سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

با مواد غذایی ضد پیری آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

پوست زیبا و درخشان با چگونگی خوردن و تغذیه ما شروع می شود اما این مواد غذایی ضد پیری نیز می تواند بیشتر از آن کمک کند. هنگامی که رژیم غذایی ما با غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم، آب و مواد مغذی ضروری باشد، بدن ما از طریق بزرگترین عضو بدن یعنی پوست خود را نشان می دهد. در واقع، پوست اغلب اولین قسمت بدن ما برای نشان دادن مشکلات داخلی است و فقط لوسیون ها، کرم ها، ماسک ها، و سرم ها می توانند کمی کمک کننده باشند.

ضد پیری

محققان به این نتیجه رسیده اند که خوردن میوه ها و سبزیجات، امن ترین و سالم ترین راه برای مبارزه با چهره های خسته و خطوط ظریف پوست است. اگر برای درخشش پوست تان آماده هستید در اینجا بهترین غذاهای ضد پیری برای تغذیه بدن تان را گردآوری کرده ایم.

پیری پوست به صورت علائمی بیش از چین و چروک ظاهر می شود: تغییر رنگ، تورم، فیبروز، خراشیدگی و زبری، همه از نتایج پیر پوستی هستند. چروک ممکن است شایع ترین علامت باشد که مشخص شده با از دست دادن انعطاف پذیری پوست و کاهش تولید کلاژن ایجاد می شود.

علل رایج چین و چروک عبارتند از:

ضد پیری

آفتاب سوختگی

در حالی که خورشید می تواند ما را با نوری طلایی و انرژی فراوان تامین کند، بیش از حد می تواند اثر بد داشته باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ممکن است منجر به ایجاد عوارض پوستی شود. اشعه خورشید همچنین باعث کاهش سطح اسید هیالورونیک در پوست می شود که می تواند ساختار پوست را تضعیف کند.

استرس مزمن

سطح بالای هورمون استرس مهم کورتیزول به شدت با پوست صورت و پیری پوست مرتبط است. پوست ما گیرنده های کورتیزول است، به این معنی که وقتی ما تحت فشار هستیم، پوست ما آن را می داند. ثانیا، کورتیزول یک هورمون کاتابولیک است، به این معنی که بافت پوست را تجزیه می کند. بنابراین، به عبارت دیگر، هنگامی که ما به طور مداوم تحت تأثیر استرس قرار می گیریم، پوست ما ضعیف، چروک و پیری می شود.

ضد پیری

AGE ها و چربی های غیر اشباع (PUFA)

یک عامل اصلی که سبب ایجاد پیری پوست می شود به اصطلاح “محصولات پیشرفته گلیساسیون” (AGE) است. AGE ها ترکیبات بسیار واکنشی هستند که از طریق تجزیه چربی ها، پروتئین ها و قندهایی که به بافت ها متصل می شوند تشکیل می شوند. این باعث وخامت پوست می شود. AGE ها عمدتا از تجزیه چربی های غیر اشباع تشکیل شده اند – چربی های ناپایدار از کلزا، سویا، ذرت و سایر روغن های گیاهی که می توانند پوست را تضعیف کرده و باعث ایجاد چین و چروک پوست شوند.

سیگار کشیدن

حتما به خوبی می دانید که سیگار کشیدن برای شما بد است اما دلیلی که دود سیگار باعث پیر شدن پوست می شود ممکن است شما را متعجب کند. به علت قرار گرفتن در معرض نیکوتین، در افراد سیگاری سطح کورتیزول هورمون استرس به میزان قابل توجهی بالاتر می رود. کورتیزول پوست را تخریب می کند و موجب ایجاد پوست ضعیف تر می شود که بیشتر در معرض چروک شدن و پیری قرار دارد.

ضد پیری

مواد غذایی ضد پیری

حالا که ما می دانیم چطور باید از چروک خوردن پوست جلوگیری کرد، بیایید درباره غذاهایی که می توانیم بخوریم تا از خود در برابر آسیبهای محیطی محافظت نماییم، صحبت کنیم. در اینجا با غذاهای ضد چین و چروک که می توانند به مبارزه با التهاب و اکسیداسیون کمک کنند آشنا خواهید شد.

1. گیاه آب تره

مزایای استفاده از آب تره را از دست ندهید! این گیاه با برگ سبز حاوی مواد مغذی بسیار مفید از جمله کلسیم، پتاسیم، منگنز، فسفر، ویتامین A، C، K، B-1 و B-2 است. آب تره به عنوان یک ضد عفونی کننده داخلی پوست عمل می کند و گردش و تحویل مواد معدنی را به عنوان منبعی معتبر برای تمام سلول های بدن افزایش می دهد و باعث افزایش اکسیژن پوست می شود. غنی از ویتامین های A و C است. آنتی اکسیدان ها ممکن است رادیکال های مضر آزاد را خنثی کنند و به حفظ خطوط و چین و چروک ها کمک کنند.

طرز مصرف: تعداد انگشت شماری از این برگ های سبز را برای سالاد خود اضافه کنید تا پوستی درخشان داشته باشید و سلامت کلی شما بهبود یابد.

ضد پیری

2. فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز غنی از آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت ضد پیری دارند. علاوه بر مقدار بالای ویتامین C که برای تولید کلاژن مناسب است، فلفل دلمه ای قرمز حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند به نام کاروتنوئید ها می باشد.

کاروتنوئیدها رنگدانه گیاهی هستند که مسئول رنگهای قرمز، زرد و نارنجی می باشند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیده می شود. آنها داراي خواص ضد التهابی متناسبی هستند و می توانند به حفاظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک کنند. منبع قابل اعتماد، برای رفع آلودگی و سموم محیط زیست به شمار می رود.

طرز مصرف: فلفل را تکه تکه کنید و آنها را به عنوان یک میان وعده در هوموس فرو کنید، آنها را به یک سالاد خام اضافه کنید، یا آنها را پخته یا سرخ کنید و میل نمایید.

3. پاپایا

این میوه فوق العاده خوشمزه غنی از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به بهبود الاستیسیته پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک ها کمک کند. این میوه شامل مواد مغذی از جمله ویتامین A، C، K و E، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین B است. طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها در پاپایا به مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند و ممکن است علائم پیری را به تاخیر اندازند. پاپایا همچنین حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به عنوان یکی از بهترین مواد ضد التهابی طبیعت، مزایای ضد پیری را فراهم می کند. این همچنین در بسیاری از محصولات لایه بردار یافت می شود. بنابراین خوردن پاپایا (یا استفاده از محصولات حاوی پاپائین) ممکن است به بدن شما کمک کند و سلول های مرده پوست را از بین ببرد و پوست شما را درخشان و پرانرژی نگه دارد!

طرز مصرف: آب لیموی تازه را بر روی یک برش بزرگ پاپایا به عنوان بخشی از صبحانه خود بریزید یا یک ماسک پاپایا را در خانه برای شب روی صورت خود بزنید.

ضد پیری

4. بلوبری

بلوبری غنی از ویتامین های A و C و همچنین آنتی اکسیدان های ضد پیری است که آنتوسیانین نامیده می شود. این چیزی است که به بلوبری رنگی زیبا و عمیق می بخشد.

این آنتی اکسیدان های قدرتمند می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از خورشید، استرس و آلودگی کمک کند و باعث کاهش پاسخ التهابی و جلوگیری از از دست رفتن کلاژن شود.

طرز مصرف: این میوه خوشمزه و کم قند را به یک کیک صبحگاهی یا سالاد میوه اضافه کنید و میل نمایید.

5. بروکلی

کلم بروکلی یک نیروی ضد التهابی و ضد پیری دارد که سرشار از ویتامین C و K، انواع آنتی اکسیدان ها، فیبر، فولات، لوتئین و کلسیم است. بدن شما نیاز به ویتامین C برای تولید کلاژن که پروتئین اصلی پوستاست، دارد که به آن قدرت و کشش می دهد.

طرز مصرف: می توانید بروکلی خام را به عنوان یک میان وعده سریع بخورید، اما اگر زمان داشته باشید، بهتر است قبل از غذا آن را بخورید. با کمی سس پستو و پخت بروکلی در واقع از مزایای سلامتی بیشتری برای بدن تان برخوردار می شوید.

6. اسفناج

اسفناج فوق العاده آبرسان و سرشار از آنتی اکسیدان ها است که به اکسیژن رسانی کمک می کند و همچنین غنی از ویتامین A، C، E و K، منیزیم، آهن هم بر پایه گیاه و لوتئین است. این سبزیجات با محتوای ویتامین C و با برگ سبز همه کاره تولید کلاژن را افزایش می دهد تا پوست را صاف و نرم نگه دارد اما این همه چیز نیست. ویتامین A موجود در آن ممکن است موجب تقویت موثر و شفاف شدن مو شود، در حالی که ویتامین K موجود در آن به عنوان منبعی قابل اطمینان برای کاهش التهاب در سلول ها نشان داده شده است.

طرز مصرف: تعداد انگشت شماری از برگ های اسفناج را به اسموتی یا سالاد اضافه کنید یا سرخ کنید. همچنین می توانید برگ های آن را به ساندویچ های مورد علاقه تان بیفزایید و لذت ببرید.

ضد پیری

7. آجیل

بسیاری از آجیل ها (به ویژه بادام) یک منبع عالی از ویتامین E هستند که ممکن است به بازسازی بافت پوست، حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست در برابر آسیب های اشعه های UV کمک کند. گردو هم حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی منبع است که ممکن است غشاهای سلولی پوست را تقویت می کند و در برابر صدمات خورشید از پوست محافظت نماید. با محافظت از روغن طبیعی پوست، می توانید پوست تان را زیبا و درخشنده کنید.

طرز مصرف: ترکیبی از آجیل ها را روی سالاد خود بپاشید، یا یک نوشیدنی از آنها را به عنوان یک میان وعده بخورید. همچنین پوست خوراکی آنها را پاک نکنید زیرا مطالعات نشان می دهد که 50 درصد یا بیشتر میزان آنتی اکسیدان ها بدون پوست از بین می روند.

ضد پیری

8. آووکادو

آووکادو دارای اسیدهای چرب اشباع نشده است که پوست را صاف و ملایم می کنند. آنها همچنین حاوی انواع مواد مغذی ضروری هستند که ممکن است منجر به جلوگیری از اثرات منفی ناشی از پیری شود، از جمله می توان به موارد زیر شامل ویتامین K، C، E و A، ویتامین B و پتاسیم اشاره کرد. مقدار بالای ویتامین A در آووکادو می تواند به ما کمک کند سلول های مرده پوست مان را از بین ببرد و پوست را براق و درخشان جلوه دهد. محتوای کاروتنوئید آنها همچنین می تواند در مسدود کردن سموم و آسیب های اشعه خورشید کمک کند و همچنین برای محافظت در برابر سرطان های پوست موثر است.

طرز مصرف: آووکادو را در سالاد، در اسموتی و یا یک قاشق بخورید. شما همچنین می توانید آن را به صورت موضعی به عنوان ماسک مرطوب کننده باور نکردنی برای مبارزه با التهاب، کاهش قرمزی، و کمک به جلوگیری از چین و چروک هم استفاده کنید.

9. سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از یک آنتی اکسیدان به نام بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A می تواند به بازگرداندن انعطاف پذیری پوست، ترویج برگشت پذیری سلول های پوست و در نهایت کمک به داشتن پوست نرم و جوان کمک کند.

این سبزیجات ریشه ای خوشمزه همچنین یک منبع عالی از ویتامین C و E است که هر کدام می توانند پوست ما را از رادیکال های مضر آزاد محافظت کنند و پوست را روشن کنند.

طرز مصرف: یکی از این دستور العمل های برشته کردن سیب زمینی شیرین را بردارید که صبحانه و یا نوعی غذای میان وعده را امتحان کنید که مثل هیچ غذایی نیست.

ضد پیری

10. دانه انار

انار برای قرن ها ست که به عنوان یک میوه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. بالا بودن ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی در انار می تواند بدن ما را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت کند و سطح التهاب را در سیستم ما کاهش دهد. این میوه های سالم همچنین حاوی ترکیباتی به نام punicalagins می باشند که ممکن است به حفظ کلاژن در پوست کمک کند و علائم پیری را کاهش دهد.

طرز مصرف: این دانه های کمی شیرین را بر روی یک سالاد گردو و اسفناج برای درمان ضد پیری بریزید و نوش جان کنید.

11. شکلات تلخ

کمیته راهنمایی رژیم غذایی سال 2010 به این نتیجه رسید که اضافه کردن مقدار متوسط ​​شکلات تلخ علاوه بر یک رژیم سالم و متعادل می تواند منافع ضد پیری را فراهم کند. با توجه به تحقیقات منتشر شده در آنتی اکسیدان ها و ردکس سیگنالینگ، از آنجایی که شکلات تلخ کالری زیادی دارد، خوردن یک قطعه کوچک از شکلات با بالاترین درصد از کاکائو (70-90 درصد) به اندازه کافی برای کاهش اثرات پیری کمک می کند.

طرز مصرف: مقدار کمی از آن را به عنوان میان وعده میل کرده یا آب شده آن را با شیر مخلوط کنید تا از شکر کمتری استفاده کنید. می توانید در کنار چای یا قهوه هم به جای مصرف قند و شکر از شکلات تلخ استفاده نمایید.

12. انجیر

انجیر غنی از فلاونوئیدها و پلی فنول ها است که مسئولیت خواص قوی آنتی اکسیدانی را که باعث جلوگیری از انواع مختلف بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند مسائل کبدی و عصبی می شود را بر عهدع دارد.

طرز مصرف: اگر در فصل انجیر به سر می برید که میوه تازه را مصرف کنید و در غیر این صورت می توانید از میوه خشک شده انجیر به مقدار کمتر مصرف نمایید.

ضد پیری

13. ماهی سالمون

ماهی سالمون دارای مقدار زیادی از آستاکسانتین، آنتی اکسیدان فوق العاده و کاروتنوئید شناخته شده برای منافع ضد پیری منحصر به فرد است. آستاکسانتین بوسیله جلبک ها، باکتری ها و قارچ ها تولید می شود. در یک مطالعه، این ماده باعث کاهش آسیب اکسیداتیو به DNA توسط کاهش پروتئین واکنش دهنده C و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. آستاکسانتین افزایش کلسترول HDL و کاهش تری گلیسیرید با بهبود گردش خون را نیز به دنبال دارد. موفقیت بالینی آستاکسانتین فراتر از حفاظت در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو است و برای جلوگیری یا کند شدن علائم پیری مفید است.

طرز مصرف: طبق تحقیقات بهتر است دو تا سه بار در هفته ماهی مصرف کنید.

ضد پیری

14. زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد پیری و پیر پوستی است و برای قرن ها در ترکیبات آرایشی استفاده شده است. با توجه به تحقیقات گسترده از جمله مطالعات منتشر شده در سلامت ایمنی و زایمان، کورکومین موجود در زردچوبه می تواند در برابر پیری مفاصل، مغز و سایر شرایط تاثیر مثبت بگذارد. دکتر جلیلمن می گوید: این ادویه سالم، حاوی کاتچین ها (یکی از مؤثرترین ترکیبات برای جلوگیری از آسیب های خورشید مانند هیپرپیگمانتاسيون) و پلی فنول ها (آنتی اکسیدان هایی است که با آسیب های رادیکال آزاد مبارزه می کنند و ممکن است اثرات پیری را کاهش دهد) می باشد.

طرز مصرف: در تهیه غذاها یا از چای زردچوبه حداقل یک فنجان در روز برای یک مدت منظم استفاده شود.

ضد پیری

15. روغن زیتون

“چربی های خوب” در روغن زیتون بسیار سودمند هستند؛ آنها حاوی امگا 3 هستند که باعث بهبود گردش خون می شوند و پوست را لطیف و انعطاف پذیر می کنند. پلی فنول ها قدرت آنتی اکسیدان و ضد التهابی را فراهم می کنند که می تواند به پیشگیری از بیماری های مرتبط با پیری مانند بیماری آلزایمر کمک کند.

طرز مصرف: اگر خوردن این غذای ضد پیری برای شما کافی نیست، اضافه کردن ماسک روغن زیتون ارگانیک به پوست به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی نیز ممکن است به جلوگیری از چروک ها با توجه به محتوای آنتی اکسیدان کمک کند.

ضد پیری

16. برنج و پاستا

کربوهیدرات ها یکی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند و یک منبع اصلی انرژی محسوب می شوند. برنج و ماکارونی دو نمونه از کربوهیدرات های پیچیده است که هر دو دارای فیبر بالا هستند. میزان زیادی آهن در پاستا وجود دارد در حالی که برنج قهوه ای منبعی عالی از ویتامین B است.

ضد پیری

17. سیر

سیر برای اثرات محافظتی قلبی در بدن ما شناخته شده است. یک حبه سیر روزانه بدن ما را از بیماریهای قلبی عروقی و سرطان محافظت می کند. یک مطالعه در ایالت آیووا، ایالات متحده آمریکا در سال 1994 انجام شد. 41837 زن در سنین 55 تا 69 ساله بررسی شدند که حداقل یک سیر در هر هفته مصرف می کردند، 50 درصد از آنها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را داشتند. در کالج پزشکی Tasgore هند، مطالعه دیگری انجام شد. آنها دریافتند که سیر باعث کاهش سطح کلسترول و همچنین کمک به کاهش رقیق شدن خون می شود که از آسپیرین موثرتر است. این مطالعه نشان داد که سیر می تواند در کاهش احتمال بیماری قلبی کمک کند.

طرز مصرف: مصرف سیر خام از سیر پخته شده و سرخ شده بسیار موثرتر است.

ضد پیری

18. هندوانه

هندوانه میوه ای بسیار خوشمزه و مغذی است. این میوه آبدار غنی از ویتامین A، B، C و دانه های آن حاوی سلنیوم، ویتامین E، روی و چربی های ضروری است که می تواند به مبارزه با پیری و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

ضد پیری

19. زنجبیل

زنجبیل در هضم بسیار موثر است، روده ما را سلامت و حرکت روده را در شرایط خوبی نگه می دارد.

طرز مصرف: این ادویه و چاشنی غذا را به صورت تازه در پخت غذاهایتان استفاده کنید.

ضد پیری

20. آب

آب برای از بین بردن سموم و مواد زائد در بدن ما ضروری است. حداقل مقدار آبی که باید در یک روز مصرف شود هشت لیوان است. هرگز خود را به تشنگی عادت ندهید، زیرا با افزایش سن مواجه می شوید.

ضد پیری

21. سویا

یکی از درمان های ضد پیری مفید، سویا است. این پروتئین گیاهی دارای پروتئین بالا است که به حفظ و ساخت عضلات جوان کمک می کند. Isoflavones سویا به طور طبیعی سطح کلسترول را پایین می آورد و قلب را از بیماری ها محافظت می کند. استروژن گیاهی موجود در سویا، استروژن انسان را شبیه سازی می کند، که امروزه در محصولات و درمان های ضد پیری استفاده می شود.

22. زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ به تنهایی یک منبع غنی از ویتامین D3 است که برای پاسخ ایمنی بدن و التهاب بدن ضروری به شمار می رود. ویتامین D3 همچنین برای محافظت از سلول های پوست از مرگ سلول های ناشی از UV جلوگیری می کند.

طرز مصرف: سعی کنید این زرده تخم مرغ را با سیب زمینی شیرین مخلوط کنید تا برای مبارزه با چین و چروک صبح خود را به خوبی آغاز نمایید.

ضد پیری

23. چای سبز

پلی فنول های موجود در چای سبز می تواند پوست را از اثرات اشعه UV، از جمله چین و چروک ها و سرطان های پوست محافظت کند. چای سبز یک روش خوشمزه و سالم برای دریافت منبعی متمرکز از پلی فنول های ضد چین و چروک است.

ضد پیری

24. ماهی تن

ماهی تون حاوی یک کینون به نام Ubiquinol یا CoQ10 است که یکی از ترکیبات شناخته شده و قوی آنتی اکسیدانی محسوب می شود. CoQ10 پوست را از استرس اکسیداتیو محافظت می کند در حالی که عملکرد میتوکندری در پوست را بهبود می بخشد، که باعث افزایش قدرت ضد چروک و ضد پیری می شود.

ضد پیری

25. عسل طبیعی

عسل دارای خواص ضد میکروبی قوی است که می تواند باعث کاهش التهاب پوست شود. همچنین برای حمایت از بهبود زخم و سوختگی مفید است، تنظیم PH و کاهش ایجاد چین و چروک را نیز به دنبال دارد.

طرز مصرف: برای به دست آوردن مزایای ضد پیری، عسل طبیعی را به چای، قهوه یا کوکی ها اضافه کنید تا سبب افزایش انرژی و تاثیر ضد چین و چروک شود. شما حتی می توانید یک ماسک صورت را با عسل تهیه کرده و به چهره ی خود بزنید. آن را برای 10-15 دقیقه روی صورت قرار دهید سپس با آب گرم بشویید.

ضد پیری

26. ماست

هر روز از یک فنجان ماست لذت ببرید زیرا دارای پروتئین و اسید لاکتیک زیادی است. این محصولات می توانند به کاهش قرمزی و تحریک شدن صورت شما کمک کنند، در حالیکه رطوبت به پوست شما می رسانند.

طرز مصرف: یکی از راه های استفاده از ماست ساده می تواند استفاده از آن به صورت مستقیم بر روی پوست باشد. شما همچنین می توانید آن را با آووکادو یا مقدار کمی عسل مخلوط کنید تا یک ماسک ایجاد کنید که می توانید در حدود 15 دقیقه روی صورت خود بگذارید. ماسک چهره شما را مرطوب و صاف می کند.

27. مرکبات

اگر هر کدام از میوه های مرکبات را خورده باشید، پس می دانید آب زیادی در آنها وجود دارد. به همین دلیل است که میوه های مرکبات برای قرار دادن در رژیم غذایی تان بسیار ایده آل هستند اگر شما پوست سالم می خواهید.

طرز مصرف: پرتقال یکی از غنی ترین این میوه ها برای لذت بردن از آن است که آنتی اکسیدان های بیشتری در آن وجود دارد اما شما می توانید در طول هفته خوردن هر نوع مرکبات را در رژیم خود داشته باشید.

ضد پیری

28. گوجه فرنگی

اگر چه ممکن است طعم و مزه خیلی خوشایندی نداشته باشد اما گوجه فرنگی برای پوست سالم ضروری است، زیرا آنها غنی از آب و ویتامین C هستند. کاروتنوئید ها در گوجه فرنگی می توانند به جلوگیری از چروک ها کمک کنند و اگر شما دوست دارید زیر نور خورشید باشید، می توانید بدینگونه از پوست خود محافظت کنید.

طرز مصرف: گوجه فرنگی را با روغن زیتون، آب لیمو و چندین گیاه مخلوط کنید به طوری که یک سالاد کوچک تهیه کنید که پر از چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها است. شما همچنین می توانید گوجه فرنگی و روغن زیتون را با یک تکه ماهی برای وعده های غذایی سالم آماده کنید.

29. جو دوسر

مهمترین عنصر جو دوسر، منگنز است که در واقع معمولا با سلامتی یا درخشش پوست مرتبط نیست. با این حال، منگنز به بدن شما کمک می کند تا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از سایر مواد غذایی موجود در این فهرست جذب کنید. پس مطمئن شوید که جو را حتما مصرف می کنید.

طرز مصرف: آن را با بعضی از مواد غذایی دیگر که در این مقاله خوانده اید، ترکیب کنید!

30. لیمو

لیمو منبعی عالی از ویتامین C است که به حفظ سلامت و درخشش پوست کمک می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم است که پوست شما را از اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین حاوی فلاونوئیدها است که برای پوست مناسب می باشند.

طرز مصرف: می توانید آب لیمو را بر روی سالاد خود بپاشید، یا فقط میوه تازه آن را مصرف کنید.

ضد پیری

31. هویج

این سبزیجات شاداب و خوشمزه، منابع عالی بتا کاروتن، پتاسیم و آنتی اکسیدان هستند. آنها از کاهش وزن کمک می گیرند و پوست شما را سالم نگه می دارند.

طرز مصرف: آب هویج می تواند به عنوان نوشیدنی خورده شود یا اینکه آن را سرخ کرده یا آبپز کرده و در کنار غذاهایتان میل کنید.

32. کلم قرمز

در مقایسه با نوع سبز آن، کلم قرمز در لوتئین، بتا کاروتن و آنتی اکسیدان ها غنی تر است. این نه تنها سیستم شما را سالم نگه می دارد بلکه روند پیری را نیز کاهش می دهد.

طرز مصرف: کلم قرمز برای آماده سازی بسیار آسان است. کلم قرمز خام را می توان در سالاد استفاده کرد. شما می توانید ترشی کلم قرمز هم تهیه کنید.

ضد پیری

33. خیار

خیار حاوی 96٪ آب و غنی از آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما می شود. همچنین حاوی تانن ها و فلاونوئیدها است که راه رادیکال های آزاد مضر را مسدود می کند.

طرز مصرف: خیار های بریده شده را با فلفل، نمک و لیمو مخلوط کرده که در یک روز گرم تابستان بسیار با طراوت هستند.

34. شیر بادام (غنی شده)

شیر بادام دارای درصد بالایی از ویتامین E است. فقط 28 گرم شیر بادام به شما 37٪ نیاز روزانه ویتامین E تان را می دهد. این پوست شما را از اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. هنگامی که غنی شده باشد، شیر بادام همچنین منبع ویتامین D و کلسیم (همانند شیر لبنی) می شود.

طرز مصرف: شیر بادام یکی از بهترین جایگزین ها برای کسانی است که می خواهند از لبنیات اجتناب کنند. آن را در تهیه کوکی ها استفاده کنید یا به سادگی آن را بدون هیچ شکر یا طعم اضافه ای بنوشید.

35. جعفری

جعفری یک انبار از ویتامین A، C، K، B1 و B3 است. این غنی از فلاونوئیدها است، به خصوص لوتئولین، که مانع آسیب اکسیداتیو سلول و حفظ پوست شما در حالت درخشان و سالم می شود.

طرز مصرف: آن را در کاسه سالاد خود بریزید یا یک مقدار انگشت شماری از این گیاه را در پاستای خود بریزید یا فقط آن را در اسموتی خود اضافه کنید. جعفری را می توان به دفعات مصرف کرد.

ضد پیری

36. زعفران

این گیاه معطر مانع فعالیت تیروزیناز می شود و ملانوژنز را کاهش می دهد (فرایندی که از طریق آن ملانین تولید می شود) و این اثر ضد پیری دارد. علاوه بر این، حاوی اجزای فنولی مانند مونوترپنیدها، کامپرلو و کورستین است که مانع از ملانوژنز می شود.

طرز مصرف: بهترین راه برای مصرف زعفران، خیساندن چند رشته از آن در شیر است و سپس این شیر زعفران را بنوشید.

37. لوبیا

انواع و اقسام لوبیا همگی خواص ضد پیری دارند. لوبیا (به خصوص لوبیای سیاه) حاوی آنتوسیانین ها و ایزوفلاون ها است. این ترکیبات باعث جلوگیری از پیری پوست و آسیب های ناشی از اشعه UV، التهاب و ROS (گونه فعال اکسیژن) می شود.

طرز مصرف: آن را به هوموس اضافه کنید تا طعم جدیدی را امتحان کرده باشید، لوبیای سیاه را با کینوا بپزید یا سبزیجات سالم و سوپ لوبیا بخورید. می توانید هر نوع لوبیایی را که می خواهید بخورید.

ضد پیری

تغذیه با مواد مغذی قدرتمند

  • با مصرف این غذاهای ضد پیری، ما می توانیم احساس تازگی بیشتری داشته باشیم.
  • اگر می خواهید گیاهان خوشمزه بیشتری را امتحان کنید، میوه ها و سبزیجاتی که رنگی عمیق دارند انتخاب کنید. رنگ های غنی معمولا نشانه ای از توانایی مبارزات قوی تر برای حفظ پوست شما به صورت سالم و براق است. هر چه بتوانید رنگ های بیشتری بر روی ظرف غذای خود قرار دهید، بهتر است.
  • زمان آن است که علائم پیری را کاهش داده و از درون درخشش داشته باشیم.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی