در دنیای امروز که رقابت در عرصه های مختلف کسب و کار به مراتب افزایش یافته است، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مؤثر و جذاب اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. اما تنوع زیاد در بین روش های تبلیغاتی چاپی از جمله چاپ کاتالوگ، چاپ تراکت، چاپ بروشور، چاپ استیکر با طرح دلخواه و …، انتخاب بهترین روش تبلیغاتی را برای افراد، دشوار کرده است.
در این بین دو روش متداول در تبلیغات، تراکت و بروشور هستند که هر یک ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. در حالی که تراکت ها با طراحی ساده و اطلاعات مختصر، قادر به جلب توجه سریع مخاطب هستند، بروشورها با محتوای غنی تر و طراحی پیچیده تر، این امکان را به مخاطب می دهند که اطلاعات بیشتری را در مورد محصولات یا خدمات مورد نظر دریافت کند.
در این مقاله، ضمن بررسی تفاوت های اساسی این دو ابزار به این سوال پاسخ خواهیم داد که کدام یک برای تبلیغات موثرتر و مفیدتر است و چگونه می توان از آن ها به بهترین شکل ممکن بهره برد. با ما همراه باشید.
تفاوت در کاربرد و استفاده از تراکت و بروشور
همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم، تراکت ها معمولا حاوی پیام های تبلیغاتی کوتاه هستند. معمولا تراکت ها تک برگی بوده و اطلاعات کلی از خدمات و محصولات یک کسب و کار را دربردارند.
در مقابل بروشورها، حاوی اطلاعات کامل تری درباره خدمات و محصولات یک کسب و کار هستند. انواع بروشورها معمولا از چندین لت تشکیل می شوند.
به طور کلی، استفاده از تراکت برای جذب مخاطبان جدید و ارائه معرفی اولیه از ویژگی های محصولات و خدمات و کاتالوگ برای معرفی کامل تمامی ویژگی ها و قابلیت های محصولات و یا خدمات کسب و کارها، کاربرد دارد.
بیشتر بخوانید» در کنار این ابزارهای تبلیغاتی چاپی، کاتالوگ را نیز دارید که با هدف فروش محصول، طراحی، چاپ و به مشتریان ارائه می گردد؛ بنابراین اگر می خوانید لیست محصولات و خدمات خود را در قالب یک دفترچه به افراد، معرفی کرده و آن ها را ترغیب به خرید کنید، بهترین ابزار تبلیغاتی چاپی برای شما، کاتالوگ می باشد. برای چاپ کاتالوگ در تیراژ بالا، چاپ افست را پیشنهاد می کنیم؛ چرا که در این صورت قیمت چاپ کاتالوگ افست در مقایسه با دیجیتالی، مقرون به صرفه تر خواهد بود.
تفاوت در اندازه تراکت و بروشور
دیگر تفاوت تراکت و بروشور، اندازه این دو ابزار تبلیغاتی می باشد که البته چندان هم مشهود نیست، اما می توان آن را به عنوان یک تفاوت ریز و جزئی در نظر گرفت.
معمولا بروشورها را بر روی کاغذهای a4 و تراکت ها را بر روی کاغذهای a5 چاپ می کنند.
تفاوت تراکت و بروشور از نظر نحوه توزیع
همانطور که در بخش های قبلی مقاله هم به آن اشاره کردیم، تراکت از جمله ابزارهای تبلیغاتی است که به منظور تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه توزیع و محل استفاده از انواع ابزارهای تبلیغاتی، نقش بسیار مهمی در اثرگذاری آن ها دارد. انواع تراکت ها معمولا در خیابان ها، توریع شده و به دست افراد می رسد. پخش و توزیع تراکت براساس نوع محتوایی که در آن نوشته شده، می تواند دسته بندی شده و به یک گروه خاصی از افراد جامعه از نظر سنی، جنسیت و … ارائه شود.
در مقابل، تبلیغات با استفاده از بروشور به منظور معرفی کامل محصولات و توضیح مواردی همچون نحوه استفاده از محصول مورد نظر به کار می رود. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد دیده شده که یک بروشور همراه با توضیحات کاملی در رابطه با قابلیت ها و نحوه استفاده از محصول همراه با خود محصول به مشتریان، ارائه می گردد. اینجاست که می توانید با چاپ جعبه مقوایی برای ارائه محصولات خود به مشتریان و گذاشتن بروشور در جعبه جذابیت آن را دوچندان کنید.
تراکت بهتر است یا بروشور؟
حال که با تفاوت هر دوی این ابزارهای تبلیغاتی آشنا شده اید، وقت آن رسیده که به این موضوع بپردازیم که تراکت بهتر است یا بروشور؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هم تراکت و هم بروشور اگر در موقعیت مناسبی و با استفاده از اصول تبلیغاتی، مورد استفاده قرار گیرند، مزایای بسیاری در پی خواهند داشت. به عبارتی دیگر تفاوت های اساسی میان این دو ابزار تبلیغاتی، سبب شده که نتوان هیچ یک از این دو را به جای دیگری استفاده کرد و هر دوی آن ها کاربردها و مزایای خاص خود را دارند.
بروشور با انتقال اطلاعات کاملی از محصول و خدمات یک کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در مقابل تراکت با انتقال پیام های کوتاه تبلیغاتی می تواند توجه افراد را به محصولات و یا خدمات یک کسب و کار جلب کرده و نقش مهمی در افزایش تعداد مشتریان دارد.
در واقع بهترین زمان استفاده از بروشور و ارائه آن به مخاطبان، زمانی است که یک کشش اولیه ای را در او ایجاد کرده باشید؛ به همین دلیل است که معمولا از بروشور در مغازه ها و داروخانه ها استفاده می شود و تنها به افرادی که دنبال محصول و یا خدمات مورد نظر هستند، ارائه می گردد، نه در خیابان ها!
نتیجه گیری بررسی تفاوت تراکت و بروشور!
طبق آنجه که در این مقاله آموختیم تراکت و بروشور هر دو ابزارهای مؤثری در بازاریابی و تبلیغات هستند، اما ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند. تراکت ها معمولاً به صورت یک صفحه ای و با طراحی ساده تولید می شوند و هدف آن ها جلب توجه سریع و ارائه اطلاعات مختصر در مورد یک محصول، خدمات یا رویداد خاص است. این نوع تبلیغات اغلب در مکان های عمومی توزیع می شود و بیشتر به منظور اطلاع رسانی فوری و جذب مشتریان جدید طراحی شده اند.
از سوی دیگر، بروشورها معمولاً چند صفحه ای و با طراحی پیچیده تر هستند که به منظور ارائه اطلاعات جامع تر در مورد یک برند یا محصول خاص طراحی می شوند. بروشورها می توانند شامل جزئیات درباره ویژگی ها، مزایا و قیمت ها باشند و به عنوان یک ابزار آموزشی برای مشتریان عمل کنند. در نتیجه، انتخاب بین تراکت و بروشور بستگی به هدف تبلیغاتی، نوع مخاطب و نوع اطلاعاتی دارد که قصد دارید منتقل کنید.
در پایان شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از تبلیغات کسب و کارتان با استفاده از تراکت و یا بروشور را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.
اضافه کردن دیدگاه
اضافه کردن دیدگاه