ازدواج دانستنی های بعد از ازدواج دانستنی های قبل از ازدواج

سوالات مهم قبل از ازدواج از وکیل خانواده

تقویم فارسی اندروید

سوالات حقوقی قبل از ازدواج

ازدواج برای هر یک از زوجین مهمترین تصمیم در طول زندگی آنها خواهد بود زیرا که میتواند سرنوشت آنها را مشخص نماید. به همین دلیل باید از جهات مختلف بررسی های لازم صورت بگیرد تا بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

ازدواج در دنیای حقوقی عقد نکاح است که از دسته عقود معین در قانون از آن یاد میشود. ماهیت هر یک از عقود این است که باید طرفین نسبت به حقوق خود و همچنین تکالیفی که بر عهده آنها قرار داده میشود اشراف دشاته باشند.

به همین دلیل همانگونه که مراجعه به روانشناس پیش از ازدواج از ملزومات آن محسوب میشود مراجعه به یک وکیل خانواده نیز بسیار مهم و ضروری است. سوالاتی هست که باید قبل از ازدواج از طرف مقابل خود بپرسید که میزان زیادی در آشنایی شما با طرف دیگر اهمیت دارد و همچنین سوالاتی هست که پرسیدن آن از وکیل خانواده بسیار اهمیت دارد که در ادامه به 10 مورد از پر تکرار ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

آیا بیشتر از 110 سکه برای مهریه را میتوان گرفت؟

یکی از سوالات مهمی که معمولا در جلسات مشاوره حقوقی پیش از ازدواج از وکیل خانواده پرسیده میشود مربوط به میزان مهریه است که تا چه اندازه میتوان از زوج گرفت.

بر اساس قوانین و مقرراتی که در این زمینه وضع شده است و در رویه قضائی متعارف است، تنها تا میزان 110 سکه از مهریه قابلیت به اجرا گذاشتن و گرفتن حکم جلب دارد.

میزان بیش از 110 سکه تنها در صورت استطاعت مالی زوج امکان دریافت دارد. پس دریافت مهریه تا میزان 110 سکه جای هیچ مسئله ای نیست اما برای بیش از آن باید شرایط مالی زوج مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا ازدواج بدون اجازه پدر امکان پذیر است؟

همانطور که میدانید اجازه پدر برای ازدواج دختر لازم و ضروری است. اما در برخی از موارد پدر زوجه به هر دلیلی با ازدواج مخالف بوده و رضایت به ازدواج دختر خود نمیدهد.

در این صورت قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است تا پدر نتواند از این حق خود سوء استفاده نماید. در این حالت دختر میتواند به دادگاه مراجعه کرده و رضایت لازم برای ازدواج خود را از دادستان درخواست نماید.

در این صورت دادستان شرایط مختلفی از زوج را بررسی میکند و در صورت تایید مجوز ازدواج را صادر میکند.

برای گرفتن حق طلاق از مرد چه باید بکنیم؟

امروزه داشتن حق طلاق از مهمترین مسائل زوجه برای ازدواج میباشد. تصور اشتباهی که برای برخی از افراد در این زمینه وجود دارد این است که ضمن عقد نکاح این حق به زوجه منتقل شده و دیگر خود زوج حق استفاده از آنرا نخواهد داشت.

حق طلاق یکی از حقوق غیرقابل اسقاط برای زوج است که در عقد نکاح پیش بینی شده است و نمیتواند آنرا ضمن عقد نکاح ساقط کرد. برای اینکه زوجه نیز دارای حق طلاق باشد باید زوج پس از انعقاد عقد نکاح، وکالتنامه ای برای استفاده از حق طلاق به همسر خود بدهد که به آن وکالت در طلاق میگویند.

امکان منع اشتغال زن توسط شوهر هست؟

بله امکان منع اشتغال زن توسط شوهر وجود دارد اما این مسئله به این صورت نیست که هر زمان و به هر دلیل بتواند از این حق استفاده نماید. برای این کار لازم است شوهر دعوایی با همین عنوان در دادگاه خانواده مطرح نماید و تمامی توضیحات در خصوص شغل همسر و دلیل ممانعت خود را بیان کند.

در این صورت قاضی دادگاه خانواده به بررسی درخواست پرداخته و در صورتی که شغل همسر وی به گونه ای باشد که به زندگی مشترک آنها ضربه وارد کرده یا سبب از بین رفتن حیثیت خانوادگی آنها شود، حکم به منع اشتغال میدهد.

وکیل خانواده

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه به چه معناست؟

این دو اصطلاحی حقوقی که در خصوص مهریه وجود دارد بسیار مهم است و همه افراد باید از معنی آن به طور دقیق پیش از ازدواج اطلاع داشته باشند و حتما با وکیل خانواده در این زمینه مشورت شود، زیرا بسیاری از افراد در تشخیص آن دچار اشتباه شده و پس از گذشت زمان دچار خسارت شدند.

عندالمطالبه :

مهریه اگر با این اصطلاح در عقد نکاح آمده باشد بیان کننده این است که در هر زمان زوجه آنرا مطالبه نماید زوج موظف به پرداخت آن است.

عندالاستطاعه :

زمانی که اصطلاح عندالاستطاعه در عقد نکاح بیان شود به این معناست که تنها مهریه زوجه در صورت توانایی مالی زوج پرداخت خواهد شد و اگر توانایی مالی وی بسیار پایین باشد مهریه ای به زوجه تعلق نمیگیرد.

به همین دلیل مشورت با وکیل خانواده بسیار توصیه شده است.

آیا میتوان در صورت وعده ازدواج دیگری را ملزم به ازدواج کرد؟

امروزه با توجه به اینکه بسیاری از روابط از آشنایی دختر و پسر با یکدیگر آغاز میشود ممکن است در میان گفت و گوهای آنها وعده ازدواج از سوی پسر به دختر یا بالعکس داده شود.

حتی ممکن است در دادن وعده بسیار پیش رفته و خواستگاری نیز انجام بگیرد. اما باید بدانید تا زمانی که عقد نکاح میان دختر و پسر منعقد نگردد هیچ الزامی برای طرفین آن به وجود نخواهد آمد و هر یک میتوانند از تصمیم خود پشیمان شوند.

این نکته حتی در صورتی هست که پرده بکارت دختر توسط پسر از بین برود.

آیا دادن جهیزیه وظیفه زوجه است یا خیر؟

تهیه تمامی وسایل معاش بر اساس قوانین و مقررات بر عهده زوج میباشد و لوازم خانگی و سایر لوازم که ما تحت عنوان جهیزیه میشناسیم نیز از وسایل معاش میباشد.

وکیل خانواده در این خصوص بیان میدارد که هیچ وظیفه ای برای تهیه جهیزیه وجود نخواهد داشت. اما بر اساس رسم و رسوماتی که از گذشته به ما رسیده است برای تسهیل زندگی دختر و پسر این اقدام از سوی پدر دختر انجام میگیرد که البته با توجه به اوضاع اقتصادی اقدامی پسندیده میباشد.

در صورت اشتغال زن باز هم نفقه بر عهده مرد است؟

همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم امروزه بسیاری از خانم ها به اشتغال بیرون از خانه مشغول هستند. در پاسخ به اینکه حتی در صورت اشتغال زن نفقه بر عهده مرد است یا خیر باید بگوییم که بله باز هم بر عهده مرد میباشد و تمام در آمد زن برای خود او است و هیچ وظیفه ای برای هزینه های جاری زندگی نخواهد داشت.

آیا میشود پیش از ازدواج برای نصف کردن اموال در صورت طلاق توافق کرد؟

یکی از شروط ضمن عقد  که میتوان برای آن توافق کرد مربوط به تصنیف اموال یا نصف کردن اموالی هست که پس از ازدواج به دست می آید میباشد. بر اساس این شرط در صورت طلاق تمامی اموال به شرط اثبات که پس از انعقاد نکاح بدست آمده باشد میان زوج و زوجه به طور مساوی تقسیم میشود.

شرط عدم اجازه ازدواج مجدد به چه معناست؟

بر اساس قوانین و مقررات ازدواج مجدد برای مرد بدون اجازه دادگاه منع شده است. در عقد نکاح نیز زوجه میتواند ازدواج مجدد برای همسر خود را منوط به اجازه خود نماید. بدین ترتیب علاوه بر شرایطی که دادگاه باید آنرا احراز نماید اجازه همسر وی نیز برای ازدواج مجدد لازم است.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی