تناسب اندام

فواید و خواص پروتئین آب پنیر برای عضله سازی در بدنسازی

وقتی صحبت از عضله سازی باشد، پروتئین آب پنیر پادشاه است. اما آیا می دانستید که این پروتئین برای کاهش وزن هم تاثیر بسیار زیادی دارد؟ در ادامه این مقاله از 7گنج با ما باشید تا فواید و خواص پروتئین آب پنیر برای عضله سازی و ارتباط آن با کاهش وزن را بررسی کنیم.

فواید و خواص پروتئین آب پنیر برای عضله سازی در بدنسازی

شما احتمالا می دانید که پروتئین آب پنیر نقش موثری بر عضله سازی در هنگام بدنسازی دارد. اما آیا متوجه شده اید که مصرف آن تاثیر زیادی بر کاهش وزن هم دارد؟

مصرف پروتئین آب پنیر در هنگام بدنسازی

پروتئین آب پنیر می تواند با تاثیر بر بخش کنترل اشتهای مغز اثر زیادی روی هورمون گرسنگی و سطح قند خون داشته باشد. حتی در مقایسه با پروتئین کازئین این پروتئین در طولانی مدت اثر مهارکنندگی بیشتری بر هورمون اشتها دارد.

در ادامه نگاه دقیق تری بر فواید و خواص پروتئین آب پنیر برای کاهش وزن و عضله سازی می اندازیم.

  1. از جمله خواص آب پنیر کنترل اشتها می باشد

این پروتئین شامل چند ترکیب زیستی فعال یا مولکول های کوچک است که اثرات زیادی بر بدن شما دارند. پروتئین (Glycomacro GMP) یکی از مواردی است که در آب پنیر موجود بوده و نقش مهمی در سرکوب اشتها دارد. GMP می تواند ترشح هورمون CCK که یکی از هورمون های روده است را افزایش دهد. CCK نقش مهمی در ارسال سیگنال های سایه ای به مغز دارد، که ممکن است تاثیر خوبی برای کم کردن وزن داشته باشد.

مطالعه ای در نشریه Appetite حضور GMP را در پروتئین آب پنیر یکی از موارد مهمی عنوان کرد که می تواند روی اشتها اثر بگذارد. محققان با مقایسه پروتئین هیدرولیز شده با یک پروتئین آب پنیر خالص دریافتند که کسانی که پروتئین هیدرولیز شده مصرف می کنند، در مقابل کسانی که پروتئین خالص می خوردند اشتهای بیشتری دارند.زیرا عمل هیدرولیز باعث از دست رفتن مقدار زیادی از GMP پروتئین می شود و محققان این روند را به کم شدن GMP نسبت داده و آن را اثباتی برای تاثیر پذیری بالای GMP بر اشتها دانستند و باید اذعان کرد از خواص پروتئین آب پنیر کنترل اشتها از طریق پروتئین GMP می باشد .

  1. سیگنال های سوخت موجود در بدن

پروتئین آب پنیر حاوی یک اسید آمینه به نام لوسین می باشد که مقدار آن در این پروتئین به نسبت دیگر منابع پروتئینی بسیار بیشتر است. علاوه بر نقش عضله سازی آمینو اسید لوسین ،  این ماده تاثیر مستقیمی روی اشتها هم دارد. در یکی از مطالعات اخیر محققان به یکی از گروه های موش ها مکمل لوسین دادند و به گروه دیگر آمینو اسید لوسین را تزریق کردند. سپس هر دو گروه را تحت رژیم مشابهی قرار داده و پس از 24 ساعت وزنشان را اندازه گیری کردند. جالب است که موش هایی که به آنها لوسین تزریق شده بود کمتر از بقیه گروه ها دچار تغییر وزن شده بودند.

به نظر می رسد که رابطه پیچیده ای بین آمینو اسید لوسین و mTOR ( یک عامل تنظیم کننده که در شروع سنتز عضلات نقش مهمی دارد) و هیپوتالاموس (که در مرکز کنترل اشتهای مغز قرار دارد) وجود دارد. محققان معتقدند که mTOR یک حسگر سوخت می باشد که به تنظیم اشتها کمک می کند.

وقتی که شما از آب پنیر غنی از لوسین استفاده می کنید، آمینو اسید لوسین پیام در دسترس بودن سوخت به mTOR می دهد. در نتیجه mTOR یک سیگنال را به هیپوتالاموس ارسال کرده و اشتها را پایین می اورد. این روند به شما احساس سیری و پری می دهد.

  1. از دیگر فواید و خواص آب پنیر تثبیت قند خون است

گرسنگی یکی از نتیجه های سطوح پایین گلوکز خون است. بعد از غذا به ویژه غذاهای غنی از کربوهیدرات ها (مخصوصا کربوهیدرات های ساده) سطح قند خون افزایش می یابد. با این حال مدت کوتاهی بعد از آن سطح انسولین به منظور متعادل نگه داشتن سطح قند خون در محدوده طبیعی افزایش می یابد. افزایش سریع گلوکز خون و پاسخ انسولین بعد از آن می تواند منجر به غوطه ور شدن قند خون در مدت کوتاهی شود. این روند گرسنگی را خنثی می کند.

این پروتیئن می تواند موجب شود برای مدت های طولانی تری سطح قند خون افزایش یافته و اشتها کم بماند. در نتیجه آب پنیر تاثیر به سزایی در به تعویق انداختن احساس گرسنگی دارد.

جهت مطالعه بیشتر در مورد خواص و مزایای پروتئین میتوانید اینجا کلیک نمایید.

2 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

  • سلام
    ممنون بخاطر مطلب مفيد تون
    خواهشا بگين كه ب پنير در كدام مواقع مصرف ميشه؟
    قبل، در جريان يا بعد از تمرين
    اونو گرم كرده بنوشيم يا سرد يا به هر شكلي كه بود؟

    • پودر اب پنیرو با مودر جوانه گندم و عصاره مالت و پودر شیر خشک و مقداری کاکائو و شکر قهوه ای قاطی کن و ۲ قاشق غذا خوری صبح به ناشتا و قبل و بعد تمرین استفاده کن

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی