مدیریت خشم
خشم سه مرحله دارد !
مرحله اول : رنجش و آزردگی
از قدیم گفته اند : « خشمت رو بریز تو خودت! » . ما از دوستانمان می رنجیم ، ولی به آنها نمی گوییم . از همسرمان می رنجیم، ولی به او نمی گوییم و کلی رنجش دیگر ! می دانید این رنجش ها کجا انبار شده اند ؟ درست حدس زدید . درون ما !
مرحله دوم : عصبانیت
وقتی که در باره رنجش هایمان صحبت نمی کنیم و آنها را به یکدیگر نمی گوییم و میریزیم در خودمان ، آن وقت این رنجش ها با کوچک ترین جرقه ای تبدیل به عصبانیت می شود .
مرحله سوم : خشم و غضب
آدمی که عصبانی می شود فقط به دنبال بهانه می گردد که خشم خود را خالی کند . آن وقت است که حرمت ها از بین می روند و ما حرف هایی می زنیم یا کار هایی می کنیم که بعد ها پشیمان می شویم .
بسیاری اوقات پیش می آید که شما از شخص دیگری خشمگین هستید ولی خشم تان را سر دیگری خالی می کنید ! برای مثال : در محیط کار از همکارت خشمگین شده ای ، ولی خشمت را در خانه بر سر همسر و فزرندانت خالی می کنی. آیا این کار درست است ؟!
نکته طلایی
مرحله اول خشم ، رنجش و آزردگی است . البته به شما قول می دهم که با مدیریت درست و « انتقاد به روش همبرگری » شما دیگر وارد مرحله دو و سه نمی شوید .
12 تکنیک برای مدیریت بهتر خشم
1 – بلافاصله واکنش نشان ندهید
آدم های برنده هیچ گاه بلافاصله واکنش نشان نمی دهند ، شاید شما از خودتان بپرسید : « خب پس چه کار می کنند ؟ ! » عجله نکنید و مورد های بعدی را بخوانید !
2 – به خودتان زمان بدهید
احساسات گذرا هستند و اگر به آن ها توجهی نشود خود به خود رفع می شوند
یک خبر خوب : شما میتوانید از لحظه ای که تصمیم می گیرید مسیر احساسات خود را عوض کنید ؛ برای مثال ، آهنگ شاد گوش بدهید ، دوش بگیرید ، خوراکی مورد علاقه خود را درست کنید یا در هر کاری که مسیر تمرکز شما را از احساس بد به احساس خوب تغییر دهد .
نکته طلایی : دوره خشم در بیشتر مردم پنج الی ده دقیقه است .
3 – آرام باشید
نفس عمیق بکشید و از یک تا ده بشمارید .
4 – خشم خود را آنالیز و تحلیل کنید
از چه کسی عصبانی هستید ؟ آیا میخواهید برای چنین مسئله ای خونسردی خود را از دست بدهید ؟ دلیل عصبانیت شما چیست ؟ آیا شدت خشم شما با علت آن هماهنگی دارد ؟
مثال : شاید شما از دست عابر پیاده ای که بی هوا جلوی ماشین تان پریده ناراحت هستید . آیا دوست دارید که به دلیل سهل انگاری این آدم روز شما هم خراب شود ؟! در حال حاضر که همه چیز به خیر گذشته و خود آن شخص هم از این کارش ترسیده است . البته در بدترین حالت ، او نمیخواهد قبول کند که اشتباه کرده است . آیا این مسئله ارزش آن را دارد که شما بد دهنی کنید ؟ آیا ارزش دارد این اشتباه تبدیل به دعوا شود و کل روزتان را خراب کند و کلی اتفاقات بد دیگر رخ دهد ؟!
5 – برای تمرین حفظ خونسردی ، به خودتان پاداش دهید .
پاداش دادن باعث تکرار کار های خوب می شود و به شما انگیزه می دهد .
تمرین : به مدت هفت روز ، در هر موقعیت سختی که توانستید خونسردی تان را حفظ کنید ، به خودتان یک هدیه بدهید . برای مثال : اگر در خیابان ماشینی جلوی شما پیچید ، به جای ناسزا گفتن و خرد کردن اعصاب خودتان به فرد مقابل بگویید : « آفرین قهرمان…تو اولی… تو برنده میشی…» با این روش هم حرفتان را گفته اید و هم کلامی منفی به کار نبرده اید .
6 – خشم خود را متوجه مشکل کنید، نه فرد یا افراد . خشمتان را شخصی نکنید .
ممکن است که هر کسی اشتباه کند . ما نیز در بسیاری از مواقع اشتباه کرده ایم ، بنابراین زود قضاوت نکنید .
7 – باور داشته باشید که همه مشکلات حل می شوند .
به قول دکتر وین دایر : برای هر مشکلی یک راه حل معنوی وجود دارد .
من پیشنهادی برای شما دارم : « از این به بعد برای هر مشکلی که پیش می آید سه راه حل بنویسید . اگر اولی کمکتان نکرد بروید سراغ دومی ، اگر دومی کمکتان نکرد بروید سراغ راه سوم و آن را امتحان کنید و اگر این هم کمکی نکرد آن وقت بروید سراغ راه حل معنوی ؛ یعنی مشکل را بسپارید به خدا » . امتحان کنید .
8 – در حین گفتگو ، صدای خود را بالا نبرید .
نکته مهم : وقتی صدای خود را بالا می برید ، پیامتان به درستی شنیده نمی شود . آدم های برنده قدرت کلام خود را بالا می برند نه تن صدایشان را !
پیام ویژه : به یاد داشته باشید که اگر باران تند و رگباری ببارد ، باعث رشد هیچ گیاهی نمی شود ؛ بلکه گیاهان را هم نابود می کند ، ولی اگر باران به آرامی ببارد ، باعث رشد و شکوفایی گیاهان می شود . بنابراین حرف هم اگر آرام زده شود ، به دل می نشیند .
9 – به اتفاق رخ داده بیش از حد بها ندهید و آن ها را از آنچه که هستند بزرگتر نکنید .
می خواهیم جمله ای عالی به شما هدیه کنیم تا کمکتان کند… در اکثر مواقع ، در سمینار هایم این جمله را می گویم : « هر آنچه مرا نکشد ، قوی ترم خواهد کرد » ، بنابراین به یاد داشته باشید هر اندازه که مشکلات شما بزرگ تر باشند ، خداوند و توانمندی های شما بزرگتر هستند .
پیشنهاد می کنم که روی بزرگی مشکل تمرکز نکنید ؛ بلکه روی توانمندی خودتان و بزرگی خداوند متمرکز شوید .
10 – حواس خود را به چیز دیگری پرت کنید
در لحظه ای واحد ، ذهن ما نمی تواند هم زمان به امور منفی و امور مثبت فکر کند ؛ بنابراین شما از هر زمانی که تصمیم بگیرید ، از همان لحظه میتوانید به امور مثبت و خوب فکر کنید . انتخاب با خود شماست .
11- به خودتان نگیرید
بدترین حالت در هنگام عصبانیت شخصی سازی مسائل است . هر مسئله کوچک را سریع به خودتان نگیرید ؛ برای مثال ، شما در خیابان در حال رانندگی هستید، یک باره ماشینی بی هوا از پارک بیرون می آید یا جلوی شما می پیچد ، لطفا سریع به خودتان نگیرید ! آن شخص اصلا شما را نمی شناسد و از قصد هم جلوی شما نپیچیده است ؛ بنابراین به جای افکار منفی ، شخصی سازی و حرص خوردن به این فکر کنید که شاید این آدم هم مشکلی دارد ، عجله دارد ، مریض دارد و یا شاید متوجه رفتارش نشده است . البته باز هم انتخاب با خود شماست . به نظر من هیچ چیزی ارزش آن را ندارد که شما روز خود را خراب کنید و اعصاب خود را خورد کنید دوست من .
12 – به خودتان سه حق انتخاب بدهید و نتیجه هر کدام از این انتخاب ها را در نظر بگیرید :
بی خیال شدن : شاید در لحظه بی خیال شدن به شما کمک کند ، ولی در اصل باعث شده است که شما رنجش تان را فرو خورید و برای مدتی بی خیال آن شوید ؛ اما همین مسئله بعد ها ، دوباره تبدیل به عصبانیت و خشم می شود .
انتقام و پاسخ دادن : شاید در لحظه انتقام حال شما را خوب کند ، ولی بعد از مدتی پشیمانی تان بیشتر از حس خوب شما خواهد شد . بی شک انتقام گرفتن فقط کار آدم های ضعیف و بدون اعتماد به نفس است .
دور شدن از محل ، سپس بازگشتن و گفتگو با طرف مقابل
به شما قول می دهم این بهترین راه حل است .
منبع : بابک بهمن خواه – مجله راز
گردآوری : هفت گنج
اضافه کردن دیدگاه
اضافه کردن دیدگاه