بیماری ها سلامت

آیا شکر سبب ضعف حافظه می شود؟

تقویم فارسی اندروید

ضعف حافظه از ترس ها و نگرانی های خیلی از ماست که نشانه ای از کهولت سن نیز می باشد. مهم نیست چند سال دارید. محافظت از ذخیره شناختی و پویا و اکتیو نگه داشتن ذهن تان همیشه باید برای شما یک دغدغه باشد وگرنه خیلی زود متوجه عواقب آن می شوید.

آیا تا به حال نام افرادر ا فراموش کرده اید؟ تا به حال شده است که وارد اتاق شده و فراموش کنید که چه می خواستید؟ همینطور که ما مسن تر می شویم بیشتر شاهد این دست اتفاقات خواهیم بود. خیلی از مردم به محض اینکه متوجه شوند زیاد در این موقعیت ها قرار گرفته اند نگران آلزایمر می شوند. در اغلب موارد این اتفاقات نشانه ابتلا به آلزایمر نیست. در واقع روند طبیعی ضعف حافظه مربوط به افزایش سن می باشد. به طور میانگین از سن 30 سالگی کم کم اطلاعاتی که در ذهن داردی شروع به کم شدن کرده و متوجه می شوید که مثل قبل حافظه خوبی ندارید. در این مقاله از 7گنج با ما همراه باشید تا درباره اینکه شکر سبب ضعف حافظه می شود و یا اینکه دلایل دیگری دارد بیشتر بدانید.

آیا شکر سبب ضعف حافظه می شود؟

شکر باعث ضعف حافظه می شود

تحقیقات اخیر مشخص کرده است که با افزایش سن تغییرات خاصی در مغز رخ می دهد که زمینه ساز زوال شناختی خواهد بود. این تغییرات اجتناب ناپذیر است. خبر خوب این است که از بسیاری از این تغییرات می توان با شیوه زندگی سالم جلوگیری کرد. برای مثال با جلوگیری از افزایش قند خون می توانید زوال شناختی را به تعویق بیندازید.

تحقیقات نشان می دهد که ضعف حافظه کوتاه مدت وابسته به سن به خاطر جریان خون در بخشی از مغز به نام هیپوکامپ می باشد. به تازگی محققان در دانشگاه کلمبیا کشف کرده اند که کاهش جریان خون به هیپوکامپ مغز به خاطر افزایش سطح قند خون رخ می دهد. گفته می شود حتی اگر سطح قند خون فقط کمی بالا باشد نیز باز این اتفاق می افتد. این موضوع تا حدودی زوال عقل با بالا رفتن سن را توضیح می دهد. چرا که می دانیم با بیشتر شدن سن توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون نیز کمتر می شود.

سوخت اولیه مغز شما گلوکز است. اگر سطح قند خون تا حد زیادی پایین بیاید با مشکلاتی در زمینه توجه، یادگیری و به خاطر سپردن مواجه می شوید. اگر سطح قند خون به طور مداوم بالا باشد، بدن انسولین بیشتری به خون پمپ می کند و زمینه ساز التهاب و استرس اکسیداتیو زود هنگام می شود. بنابراین خوردن یک فنجان چای با قهوه با کمی شکر یا یک نان شیرین چیزی است که می تواند به سرعت گلوکز درون مغزتان را افزایش داده و در جهت بهبود عملکرد شناختی تان مفید باشد. اما در دراز مدت مصرف مقدار زیادی از قند تنها سبب افزایش سطح قند خون تان می شود.

برای اینکه بتوانید از ضعف حافظه ناشی از فشار خون جلوگیری کنید باید سعی کنید سطح قند خون تان را نرمال نگه دارید. به طوری که نه افت کند و نه بالا باشد. برای این کار به ورزش و رژیم غذایی احتیاج دارید. یک رژیم غذایی سالم کمک می کند تا قند خون تان بالا نرود. تمرینات هوازی نیز حساسیت به انسولین را افزایش داده و کمک می کند تا سلول های بدن به نحو احسن از گلوکز برای دریافت انرژی استفاده کنند. این خود سبب می شود که زمانی که ورزش می کنید احساس انرژی بیشتری در خود داشته باشید.

در ادامه چند روش برای ثابت نگه داشتن قند خون، غلبه بر اعتیاد به مواد قندی و حفظ ذخیره شناختی به شما یاد می دهیم.

به حداقل رساندن مصرف قند و کربوهیدرات های تصفیه شده: این مواد به سرعت در بدن شما به گلوکز تبدیل می شوند. با این حال اگر در کنار کربوهیدرات فیبر هم مصرف کنید به عبارتی اگر میوه ها و سبزی و غلات سبوس دار بخورید، فیبر موجود در غذا به بدن کمک می کند تا سطح قند خون خود را کاهش دهید. بهتر است از مصرف کروبهیدرات فراوری شده اجتناب کرده و یا مقدار آن را کاهش دهید. یعنی بهتر است کمتر نان، حبوبات، ماکارانی و کیک بخورید.

مصرف کربوهیدرات به همراه پروتئین:

این کار بدن تان را قادر می سازد تا سطح قند خون را ثابت نگه دارد. خوردن پروتیئن کبد را تحریک می کند تا گلوکاگون تولید کرده و سبب شود تا گلوکز با سرعت کمتری جذب بدن شود.

خوردن چربی های سالم:

چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 در به تعادل رساندن سطح قند خون موثر می باشد.

تمرینات ورزشی هوازی منظم:

این خود راهی است برای افزایش حساسیت به انسولین و متابولیسم سالم گلوکز. ورزش همچنین سبب تحریک تولید مشتق عامل نوروتروفیک (BDNF) می شود که سبب رشد و اتصال سلول های جدید مغزی می باشد.

آگاهی از سطح قند خون:

اگر سن تان بالا است کم کم به فکر چک کردن نظم قند خون خود باشید. با دکتر صحبت کرده و در خصوص استراتژی های ثابت نگه داشتن سطح قند خون از وی بپرسید. تغییرات مثبت در شیوه زندگی تان کمک می کند تا از دیابت نوع 2 جلوگیری کنید.

مدیریت استرس:

استرس بیش از حد و طولانی مدت سبب آسیب به هیپوکامپ می شود و عملکرد آن را مختل می کند. تنفس ریتمیک و مراقبه در آرام نگه داشتن ذهن و بدن موثر می باشد.

مقالات پیشنهادی:

آیا شکر نارگیل از شکر معمولی سالم تر است؟

عوارض منفی مصرف شکر چیست

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی