تبلیغ رپورتاژ

انواع تیپ شخصیت های مناسب برای کار در صنعت داروسازی

تقویم فارسی اندروید
داروسازی

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی که تأثیر مستقیمی بر میزان رضایت فردی و شغلی دارد، انتخاب مسیر شغلی است. با‌این‌حال برخی از افراد تنها بر اساس میزان درآمد و جایگاه اجتماعی مشاغل مختلف و حتی بدون توجه به علاقه و استعداد ذاتی خود، برای انتخاب شغل یا رشته تحصیلی اقدام می‌کنند. این در حالی است که امروزه برای جذب و استخدام داروساز، مهندس شیمی و…، به ویژگی‌های شخصیتی کارجویان توجه می‌شود.

از طرف دیگر هر فرصت شغلی دارای وظایف و شرایط کاری مخصوص به خود است. به شکلی که برای فعالیت در هر شغل، استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی افراد باید با وظایف و شرایط کاری تعریف‌شده سازگار باشد. در این مقاله ضمن معرفی فرصت شغلی داروساز، به معرفی تیپ‌های شخصیتی مناسب برای فعالیت در این حرفه خواهیم پرداخت.

معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی، شاخه‌ای از علوم تجربی و یکی از رشته‌های تحصیلی حوزه بهداشت و درمان است که به تهیه، ساخت، تولید و توزیع انواع مختلفی از داروها می‌پردازد. برای فعالیت در شغل داروسازی باید ضمن ادامه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه، مدرک تحصیلی دکترای خود را در این زمینه دریافت نمایید.

به شکلی که یکی از مهم‌ترین شرایط استخدامی در فرصت های شغلی داروسازی، ارائه مدرک تحصیلی دکتری در این حوزه است. در حقیقت رشته داروسازی به‌عنوان یکی از رشته‌های دکترای عمومی شناخته می‌شود که مدت‌زمان تحصیل در آن، در حدود 6 سال است.

دروس تخصصی موردتوجه در رشته داروسازی، معمولا با مباحثی مانند شیمی و زیست‌شناسی در ارتباط هستند. درنتیجه اگر به مطالعه این موضوعات و حفظ اصطلاحات علمی و تخصصی علاقه زیادی دارید، رشته داروسازی می‌تواند رشته‌ای مناسب برای شما باشد.

رشته داروسازی دارای گرایش‌های مختلفی است که معمولا کارفرمایان مختلف برای استخدام داروساز، به این گرایش‌های تحصیلی توجه دارند. از گرایش‌های رشته داروسازی در دانشگاه می‌توان به گرایش شیمی دارویی، بیوتکنولوژی دارویی و داروسازی بالینی اشاره کرد.

یک داروساز ضمن آشنایی با فرآیند تهیه و ساخت انواعی از فرآورده‌های دارویی، اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با عوارض و نحوه مصرف داروهای مختلف دارد. معمولا وظایف داروساز در محیط های کاری مختلف، شامل نظارت بر توزیع دارو و مدیریت کارکنان مجموعه است.

فارغ التحصیلان داروسازی می‌توانند در کارخانه‌های داروسازی و داروخانه‌ها مشغول به کار شوند. این در حالی است که برخی از فارغ التحصیلان داروسازی برای تاسیس داروخانه اقدام کرده و به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

همچنین انجام کار تحقیقاتی و دارویی، یکی دیگر از حوزه‌های کاری موردتوجه در بازار کار داروسازی است. به شکلی که در کنار تحقیق و پژوهش در حوزه داروسازی، امکان تدریس در محیط‌های آموزشی وجود خواهد داشت.

شرح وظایف برای استخدام داروساز

وظایف و مسئولیت‌های یک داروساز ممکن است در محیط های کاری مختلف مانند بخش های تحقیقاتی، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، تااندازه‌ای با یکدیگر متفاوت باشد. یکی از مهم‌ترین وظایف روزانه داروساز، نظارت بر توزیع داروها است. همچنین مسئول فنی داروخانه با نظارت بر نسخه‌های پزشکی، به بررسی احتمال تداخلات دارویی در تجویزهای صورت گرفته می‌پردازد.

ارائه مشاوره‌های لازم در رابطه با عوارض احتمالی، نحوه و میزان مصرف دارو و ارائه راهنمایی در خصوص نحوه نگهداری از فرآورده‌های دارویی، از دیگر وظایف و مسئولیت‌های یک داروساز در داروخانه است. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مسئولیت‌های یک داروساز اشاره خواهیم کرد:

  • مشاوره با پزشک در رابطه با تداخلات دارویی و تجویزهای صورت گرفته در صورت لزوم
  • نظارت بر شرایط نگهداری دارو در داروخانه
  • ساخت داروهای ترکیبی
  • کنترل و نظارت بر فرآیند نسخه‌پیچی
  • کنترل و نظارت بر تأمین به‌موقع داروها
  • شناسایی تأثیر احتمالی فرآورده‌های دارویی بر انواع بیماری‌ها
  • پاسخ‌گویی به سوالات بیماران در رابطه با نحوه استفاده از داروهای تجویزی
  • انجام پژوهش های دارویی و به‌روزرسانی اطلاعات در حوزه داروسازی

شرایط و مهارت های لازم برای استخدام داروساز

برای ورود به بازار کار رشته داروسازی، باید به شرایط استخدام داروساز و مهارت های لازم برای فعالیت در شغل داروسازی توجه کنید. یک داروساز باید دارای حس همدلی و نوع‌دوستی قابل‌توجهی باشد. همچنین مسئولیت پذیر بودن و داشتن دانش تخصصی در رشته داروسازی، از دیگر شرایط موردتوجه برای فعالیت در این حرفه هستند. در ادامه، به برخی دیگر از شرایط استخدامی موردتوجه کارفرمایان در بخش های خصوصی و دولتی اشاره شده است:

  • روابط عمومی قوی
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • تفکر انتقادی
  • قدرت حل مسئله
  • جزئی‌نگری
  • آشنایی به زبان انگلیسی
  • آشنایی با کامپیوتر

تیپ‌ های شخصیتی مناسب برای شغل داروسازی

بعد از معرفی مهارت های لازم برای استخدام داروساز و شرح وظایف داروساز، در این بخش به معرفی تیپ های شخصیتی مناسب برای رشته داروسازی خواهیم پرداخت. یکی از روش‌هایی که برای انتخاب شغل مورداستفاده قرار می‌گیرد، تست mbti است.

تست شخصیت شناسی mbti که با عنوان تست مایرز- بریگز هم شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین آزمون‌های شخصیت‌شناسی در جهان است. تست mbti به دلیل آشکارسازی ویژگی‌های شخصیتی افراد، در حوزه‌های مختلفی مانند انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج و جذب و استخدام نیروهای کاری کاربرد دارد.

این تست شخصیت‌شناسی با استفاده از چهار مولفه دوقطبی، ترجیحات افراد را موردبررسی قرار می‌دهد. به شکلی با شناسایی علایق و ترجیحات ذاتی افراد، هر فرد شرکت‌کننده در آزمون را در یکی از تیپ های شخصیتی قرار می‌دهد.

تست mbti با بررسی ترجیحات افراد در نحوه دریافت انرژی، نحوه جمع‌آوری اطلاعات، شیوه تصمیم‌گیری و نحوه اجرای تصمیمات، به معرفی 16 تیپ شخصیتی مختلف می‌پردازد. به شکلی که ویژگی‌های هر تیپ شخصیتی، سازگاری بیشتری با برخی از مشاغل و محیط های کاری دارا است. در ادامه، تنها به معرفی برخی از تیپ های شخصیتی مناسب برای رشته داروسازی می‌پردازیم.

جذب و استخدام داروساز از تیپ شخصیتی intj

یکی از تیپ های شخصیتی در تست شخصیت شناسی mbti، تیپ شخصیتی intj است. افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار دارند، اشخاصی درون‌گرا، شهودی، فکری و ساختارمند هستند. افراد با تیپ شخصیتی intj را می‌توان اشخاصی با استعداد ذاتی برای شناسایی ظرفیت‌های مختلف دانست.

در محیط های کاری، افراد با تیپ شخصیتی intj تمایل دارند برای حل مسائل تحلیلی از راه‌حل‌های خلاقانه استفاده کنند. این گروه از افراد، از تبدیل مباحث نظری به موارد واقعی و کاربردی لذت می برند. همچنین افراد در تیپ شخصیتی intj، معمولا از کار کردن به‌صورت مستقل یا در گروه‌های کوچک لذت می برند.

انجام کارهای تحقیقاتی و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام، جزء کارهای موردعلاقه در تیپ شخصیتی intj است. به همین دلیل فرصت‌های شغلی داروساز، جراح، متخصص محیط‌زیست، شیمی‌دان، اقتصاددان، حسابدار و تحلیلگر مالی، می‌توانند مشاغلی مناسب برای این تیپ شخصیتی باشند.

درنتیجه چنانچه تیپ شخصیتی شما در تست mbti از نوع تیپ شخصیتی intj است، احتمالا فرصت‌های استخدام داروساز در بازار کار را می‌توان همان فرصت‌های شغلی مناسب برای شما دانست.

تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ به افرادی با مشخصه‌های برون‌گرایی، شهودی، فکری و ساختارمند اشاره دارد. افراد با تیپ شخصیتی ENTJ، از بودن در جمع لذت می برند. این افراد را می‌توان رهبرانی با برنامه‌های بلندمدت دانست که هر نوع ناکارآمدی را در سیستم کاری خود به‌سرعت تشخیص می‌دهند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ در محیط های کاری، خواهان رهبری و مدیریت امور هستند. این افراد از چالش حل کردن مسائل مشکل و پیچیده لذت می برند. همچنین افراد با تیپ شخصیتی ENTJ از کار کردن در محیط های کاری که محلی مناسب برای بروز خلاقیت هستند، استقبال می‌کنند.

افراد در این تیپ شخصیتی، معمولا دارای چشم‌انداز روشنی از آینده هستند. از فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد با تیپ شخصیتی ENTJ، می‌توان به مشاغل داروساز، پزشک، دندان‌پزشک، استاد دانشگاه، کارگردان و توسعه‌دهنده وب اشاره کرد.

تیپ شخصیتی ISFJ در تست mbti

تیپ شخصیتی ISFJ در تست شخصیت شناسی mbti، دارای ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرایی، حسی، احساسی و ساختارمند است. افراد با تیپ شخصیتی ISFJ ترجیح می‌دهند برای جمع‌آوری اطلاعات، از شیوه‌های قابل اندازه گیری و حواس پنج‌گانه خود استفاده کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ در محیط های کاری، دارای جزئی‌نگری بالایی هستند. این افراد از تعریف دقیق مسئولیت‌ها و وظایف، لذت می برند. به شکلی که انجام ساختارمند وظایف، باید به ایجاد نتایجی قابل اندازه گیری و مشخص منجر شوند.

از مشاغل مناسب برای این تیپ شخصیتی، می‌توان به فرصت‌های شغلی داروساز، مددکار اجتماعی، تکنسین کشاورزی، پزشک، مدیر مدرسه و کارشناس منابع انسانی اشاره کرد. درنتیجه اگر فردی مسئولیت‌پذیر هستید که از اجرای منظم و یکنواخت کارها لذت می‌برید، احتمالا فرصت‌های استخدام داروساز می‌توانند در کسب رضایت شغلی به شما کمک نمایند.

جمع‌بندی

توجه به ویژگی‌های شخصیتی برای انتخاب شغل مناسب، یکی از مهم‌ترین نکات موردتوجه برای کسب موفقیت و رضایت شغلی است. یکی از فرصت‌‌های شغلی محبوب و پرطرفدار در بازار کار، شغل داروسازی است. به همین دلیل در این مقاله، به معرفی این فرصت شغلی و مهارت های لازم برای استخدام داروساز پرداختیم.

همچنین با معرفی تست شخصیت شناسی mbti به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های شخصیت شناسی، مناسب‌ترین تیپ ‌های شخصیتی برای فعالیت در رشته داروسازی را معرفی نمودیم. درنهایت اگر فردی با یکی از تیپ های شخصیتی INTJ، ENTJ یا ISFJ هستید، احتمالا رشته داروسازی می‌تواند رشته‌ای مناسب برای شما باشد.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی