خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص رزماری

تقویم فارسی اندروید

رزماری گیاه سبز رنگ معطریست که برای عطر و بو در آشپزی بسیار استفاده می شود و همچنین مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در آشپزی از رزماری برای بهتر کردن عطر و طعم مرغ و گوشت استفاده می شود و همچنین منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین B6 به شمار می رود.

آلزایمر

رزماری معمولا به صورت گیاه خشک و یا عصاره مورد مصرف قرار می گیرد و عصاره مایع آن هم از گیاه یا برگ های خشک شده اش گرفته می شود. این گیاه از زمان های قدیم مصرف دارویی داشته و در طب سنتی برای کاهش دردهای عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی، بهبود گردش خون و رشد مو کاربرد داشته است.

حقایقی درباره رزماری

  • رزماری یک گیاهی جاودانی است (بیش از دو سال زندگی می کند.)
  • برگ آن اغلب در آشپزی استفاده می شود.
  • مزایایش ممکن است شامل بهبود غلظت، هضم و پیری مغز باشد.
  • مصرف دوزهای بالای آن ممکن است باعث استفراغ، بیهوشی و ورم ریه شود.
رزماری

فواید و خواص رزماری

این گیاه دارای برگ های سوزنی شکل است و گل هایی صورتی، سفید، آبی یا بنفش دارد. رزماری طیف وسیعی از مزایا را در بر دارد:

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی

رزماری یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضدالتهابی به شمار می رود که می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون مفید باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این گیاه غنی از آنتی اکسیدان هاست و نقش مهمی در خنثی کردن ذرات مضری به نام رادیکال های آزاد دارد.

رزماری

بهبود هضم

در اروپا، رزماری اغلب برای کمک به سوء هاضمه استفاده می شود. در حقیقت کمیسیون سلامتی آلمان این گیاه را برای درمان سوء هاضمه تایید کرده است. با این حال لازم به ذکر است که غیر از این هیچ شواهد علمی دیگری در حال حاضر برای تایید این ادعا وجود ندارد.

افزایش حافظه و تمرکز

با توجه به تحقیقات مندرج در پیشرفت های درمانی روانشناختی، عطر این گیاه می تواند تمرکز، عملکرد، سرعت و دقت فرد را افزایش داده و خلق و خوی او را نیز بهبود بخشد.

حفاظت از سیستم عصبی

دانشمندان دریافته اند که رزماری ممکن است برای مغز انسان مناسب باشد. این گیاه شامل ماده ای به نام اسید کارنوزیک است که می تواند از آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری کند. برخی مطالعات بر روی موش های صحرایی نشان داده است که این گیاه ممکن است برای افرادی که مبتلا به سکته مغزی هستند مفید باشد. رزماری به نظر می رسد از آسیب مغزی شما را محافظت می کند.

رزماری

جلوگیری از پیری مغز

برخی مطالعات نشان داده اند که رزماری به طور قابل توجهی قادر به جلوگیری از پیری مغز است. توانایی درمانی رزماری برای پیشگیری از آلزایمر بیان شده اما نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

سرطان

یک مطالعه نشان می دهد که عصاره رزماری خالص و طبیعی می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی بدن انسان به ویژه سلول های بنیادی سرطان خون و سینه شود. مطالعه دیگری در مجله علوم زیستی نشان می دهد این گیاه می تواند عاملی ضد التهاب و ضد تومور باشد. گزارشی نیز منتشر شده که نشان می دهد اضافه کردن عصاره رزماری به گوشت گاو می تواند باعث کاهش عوامل تشکیل دهنده سرطان هایی شود که می توانند بر اثر پخت و پز توسعه یابند.

مقابله با بیماری دژنراسیون ماکولا

مطالعه ای که در مجله چشم پزشکی منتشر شده نشان داد اسید کارنوزیک که جزء اصلی رزماری است می تواند به طرز چشمگیری سلامت چشم را ارتقا دهد. در واقع می تواند روی شبکیه بیرونی تاثیر بگذارد و بیماری های چشمی مرتبط با سن مانند دژنراسیون ماکولا که بسیار هم شایع است را کاهش دهد.

رزماری

اثرات جانبی رزماری

رزماری اگر در دوزهای پایین مصرف شود کاملا سالم است اما مصرف دوزهای بسیار بالا می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند اگرچه همین هم بسیار نادر است.

عوارضی مانند:

  • استفراغ
  • اسپاسم
  • بیهوشی
  • ورم ریه (جمع شدن آب در ریه)

مصرف دوز بالای رزماری همچنین ممکن است منجر به سقط جنین شود بنابراین مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود.

رزماری

تداخل دارویی

  • این گیاه می تواند به نحوی بر روی برخی داروهای اثر بگذارد وفعالیت برخی از داروها را مختل کند:
  • داروهای ضد انعقاد: این داروها شامل داروهای کاهش دهنده انعقاد خون مانند وارفارین، آسپیرین و کلوپیدوگرل.
  • قرص های مربوط به فشار خون بالا: لیزینوپریل، مونوپریل، کاپوتن و اِنالاپریل.
  • دیورتیک ها: برای افزایش ادرار شامل هیدروکلروتیازید و فوروزماید.
  • لیتیوم: برای درمان عوارض افسردگی مصرف می شود. این گیاه می تواند به عنوان یک دیورتیک عمل کند و باعث می شود لیتیوم به سطح سمی در بدن برسد.

منبع : medicalnewstoday

2 دیدگاه

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی