خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت مطالب اختصاصي

آشنايي با خوراكي ها و نوشيدني هاي مفيد در سم زدايي بدن

در اين مقاله از 7 گنج، خوراكي ها و گياهان سم زدا را به شما معرفي ميكنيم. با استفاده از اين گياهان و خوراكي ها به راحتي ميتوانيد بدن خود را در كوتاهترين زمان سم زدايي كنيد. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج،  خوراكي ها و گياهان سم زدا را به شما معرفي ميكنيم. با استفاده از اين گياهان و خوراكي ها به راحتي ميتوانيد بدن خود را در كوتاهترين زمان سم زدايي كنيد. با ما همراه شويد…

سم زدايي بدن
سم زدايي بدن

ميوه ها و سبزيجات سم زدا:

 مرکبات

لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنج، نارنگی و گریپ‌فروت، سرشار از ویتامین C هستند و این ویتامین، نقش بسزایی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و دفع سموم از بدن دارد. به علاوه، رنگ زرد پررنگ یا نارنجی مرکبات، به علت وجود ماده‌ای به نام فلاوونوئید در آن‌هاست که برای کاهش سم‌های بدن، بسیار مفید است. در بین مرکبات، آب‌لیمو یکی از بهترین سم‌زداها محسوب می‌شود که مصرف آن، ایمنی بدن را بالا می‌برد و باعث جذب آهن تمام مواد غذایی می‌شود. شما می‌توانید به شکل تازه در سالاد یا به شکل لیموعمانی در تهیه غذاهایتان از آن استفاده کنید.

سبزيجات سبز

اين نوع سبزيجات حاوي کلروفيل است که رنگ سبز ايجاد مي کند. کلروفيل نوعي رنگ دانه است که به دفع سموم کبد کمک مي کند.

 

مارچوبه

مارچوبه نیز ادرارآور است. علاوه بر این تصفیه کننده‌ی خون و اندکی ملین است. مارچوبه کار حذف سموم و مواد زاید بدن را تسهیل می‌بخشد. در واقع فیبرهای موجود در آن عملکرد روده ها را بهبود داده و ترکیبات ادرار آور موجود در آن کار کلیه ها را سبک‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم به خواص این میوه‌ها و سبزیجات تصفیه کننده اعتماد کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

 گوجه‌فرنگی

عامل رنگ قرمز گوجه‌فرنگی که لیکوپن نام دارد، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که خواص ضد سرطانی هم دارد. دریافت مقادیر مناسب لیکوپن می‌تواند باعث دفع سم‌ها از کبد هم بشود.

 

کاسنی

کاسنی از گذشته تاکنون به عنوان یکی از گیاهان مفید برای تقویت کبد و کاهش و دفع سم‌های بدن در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خوشبختانه قرص این گیاه هم در داروخانه‌های ایران موجود است. می‌توانیم از ریشه‌ی این گیاه هم به صورت پودر شده و جوشانده، روزی 5 تا 7 گرم استفاده کنیم و از خواص ضدسم آن بهره ببریم.

گردو

کبد، اغلب با آمونياک مسموم مي شود. گردو حاوي نوعي اسيد آمينه است که آمونياک کبدرا متلاشي مي کند و اين عضو را تميز نگه مي دارد.

 

روغن زيتون

اسيد چرب امگا-۳، به سوخت چربي کمک مي کند و کبد را سالم نگه مي دارد. اين نوع اسيدهاي چرب در روغن زيتون موجود است.

 

 سير

سیر به دلیل دارا بودن ترکیبات فراوانی که دارد یک سم‌زدای فوق‌العاده محسوب می‌شود. این ماده‌ی غذایی به بدن کمک می‌کند تا سموم و مواد زاید به ویژه آلودگی‌هایی مانند سرب و جیوه از بدن خارج شوند. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضدباکتریایی است برای همین می‌تواند روده‌ها را به خوبی تمیز کند.

 

سيب

سیب حاوی فیبر موثری به نام پکتین است که به مواد سنگین و زاید می‌چسبد و حذف آن‌ها را آسان می‌کند. علاوه بر این، پکتین در فعالیت‌های زیاد شرکت دارد مثل دفع مدفوع از روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 

ترب سیاه

ترب سیاه این خاصیت را دارد که کبد و کیسه‌ی صفرا را تمیز کند برای همین می‌تواند مواد زاید و سمی موجود در بدن را دفع می‌کند. برای استفاده از خواص این ماده‌ی غذایی آن را رنده کرده و به سالادهایتان اضافه کنید. همچنین می‌توانید آب ترب را کشیده و مانند آب میوه مصرفش کنید. در هر حال اگر قصد دارید بدنتان را سم زدایی کنید ترب سیاه به دردتان می‌خورد.

 

خانواده كلم

خانواده‌ی کلم مثل کلم سبز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل، بروکلی و غیره جزو بهترین سبزیجات موجود برای سم زدایی بدن است. به خاطر اینکه کلم‌ها کبد را تحریک می‌کنند. می‌توانید انواع کلم‌ها را به صورت خام یا پخته شده در سالاد یا در غذاهای دیگرتان به صورت رنده یا خرد شده استفاده کنید. کلم‌ها در خدمت سلامتیتان هستند شما باید به سوی آن‌ها بروید و از خواص آن‌ها استفاده کنید.

میوه‌های قرمز

میوه‌های قرمز رنگ جزو میوه‌های سم زدای فوق‌العاده محسوب می‌شوند. در بین میوه‌های قرمز توت فرنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم است و می‌تواند به تمیز شدن کبد کمک زیادی بکند. از خواص تمشک، شاه توت و میوه‌ی قرمز دیگر غافل نشوید.

 

جعفری

جعفری یک ضد عفونی کننده‌ی عالی و ادرار آور بسیار خوبی است. این سبزی معطر و البته پرطرفدار عملکرد کلیه ها را تحریک می‌کند و نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. به غذاهایتان مثل سالادها، پاستاها، سوپ و غیره جعفری اضافه کنید. اگر یک دوره‌ی سم زدایی جدی را شروع کرده‌اید آب جعفری فوق‌العاده است.

 

بادیان‌برای‌مقابله‌با‌احساس‌سنگینی

این گیاه را آنیسون، رازیانه رومی و زیره رومی نیز می‌نامند. اگر در هضم غذا مشکل دارید یا به نفخ و گاز معده مبتلایید، به بادیان رومی اعتماد کنید. وقتی غذاهای سنگین و پرچرب می‌خورید کبد تا ساعت‌ها بعد از صرف غذا به زحمت می‌افتد تا این چربی‌ها را تجزیه کند. این گیاه نیز حاوی آتنول است که ضداسپاسم و بادشکن است و به هضم راحت غذا و رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند. معمولا در عطاری‌ها کیسه‌های حاوی این گیاه موجود است که می‌توانید مانند چای کیسه‌ای آنها را دم کنید و بنوشید. توصیه می‌شود این دمنوش را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

آب لیموترش برای سم‌زدایی از کبد

نفخ، ریفلاکس معده و قاروقور شکم جزو مشکلات رایجی است که خیلی‌ها را گرفتار کرده است. اگر بعد از هر وعده غذایی دچار این مشکلات می‌شوید، با هضم غذا مشکل دارید و شکم‌تان باد می‌کند سراغ لیموترش بروید. آب نصف لیموترش را در نصف فنجان آب ولرم ریخته و هر روز صبح ناشتا میل کنید. برای تمیز کردن کبد، ترشح صفرا و دفع مواد زاید از بدن می‌توانید سه عدد لیموترش را داخل نیم لیتر آب سرد بیندازید و بگذارید بجوشد. سپس آب لیموترش‌ها را بگیرید و به همان آب اضافه کنید. نوشیدنی آماده را در یخچال نگهداری کنید و هر روز صبح ناشتا مقداری از آن بنوشید. افرادی که داروهای ضداسید مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف میزان زیادی آب لیموترش، نظر پزشک خود را در این خصوص جویا شوند.

آرتیشو: دیورتیک طبیعی

آرتیشو یا همان کنگرفرنگی برای کبد بسیار موثر است. این سبزی حاوی ترکیبی پرخاصیت به نام سینارین است که باعث تقویت کبد و افزایش جریان صفرا می‌شود. آرتیشو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام «فلاونوئید»ها، اسیدها و پتاسیم است که باعث افزایش حجم ادرار می‌شود و بدن را تمیز می‌کند. برگ‌های آرتیشو به دفع توکسین‌هایی کمک می‌کند که کبد را فراگرفته‌اند.۳۰ گرم برگ خشک آرتیشو را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه دم کنید. ۱۵ دقیقه قبل از صرف غذا از این دمنوش بخورید. مصرف این دمنوش برای افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند و خانم‌های شیرده توصیه نمی‌شود. می‌توانید از پزشک یا عطار درباره روش مصرف آن سوال کنید.

گیاه خار مریم برای دفع توکسین‌ها

برگ‌های گیاه خار مریم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. در نتیجه تاثیر زیادی در پاکسازی کبد از توکسین‌های تلنبار شده دارد و به هضم راحت غذا کمک می‌کند. مصرف این گیاه در افرادی که به بیماری سیروز کبدی مبتلایند، باعث دفع صفرا و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کبدی می‌شود. برای تهیه دمنوش این گیاه می‌توانید برای هر فنجان آب جوش یک قاشق چایخوری برگ‌های خشک خار مریم بریزید و به مدت ده دقیقه دم کنید. توجه داشته باشید که مصرف این دمنوش برای خانم‌های شیرده و مبتلایان به مشکلات مجاری صفراوی توصیه نمی‌شود.

چغندر قرمز (لبو)

به علت بالا بودن ميزان فلامانوئيد در اين گياه، قدرت آنزيمي کبد را بهبود مي بخشد.

 

آواکادو

به بدن در توليد «گلوتاتيون» کمک مي کند. اين نوع آنتي اکسيدان به کبد کمک مي کند تا خود را تميز کند.

 

سرکه سیب برای سم‌زدایی و مقابله با سوزش معده

سرکه سیب برای مقابله با سوزش یا ریفلاکس معده (برگشتن اسید از معده به مری) بسیار موثر است. سرکه سیب حاوی خواص ضدباکتریایی است و اجازه نمی‌دهد میکروب‌ها در روده تجمع کنند. این سرکه برای کاهش گاز و نفخ معده و هضم غذا موثر عمل می‌کند. باید بدانید سرکه سیب یک ضدعفونی‌کننده طبیعی و قوی است که بدن را از شر سموم انباشته ‌شده خلاص و به حفظ تعادل اسیدی ـ بازی بدن کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم مقدار کمی سرکه سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید تا حالت اسیدی آن کمتر شود و قبل از غذا بنوشید.

شاه‌تره، گیاهی چندمنظوره

 

شاه‌تره برای تصفیه خون، رفع یبوست، درمان آکنه، تمیز کردن کبد، کاهش فشار و قند خون موثر است. این گیاه ادرارآور است و باعث دفع سمومی می‌شود که به عملکرد دستگاه گوارش و بخصوص کبد آسیب می‌زنند. شاه‌تره برای رفع مشکلات مربوط به روده‌ها نیز مناسب است. می‌توانید برای هر فنجان آب جوش دو قاشق چایخوری گل شاه‌تره بریزید و به مدت ده دقیقه دم کنید. این دمنوش را حدود نیم ساعت قبل از هر وعده غذا میل کنید.

 

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار که سرشار از ويتامين B کمپلکس است، روند سوخت و ساز چربي بدن را سرعت مي بخشد و به حفظ سلامت کبد کمک مي کند.

 

 

گياهان، ادويه جات و نوشيدني هاي سم زدا:

زردچوبه

این ادویه پرکاربرد هم خواص زیادی از جمله ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد ورم دارد اما خواص سم‌زدایی و ضدسرطانی از تمام خواص آن مهم‌تر است. به تازگی کپسول‌هایی از زردچوبه تولید شده است و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اما اگر بتوانید از پودر زردچوبه برای تهیه انواع غذاهای‌تان استفاده کنید، می‌توانید از خاصیت مهم این گیاه که همان تقویت کبد است هم کمک بگیرید.

مصرف زردچوبه برای کسانی که ناراحتی‌های خاص کبدی مانند هپاتیت یا کبد چرب دارند، بسیار مفید است چون این ادویه می‌تواند سم‌های کبد را خنثی کند، بنابراین مصرف روزانه 3 تا 4 گرم از زردچوبه در وعده‌های مختلف غذایی می‌تواند مفید باشد.

 

چاي سبز

اين چاي خواص متعددي دارد. «کاتکينز» نوعي آنتي اکسيدان موجود در اين نوشيدني براي تصفيه کبد مفيد است.

نوشيدني ليمو + زنجبيل + عسل و آب

این نوشیدنی ترکیبی از لیمو، زنجبیل، عسل و آب ولرم است و یک سم زدای کاملا قوی به شمار میرود. نوشیدن این معجون معجزه آسا در صبح به شما کمک میکند تا بدن خود را از درون پاک کنید. این نوشیدنی سریع و ساده برای افرادی که همیشه کمبود وقت دارند بسیار مناسب است.


دم‌کرده رازیانه برای داشتن شکمی تخت

رازیانه حاوی ترکیبی شیمیایی به نام «آتنول» است که سم‌زدای کبد و معده محسوب می‌شود. این ترکیب باعث دفع سموم بدن از طریق مجاری ادرار و روده‌ها می‌شود. رازیانه ضدنفخ است و به همین دلیل نیز باعث صاف‌شدن شکم می‌شود. کافی است یک قاشق چایخوری رازیانه خشک را در آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه دم کنید. بعد از هر وعده غذایی از این دم‌کرده میل کنید.

 

نوشيدني زردچوبه + زنجبيل + ليمو و عسل

مقدار متناسب زرد چوبه، زنجبیل ، لیمو وعسل را به همراه کمی سنگ نمک بجوشانید و بنوشید. زردچوبه باعث افزایش سوخت و ساز بدن میشود و یک سم زدای قوی است، زنجبیل در این ترکیب به عنوان کاتالیزور عمل کرده  و روند سم زدایی را تسریع میکند و لیمو هم یک طعم دهنده فوق العاده محسوب میشود.

 

چاي رازيانه + كتان + زيره و گشنيز

استفاده از دانه ها و ادویه های هندی یکی از راههای سم زدایی بدن است. دانه رازیانه ، دانه کتان ، زیره و گشنیز را با هم جوشانده و بعد از صاف کردن میل کنید. این معجون هندی بدن را برای دریافت بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی آماده میکند.

گردآوري  و تنظيم: گروه 7 گنج- اختصاصي 7 گنج

www.7ganj.ir

 

*** كپي برداري بدون لينك فعال به 7 گنج شرعا و قانونا مجاز نيست.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی