بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

طرز تهیه دمنوش های گیاهی مفید برای سرماخوردگی

تقویم فارسی اندروید

سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند شما را از کار و زندگی انداخته و حسابی کسل و بی حوصله تان کند. اما پیش از آنکه خود را با آنتی بیوتیک هایی که چندان توانایی مقابله با ویروس ها را ندارند سرگرم کنید، می توانید راهی ساده تر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در پیش گیرید. چای ها و دمنوش های گیاهی نه تنها بسیار مقرون به صرفه هستند بلکه مزایای شگفت انگیزی هم دارند که گاهی حتی بهتر از دارو جواب می دهند. از این پس این مقاله را به خاطر بسپارید تا داروخانه ای طبیعی هنگام سرماخوردگی در اختیار داشته باشید.

دمنوش

1. دمنوش سیر و زنجبیل و فلفل قرمز

این یک چای بسیار استاندارد و قوی برای روزهاییست که با ویروس سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کنید و تلخی و تندی اش را هم می توانید به راحتی با عسل رفع کنید. سیر ضد باکتری است و همچنین سیستم ایمنی را تحریک می کند، به شرایط تنفسی کمک می کند، دستگاه گوارش را پاک سازی می کند و می تواند به هضم کمک کند. با این حال توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث تحریک دستگاه گوارش به خصوص برای کودکان زیر 10 سال شود. برای همین آن را با زنجبیل ترکیب می کنند که توانایی کمک به بیماری های معده و تهوع را داراست. زنجبیل برای درد عضلات هم مفید است. فلفل قرمز هم ضد قارچ و ضد باکتری است و به دستگاه گوارش و افزایش گردش خون کمک می کند.

برای تهیه این چای به چند تکه زنجبیل تازه، سیر خرد شده و نیم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز نیاز دارید. برای مدت 20 دقیقه سیر و زنجبیل را بجوشانید سپس چای را آماده کرده و فلفل قرمز را بیفزایید. کمی عسل هم برای خوش طعم تر شدنش به آن اضافه کنید. (می توانید در صورت تمایل شیر هم اضافه کنید.) برای اینکه به نتیجه بهتری دست پیدا کنید، 3 تا 4 فنجان در روز بنوشید.

2. دمنوش برگ زیتون

درحالیکه تحقیقات کمی درباره دمنوش های گیاهی وجود دارد اما خواص ترکیبات برگ زیتون در جلوگیری از گسترش ویروس و باکتری اثبات شده است. برگ زیتون دارای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C حتی بیشتر از چای سبز است و در طول تاریخ برای درمان تب و مالاریا استفاده میشد.

تهیه این چای بسیار ساده است. شما می توانید عصاره، پودر یا برگ های خشک شده آن را خریداری نمایید و در صورتی که سم پاشی و آفت کشی نشده باشند از آنها استفاده کنید. با یک قاشق چای خوری برگ خشک شده آن می توانید چای تهیه کنید اما حتما با عسل آن را شیرین کنید زیرا طعم بسیار تلخی دارد.

چای برگ زیتون به اندازه ای قوی است که به جای داروهای شیمیایی استفاده شود و فشارخون را کاهش دهد. بنابراین از موارد منع مصرف آن آگاه باشید زیرا ممکن است بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

3. دمنوش ریحان و زنجبیل

برگ ریحان معده را آرام می کند، عفونت، اختلالات تنفسی و افسردگی را نیز از بین می برد. همچنین خواص آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی دارد. خوشبختانه تهیه این چای بسیار آسان است زیرا ریحان حتی در فصل زمستان هم در دسترس می باشد.

برای هر فنجان آب جوش، تنها به تعداد کمی برگ تازه ریحان نیاز دارید. آنها را بشویید و به فنجان اضافه کنید. می توانید از چند تکه زنجبیل تازه هم استفاده نمایید. در نهایت با کمی عسل به آن طعم دهید و چند فنجان در روز بنوشید. توجه داشته باشید که ریحان هم ممکن است با برخی از داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد و اثرات داروهای ضد انسداد و فشارخون را افزیش می دهد. همچنین زنان باردار باید از ریحان، پونه، رزماری و نعنافلفلی دوری کنند.

4. دمنوش گزنه، سنبل الطیب و قاصدک

این سه گیاه دارای مواد مغذی قدرتمندی هستند و می توانید از نوشیدن دمنوش آنها لذت ببرید. گزنه خواص ضد باکتری و ضد قارچی بالایی دارد و به عنوان یک گیاه دارویی مفید مورد استفاده قرار می گیرد که دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادیست و 20 برابر اسفناج، کلسیم دارد. همچنین می تواند با افزایش سطح آهن، خارش، عطسه و آلرژی را کاهش دهد. سنبل الطیب به کاهش درد عضلات و تهوع کمک می کند و خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارد. قاصدک هم می تواند به کاهش عفونت، کمک به عملکرد کلیه، کاهش درد قاعدگی، پاک کردن کبد و کمک به هضم کمک کند.

با برگ های خشک یا تازه این گیاهان چای تهیه کنید و با عسل به آن طعم دهید. دو فنجان در روز می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. اگر باردار هستید از نوشیدن این چای خودداری کنید زیرا می تواند رحم را تحریک کند. (برای همین برای چرخه قاعدگی مفید است.) همچنین ممکن است آلرژی زا باشد. در ضمن برای اجتناب از تحریکات معده پیش از نوشیدن این چای حتما یک لیوان بزرگ آب گرم بنوشید.

5. چای سیاه با عسل و لیمو

وقتی که شما در معرض سرماخوردگی و آنفولانزا هستید نوشیدن مقدار زیاد مایعات می تواند بدن شما را هیدراته نگه دارد. چای سیاه کمک می کند تا گلودرد تسکین یابد و با لرز مبارزه می کند. عسل هم غنی از آنتی اکسیدان است و کمی لیمو هم برای ویتامین C اضافه کنید. این یک دمنوش کلاسیک برای سرماخوردگی است که هر آنچه نیاز دارید را در بر دارد.

دمنوش

6. چای سبز

برگ چای سبز حاوی خواص متعددی است که به سلامت بدن بسیار کمک می کند. چای سبز غنی از پلی فنول ها، فلاونوئیدها و کاتچین ها است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی و ضد التهابی دارند. علاوه بر این کاتچین ها موجود در چای سبز می توانند رشد باکتری ها و بعضی از ویروس های آنفولانزا را کاهش دهند و همچنین خطر ابتلا به عفونت را کم کنند. همچنین به کاهش گلودرد نیز کمک می کند. وقتی چای سبز را تهیه کردید اجازه دهید کمی خنک شود و سپس بنوشید. می توانید 2 تا 3 فنجان در روز چای سبز بنوشید.

7. برگ چای سفید

برگ چای سفید هم مانند برگ چای سبز می تواند باکتری های بیماری زا در بدن را از بین ببرد. همچنین دارای آنتی اکسیدان هاییست که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مبارزه قدرتمندی علیه سرماخوردگی و آنفولانزا انجام می دهند. علاوه بر این برای پوست هم مفیدند و مزایای ضد پیری دارند. مصرف چای سفید هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند علائم این بیماری ها را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

8. دمنوش عسل، لیمو و زنجبیل

این دمنوش بسیار متفاوت است و می توانید آن را در مقدار بیشتر تهیه کنید و در یخچال نگهداری نمایید. همچنین مزایای منحصر به فردی دارد و طعمش هم آزار دهنده نیست.

برای تهیه آن لیمو را بشویید و برش دهید. زنجبیل را پوست کنده و برش بزنید. زنجبیل و لیمو را در یک فنجان عسل روی هم قرار داده، در ظرف را به خوبی ببندید و حدود 12 ساعت در یخچال بگذارید. هر وقت خواستید چای تهیه کنید حدود 2 قاشق چای خوری از این مواد را در یک فنجان آب داغ بریزید و بنوشید. این مخلوط را می توانید تا 2 ماه در یخچال نگهداری کنید.

دمنوش

9. دمنوش گل میخک

این دمنوش ادرار آور است و گرفتگی ریه را برطرف می کند. دمنوش میخک می تواند سینوس ها را باز کند تا بتوانید راحت تر نفس بکشید. برای تهیه دمنوش میخک می توانید از یک چاشنی شیرین و تند هم در کنار آن استفاده کنید.

10. دمنوش اُکالیپتوس

اُکالیپتوس یک گیاه استرالیایی است که می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. قبایل بومی از چای تهیه شده با برگ های اُکالیپتوس، تب را درمان می کردند. اُکالیپتوس همچنین یک ترکیب شیمیایی دارد که خلط و تراکم قفسه سینه را کاهش می دهد. این ماده شیمیایی می تواند باعث نابودی ویروس آنفولانزا هم بشود. قبل از مصرف این دمنوش با پزشک مشورت کنید زیرا در مواردی نادر برگ های این گیاه ممکن است باعث خارش پوست شود.

دمنوش

11. دمنوش نعنافلفلی

نعنافلفلی یک ماده رایج در داروهای ضد سرفه و ضد انعقاد است. روغن موجود در برگ نعنا دارای مزایای ضد ویروسی است که به جلوگیری از گسترش ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. برای مصرف دمنوش نعنافلفلی با پزشک تان مشورت نمایید. هرچند مصرف به اندازه این گیاه ضرری ندارد اما مصرف بیش از یک قاشق غذاخوری ممکن است سمی باشد. این دمنوش می تواند درد عضله و سرفه را نیز کاهش دهد و راه بینی را باز کند.

12. دمنوش زنجبیل

برای تهیه این دمنوش می توانید از زنجبیل تازه یا خشک استفاده کنید. ترکیبات شیمیایی زنجبیل با سلول های ویروسی مبارزه می کند، به بهبود بیماری سرعت می بخشد و گرفتگی بینی را رفع می کند. البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید زیرا در مواردی باعث سوزش سینه می شود. زنجبیل قرن ها برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین برای آرام کردن معده و کاهش حالت تهوع هم مفید است.

دمنوش

13. دمنوش زردچوبه

زردچوبه یکی از موثرترین داروهای گیاهی ضد التهاب محسوب می شود و می تواند ناراحتی های دستگاه گوارش را از بین ببرد. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و اختلالات را از بین می برد. زردچوبه غیر از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی قوی و ضد عفونی کننده هم هست و به کاهش درد گلو کمک می کند.

برای تهیه چای زردچوبه می توانید آب را بجوشانید و سپس دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کرده و با قاشق خوب هم بزنید سپس 5 دقیقه در فنجان را بگذارید و صبر کنید. در آخر عسل و لیمو هم به آن بیفزایید. برای خوش طعم تر شدنش هم می تواند کمی شیر به دمنوش خود اضافه کنید.

14. دمنوش دارچین

دارچین برای درمان سرفه های مزمن، علائم سرماخوردگی و پاک کردن سینوس ها مفید است. شما می توانید برای تهیه دمنوش دارچین هم از چوب دارچین و هم از پودر آن استفاده کنید و با کمی عسل به آن طعم دهید. ترکیب دارچین و زنجبیل هم می تواند دمنوش مفید و اثرگذاری باشد. فقط به یاد داشته باشید که دارچین ممکن است برای برخی از افراد حساسیت زا باشد پس حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

15. دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان برای درمان گلودرد بسیار مفید است و برای تهیه این دمنوش کافیست این ریشه ها را در مقدار کم به آب جوش اضافه کنید و چند دقیقه اجازه دهید دم بکشد. میزان بیش از حد این گیاه ممکن است خطرناک باشد به ویژه اگر دچار بیماری خاصی باشید و یا در شرایط پزشکی خاصی به سر ببرید بنابراین لازم است حتما برای تعیین دوز مناسب مصرف با پزشک مشورت نمایید.

دمنوش

16. دمنوش بابونه

تحقیقات نشان می دهند که چای بابونه دارای ترکیباتی است که می تواند با سرماخوردگی مبارزه کند همچنین برای جلوگیری از درد و خستگی نیز مفید است. چای بابونه خواص ضد التهابی دارد که برای کاهش تورم و قرمزی مفید است. خواص آنتی اکسیدانی آن هم برای بهبود بافت ها و سلامت مفید است. بابونه ضد اسپاسم است و سرفه را نیز کاهش می دهد.

17. دمنوش آویشن

آویشن یکی دیگر از دمنوش های گیاهی مفید برای مبارزه و تقویت بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا است. برای تهیه آن کافیست یک قاشق چای خوری برگ آویشن تازه به آب جوش اضافه کنید و خیالتان هم از مصرف روزانه آن راحت باشد زیرا هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

دمنوش

18. دمنوش اکیناسه یا سرخارگل

تحقیقات نشان می دهند که اکیناسه می تواند در برابر سرماخوردگی و سوزش از بدن دفاع کند. در حقیقت اکیناسه التهاب در بدن که هنگام بروز سرماخوردگی و آنفولانزا به وجود می آید را کاهش می دهد. با این حال شما باید به یاد داشته باشید تا اولین علائم عفونت ویروسی را مشاهده کردید از این دمنوش استفاده کنید. این گیاه یک درمان روزانه مانند بابونه و آویشن برای تقویت سیستم ایمنی نیست و فقط در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی و آنفولانزا آن را مصرف کنید. فقط به دلیل برخی از آلرژی ها بهتر است پیش از مصرف از حساسیت یا عدم حساسیت خود به این گیاه مطمئن شوید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی