سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

خواص جعفری برای پوست و طرز تهیه چند ماسک صورت با جعفری

تقویم فارسی اندروید

با اینکه این روزها جعفری به عنوان سبزی زیاد استفاده می شود اما تاریخچه آن به هزاران سال قبل، هنگامی که از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شد، باز می گردد. رومیان باستان کسانی بودند که برای اولین بار شروع به تهیه غذای خود با این گیاه باغچه ای کردند. همه آن، برگ، دانه و ریشه جعفری قابل استفاده است. به همین دلیل، آن را به عنوان یکی از گیاهان دارویی که اغلب در جهان استفاده می شود، می شناسند و نه فقط به عنوان یک چاشنی. استفاده از جعفری می تواند شما را سالم نگه دارد. حتی می توانید ماسک صورت با جعفری درست کنید و اینگونه هم از خواص جعفری بهره ببرید.

خواص جعفری

در اینجا لیستی از خواص جعفری برای پوست جمع آوری کرده ایم.

جعفری می تواند به شما در بهبودی پوست زیر چشم کمک کند. نقاط تاریکی که ممکن است داشته باشید می تواند از سبز بودن این گیاه سود زیادی ببرد زیرا حاوی مواد مغذی است که سیاهی زیر چشم را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

جعفری حاوی بتا کاروتن است که در بدن پس از مصرف به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A برای سرعت بخشیدن به روند بهبود هرگونه زخم یا چروک ضروری است.

جعفری به ویژه روغن اساسی آن محافظت ضد باکتری و ضد قارچ را فراهم می کند. این برای درمان آکنه، جوش و سایر عفونت های پوستی مفید است. اصلاً آن را مستقیماً روی پوست نمالید زیرا بسیار متمرکز و قوی است. در صورت اعمال مستقیم، می تواند عواقب ناخواسته ای ایجاد کند.

جعفری به تعادل تولید سبوم شما کمک می کند. بسیاری از مشکلات پوستی به دلیل سطح غیر متعادل سبوم رخ می دهد. سبوم روغن طبیعی بدن است که در زیر سطح پوست تولید می شود و مهم است که آن را کنترل کنید. متعادل نگه داشتن سطح سبوم به پوست شما درخششی سالم می بخشد.

جعفری چه ارتباطی با آنتی اکسیدان ها دارد؟ 

جعفری حاوی مقدار کمی آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش میزان رادیکال های آزاد (موادی که باعث آسیب پوست می شوند) در بدن کمک کند.

بسیاری از مواد معدنی با ارزش در جعفری وجود دارد و نوشیدن آب عصاره آن با آب می تواند به تقویت سیستم شما تا حداکثر پتانسیل خود کمک کند. پوست انسان عاشق مواد معدنی است و برای سلامتی آن ضروری هستند.

جعفری مقدار زیادی ویتامین C دارد که به جوان شدن و بهبود سریعتر پوست کمک می کند. ویتامین C تولید کلاژن را تحریک می کند، این ماده ای است که پوست را به نظر جوان می رساند. اگر توجه کرده اید که سرم ویتامین C از محبوبیت زیادی برخوردار شده است، دقیقاً به دلیل همین خاصیت ضد پیری و افزایش کلاژن است که باعث محبوبیت آن در بین افراد در هر سنی می شود.

حتی شست و شوی صورت خود با مخلوط آب و جعفری می تواند در حفظ زیبایی پوست بسیار مؤثر باشد. می توانید روزانه صورت خود را با آن بشویید.

شما می توانید برگ های جعفری تازه یا خشک شده را روی نیش حشرات یا پوست تحریک شده مالش دهید تا آن را تسکین داده و به روند بهبودی تان کمک کند. اگر از هر نوع تغییر رنگ پوست رنج می برید، جعفری ممکن است به شما کمک کند تا از شر آن خلاص شوید. ماسک های مختلفی وجود دارد، تهیه شده با جعفری، آب لیمو و عسل که می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر لکه های پوستی تیره داشته باشد.

مردم حساسیت های متفاوتی دارند. اگر احساس می کنید به هر ماده ای که در این پست ذکر شده حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

چرا خواص جعفری برای پوست مفید است

جعفری سرشار از ویتامین C است. ویتامینی که پوست دوست دارد! ویتامین C به پوست در تولید کلاژن کمک می کند، که پوست را جوان تر جلوه می دهد و باعث کاهش چین و چروک و خطوط ریز می شود.

جعفری علاوه بر ویتامین C حاوی ویتامین K نیز هست و این برای کاهش دایره های تیره زیر چشم مفید است. هر هفته یکبار آب جعفری مخلوط شده با ماست را زیر چشم بمالید و هنگام حمام بشویید.

آب جعفری همچنین برای کاهش زخم های رنگدانه دار و لکه های تیره ای که به دلیل افزایش سن یا لکه های ناشی از نور خورشید روی پوست ظاهر می شود، مفید است. آب عصاره جعفری را با عسل و آب لیمو مخلوط کرده و روی لکه ها بزنید و بعد از بیست دقیقه بشویید.

جعفری خواص ضد قارچ زیادی دارد. چند برگ جعفری خرد کنید و به آن آب اضافه کنید. این آب را به جوش بیاورید. بگذارید خنک شود و صورت خود را با آب جعفری بشویید. خواص ضد قارچ و ضد عفونی کننده خوبی دارد.

جعفری یک ماده رایج در آشپزخانه ما است. ما بیشتر از آن برای تزیین سوپ ها و سالادها یا به عنوان ماده طعم دهنده استفاده می کنیم. اما مزایای سلامتی و زیبایی شگفت انگیز جعفری زیاد است. جعفری یکی از گیاهان محبوب جهان است و سرشار از ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری می باشد. جعفری ویتامین های A ،C ،E ،K و همچنین تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، ویتامین B12، کولین، آهن، کلسیم، منیزیم و غیره دارد که با کمال تعجب، فقط دو قاشق غذاخوری جعفری می تواند 12٪ از ویتامین A روزانه ما، 150٪ ویتامین K و 16٪ از نیاز ویتامین C را فراهم کند. جای تعجب نیست که چرا جعفری اغلب “غذایی کامل” خوانده می شود.

قبل از شروع بحث در مورد فواید باورنکردنی سلامتی و زیبایی جعفری، اجازه دهید ابتدا واقعیت هایی را درباره آن کشف کنیم.

ماسک صورت با جعفری

جعفری چیست؟

جعفری از نظر علمی با نام Petroselinum crispum شناخته می شود. متعلق به خانواده گیاهان گلدار Apiaceae است که بومی منطقه مدیترانه ای در جنوب ایتالیا، الجزایر و تونس است. جعفری به عنوان یک گیاه، یک سبزی سبز رنگ و همچنین به عنوان یک ادویه به شکل خشک آن استفاده می شود. ریشه و برگ آن هم در مناطق اروپایی و مدیترانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش غذایی جعفری

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، جعفری دارای چندین ویتامین و مواد معدنی است. همچنین جعفری منبع غنی از روغن های فرار، مانند میریستین، لیمونن، اوژنول و آلفا تورژن است.

یک دسته جعفری خرد شده به اندازه 30 گرم حاوی مواد مغذی زیر است:

  • پروتئین 0.9 گرم – 2٪
  • کربوهیدرات 1.92 گرم – 1٪
  • کل چربی 0.24 گرم
  • فیبر رژیمی 1 گرم – 4٪
  • کالری 10.94 – 1٪

ویتامین ها

  • ویتامین ب 1: 0.03 میلی گرم – 3٪
  • ویتامین ب 2: 0.03 میلی گرم – 2٪
  • کولین: 3.89 میلی گرم – 1٪
  • ویتامین ب 3: 0.4 میلی گرم – 3٪
  • ویتامین ب 6: 0.03 میلی گرم – 25٪
  • فولات: 46.21 میکروگرم – 12٪
  • ویتامین سی: 40.43 میلی گرم – 54٪
  • ویتامین آ: 128.04 میلی گرم – 14٪
  • پانتوتنیک اسید: 0.12 میلی گرم – 2٪
  • ویتامین ای: 0.23 میلی گرم – 2٪
  • ویتامین ک: 498.56 میکروگرم – 554٪

مواد معدنی

  • کلسیم: 41.95 میلی گرم – 4٪
  • مس: 0.05 میلی گرم – 6٪
  • آهن: 1.88 میلی گرم – 10٪
  • منیزیم: 15.2 میلی گرم – 4٪
  • منگنز: 0.05 میلی گرم – 3٪
  • فسفر: 17.63 میلی گرم – 3٪
  • پتاسیم: 168.42 میلی گرم – 5٪
  • سدیم: 17.02 میلی گرم – 1٪
  • روی: 0.33 میلی گرم – 3٪

انواع جعفری

سه نوع جعفری وجود دارد:

برگ فرفری – رایج ترین نوع جعفری است. اینها معمولاً برای تزئین سوپ ها، سالادها و سایر غذاها استفاده می شوند. برخی ادعا می کنند جعفری برگ فرفری هیچ طعم و مزه ای ندارد و تلخ هم نیست.

برگ مسطح – جعفری برگ مسطح به عنوان جعفری ایتالیایی نیز شناخته می شود. آنها به دلیل داشتن طعم قوی و معروف در پخت و پز نیز شناخته شده هستند.

هامبورگ – این جعفری آلمانی کمتر شناخته شده است و تفاوت اصلی بین این نوع و سایر انواع جعفری در این است که جعفری هامبورگ بیشتر از ریشه اش استفاده می شود که دارای طعم بیشتری نسبت به برگ است. ریشه ها را می توان خرد کرد تا به غذاهای مختلفی اضافه شود.

ماسک صورت با جعفری

خواص جعفری برای پوست

بیایید بررسی کنید که مزایای استفاده از جعفری برای پوست، مو و سلامتی ما چیست.

1. آکنه و جوش را از بین می برد

ما قصد داریم لیستی از خواص جعفری برای پوست را با این یکی شروع کنیم. جعفری یک ماده شگفت انگیز برای از بین بردن آکنه و جوش های ما است. این ماده حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. به همین دلیل است که به عنوان یکی از بهترین راه حل های طبیعی برای درمان آکنه در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، جعفری همچنین به تعادل تولید سبوم پوست کمک می کند. جعفری حاوی روی است که یکی از مواد معدنی اساسی برای مقابله با آکنه و جوش ها محسوب می شود.

نحوه استفاده از جعفری برای درمان آکنه

  • یک مشت جعفری را برداشته و سپس با استفاده از مخلوط کن از آن خمیر درست کنید. دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به خمیر جعفری اضافه کنید. برای تهیه ماسک صورت ضد آکنه مواد را خوب با هم مخلوط کنید. آن را روی صورت بمالید و سپس بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند بعد با آب ساده بشویید. هفته ای دو بار برای خلاص شدن از التهابات پوستی و آکنه از آن استفاده کنید.
  • از طرف دیگر، می توانید یک مشت برگ جعفری، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک و یک قاشق غذاخوری عسل را برای تهیه یک ماسک عالی ضد آکنه برای صورت با هم ترکیب کنید.
  • روغن جعفری نیز در درمان آکنه بسیار مؤثر است اما از آنجا که طبیعتش بسیار قوی است، بنابراین آن را مستقیماً و به تنهایی روی پوست نمالید. یک قاشق غذاخوری از روغن جعفری و روغن زیتون یا روغن بادام را ترکیب کرده و سپس آن را روی صورت بمالید. 30 دقیقه ماساژ داده و اجازه دهید بماند سپس با آب ساده بشویید.

2. مزایای ضد پیری جعفری

جعفری منبعی غنی از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به کاهش ظاهر چین و چروک، خطوط ریز و لکه های ناشی از سن نیز کمک می کند. ویتامین C باعث افزایش سطح کلاژن در پوست و ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می شود. به این ترتیب با از بین بردن چین و چروک و خطوط ریز، رشد سریع پوست سالم، صاف و تازه را ترغیب می کند. این مزایای ضد اکسیدان جعفری همچنین پوست ما را از سایر آسیب های دیگر ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. جعفری همچنین دارای ویتامین K است که در بهبود خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست بسیار مؤثر می باشد. همچنین باعث کاهش قرمزی پوست می شود. در حقیقت ویتامین A موجود در جعفری به خلاص شدن از خشکی پوست کمک می کند که یکی از مهمترین علائم پیری است.

نحوه استفاده از جعفری برای تأخیر انداختن در پیری

  • مصرف منظم جعفری برای تأخیر در علائم پیری بسیار مؤثر است.
  • تعداد انگشت شماری از برگ های جعفری تازه را در مخلوط کن قرار دهید. یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، آب پرتقال و ماست را به آن اضافه کنید و سپس مخلوط کنید تا خمیری یکدست آماده شود. ماسک صورت را روی صورت و گردن بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.
  • خیار را برداشته و سپس آن را به قطعات کوچک خرد کنید. آنها را درون مخلوط کن قرار داده و چند برگ جعفری، مقداری شیر، کمی نمک، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر و دو قاشق غذاخوری پنیر کاتیج تازه اضافه کنید. تا زمانی که خمیری صاف بدست آورید، مخلوط کنید. خمیر را بر روی تمام صورت و گردن بمالید. بگذارید 25 تا 30 دقیقه روی پوست بماند. برای شستشو از آب ولرم استفاده کنید و سپس با ریختن آب سرد کار را به پایان رسید.

3. مزایای روشن کننده پوست جعفری

جعفری دارای خاصیت فوق العاده روشن کننده پوست است. این یک راه حل بسیار موثر برای خلاص شدن از شر تغییر رنگ پوست است. مقدار زیادی ویتامین C موجود در جعفری را می توان به این خاصیت نسبت داد. ویتامین C دارای خاصیت شگفت انگیز روشن کننده پوست است که به کاهش ظاهر لکه ها، زخم ها و سایر رنگ های پوستی کمک می کند.

نحوه استفاده از جعفری برای درخشان کردن پوست

تعداد انگشت شماری از برگ های جعفری تازه را خرد کنید. آنها را درون مخلوط کن ریخته و کمی آب اضافه کنید. آن را مخلوط کرده و یک خمیر یکدست درست کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و سپس دو قاشق غذاخوری ماست تازه را به خمیر برگ جعفری اضافه کنید. تمام مواد را مخلوط کرده و ماسک صورت را روی صورت و گردن بمالید. علاوه بر این، بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند. با آب ولرم بشویید. هفته ای یک بار تکرار کنید.

4. سیاهی زیر چشم

این خاصیت هم در لیست بهترین خواص جعفری برای پوست قرار می گیرد. این روزها سیاهی زیر چشم بسیار رایج است. جعفری یک راه حل عالی برای آن است. این ماده سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و کلروفیل است. همه اینها در کنار هم به روشن شدن سیاهی زیر چشم کمک می کنند. علاوه بر این، غلظت بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جعفری پوست را تغذیه می کند و سطح زیر چشم را روشن تر می کند.

نحوه استفاده از جعفری برای درمان سیاهی چشم

  • با استفاده از آبمیوه گیری یا مخلوط کن، آب را از یک مشت برگ جعفری استخراج کنید. این را به یک قاشق مرباخوری ماست اضافه کنید و مخلوط را در ناحیه زیر چشم بمالید. به آرامی ماساژ داده و سپس آن را برای 10 تا 12 دقیقه روی پوست نگه دارید بعد با آب ساده بشویید.
  • از طرف دیگر، می توانید دو پد پنبه ای را در آب جعفری خیس کنید و همچنین آنها را روی چشم بسته قرار دهید. به مدت 10 دقیقه آن را به همان حال بگذارید و سپس بشویید.

5. به عنوان پاک کننده عمل می کند

برگ های جعفری، هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شوند، پوست را عمیقا تمیز می کنند. سرشار از ویتامین C است که یک پاک کننده عالی پوست محسوب می شود. این ماده خاک و سلول های مرده پوست را از بین می برد، منافذ آن را مسدود می کند و همچنین تولید سبوم را کنترل می کند. در نتیجه، پوست تمیز، شفاف و سالم می شود.

نحوه استفاده از جعفری به عنوان پاک کننده

تعداد انگشت شماری از برگ های جعفری تازه را برداشته و سپس آنها را درون مخلوط کن قرار دهید. مقداری ماست را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا خمیری درست شود. برای این کار، یک قاشق مرباخوری جو دوسر و چند قطره روغن درخت چای را اضافه کنید. همه مواد را مخلوط کنید. این ماسک طبیعی را روی صورت و گردن بمالید و 15 تا 20 دقیقه آن را نگه دارید بعد با آب ساده بشویید. 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید تا پوست کاملاً تمیز شود.

6. مزایای تسکین دهنده جعفری

جعفری فواید تسکین دهنده شگفت انگیزی برای پوست ما دارد. از پوست تحریک شده به دلیل نیش حشرات تا جوش و غیره را تسکین می دهد. می توانید برگ های جعفری خشک یا تازه را روی پوست تحریک شده مالش دهید. همچنین تعداد انگشت شماری برگ جعفری را در آب جوشانده و سپس آن را چند ساعت روی مناطق آسیب دیده بمالید تا سوزش را تسکین دهد. روغن دانه جعفری همچنین در تسکین دهندگی سوزش پوست و کبودی پوست بسیار مؤثر است.

خواص جعفری برای مو

پس از صحبت در مورد خواص جعفری برای پوست، اکنون اجازه دهید در مورد خواص جعفری برای مو صحبت کنیم.

7. رنگ طبیعی مو را تقویت می کند

این یکی از مهمترین مزایای جعفری برای مو است. جعفری حاوی مقدار زیادی مس است. مس برای حفظ رنگ طبیعی مو بسیار مفید است. فراوانی مس در جعفری به حفظ رنگ طبیعی موهای ما کمک می کند. آب جعفری یا خمیر برگ ها را روی مو بمالید زیرا در حفظ رنگ طبیعی مو بسیار موثر است. همچنین می توان مقدار زیادی جعفری را به رژیم غذایی اضافه کرد تا تمام خواص جعفری را دریافت کنید.

8. رشد مو را تقویت می کند

همانطور که گفته شد جعفری دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. همچنین دارای خواص ضد اکسیدانی قدرتمندی است. همه اینها برای ترمیم آسیب های فولیکول های مو و همچنین پوست سر با هم کار می کنند. به این ترتیب فولیکول های مو را تغذیه می کند و رشد سالم مو را به دنبال دارد. همچنین به حفظ تعادل مناسب روغن در پوست سر کمک می کند. تولید بیش از حد روغن روی پوست سر می تواند فولیکول های مو را مسدود کرده و از رشد مو جلوگیری کند. از آنجا که جعفری حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، اطمینان حاصل می کند که بدن ما قادر به جذب بهینه آهن است که به نوبه خود به تولید گلبول های قرمز کمک خواهد کرد. گلبول های قرمز خون اکسیژن و سایر مواد مغذی را به پوست سر منتقل می کنند و فولیکول های مو را تغذیه می کنند. این منجر به رشد موهای سالم تر می شود.

نحوه استفاده از جعفری برای رشد مو

  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری تخم جعفری خشک و پودر شده را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری درست شود و سپس این ماسک را روی پوست سر بمالید. برای بهبود گردش خون در پوست سر به آرامی ماساژ دهید. مدتی آن را نگه دارید و سپس بشویید. دو بار در هفته تکرار کنید.
  • برای رشد مو می توانید از روغن جعفری نیز استفاده کنید. هر روغن حاملی مانند روغن زیتون، روغن بادام یا روغن نارگیل را به اندازه 2 تا 3 قطره به روغن ضروری جعفری اضافه کنید. آن را بر همه پوست سر ریخته و سپس خوب بمالید. چند دقیقه ماساژ داده و آن را به مدت یک شب یا حداقل چند ساعت قبل از شستشو با شامپو روی سر نگه دارید.

9. ریزش مو را کنترل می کند

در اینجا به مزایای شگفت انگیز دیگری از جعفری برای مو اشاره خواهد شد. ریزش مو یک مشکل شایع و در عین حال جدی است. اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به طاسی شود. جعفری یک راه حل طبیعی عالی برای درمان ریزش مو است. این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی است که می تواند کمبودهای غذایی در بدن ما را برطرف کند. کمبود تغذیه اغلب باعث ریزش مو می شود. به این ترتیب جعفری می تواند در رفع مشکل ریزش مو به شما کمک کند. علاوه بر این، دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است و هرگونه باکتری یا قارچ مسئول ریزش بیش از حد مو را از بین می برد. همچنین برگ های جعفری حاوی یک فلاونوئید آنتی اکسیدان معروف به apigenin است که به دلیل توانایی اش در کنترل ریزش مو شناخته شده است.

نحوه استفاده از جعفری برای کنترل ریزش مو

یک مشت کوچک جعفری را برداشته و آنها را درون مخلوط کن قرار دهید. 100 میلی لیتر آب اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. این یک تونیک موی عالی است که باید روی پوست سر مرطوب بمالید. یک ساعت صبر کنید و سپس با شامپو بشویید.

10. شوره سر را کاهش می دهد

جعفری یکی از بهترین راه حل های طبیعی برای درمان شوره سر است. اولا، حاوی روی است که برای پوست سر سالم و شوره سر ضروریست. همچنین مزایای ضد قارچ جعفری باعث از بین بردن شوره سر می شود. علاوه بر این، برگ های جعفری می توانند ترشح سبوم را کنترل کنند. اگر ترشح سبوم بیش از حد روی پوست سر وجود داشته باشد، می تواند فولیکول های مو را مسدود کرده و باعث ایجاد شوره سر شود. کیفیت جعفری برای کنترل این وضعیت مفید است.

نحوه استفاده از جعفری برای درمان شوره سر

  • مقداری برگ جعفری تازه و آب را درون مخلوط کن بریزید و خمیری درست کنید. این خمیر را روی پوست سر بمالید، ماساژ داده و سپس آن را به مدت یک ساعت در همان حال بگذارید و بعد با شامپوی گیاهی بشویید.
  • تعداد انگشت شماری از برگ های جعفری را خرد کرده و آنها را به لیوان آب اضافه کنید. یک ساعت آن را کنار بگذارید. قبل و بعد از شستشوی مو، این محلول جعفری را از صافی رد کرده و استفاده کنید. انجام این کار به طور مرتب به خلاص شدن دائم از شر شوره کمک می کند.
  • استفاده از آب جعفری تازه بر پوست سر نیز کمک می کند تا از شوره سر خلاص شوید.

ماسک خانگی جعفری

خواص جعفری برای سلامتی

پس از بحث در مورد خواص جعفری برای پوست و مو، زمان آن رسیده است تا فواید جعفری برای سلامتی را بدانید.

11. پر از آنتی اکسیدان ها

جعفری سرشار از آنتی اکسیدان هایی شامل لوتئولین، آپیژنین، لیکوپن، بتاکاروتن و همچنین آلفا کاروتن است. این آنتی اکسیدان ها سلول های بدن ما را از آسیب رادیکال آزاد که مسئول مشکلات قلبی عروقی، اختلالات چشم و همچنین سرطان است، محافظت می کنند.

12. کلیه ها را تمیز کنید

جعفری به بهبود سلامت کلیه ما کمک می کند. کلیه ها یکی از مهمترین ارگان های بدن ما هستند که تمام پاکسازی داخلی را انجام می دهند. جعفری از نظر طبی ادرارآور است و به بیرون راندن مایعات از بدن ما کمک می کند. این روش به از بین بردن ناخالصی های کلیه کمک می کند که به نوبه خود به درمان بیماری هایی مانند سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، عفونت مثانه و همچنین عفونت ادراری نیز کمک می کند. مصرف چای جعفری، آب جعفری با سایر سبزیجات یا آب جعفری و لیمو به پاکسازی کلیه کمک می کند.

13. کمک به هضم

این یکی در لیست ما از بهترین مزایای جعفری برای سلامتی محسوب می شود. جعفری به دلیل اثر بخشی اش در درمان سوء هاضمه، نفخ شکم و غیره شناخته شده است. فیبر همچنین به حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش ما کمک می کند. همچنین خاصیت ملین و ادرارآور جعفری به بهبود هضم غذا کمک می کند. مطالعات ثابت کرده اند که اپیدول، روغن استخراج شده از دانه‌های جعفری نیز در بهبود هضم غذا مفید است.

14. در درمان کم خونی کمک می کند

جعفری برای بیماران کم خون بسیار مفید است. سرشار از آهن است، به همین دلیل به عنوان یک روش طبیعی عالی برای درمان کم خونی در نظر گرفته می شود. همانطور که قبلاً می دانیم کم خونی عمدتاً ناشی از کمبود آهن است. علاوه بر این، جعفری حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به بدن ما کمک می کند تا آهن بیشتری را از منابع غذایی جذب کند و در درمان کم خونی به ما کمک کند.

15. تنفس بد بو را درمان می کند

اگر از بوی بد دهان خجالت می کشید، راه حل خود را در جعفری پیدا کنید. جعفری حاوی کلروفیل است که به کنترل بوی بد دهان کمک می کند. محتوای بالای کلروفیل موجود در جعفری نیز به خوشبو شدن نفس کمک می کند و آن را به یک خوشبو کننده طبیعی فوق العاده دهان تبدیل می کند. برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان می توانید جوانه های جعفری را بجوید. از طرف دیگر می توانید مقداری برگ جعفری را در سرکه فرو کنید و آنها را بجوید یا برای مبارزه با بوی بد آب جعفری تازه بنوشید.

16. درد را تسکین می بخشد

جعفری به عنوان یک ضد درد طبیعی عالی عمل می کند. این منبع سرشار از ویتامین C، ویتامین K و بتا کاروتن است که زخم ها را بهبود می بخشد و همچنین باعث تسکین سریع تر درد می شود. جعفری اجزای آنتی اکسیدانی دارد. یکی از آنها کوئرستین است که برای کسانی که از آرتروز مزمن و درد مفاصل رنج می برند بسیار مفید است. این ترکیب ضد اکسیدان می تواند ماهیچه های سفت را نرم کند و همچنین باعث کاهش درد و خستگی می شود.

17. می تواند علیه سرطان مبارزه کند

تحقیقات انجام شده توسط موسسه فیزیک و فناوری مسکو ثابت کرده است که جعفری حاوی برخی ترکیبات است که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. یکی از آنها کارنوزول است که دیده می شود به جلوگیری از سرطان های پستان، روده بزرگ، پروستات و پوست کمک می کند. یک ترکیب دیگر که به لوتئولین معروف است نیز یک ماده پیشگیرانه می باشد. از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و همچنین به تدریج آنها را از بین می برد. علاوه بر این، جعفری همچنین حاوی یک اتیژنین ترکیبی است که می تواند 86٪ سلول های سرطانی ریه را طبق آزمایش آزمایشگاهی از بین ببرد.

18. سلامت مغز را تقویت می کند

این یکی دیگر از مزایای مهم جعفری برای سلامتی ما است. این می تواند سلامت مغز ما را بهبود ببخشد و این را می توان به وجود اپی ژنین نسبت داد. اپی ژنین نوعی فلاونوئید موجود در جعفری است که می تواند تشکیل نورون را بهبود بخشد و عملکردهای خاصی از مغز از جمله حافظه و یادگیری را تقویت کند. همچنین به بهبود عملکرد شناختی و هوشیاری کمک می کند. تحقیقات در مورد توانایی اپی ژنین در درمان بیماری های عصبی مانند افسردگی، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و غیره انجام شده است.

19. سلامت استخوان را تقویت می کند

نه تنها سلامت مغز بلکه جعفری در تقویت سلامت استخوان ما نیز مؤثر است. سرشار از ویتامین B کمپلکس، ویتامین C و  K و همچنین کلسیم است که همگی به دلیل توانایی در بهبود ساختار و تراکم استخوان شناخته شده اند. جعفری می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند، ویتامین های گروه B در کاهش سطح هموسیستئین کمک می کنند، این نوعی از اسیدهای آمینه است که می تواند استخوان ها را تضعیف کند.

20. دیابت را کنترل می کند

ما با این مورد آخر می خواهیم لیستمان را با بهترین مزایای جعفری برای سلامتی و زیبایی به پایان برسانیم. جعفری حاوی یک فلاونوئید معروف به نام میریستین است که به اثبات رسیده است قند خون را کنترل می کند و مقاومت انسولین را کاهش می دهد تا به افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

منبع:

mapleholistics

beautifulhameshablog

femina

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی