خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با فواید و خواص آویشن و روغن آویشن

تقویم فارسی اندروید

آویشن گیاهی از خانواده نعنا است که احتمالا نخستین ادویه ایست که در دنیا شناخته شده است. دامنه استفاده از آن چشمگیر است و دارای بیش از 400 گونه است. مصریان باستان از آن برای مومیایی کردن مردگان خود استفاده می کردند و یونانیان باستان از آن به عنوان بخور بهره می بردند. آویشن و روغن آویشن با توجه به طعم متمایزشان، این روزها برای پخت و پز مورد مصرف قرار می گیرند اما خواص دارویی آن هم می تواند فورا در درمان آکنه و فشار خون بالا موثر واقع شوند. در این مقاله از هفت گنج با ما همراه باشید تا با خواص آویشن و مضرات آن بیشتر آشنا شوید.

روغن آویشن

درباره آویشن

اگر از خرید و استفاده از داروهای ضد جوش و آکنه خسته شده اید و نتایج خوبی نداشته اید، ممکن است آویشن برایتان موثر باشد. آویشن با خواص ضد باکتری شناخته می شود و این می تواند در مبارزه با آکنه موفق عمل کند.

از خواص آویشن می توان به درمان فشار خون بالا اشاره کرد.

مطالعاتی نشان داده است که عصاره آویشن قادر به کاهش ضربان قلب در موش های صحرایی با فشار خون بالا بود و همچنین توانست کلسترول را نیز کاهش دهد. یک راه مطمئن برای استفاده از آویشن در پخت و پز این است که شما آن را به جای نمک جایگزین کنید و در غذا بریزید.

روغن آویشن

فواید و خواص روغن آویشن در درمان سرفه

روغن آویشن که از برگ های آن به دست می آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه استفاده می شود. در یک مطالعه بیان شده که ترکیبی از آویشن و برگ های پیچک می تواند سرفه و علائم برونشیت حاد را نیز درمان کند. دفعه بعد که با سرفه و گلودرد مواجه شدید، سعی کنید حتما چای آویشن را امتحان نمایید.

آویشن برای تقویت سیستم ایمنی

اینکه بدن تان بتواند هر روز ویتامین های مورد نیاز را دریافت کند شاید کمی دشوار به نظر برسد. خوشبختانه آویشن سرشار از ویتامین C و ویتامین A است. اگر احساس سرماخوردگی می کنید، آویشن می تواند سلامت را به شما بازگرداند. از دیگر مزایای سلامت آویشن می تواند به فیبر، مس، آهن و منگنز اشاره کرد.

ضد عفونی کردن

آلودگی هوا بالقوه خطرناک است و می تواند حتی به خانه شما هم نفوذ کند. هنگامی که آن را شناسایی کنید، می توانید اقدامات لازم برای خلاص شدن از آن را نیز انجام دهید. روغن آویشن می تواند قارچ های خفیف را به راحتی از بین ببرد. آویشن و روغن آویشن، خواص قارچ کشی دارند. تحقیقات نشان می دهند که می توانید از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی استفاده کنید.

از بین بردن آفات

آویشن همچنین جزء آفت کش هاست که هم در فضای باز و هم در محیط های داخلی استفاده می شود و باکتری ها و ویروس های موش ها و دیگر آفت های حیوانی را هدف قرار می دهد. مطالعات اخیر نشان می دهد که عصاره آویشن می تواند پشه ها را دفع کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه در مبارزه با آفات، برگ های آویشن را بین دستان تان نگه دارید تا روغن آزاد شود. همچنین می توانید چهار قطره روغن آویشن را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا 5 قطره از آن را با دو اونس آب مخلوط کنید.

روغن آویشن

بوی خوب آویشن

محصولات مراقبت از پوست طبیعی که در برخی از فروشگاه ها فروخته می شوند اکثرا دارای آویشن هستند. با توجه به خواص ضد عفونی و ضد قارچی اش می تواند به عنوان دهانشویه مصرف شود. آویشن همچنین عنصری محبوب در دئودورانت های طبیعی است.

تقویت خلق و خو از دیگر فواید آویشن می باشد

اسانس آویشن به دلیل ماده فعال آن، کارواکرول برای معطر کردن و آروما تراپی استفاده می شود. در مطالعه ای در سال 2013، کارواکرول بر فعالیت های مغزی تاثیر گذاشته و باعث افزایش احساسات مثبت در افراد می شود. بنابراین اگر شما به طور منظم از آویشن یا روغن آویشن استفاده کنید، ممکن است تاثیر مثبتی در احساسات و خلق و خویتان داشته باشد.

روغن آویشن

ترکیب خوب آویشن با برخی از غذاها

آویشن یک عنصر فوق العاده در آشپزی در سراسر جهان محسوب می شود و به ویژه در فرانسه، ایتالیا و سراسر مدیترانه محبوبیت دارد. آویشن در تهیه سس پستو و افزودن به ماکارونی و برنج بسیار مصرف می شود. همچنین در هنگام تهیه گوشت یا مرغ می توانید از برگ های تازه آویشن بهره ببرید و البته برای پخت ماهی نیز بسیار بی نظیر است. هرگونه که می توانید آویشن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید و از مزایای بی شمارش لذت ببرید.

موارد مصرف

  • تحقیقات نشان می دهند که اگر روغن آویشن را به یقه پیراهن بزنید باعث جلوگیری از تشدید زوال عقل می شود.
  • می تواند با ریزش مو مبارزه کند اگر روغن اسطوخودوس را با کمی روغن آویشن، روغن رزماری و چوب سدر مخلوط کرده و به پوست سر بزنید، پس از 7 ماه باعث بهبود و رشد مو می شود.
  • برخی از تحقیقات نشان می دهند که آویشن در ترکیب با بعضی از گیاهان می تواند علائم برونشیت مانند سرفه، تب و خلط را کاهش داده و بهبود ببخشد.
  • برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف آویشن به تنهایی یا در ترکیب با دیگر گیاهان، باعث بهبود سرماخوردگی و درمان عفونت های دستگاه تنفسی می شود.
  • رفع بوی بد دهان از دیگر فواید و خواص آویشن می باشد.
  • درمان کولیک
  • بهبود عفونت گوش
  • درمان گلودرد
  • درمان تورم و التهاب ریه و دهان
  • درمان تورم و التهاب لوزه ها از جمله خواص آویشن می باشد.

روغن آویشن

عوارض جانبی و ایمنی آویشن

هنگامی که در مقادیر طبیعی در غذا مصرف شود، کاملا مطمئن است. هنگامی که به عنوان دارو در مدتی کوتاه از آن استفاده می کنید، احتمالا امن است. اما در بعضی از افراد ممکن است باعث ناراحتی سیستم گوارش، سردرد یا سرگیجه شود.

روغن آویشن بسیار برای درمان پوست مناسب است اما در بعضی از افراد ممکن است باعث تحریک پوست شود.

هشدارهای ویژه

کودکان: اگر به مقدار طبیعی در غذا و به مقدار مناسب برای درمان مصرف شود احتمالا ایمن است اما تحقیقات گسترده ای برای مصرف روغن آویشن برای کودکان وجود ندارد و اطلاعات کافی در دسترس نیست پس جانب احتیاط را رعایت کنید.

بارداری و شیردهی: به طور طبیعی در غذای برای زنان باردار و مادران شیرده ممنوعیتی ندارد اما معلوم نیست که مقادیر بالاتر آن ممکن است چه ضررهایی داشته باشد. اگر باردار یا شیرده هستید بیش از حد از آویشن استفاده نکنید و از خوددرمانی با آن بپرهیزید.

آلرژی: کسانی که به پونه کوهی یا دیگر گیاهان بسیار معطر آلرژی دارند احتمال اینکه به آویشن هم آلرژی داشته باشند بسیار زیاد است.

اختلالات خونریزی: آویشن شاید لخته شدن خون را کاهش دهد اما ممکن است میزان خونریزی را افزایش دهد به خصوص اگر در مقادیر زیاد مصرف شود.

شرایط حساس به هورمون: شرایط حساس به هورمون شامل سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئید رحم را شامل می شود. اگر شما شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شوید از آویشن استفاده نکنید.

جراحی: آویشن ممکن است باعث انسداد خون شود بدین ترتیب این نگرانی وجود دراد که خطر خونریزی بیش از حد در طول جراحی و یا بعد از ان را افزایش دهد. استفاده از آویشن را حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی محدود کنید.

احتیاط در ترکیب آویشن با دیگر موارد

داروهایی که در لخته شدن خون نقش دارند مانند داروهای ضد انعقادی و ضد انسداد را با آویشن مصرف نکنید. آویشن ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد. بعضی از داروها که باعث التهاب لخته شدن خون می شوند مانند آسپیرین، پلاویکس، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، دالتپارین، انوکساپارین، هپارین، وارفارین و غیره را با آویشن همراه نکنید.

دوز مناسب

دوز مناسب برای مصرف آویشن به عوامل متعددی نظیر سن، سلامت و شرایط دیگر بستگی دارد. اطلاعات علمی کافی برای تعیین طیف مناسب دوز مناسب برای مصرف آویشن در دسترس نیست. به یاد داشته باشید مواد طبیعی هم همیشه ایمن و مطمئن نیستند و دوز مصرف آنها بسیار مهم است. بنابراین بهتر است احتیاط های لازم را در نظر گرفته و با پزشک متخصص یا متخصصین مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

منبع : healthline و webmd

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی