خواص مواد غذايي سلامت

با خواص و فواید زردچوبه بیشتر آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

زردچوبه ادویه ای بسیار پرکاربرد در تهیه انوع مختلف غذاهای ایرانی است . اگر میخواهید با ۱۰ مورد از مهمترین خواص و فواید زردچوبه آشنا شوید با ما همراه باشید.

فواید زردچوبه

1. فواید و خواص دارویی زردچوبه

هزاران سال است که در هند از این ماده غذایی به عنوان ادویه و همچنین یک گیاه دارویی استفاده می کنند . نوعی ترکیب دارویی در زردچوبه به نام کورکومین وجود دارد که خواص دارویی فراوانی دارد . کورکومین خواص ضدالتهابی بسیار قوی داشته و نوعی آنتی اکسیدان  اثربخش بشمار می آید. البته محتوای کورکومین موجود در زردچوبه زیاد نیست و تنها 3 درصد از وزن آن را تشکیل می دهد.

زردچوبه میزان کمی از کورکومین را در خود دارد به همین علت توصیه می شود که از عصاره هایی مانند عصاره زردچوبه که حاوی مقادیر بالای کورکومین هستند استفاده کنید. مصرف فلفل سیاه یا سفید به علت داشتن ماده پیپرین در خود ، می توانند به جذب بهتر این ماده کمک کند. من شخصا ترجیح می دهم که همراه عصاره کورکومین چند فلفل تازه هم بخورم.

خلاصه: زردچوبه حاوی کورکومین می باشد که ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی قوی است. توصیه می شود که از عصاره های زردچوبه که مقادیر زیادی از کورکومین در خود دارند، استفاده کنید.

2. کورکومین ضد التهاب است

التهاب سبب می شود عوامل بیماری زا مانند باکتری ها به راحتی وارد بدن شده و ما را بکشند. اگر چه التهاب کوتاه مدت می تواند مفید باشد اما در صورتی که در طولانی مدت همراه شما بماند می تواند ضررهای فراوانی برای جسم شما داشته باشد.

در حال حاضر باور عموم این است که التهاب مزمن نقش زیادی بر بیماری های رایج ایفا میکند. این بیماری ها عبارتند از بیماری قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، آلزایمر و …

بنابراین هرچیزی که بتواند از با التهاب مبارزه کند اهمیت بلقوه ای پیدا می کند.  ماده کورکومین به شدت خواص ضدالتهابی دارد و تاثیرش به قدری زیاد است که حتی مصرف این ماده موجب میشود از برخی داروها نتیجه بهتری بگیرید.

کورکومین مولکول ها را در مراحل مختلف مسیر التهابی مورد هدف قرار می دهد. بلوک کورکومین NF-KB به هسته سلول ها سفر کرده و بر روی ژن های مربوط به التهاب اثر می گذارد. کورکومین همچنین هیچ عوارض خاصی روی بدن نداشته و کاملا طبیعی می باشد.

خلاصه:  یکی از دلایل ابتلای افراد به بسیاری از بیماری ها التهاب مزمن است و ماده کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان التهاب بسیار مفید است.

3. خواص و فواید زردچوبه در افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان

گفته می شود که آسیب های اکسیداتیو سبب سرعت گرفتن مکانیسم پیری و بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان می شود. این آسیب ها از طریق تاثیرگذاری رادیکال های آزاد موجود در بدن آدم ها بوجود می آیند که مولکول های واکنش پذیری هستند و تمایل زیادی به جذب الکترون دارند.

رادیکال های آزاد تمایل زیادی به واکنش با مواد آلی مانند اسیدهای چرب، پروتئین ها و DNA دارند. دلیل محبوبیت آنتی اکسیدان ها این است که می تواند از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کنند. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار ویژه ای که دارد می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. همچنین کورکومین فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی خود بدن را هم افزایش می دهد.

خلاصه: کورکومین دارای اثر آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و سبب تحریک آنزیم های آنتی اکسیدانی خود بدن هم می شود.

4. فواید زردچوبه در بهبود عملکرد مغز و کاهش بیماری ها

امروزه اعتقاد بر این است که سلول های عصبی تنها در کودکی می توانند تقسیم شده و تعداد بیشتری ایجاد کنند. یکی از فاکتورهای اصلی این فرایند نوروتروفیک (BDNF) می باشد. که نوعی هورمون رشد و از توابع مغز است.

بسیاری از اختلالات مغز ناشی از کاهش سطح این هورمون می باشد که سبب بیماری هایی مثل افسردگی و آلزایمر است. از فواید زردچوبه وجود مقادیر بالای کورکومین است که می تواند سطوح این هورمون را در مغز افزایش دهد و موجب شود بسیاری از بیماری های مغز و بیماری های مرتبط به سن دیرتر به سراغ فرد بیایند. همچنین حافظه نیز با این هورمون بهبود یافته و فرد باهوش تر از قبل می شود.

خلاصه: افزایش کورکومین می تواند سطح هورمون BDNF را در مغز بالا برده و سبب افزایش رشد سلول های عصبی جدید و مبارزه با فرایندهای مختلف دژنراتیو در مغز شود.

5.خواص زردچوبه در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

بیماری های قلبی بزرگ ترین قاتل در جهان می باشند. به همین علت در چند دهه گذشته مطالعات مختلفی انجام گرفته است تا بدانند بیماری های قلبی چطور بوجود می آیند. به نظر می رسد که بیماری های قلبی روند پیچیده ای دارند و عوامل مختلفی در آن ها دخیل هستند. اما کورکومین می تواند نقش مهمی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها داشته باشد.

کورکومین سبب بهبود عملکرد قلب می شود. این ماده سبب کاهش التهاب و اکسیداسیون می گردد که در رفع بیماری های قلبی بسیار مهم می باشد. همچنین مطالعات نشان می دهد که ورزش هم می تواند اثر خوبی روی عملکرد قلب داشته باشد.

خواص زردچوبه
خواص زردچوبه

خلاصه: کورکومین اثرات مختلفی روی عوامل متعدد دارد و با بهبود عملکرد اندوتلیوم می تواند از بیماری های قلبی پیشگیری کند. همچنین خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن هم برای قلب مفید است.

6. خواص زردچوبه در پیشگیری از سرطان

سرطان یک بیماری وحشتناک است که از رشد کنترل نشده سلول ها ناشی می شود. سرطان اشکال مختلفی دارد اما به نظر می رسد که برخی از آن ها توسط ماده کورکومین تحت تاثیر قرار می گیرند. کورکومین داخل زرچوبه می تواند رشد و گسترش سرطان را کاهش می دهد ، همچنین به مرگ سلول های سرطانی هم کمک می کند.

خلاصه: کورکومین منجر به تغییرات متعددی در سطح مولکولی می شود و به پیشگیری از درمان سرطان کمک کند.

7. فواید زردچوبه در پیشگیری و درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی در جهان و یکی از علل زوال عقل می باشد. متاسفانه هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. بنابراین جلوگیری از این بیماری بسیار مهم است.

مشخص شده است که التهاب و پیری نقش مهمی در بیماری آلزایمر دارد. همانطور که می دانید کورکومین اثر زیادی روی هر دوی این ها دارد. اما یکی از ویژگی های کلیدی بیماری آلزایمر تجمع دو لایه پروتئین به نام پلاک های آمیلوئیدی است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند آن ها را پاک کند.

به این ترتیب کورکومین می تواند سبب کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر شود و یا حتی به کل آن را برطرف کند. البته این مورد باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

خلاصه: کورکومین برای بهبودی و درمان بیماری آلزایمر بسیار مفید است.

8. فواید زردچوبه در مبتلایان به بیماری التهاب مفصل یا آرتریت

آرتریت یک بیماری شایع می باشد. چندین نوع مختلف از این بیماری وجود دارد که اغلب شامل نوعی از التهاب در مفاصل هستند. با توجه به اینکه کورکومین قابلیت ضدالتهابی قوی دارد می تواند در درمان بیماری التهاب مفصل نیز موثر باشد.

در یک مطالعه روی بیمارن مبتلا به آرتریت ، کورکومین حتی از یک داروی ضدالتهابی هم موثرتر عمل کرد.

بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی اثر کورکومین بر روی آرتریت ، بهبود علائم متعدد را نشان می دهد.

خلاصه: آرتریت یک اختلال شایع می باشد که با التهاب مفاصل ارتباط دارد. از دیگر فواید زردچوبه وجود کورکومین در آن است که می تواند سبب درمان علائم آرتریت شود و حتی در برخی موارد از برخی داروهای ضدالتهابی هم تاثیر بیشتری دارد.

زردچوبه
زردچوبه

9. خواص زدچوبه در درمان افسردگی

یکی دیگر از خواص و فواید زردچوبه وجود کورکومین است که در درمان افسردگی بسیار موثر است.

در یک مطالعه بر روی 60 نفر که به سه گروه مختلف تقسیم شده بودند، یک گروه درمان پروزاک و جو، یک گروه کورکومین و گروه سوم هم درمان پروزاک و کورکومین را به طور همزمان مصرف کردند. پس از 6 هفته مشخص شد که گروه دوم بیشترین بهبودی را داشته و بیشترین شانس برای رهایی از افسردگی از آن گروه دوم بود.

بر اساس این مطالعه کوچک کورکومین موجود در زردچوبه یک داروی ضدافسردگی می باشد. جهت مطالعه بیشتر در مورد جلوگیری و کاهش علائم افسردگی میتوانید اینجا کلیک کرده و این مطلب را مطالعه نمایید.

همچنین افسردگی سبب کاهش یادگیری و ضعیف شدن حافظه می شود. کورکومین با افزایش سطح BNDF می تواند به طور بلقوه برخی از این آثار را معکوس کند.

خلاصه:  استفاده از مکمل کروکومین و درمان ضد افسردگی پروزاک می تواند در درمان بیماران مبتلا به افسردگی موثر باشد.

10. خواص زردچوبه در به تاخیر انداختن پیری

اگر کورکومین واقعا بتواند برای درمان و جلوگیری از بیماری های قلبی، سرطان، آلزایمر و غیره مفید باشد پس فوایدی هم برای طول عمر دارد.

به همین دلیل کورکومین موجود در زردچوبه را به عنوان یک داروی ضدپیری هم می شناسند.

اگر می خواهید از خواص کورکومین بهره مند شوید بهتر است نوعی از مکمل ساخته شده از عصاره زردچوبه را بخرید که بیشترین میزان کورکومین را در خود داشته باشد و آن را به همراه فلفل سیاه که سبب افزایش جذب کورکومین می شود، مصرف کنید.

توجه : بدون مصرف فلفل سیاه یا سایر جذب کننده هایی مانند بیوپرین ، کورکومین در بدن جذب نشده و  تنها از دستگاه گوارش شما عبور کرده و دفع می شود.

سایر مطالب مرتبط جهت مطالعه:

آشنایی با خواص و مضرات زردچوبه

خواص زنجبیل

خواص پودر کاری

فواید بی نظیر زیره

منبع: draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی