خواص مواد غذايي سلامت

خواص چای سفید برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

از خواص چای سفید چه می دانید؟ چای سفید نه تنها باعث می شود که احساس کنید در حال صرف ناهار در یک مکان لوکس هستید (فنجان چینی و رومیزی سفید اختیاری است)، بلکه همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارد. مانند تقریباً تمام چای های مورد علاقه شما (از جمله سیاه، سبز و اولانگ)، چای سفید از گیاه Camellia sinensis، یکی از اعضای خانواده همیشه سبز با گل های سفید و زیبا تهیه می شود.

خواص چای سفید

برگها و جوانه های آن را درست قبل از شکوفه دادن می چینند. سپس آنها پژمرده می شوند، خشک می شوند، خرد می شوند و به آن لیوان چای سفید لطیف تبدیل می شوند.

این روش پردازش حداقلی از اکسیداسیون جلوگیری می کند، به همین دلیل است که این چای طعم سبک و گلی دارد. همچنین به حفظ آنتی اکسیدان ها کمک می کند.

بنابراین، آیا باید چای سفید بیشتری را به مهمانی های چای بعد از ظهر خود اضافه کنید؟ شاید! زیرا دارای تعدادی فواید سلامتی زیادی می باشد، از جمله:

1. آنتی اکسیدان های زیادی دارد.
2. ممکن است سلامت قلب شما را بهبود بخشد.
3. می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.
4. ممکن است از دندان های سالم تر حمایت کند.
5. خاصیت ضد سرطانی دارد.
6. مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.
7. ممکن است سلامت استخوان ها را تقویت کند.
8. باعث سلامت پوست می شود.
9. می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد.
10. ممکن است سلامت مو را تقویت کند.
11. به آرامش کمک می کند.

خواص چای سفید

1. آنتی اکسیدان های زیادی دارد

این چای مملو از پلی فنول هایی به نام کاتچین است – مولکول های گیاهی که مانند آنتی اکسیدان ها در بدن عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب (از چیزهایی مانند اشعه ماوراء بنفش و پاتوژن های تهاجمی) ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

از آنجایی که بسیاری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد با مشکلاتی مانند پیری زودرس، التهاب مزمن و ضعف سیستم ایمنی مرتبط است، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که فنجان خود را با مقداری چای سفید پر کنید. در یک بررسی در سال 2020، محققان اثرات ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد حساسیت و ضد سرطانی کاتچین ها را تشریح کردند. اساسا، آنها برای سلامت کلی شما بسیار مناسب هستند و طبق تحقیقات انجام شده در سال 2008، به نظر می رسد چای سفید و سبز به دلیل محتوای بالای کاتچین در مبارزه با رادیکال های آزاد بهترین هستند.

چند مطالعه در آزمایشگاه نیز نتایج امیدوارکننده‌ ای داشت: یکی از آنها در سال 2011 نشان داد که پودر چای سفید در کاهش التهاب ناشی از رادیکال‌ های آزاد در سلول‌ های پوست انسان بسیار مؤثر است. مطالعه ای دیگر در همان سال متوجه شد که عصاره چای سفید از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های عصبی حیوانات جلوگیری می کند.

2. ممکن است سلامت قلب شما را بهبود بخشد

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و پلی فنول های مفید موجود در چای با پیشگیری از آن مرتبط هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2013، پلی فنول های موجود در چای سفید ممکن است به آرامش رگ های خونی و تقویت ایمنی کمک کند. در واقع، در بررسی پنج مطالعه در سال 2013، دانشمندان به این نتیجه رسیدند افرادی که بیش از 3 فنجان چای در روز می نوشند، 21 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. افراد در این مطالعه همه انواع چای می نوشیدند اما از آنجایی که چای سفید یکی از بالاترین سطوح پلی فنول را دارد، شرطی محکم برای سلامت قلب شما است.

یادآوری: عوامل زیادی از سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارند که به سلامت قلب کمک می کنند. این چای تنها یکی از آنهاست.

3. می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند

همه همیشه برای کاهش وزن به چای سبز علاقه دارند اما به نظر می رسد که چای سفید به همان اندازه خوب است.

چای سفید و سبز هر دو دارای سطوح مشابهی از کافئین و کاتچین هستند که دانشمندان فکر می کنند ممکن است با هم برای ایجاد اثر چربی سوزی کار کنند. همچنین هر دوی آنها دارای یک کاتچین ویژه به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) هستند که ترکیبی در چای سبز است که با افزایش چربی سوزی مرتبط است.

یک بررسی در سال 2010 از چندین مطالعه نشان داد که چای سفید می تواند به افزایش متابولیسم شما و کمک به اکسیداسیون چربی کمک کند. محققان حتی تا آنجا پیش می روند که می گویند نوشیدن روزانه چای سفید می تواند منجر به افزایش 4 تا 5 درصدی متابولیسم یا معادل سوزاندن 70 تا 100 کالری اضافی در روز شود.

یک مطالعه در آزمایشگاه در سال 2009 همچنین نشان داد که EGCG موجود در عصاره چای سفید به تحریک تجزیه چربی و جلوگیری از تشکیل سلول‌ های چربی جدید کمک می‌ کند.

شاید از آنجایی که چای سفید به اندازه سبز محبوب نیست، تاکنون تحقیقات کمتری در مورد آن انجام شده است اما یافته‌ ها تاکنون بسیار امیدوارکننده هستند.

4. ممکن است از دندان های سالم تر حمایت کند

آیا خواص چای سفید می تواند به روشن شدن لبخند شما کمک کند؟ برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است.

چای سفید منبع سالمی از فلوراید است که به تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند. به علاوه، کاتچین موجود در چای سفید به مهار رشد باکتری ها و پلاک کمک می کند.

تانن ها نوع دیگری از پلی فنول موجود در چای سفید هستند. هنگامی که تانن ها با فلوراید ترکیب می شوند، به افزایش مقاومت اسیدی دندان ها کمک می کنند، بنابراین به محکم نگه داشتن دندان ها بدون پوسیدگی کمک می کنند.

دمنوش

5. خاصیت ضد سرطانی دارد

ما نمی گوییم که نوشیدن چای سفید در رژیم غذایی می تواند سرطان را درمان کند اما ممکن است نقش کوچکی در جلوگیری از آن داشته باشد.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2010، عصاره چای سفید باعث مرگ سلولی در انواع مختلف سرطان ریه شد. دو مطالعه دیگر در آزمایشگاه در سال‌ های 2007 و 2015 نشان دادند که عصاره چای سفید از رشد سلول‌ های سرطانی روده بزرگ جلوگیری می‌ کند و مانع از گسترش آنها می‌ شود. آنتی اکسیدان های موجود در عصاره نیز از سلول های طبیعی در برابر آسیب محافظت می کند.

توجه: قبل از اینکه بتوانیم نتیجه‌ گیری کنیم (یا شروع به خوردن چای سفید کنیم) به تحقیقات بیشتری روی افراد واقعی نیاز داریم.

6. مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد

آیا نوشیدن چای سفید می تواند از دیابت جلوگیری کند؟ شاید.

در بررسی سال 2013 از 17 مطالعه بر روی بیش از 1100 نفر، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مولکول های موجود در چای، مانند پلی فنول ها، سطح انسولین و قند خون شرکت کنندگان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

در یک مطالعه حیوانی در سال 2011، محققان دریافتند که چای سفید می تواند خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد. یک مطالعه قدیمی در سال 2002 همچنین نشان داد که پلی فنول های موجود در چای سفید باعث افزایش فعالیت انسولین شده و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.

برای درک این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز داریم اما از آنجایی که مقاومت به انسولین یک مشکل رایج است و با بسیاری از بیماری‌ های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سندرم متابولیک مرتبط است، ممکن است ارزش افزودن چای بیشتر به برنامه روزانه‌ تان را داشته باشد.

7. ممکن است سلامت استخوان ها را تقویت کند

تحقیقات نشان می‌ دهد که رادیکال‌ های آزاد و التهاب مزمن می‌ توانند پیشرفت پوکی استخوان را تسریع کنند (که یک بیماری رایج سلامتی است که باعث ضعیف شدن استخوان‌ ها می‌ شود).

بر اساس یک بررسی در سال 2020، EGCG، کاتچین که به وفور در چای سفید یافت می شود، استخوان ها را تقویت می کند و به جلوگیری از خطر شکستگی کمک می کند.

مطالعات آزمایشگاهی اولیه در سال‌ های 2004 و 2009 یافته‌ های مشابهی داشتند و به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌ رسد EGCG سلول‌ های ایجاد کننده پوکی استخوان را که استخوان‌ ها را تجزیه می‌ کنند، سرکوب می‌ کند.

در حالی که ما به تحقیقات بیشتری در مورد افراد واقعی نیاز داریم تا بدانیم آیا این چای می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند یا استخوان های شما را به طور واقعی تقویت کند، ممکن است چیزی وجود داشته باشد.

8. خواص چای سفید باعث سلامت پوست می شود

چای سبز به دلیل خواص تقویت کننده پوست در هزاران محصول مراقبت از پوست، از ماسک های صورت گرفته تا پاک کننده ها، یافت می شود. خواص چای سفید همان خواص تقویت کننده پوست درست مانند چای سبز است.

طبق تحقیقات سال 2020، کاتچین ها به پیشگیری و کاهش آسیب پوست، فعال سازی سنتز کلاژن و مهار تولید آنزیم های مضر کمک می کنند. در یک مطالعه در سال 2021، محققان دریافتند که در حالی که عصاره چای سفید بهبود زخم را در موش‌ ها تسریع نمی‌ کند اما اثر محافظتی در برابر چین و چروک، آفتاب سوختگی و آسیب اشعه ماوراء بنفش دارد.

در یک مطالعه در سال 2009، محققان دریافتند که استفاده از عصاره چای سفید روی پوست به محافظت در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می کند.

9. می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد

در اینجا EGCG دوباره تکرار می شود: این بار، مغز شما را تقویت می کند.

یک بررسی در سال 2016 از 26 مطالعه روی بیش از 52500 نفر نشان داد که نوشیدن چای (هر نوع اما گیاهی) با 35 درصد کاهش خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند آلزایمر مرتبط است.

در همین حال، بررسی 8 مطالعه در سال 2016 بر روی بیش از 5600 نفر نشان داد کسانی که چای می‌ نوشیدند، 15 درصد کمتر از افرادی که چای نمی‌ نوشیدند، در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند.

طبق یک بررسی در سال 2017، EGCG، جزء فعال زیستی اصلی چای سفید، دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است از سلامت مغز حمایت کند. با این حال، محققان خاطرنشان می کنند که قبل از نتیجه گیری در مورد استفاده از آن برای درمان یا پیشگیری از آلزایمر، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

10. ممکن است رشد مو را تقویت کند

بسیاری از چیزهایی که برای پوست ما مفید هستند برای موهای ما نیز مفید هستند و این چای نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2007، محققان به این نتیجه رسیدند که EGCG باعث رشد مو در سلول های فولیکول موی انسان می شود. بنابراین، این احتمال وجود دارد که بتواند همین کار را روی موهای یک انسان واقعی و زنده انجام دهد.

خواص ضد التهابی و محافظت کننده از رادیکال های آزاد EGCG نیز ممکن است باعث درخشش موها شود.

11. به آرامش کمک می کند

ممکن است دلیل موجهی وجود داشته باشد که پس از نوشیدن چای احساس آرامش می کنید.

چای سبز و چای سفید دارای بالاترین سطح L-theanine هستند، اسید آمینه ای که با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است. در یک مطالعه کوچک در سال 2019 روی 30 نفر، محققان دریافتند که نمرات استرس شرکت کنندگان پس از 4 هفته مصرف L-theanine کاهش یافته است.

مطالعه کوچک دیگری در سال 2016 نشان داد که مصرف 200 میلی گرم L-theanine در کنار دوزهای کمتری از سایر مواد مانند بابونه منجر به کاهش پاسخ استرس شرکت کنندگان در یک ساعت بعد شد.

حتی اگر هر دوی این مطالعات بسیار کوچک هستند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مقداری چای سفید بنوشید و سعی کنید از مزیت آن بهره ببرید.

عوارض جانبی چای سفید

این درست است که همواره در مورد حد اعتدال می گویند.

در هر فنجان 250 میلی لیتر چای سفید حدود 6 تا 55 میلی گرم کافئین وجود دارد. این مقدار به طور متوسط بسیار کمتر از یک فنجان قهوه است اما این رقم بر اساس عواملی مانند نوع چای، دمای آب و مدت زمانی که آن را خیس می کنید، می تواند بسیار متفاوت باشد.

طبق گفته FDA، مصرف تا 400 میلی گرم کافئین به طور کلی با هیچ گونه عوارض خطرناک یا منفی همراه نیست. با این حال، آنها خاطرنشان می کنند که همه افراد متفاوت هستند و برخی ممکن است نسبت به دیگران حساس تر به کافئین باشند. برخی داروها و شرایط همچنین می تواند بر نحوه واکنش شما به کافئین تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی بیش از حد کافئین عبارتند از:

  • پریشانی
  • بیخوابی
  • اضطراب
  • ضربان قلب سریع
  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • احساسات ناخوشایند

بنابراین، اگر احساس می کنید عصبانی هستید یا مطمئن نیستید چه مقدار کافئین برای شما مناسب است، با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه دم کردن چای سفید

آماده اید این چای را برای خود امتحان کنید؟ در اینجا چند نوع رایج وجود دارد:

  • سوزنی نقره ای. سوزن نقره ای رنگ روشن، طلایی و رایحه شیرین گلی دارد.
  • گل صد تومانی سفید. گل صد تومانی سفید طعم مغذی تری دارد و اغلب در ترکیب با چای های دیگر استفاده می شود. کمی تیره تر و قوی تر از سوزنی نقره ای است (و بنابراین کافئین بیشتری نیز دارد).
  • چیده شده توسط میمون. ظاهراً زمانی توسط میمون‌یها چیده می‌یشد حالا فقط قرار است به این معنی باشد که در زمان اوج برداشت یا یک چای با کیفیت بالا است.

متخصصان توصیه می کنند چای سفید را با دمای نسبتاً پایین دم کنید و برای مدت زمان کوتاه تری نسبت به سایر چای ها دم بکشید تا طعم لطیف آن حفظ شود. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  1. آب را تا زمانی گرم کنید که کاملاً به جوش نیاید یا حدود 175 تا 190 فارنهایت.
  2. از یک قاشق چای خوری تا یک قاشق غذاخوری برگ چای در هر فنجان (اگر از چای کیسه ای استفاده نمی کنید) اندازه بگیرید. متخصصان می گویند که اگر چای از جوانه های فشرده ساخته شده است، نزدیک به یک قاشق چای خوری استفاده کنید. اگر برگ‌ های آن شل‌ تر است، حدود یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.
  3. 1 تا 5 دقیقه دم کنید. برخی از انواع آن ممکن است طعم تلخی داشته باشند اگر برای مدت طولانی دم بکشند، بنابراین نقطه شیرین شخصی خود را کشف کنید.
  4. لذت ببرید!

حرف آخر

چای سفید سرشار از آنتی اکسیدان است و به طور کلی یک نوشیدنی فوق العاده سالم است. مطالعات به فواید زیادی از جمله اثرات ضد التهابی، ضد سرطانی و سلامت قلب اشاره می‌ کنند.

خواص چای سفید بسیار زیاد است اما مانند هر نوشیدنی کافئین داری، بهتر است در حد اعتدال از آن لذت ببرید. اگرچه کافئین کمتری نسبت به چای های با رنگ تیره دارد اما ممکن است زیاده روی کنید.

منبع:

greatist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی