آشپزي و شيريني پزي اشپزی با گوشت قرمز اشپزی با گوشت مرغ خورشت ها

ناهار چی درست کنم تکراری نباشه؟

تقویم فارسی اندروید

اغلب خانم‌ها همیشه با مشکلی روبه‌رو هستند و آن هم درست کردن غذایی است که شبیه به روز یا وعده غذایی قبلی نباشد. با جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به راحتی لیستی با تنوع بالای غذایی را پیدا کرد؛ ولی ما در این مطلب به سراغ خوشمزه‌ترین و آسان‌ترین غذاها برای وعده ناهار رفته‌ایم. شما با مطالعه این مطلب و به خاطر سپردن دستورالعمل‌های گفته‌شده برای درست کردن هر غذا به راحتی می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه کنید.

آموزش طرز تهیه غذاهای خوشمزه برای ناهار

برای وعده ناهار سعی کردیم غذاهایی را انتخاب کنیم که تقریبا راحت‌تر تهیه می‌شوند و مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن آن‌ها نیز غیرقابل دسترس یا زیاد نباشند. درباره هر غذا جدول مواد و دستورالعمل تهیه نیز به‌صورت خلاصه قرار داده شده‌اند:

1. کلم پلو شیرازی

یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذا با برنج، کلم پلوی شیرازی است. برای درست کردن آن باید مواد اولیه موجود در جدول زیر را آماده کنید:

سبزی کلم‌پلو شامل تره، جعفری، ریحان، مرزه و ترخان
گوشت چرخ‌کرده
آرد نخودچی
کلم قمری
برنج
پیاز

در طرز تهیه این غذا باید پیاز رنده‌شده را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط کنید. سپس نمک، فلفل و آرد نخودچی را روی آن بریزید و درنهایت آن‌ها را به شکل کوفته‌قلقلی در بیاورید و سرخ کنید. از طرفی کلم را خلالی خرد کنید و بپزید. در تابه‌ای دیگر سبزی‌ها را تفت دهید و کلم پخته‌شده را به آن‌ها اضافه کنید. سپس طعم‌دار کردن این ترکیب با آب‌غوره، نمک و فلفل را انجام دهید. در این مرحله، گوشت‌های قلقلی را داخل این تابه بریزید و هم مواد را کنار بگذارید. در قابلمه‌ای دیگر به‌صورت لایه‌لایه ابتدا کمی برنج آبکش‌شده و سپس یک لایه گوشت قرار دهید و این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد تمام شوند. سپس بگذارید غذا روی حرارت ملایم دم بکشد.

2. خورش دال عدس

این غذا با برنج سرو می‌شود و برای دست کردن آن باید عدس‌های مخصوصی را که رنگ قرمز دارند، استفاده کنید. مواد اولیه برای درست کردن این غذا را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

دال عدس قرمز
گوشت چرخ‌کرده
سیر
پیاز
سیب‌زمینی
رب گوجه‌فرنگی
تمبر هندی

پیازها را نگینی خرد کنید و نیمی از آن‌ها را در روغن تفت دهید. سپس گوشت چرخ‌کرده را هم به آن اضافه کنید. در مرحله بعدی به این ترکیب نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و درنهایت 1 قاشق رب گوجه‌فرنگی بریزید و کنار بگذارید. عدس‌ها را با سیب‌زمینی خردشده و آب روی حرارت بگذارید تا بپزند. نیم دیگر پیازها را هم در روغن تفت دهید و سپس سیر له‌شده، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه هم را به آن‌ها اضافه کنید. پس از آن تمبر هندی و گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده را هم بریزید و سپس همه مواد را به دال عدس اضافه کنید. حال اجازه دهید تا این خورش جا بیفتد؛ سپس آن را با لیموترش و برنج کته سرو کنید.

3. مرغ لاپلو

این غذا با برنج هم از ناهارهایی است که مورد پسند همه واقع می‌شود و به راحتی و در مدت زمان کوتاهی هم قابل تهیه است. مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این غذا را در جدول زیر می‌بینید:

مرغ
برنج
روغن
ادویه‌های دلخوه
پیاز

برای درست کردن این غذا باید مرغ را در قابلمه همراه با پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه بپزید. پس از آن برنج را آبکش کنید و نیمی از آن را داخل قابلمه بریزید. پس از این مرحله، قطعات مرغ را روی برنج بگذارید و بقیه برنج را هم اضافه کنید. اکنون باید اجازه دهید غذایتان دم بکشد؛ سپس آن را سرو کنید.

4. کدو بره

کدو بره غذایی سریع و خوشمزه است. این غذا با برنج سرو نمی‌شود و در دستور پخت آن خبری از گوشت نیست. مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن کدو بره را در جدول زیر می‌بینید:

کدو سبز
سیب‌زمینی
گوجه‌فرنگی
سیر
پیاز
تخم‌مرغ
رب گوجه‌فرنگی
پنیر پارمسان
ماست خامه‌ای
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

ابتدا سیب‌زمینی‌های خردشده را سرخ کنید. در تابه‌ای دیگر نیز پیازها را تفت دهید و سیر و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. سیب‌زمینی را هم داخل این تابه بریزید و سپس کدوهای حلقه‌‌شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. رب گوجه‌فرنگی را روی مواد داخل تابه بریزید و در تابه را بگذارید تا تمام مواد پخته شوند. اکنون باید تخم‌مرغ را روی این مواد بشکنید و کمی فلفل و نمک روی آن‌ها بپاشید. در 2 دقیقه آخر پخت نیز پنیز پارمسان و ماست خامه‌ای را روی تخم‌مرغ‌ها بریزید.

5. میگو پلو

پخت این غذا با برنج هم می‌تواند انتخاب خوبی برای ناهار باشد. البته برای درست کردن آن بهتر است از میگوهای تازه و ریز استفاده کنید. مواد اولیه میگوپلو را در جدول زیر می‌بنیید:

پیاز
میگو
ادویه
روغن
برنج

در اولین مرحله باید میگوها را تمیز کنید و بشویید. سپس پیازهای خردشده را درون تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید. ادویه‌ها را هم در همین مرحله اضافه کنید. اکنون میگوها را هم درون تابه حاوی مواد بریزید و آن‌ها را تفت دهید. سپس در قابلمه‌ای به‌صورت لایه‌لایه، ابتدا برنج آبکش‌شده و سپس یک لایه میگو بریزید و دوباره تا انتها این کار را انجام دهید. درنهایت نیز اجازه دهید تا غذایتان دم بکشد.

6. مرصع پلو

مرصع پلو با برنج سرو می‌شود و رنگ و لعاب جذابش باعث شده است که در بسیاری از مجالس رسمی و مهمانی‌ها سرو شود. این غذا مخصوص استان قزوین است و برای درست کردنش باید مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مرغ کامل
پیاز
زعفران
مغز گردو
خلال پسته
خلال بادام
خلان نارنج یا پوست پرتقال
کشمش
زرشگ
زردچوبه، نمک و شکر

در این طرز تهیه باید برنج، زرشک و کشمش را چند ساعت قبل خیس کنید و مرغ‌ها را هم همراه با نمک، زردچوبه، پیاز و آب بپزید. خلال‌های پرتقال را هم چند بار در آب خیس کنید و سپس درون آب جوش بیندازید تا تلخی آن گرفته شود. سپس خلال‌ها را در روغن تفت دهید و روی آن‌ها شکر بپاشید. زرشک و کشمش را هم جداگانه با پیاز خردشده تفت دهید. مرغ پخته و خردشده را با زرشک و کشمش مخلوط کنید. اکنون همه مواد آماده شده‌اند و کافی است برنج را در دیس بریزید و رویش را با موادی که آماده‌ کرده‌اید، تزئین کنید.

7. قنبر پلو

این غذا با برنج تهیه می‌شود و مخصوص شیراز است. برای درست کردن آن باید مواد اولیه‌ای را که در جدول زیر آمده است، آماده کنید:

گوشت چرخ‌کرده
کشمش پلویی
گردو
برنج
رب انار
پیاز
ادویه
زعفران دم‌کرده

در مرحله اول پخت این غذا، گوشت را با پیاز رنده‌شده، ادویه، نمک و فلفل مخلوط کنید و آن‌ها را به شکل کوفته قلقلی دربیاورید. سپس پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و در تابه‌ای تفت دهید و کشمش و گردو را هم به آن اضافه کنید. بعد از مدتی نیز رب انار و زعفران دم‌کرده را در تابه بریزید. در قابلمه‌ای نچسب، یک لایه برنج آبکش‌شده و یک لایه مایه قنبرپلو بریزید. این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. در نهایت نیز بگذارید غذا دم بکشد.

8. خوراک خاویار بادمجان

برای درست کردن غذای مخصوص ناهار، خاویار بادمجان هم گزینه خوبی خواهد بود. این غذا، روسی و بسیار خوشمزه و لذید است. برای درست کردن خواراک خاویار بادمجان باید مواد اولیه زیر را آماده کنید:

بادمجان
پیاز
رب گوجه‌فرنگی
نمک و فلفل قرمز
گوجه‌فرنگی

بادمجان‌ها را روی منقل کبابی کنید و سپس پوست آن‌ها را بگیرید و به‌صورت ساطوری‌شده درآورید. گوجه‌فرنگی‌ها را هم ریز خرد کنید. در این مرحله پیازهای خردشده را درون تابه تفت دهید. پس از آن زردچوبه را اضافه کنید و سپس گوجه‌فرنگی خردشده را هم داخل تابه بریزید. حال صبر کنید تا آب گوجه گرفته شود. رب گوجه‌فرنگی را در تابه تفت دهید و سپس با بقیه مواد مخلوط کنید. بادمجان‌های ساطوری را هم روی این مواد بریزید و طعمش را با نمک و فلفل تنظیم کنید. اکنون اجازه دهید تا مواد مورد نظر، برای 5 تا 10 دقیقه روی شعله ملایم بپزند.

9. آلبالو پلو

آخرین پیشنهاد در لیست انواع غذا با برنج، آلبالوپلو است که غذای اصیل شیرازی محسوب می‌شود. برای درست کردن آن نیز باید مواد اولیه زیر را در اختیار داشته باشید:

آلبالو
پیاز
برنج
شکر
گوشت چرخ‌کرده
نمک و فلفل

این غذا بسیار راحت تهیه می‌شود. برای این منظور کافی است هسته آلبالوها را بگیرید و آن‌ها را با شکر روی حرارت ملایم قرار دهید. این کار را دوبار انجام دهید تا غلظت موادی که داخل قابلمه می‌ماند، بیشتر شود. پیاز رنده‌شده را با گوشت، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنید. این ترکیب را به شکل کوفته‌قلقلی‌های ریز درآورید و درون روغن سرخ کنید. قابلمه‌ای را در نظر بگیرید و در آن به‌صورت لایه‌لایه، برنج آبکش‌شده و سپس یک لایه آلبالو و یک لایه کوفته قلقلی بریزید. این کار را تا تمام شدن همه مواد انجام دهید. در این مرحله بگذارید غذایتان دم بکشد تا آماده سرو شود.

با انتخاب غذایی متفاوت، لذت صرف غذا را چند برابر کنید…

در این مطلب به معرفی چند غذای پرطرفدار برای ناهار پرداختیم و طرز تهیه آن‌ها را به شما آموزش دادیم. اگر شما هم دستور پخت غذای خاصی را می‌شناسید که می‌تواند در این لیست قرار گیرد، نام و روش درست کردن آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی