داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

فواید روغن معدنی برای یبوست و مرطوب کنندگی پوست

تقویم فارسی اندروید

اگر استفاده از محصولات مراقبت از پوست طبیعی را به محصولاتی که بیشتر معطر، فرآوری شده و محرک هستند ترجیح می دهید، روغن معدنی را امتحان کنید. اگرچه باید از عوارض جانبی احتمالی نیز آگاه باشید. به طور کلی برای استفاده در افزودنی های غذایی، محصولات پزشکی، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی بی خطر در نظر گرفته می شود.

روغن معدنی نه تنها به مرطوب کردن پوست و جلوگیری از علائمی مانند خشکی و ترک خوردن کمک می کند، بلکه می تواند شوره سر، جرم بیش از حد گوش و یبوست را نیز درمان کند.

روغن معدنی

روغن معدنی چیست؟

روغن معدنی به عنوان «مایع بی رنگ، روغنی، تقریباً بی مزه و نامحلول در آب» تعریف می شود. معمولاً یا یک چگالی سبک استاندارد (یا روغن معدنی سبک) یا یک چگالی سنگین استاندارد (روغن معدنی سنگین) است. بیشتر از آلکان ها و سیکلوآلکان ها تشکیل شده است.

این نوع روغن در واقع از نفت تقطیر می شود و در محصولاتی مانند لوازم آرایشی، روغن های حامل، برخی داروها و ملین های روان کننده یافت می شود. اغلب به عنوان محصول جانبی پالایش نفت خام برای ساخت بنزین ایجاد می شود.

زمانی ایجاد می‌ شود که نفت خام ابتدا در فشار اتمسفر تقطیر شود و سپس در خلاء بالا تقطیر شود و بخش های باقی‌ مانده به دست آید که می‌ توانند بیشتر برای تولید روغن‌ های معدنی تصفیه شوند.

روغن معدنی برای چیست؟ به عنوان یک ملین طبیعی برای کمک به درمان یبوست، روان کننده و مرطوب کننده استفاده می شود.

این روغن با سایر روغن های گیاهی که مصارف مشابهی دارند، مانند روغن جوجوبا یا بادام (دو روغن حامل محبوب برای ترکیب با روغن های ضروری) متفاوت است اما فرآورده نفتی است. (توجه: روغن معدنی روغن حامل مناسبی برای رایحه درمانی یا استفاده موضعی از اسانس ها نیست.)

انواع

روغن معدنی دارای درجه بندی های متعددی است که بر اساس فرآیند تصفیه است.

در طول تاریخ از محصولات مختلفی به عنوان “روغن معدنی” یاد شده است. برای گیج‌ کننده‌ تر شدن اوضاع، امروزه روغن معدنی بسته به کشور به نام‌ های مختلفی نیز به کار می‌ رود، از جمله:

  • روغن سفید
  • روغن پارافین
  • پارافین مایع (یک درجه پزشکی بسیار تصفیه شده)
  • پارافین مایع (لاتین)
  • نفت مایع

انواع مختلفی از روغن‌ های معدنی در داروخانه‌ ها، سوپرمارکت‌ ها و فروشگاه های آنلاین موجود است، همراه با روش‌ های بسیاری برای استفاده از این محصولات بسته به علائمی که درمان می‌ کنید. می توان آن را از طریق دهان مصرف کرد، روی پوست قرار داد، به عنوان تنقیه استفاده کرد یا به عنوان روان کننده شخصی استفاده کرد.

اگر برای روان کردن پوست استفاده شود، به اشکالی مانند پماد، کرم و روان کننده های شخصی (واژینال) عرضه می شود. روغن کودک نیز نوعی روغن معدنی معطر در نظر گرفته می شود که می توان آن را با خیال راحت روی پوست نوزادان و کودکان استفاده کرد.

روغن معدنی ماده فعال در برخی از انواع ملین ها است و ممکن است به عنوان روان کننده توصیف شود، حتی اگر به این روش استفاده نشود. نام تجاری محبوب ملین ساخته شده با این نوع روغن، Kondremul است.

روغن معدنی درجه غذایی نوعی است که در لوازم آشپزخانه مانند تخته های چوب بری، میز و غیره استفاده می شود.

فواید

1. اثرات ملین دارد

هنگامی که به صورت داخلی مصرف می شود (و بنابراین به عنوان یک داروی بدون نسخه در نظر گرفته می شود)، روغن معدنی اغلب پارافین مایع نامیده می شود. رایج ترین دلیل استفاده از آن به عنوان دارو کمک به درمان یبوست به دلیل اثرات ملین آن است.

در واقع، اغلب از آن به عنوان دارونما استفاده می شود و اثبات شد که دارای اثر ملین نیز می باشد. مطالعه ای استفاده از آن را مورد بررسی قرار داد و تأیید کرد که روغن معدنی اساساً بی اثر است، “بدون اثر سیستمیک در انسان در صورت مصرف خوراکی، به جز اثر ملین روان کننده در دستگاه گوارش.” و با نگه داشتن آب در مدفوع و روده ها، روان کردن روده ها و راحت تر کردن دفع اجابت مزاج بدون زور زدن، یبوست را کاهش می دهد.

برای اهداف ملین، می توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد یا به عنوان تنقیه استفاده کرد. هنگامی که به عنوان تنقیه وارد می شود، بیشتر روغن در واقع در مدفوع پس از رفتن به دستشویی دفع می شود.

افرادی که دارای پارگی داخلی (شقاق) یا بواسیر هستند نیز ممکن است از این روغن برای کاهش ناراحتی استفاده کنند.

2. روان کننده/مرطوب کننده است

طبق گزارشی در سال 2017، «روغن‌ های معدنی در محصولات آرایشی مراقبت از پوست و لب به دلیل تحمل عالی پوست و همچنین عملکرد محافظتی و پاک‌ کنندگی بالا و گزینه‌ های ویسکوزیته گسترده استفاده می‌ شوند.» مطالعات در طول سال ها نشان داده اند که می تواند نرمی پوست و عملکردهای مانع را بهبود بخشد.

روغن معدنی را در لوسیون های بچه، کرم های سرد، پمادها و لوازم آرایشی پیدا خواهید کرد زیرا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی چندین مزیت دارد:

  • سبک و بدون چربی
  • ارزان برای تولید
  • بی بو و بی مزه

می توان با خیال راحت روی پوست حساس، پوست نوزادان و حتی مژه ها برای جلوگیری از شکنندگی استفاده کرد.

این کار با جلوگیری از خروج رطوبت از پوست، باعث کاهش خشکی، ترک خوردگی و لایه برداری می شود. برخی از شرایطی که می تواند به درمان کمک کند عبارتند از:

  • پوست ریزی سر نوزاد و راش پوشک در نوزادان و کودکان
  • اگزمای خفیف هنگامی که روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود
  • پاهای خشک و ترک خورده

3. می تواند آرایش را پاک کند

یکی دیگر از کاربردهای روغن معدنی برای مراقبت از پوست، پاک کردن آرایش و حتی تاتوهای موقت است.

هنگام استفاده از آن برای این منظور، به دنبال روغن معدنی بسیار تصفیه شده (نوعی که در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست یافت می شود) باشید که غیر کومدون زا است و منافذ را مسدود نمی کند و منجر به ایجاد جوش نمی شود. چند قطره را روی یک پد پنبه ای تمیز بریزید و قبل از شستشو به آرامی روی صورت خود بمالید.

4. به بیرون کشیدن جرم گوش کمک می کند

اگر شما فردی هستید که با تجمع جرم گوش مواجه هستید که برداشتن آن برایتان سخت است، سعی کنید چند قطره روغن معدنی را در گوش بچکانید تا موم آن نرم شود.

روغن در واقع برای یک یا دو روز در داخل گوش باقی می ماند، قبل از اینکه آن را با سرنگ یا آب گرم خارج کنید. (در داروخانه ها به دنبال کیت هایی بگردید که به حذف کمک می کند یا از پزشک خود بپرسید.)

5. می تواند به درمان شوره سر کمک کند

چرا روغن معدنی برای مو و پوست سر مفید است؟ این می تواند به درمان شوره سر کمک کند زمانی که بر روی پوست سر مالیده می شود.

بگذارید یک ساعت روی پوست سرتان بماند، شانه کنید یا برس بزنید، سپس شامپو بزنید و حالت دهید.

برای بهترین نتیجه، این روند را حداقل یک بار در هفته تکرار کنید.

سایر مصارف روغن معدنی خانگی/صنعتی عبارتند از:

  • روان کننده شخصی/واژینال – انجمن پزشکی باروری آمریکا از این نوع روغن به عنوان روان کننده واژن برای حفظ باروری استفاده می کند اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که می تواند لاتکس را تخریب کند و نباید با کاندوم استفاده شود.
  • آماده‌سازی غذا: روغن معدنی می‌ تواند از جذب آب جلوگیری کند و چون طعم و بو ندارد، روغن معدنی درجه یک ماده نگهدارنده محبوب برای ابزار پخت و پز است. برای محافظت از تخته های برش چوبی، کاسه سالاد و ظروف برای جلوگیری از ترک خوردن و جذب بو استفاده می شود.
  • حفظ چوب – می‌ تواند چوب را با جلوگیری از جذب آب، ترک خوردن یا شکافته شدن، محافظت کند.
  • مصارف دامپزشکی – درست مانند افراد، می توان آن را برای کمک به رفع یبوست به حیوانات خانگی داد.
  • ساخت شمع
  • تولید روغن ترمز
  • برای اهداف کنترل آفات
  • تهیه شیرینی

دوز

همانطور که در بالا ذکر شد، چندین روش مختلف برای استفاده از روغن معدنی وجود دارد که دوز را تعیین می کند.

اگر به عنوان ملین استفاده می شود، دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و دستورالعمل های دوز را دنبال کنید تا از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که تاثیرات این روغن می‌ تواند شش تا هشت ساعت طول بکشد، بنابراین بسیاری از مردم آن را قبل از خواب مصرف می‌ کنند.

در صورت مصرف خوراکی این روغن، بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال باید بین 15 تا 45 میلی لیتر در روز، به صورت تک دوز یا منقسم مصرف کنند. کودکان بالای 6 سال باید بین 5 تا 15 میلی لیتر در روز، در دوز منفرد یا منقسم مصرف کنند.

این دوز معادل حدود یک تا سه قاشق غذاخوری از اکثر محصولات ملین است.

اگر از آن برای پوست یا پوست سر خود استفاده می کنید، با چند قطره شروع کنید، ایده آل است که با سایر مواد مفید مخلوط کنید. در صورت استفاده در داخل گوش، با احتیاط از چند قطره استفاده کنید اما به مقدار زیاد نباشد.

خطرات و عوارض جانبی

آیا روغن معدنی برای شما مضر است؟ بررسی‌ های اخیر نشان داده‌ اند که در صورت استفاده صحیح، خطر کمی برای آسیب ایجاد می‌ کند، اما ابتدا باید تصفیه شود تا به طور ایمن روی پوست استفاده شود یا به صورت داخلی مصرف شود.

بسته به دوز و نحوه مصرف آن، عوارض جانبی روغن معدنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پنومونیت لیپیدی
  • بی اختیاری مدفوع
  • سوء جذب روده ای
  • اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی
  • ترشح رکتال روغن معدنی
  • خارش و سوزش مقعد
  • گرفتگی شکم، حالت تهوع و استفراغ
  • مشکل در تنفس در موارد شدید

در اینجا چند نکته برای این محصول وجود دارد که عوارض جانبی روغن معدنی را محدود می کند:

  • مراقب باشید غبار روغن معدنی را استنشاق نکنید که می تواند به مجاری تنفسی آسیب برساند و به ندرت حتی منجر به ذات الریه شود.
  • اگر بیماری تنفسی، معده/مری دارید یا دارو مصرف می کنید، از این محصول استفاده نکنید. قبل از شروع استفاده، تأیید پزشک خود را دریافت کنید، زیرا این روغن به طور بالقوه می تواند با ده ها داروی مختلف تداخل داشته باشد.
  • در دوران بارداری از این روغن استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.
  • این روغن را به صورت خوراکی به کودکان زیر 6 سال ندهید.
  • این محصول را با سایر ملین ها یا نرم کننده های مدفوع ترکیب نکنید که می تواند منجر به اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود.
  • روغن را به صورت داخلی با معده خالی یا حداقل دو ساعت بعد یا قبل از غذا مصرف کنید. این امر به جلوگیری از عدم جذب مناسب ویتامین ها و مواد معدنی در هنگام مخلوط شدن با روغن معدنی کمک می کند.

آیا روغن معدنی سرطان زا است؟ سازمان بهداشت جهانی روغن‌ های معدنی تصفیه نشده یا با درمان ملایم را به عنوان سرطان‌ زاهای گروه 1 برای انسان طبقه‌ بندی می‌ کند. این به این دلیل است که آنها می توانند در هنگام استنشاق به صورت غبار به مجرای هوایی آسیب برسانند. با این حال، روغن های بسیار تصفیه شده در گروه 3 طبقه بندی می شوند، به این معنی که آنها مشکوک به سرطان زایی نیستند.

نتیجه گیری

روغن معدنی چیست؟ این یک مایع بی رنگ، روغنی، تقریبا بی مزه و نامحلول در آب است. در لوازم آرایشی، روغن های حامل و ملین های روان کننده استفاده می شود.

فواید روغن معدنی شامل مرطوب کردن پوست، درمان شوره سر، پوست ریزی سر نوزاد، ترک پا، اگزمای خفیف و سایر مشکلات پوستی؛ کمک به حذف جرم گوش و رفع یبوست می شود.

می توانید این روغن را روی پوست خود بمالید یا اگر تصفیه شده و درجه یک است، آن را به صورت داخلی مصرف کنید. همچنین به عنوان تنقیه برای یبوست استفاده می شود.

ممکن است عوارض جانبی روغن معدنی مانند اسهال، معده درد، سوء جذب ویتامین ها و به ندرت حتی ذات الریه را تجربه کنید، اگر انواع خاصی از مواد تصفیه نشده به صورت غبار استنشاق شوند.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی