • سموم را از کبد دفع می کند.
  • برای درمان گلودرد، تب و سرماخوردگی مفید است.
  • شيره خرما به دليل آهن و كلسيم و مواد مغذي موجود در آن به خانم هاي باردار توصيه مي شود.

موارد احتياط در مصرف شيره خرما:

 

  • شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی طبیعی برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد، ولی مصرف آن به این بیماران توصیه نمی‌شود.
  • از آنجا که انواع شیره، بسیار شیرین و پرکالری هستند به افراد دچار اضافه‌وزن یا چاق و کسانی که مبتلا به دیابت، فشارخون، کلسترول و تری گلیسیریدبالا هستند،‌ می‌کنیم این خوراکی را با احتیاط مصرف کنند. اگر آن‌ها بتوانند دور مصرف شیره خط بکشند، بهتر است اما اگر به خاطر علاقه شدید به این خوراکی شیرین نمی‌توانند آن را کاملا از برنامه غذایی‌شان حذف کنند، باید مصرف شیره را محدود کنند.
  • در موارد بسیاری دیده شده خود فرد هم نمی‌داند چرا با اینکه غذای زیادی نمی‌خورد، وزنش بالا می‌رود؛ یکی از دلایل آن، بالا رفتن وزن با مصرف حجم کمی از خوراکی‌های پرکالری به صورت منظم است.
  • مصرف مخلوط شیره و ارده که هر دو طبیعت گرم دارند، برای گرم مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرای‌شان شده و نتیجه آن جوش زدن در صورت و بدن‌شان است که راه درمان آن هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است.
  • حواس‌تان باشد که این ماده به غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارد و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از 20 دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتماً چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.
  • در نهایت باید یادآور شوم که حتی افراد سالم که دارای وزن طبیعی هستند هم باید در مصرف شیره حد اعتدال را نگه دارند.

گردآوري شده توسط گروه هفت گنج- اختصاصي 7 گنج 

www.7ganj.ir

*** كپي برداري بدون لينك فعال به 7 گنج مجاز نمي باشد.

3 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی