تغذيه سالم سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

بهترین مواد غذایی برای پوست

تقویم فارسی اندروید

امروزه برای داشتن یک پوست سالم و زیبا، افراد بیش از حد به محصولات آرایشی تکیه می کنند و اهمیت تغذیه را نادیده می گیرند. با این وجود بدون توجه به محصولاتی که استفاده می کنید و درمان هایی که انجام می دهید، اگر برای پوستتان رژیم متعادل و مغذی نداشته باشید، پوستی سالم و بدون عارضه نخواهید داشت. با داشتن شیوه زندگی سالم و مواد مغذی مناسب، می توانید پوستی سالم و صاف را بدون صرف مقدار زیادی پول، زمان و صرفا با تلاش های خود داشته باشید.

پوست

طرح ایده آل برای حفظ جوانی و شادابی پوست شما شامل تمرینات جسمانی، آب زیاد، خواب مناسب و رژیم متعادل است. فراموش نکنید که روزانه به طور مرتب مواد غذایی مناسب برای پوست را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا روند تقویت را سرعت ببخشید.

در اینجا 10 ماده غذایی فوق العاده برای پوست وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید.

مواد غذایی مفید برای پوست

پوست

1. بادام

بادام به مدت طولانی به لطف ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد پیری پوست مفید شناخته شده است. به طور خاص، محتوای ویتامین E در بادام به عنوان یک سپر برای محافظت از پوست در برابر اثرات منفی خورشید عمل می کند. علاوه بر این، موجب تغذیه و تقویت بافت پوست می شود. در عین حال، خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری در بادام برای حفظ علائم پیری ضروری است. بادام، پوست شما را از تورم، التهاب و سایر مشکلات مانند آکنه، اگزما و غیره محافظت خواهد کرد. در طول روز، به عنوان میان وعده های خود، یک مشت بادام مصرف کنید یا می توانید آن را به ظرف غذای خود اضافه کنید. علاوه بر این، همچنین می توانید از روغن بادام برای ماساژ صورت و بدن خود استفاده کنید که نه تنها آرامش بخش است بلکه پوست تان را نیز بهبود می بخشد.

2. آووکادو

آووکادو در مرطوب کنندگی پوست و جلوگیری از نشانه های پیری بسیار موثر است. اساسا ترکیبات آوکادو مانند ویتامین C، E K، پتاسیم، منیزیم و غیره در کمک به تغذیه پوست و جلوگیری از اثرات نور خورشید و آلودگی مفید هستند. از آنجایی که آووکادو می تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد این میوه را 3-4 بار در هفته مصرف کنید تا مواد مغذی موجود در پوست تان را حفظ کند. علاوه بر این، شما می توانید از آووکادو برای ماسک صورت استفاده کنید. همچنین، آوکادو عنصر قابل اعتماد و مورد استفاده برای مشکلات زیبایی از جمله درمان ریزش مو است.

پوست

3. تخم مرغ

تخم مرغ همیشه به عنوان یک منبع وسیع از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین با کیفیت بالا شناخته می شود. این مشخصات تغذیه ای، تخم مرغ را انتخاب خوبی برای تغذیه و بهبود پوست می کند. به ویژه، مواد ارزشمند تخم مرغ که برای جلوگیری از عفونت، التهاب و همچنین تحریک رشد و توسعه بافت های جدید پوست عمل می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در تخم مرغ برای مبارزه با عوامل مضر محیط مانند اشعه UV عمل می کنند تا پوست را سالم نگه دارند و نشانه هایی از پیری نداشته باشند. برای به دست آوردن پوستی سالم و زیبا، حداقل دو بار در روز تخم مرغ مصرف کنید یا ماسک های صورت آن را استفاده کنید. برای اطلاع شما، تخم مرغ همچنین درمانی عالی برای ترک های پوستی که یک مشکل رایج در افراد با تغییرات ناگهانی وزن، به خصوص در زنان باردار است به شمار می رود.

4. بلوبری

بلوبری با آنتی اکسیدان های قوی مانند میوه ای شاداب است که برای پوست مفید است. به طور خاص، مواد با ارزش این میوه به طور موثر برای مبارزه با التهاب و خنثی سازی رادیکال های آزاد، عوامل مضر منجر به نشانه های مختلف از بیماری های خفیف و حتی شدید عمل می کند. آنتی اکسیدان هایی که در بلوبری وجود دارند، تولید کلاژن در پوست شما را افزایش می دهند، پوست را شاداب تر و جوان تر می کنند. بلوبری را می توان به صورت تازه مصرف کرد یا به ماست یا غلات اضافه نمود. یک لیوان آب بلوبری نیز انتخاب خوبی برای مصرف است. انواع توت ها مانند توت فرنگی و تمشک می توانند جایگزینی برای بلوبری باشند.

پوست

5. پرتقال

پرتقال متعلق به خانواده مرکبات است و به خاطر محتوای ویتامین C زیادش بسیار شناخته شده است که برای رشد و تکامل سلول های پوست ضروریست. علاوه بر این، ویتامین C همچنین نقش مهمی در روند بهبود زخم دارد و به بهبود رنگ و بافت پوست کمک می کند. با مصرف به اندازه ویتامین C می توانید روند پیری را کاهش دهید، بنابراین علائمی مانند تغییر رنگ، چین و چروک، لکه های پیری و غیره را با آن کاهش می دهید. سایر مواد در پرتقال مانند ویتامین B و فولات به طور فعال برای کمک به جریان خون، تسهیل گردش خون زیر پوست و هیدراته نگه داشتن آن موثر هستند. برای داشتن پوستی سالم، باید حداقل یک بار در روز یک پرتقال بخورید. یا می توانید آن را مانند هر میوه دیگری بخورید و یا آن را به سالاد خود اضافه کنید. اگر در معرض مشکلات پوستی نظیر خشکی هستید، همچنین می توانید از پرتقال برای درمانی موثر استفاده کنید.

6. چای سبز

چای سبز دارای مقادیر قابل توجهی منافع بهداشتی برای انسان است زیرا به جلوگیری از سرطان کمک می کند، سلامتی قلبی را کاهش می دهد، کلسترول را در خون کاهش می دهد و غیره. علاوه بر این، چنین دوست خوبی به زنان در مسائل مختلف زیبایی، از جمله مشکلات پوستی کمک می کند. چای سبز با مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها توانایی خنثی سازی رادیکال های آزاد، جلوگیری از پیری زودرس و جوان سازی پوست دارد. چای سبز در درمان جوش، روزاسیا، زگیل و چین و چروک بسیار موثر است و همچنین باعث کاهش آسیب های نور خورشید می شود. چای سبز می تواند پوست شما را از آسیب و پیری محافظت کند. ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز، کاتچین ها نامیده می شوند و برای بهبود سلامت پوست شما به روش های مختلفی کار می کنند. چای سبز مانند سایر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از پوست شما در مقابل آسیب های خورشید کمک کند. یک مطالعه 12 هفته ای در 60 زن نشان داد که مصرف چای سبز روزانه می تواند قرمزی ناشی از تماس با خورشید را تا 25٪ کاهش دهد. چای سبز نیز رطوبت، زبری، ضخامت و کشش پوست شما را بهبود می بخشد. مصرف حداقل 3-4 فنجان چای سبز در روز برای حفظ شادابی پوست شما لازم است.

پوست

7. اسفناج

سبزیجاتی با برگ سبز سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند و به شدت برای پوست مفیدند. محتوای ویتامین ها و مواد معدنی در اسفناج به طور فعال برای تغذیه پوست، جلوگیری از آسیب سلولی و حفاظت از پوست در برابر آسیب های خورشید موثر است. اسیدهای چرب امگا 3 برای ترویج تولید کلاژن ضروری است و به حفظ الاستیک و درخشش پوست کمک می کند. سعی کنید اسفناج بیشتری به به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و یا حداقل 1 لیوان آب اسفناج را هر روز بنوشید.

8. شکلات تلخ

بعضی از مردم تصور می کنند که انواع شکلات برای سلامتی آنها مناسب نیست زیرا می تواند سبب افزایش وزن و جوش شود. در واقع، همه آنها مضر نیستند و فقط با مصرف بیش از حد ممکن است مضر باشد. شکلات تلخ می تواند برای سلامت و زیبایی شما بسیار مفید باشد، اگر از آن به اندازه استفاده کنید. فلاونوئیدها در مواد تشکیل دهنده آن قادر به جلوگیری از آسیب در برابر اشعه های UV و تسهیل جریان خون به پوست است. با استفاده از شکلات تلخ می توانید پوستی بی نظیر و سالم داشته باشید زیرا به مرطوب کردن و جلوگیری از التهاب و نشانه های دیگر پیری کمک می کند. خوردن حداقل از سه اونس شکلات تلخ در روز برای جلوگیری از عوارض جانبی توصیه می شود.

پوست

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به عنوان یک ماده غذایی عالی برای مراقبت از پوست به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. این به خاطر محتوای آنتی اکسیدان های ضد پیری به نام لیکوپن است. علاوه بر جلوگیری از آسیب های خورشید، گوجه فرنگی قادر به درمان آکنه، لک جوش و سایر مشکلات می باشد. با گوجه فرنگی، پوست شما همیشه هیدراته، قوی و سالم می ماند. مصرف حداقل یک گوجه فرنگی در روز برای اطمینان از دریافت مواد مغذی موجود در پوست شما لازم است. همچنین از گوجه فرنگی برای ماسک صورت استفاده کنید و حداقل دو بار در هفته روی صورت خود قرار دهید.

10. ماهی سالمون

ماهی سالمون یک غذای سالم است که از بسیاری جهات برای سلامت انسان از جمله بهبود بافت پوست شما مفید است. این ماهی دارای ظرفیت تغذیه پوست، کاهش التهاب و نشانه های دیگر پیری مانند چین و چروک، تضعیف لکه های پوست و لکه های ناشی از گذر سن است. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی سالمون می تواند جریان خون و حمل اکسیژن را به پوست شما افزایش دهد. در عین حال، سلنیوم و روی موجود در آن می توانند از عوامل مضر محیط زیست جلوگیری و رشد سلول های پوست را افزایش دهند.

پوست

11. کلم بروکلی

این سبزی دارای ویتامین های C و E زیاد است و خوردن آن باعث تحریک تولید کلاژن برای پوست سالم و جوان می شود. کلم بروکلی حاوی ترکیباتی به نام گلوکوراپامین است که به سولفورفان، آنتی اکسیدان تبدیل می شود که به سرعت پوست را تمیز می کند. همچنین حاوی لوتئین، یک کاروتنوئید است که مانند بتا کاروتن کار می کند. لوتئین پوست شما را از آسیب های اکسیداتی محافظت می کند که می توانند پوست شما را خشک و چروکیده کنند. سولفورفان موجود در آن همچنین یک عامل محافظ قدرتمند در برابر آسیب های خورشید است. این کار به دو صورت انجام می شود: با خنثی سازی رادیکال های مضر آزاد و تعویض سایر سیستم های محافظتی بدن.  نشان می دهد که سولفورفان همچنین ممکن است سطوح کلاژن در پوست شما را حفظ کند.

12. هویج

هویج سرشار از بتا کاروتن (آنتی اکسیدانی که به ویتامین A در داخل بدن تبدیل می شود) است. خوردن هویج کمک به بهبود پوست کرده و به حفاظت از آن در برابر نور خورشید کمک کند. هویج همچنین دارای چندین کاروتنوئید، نوعی آنتی اکسیدان است که پوست را سالم جلوه می دهد.

پوست

13. دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل علاوه بر خوشمزه کردن سالادهای شما برای پوست شما نیز مناسب هستند زیرا میزان روی آنها زیاد است. روی خواص ضد التهابی دارد و می تواند پوست را تسکین دهد. همچنین گفته شده است که در ارتقاء و نوسازی پوست و همچنین داشتن چهره درخشان موثر است.

14. انار

انار حاوی نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است. این ماده موجود در پوست و آب انار وجود دارد و اثرات آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی دارد. انار یک منبع عالی از ویتامین C است که برای تشکیل کلاژن سالم مورد نیاز است. کلاژن به ساختار پوست و الستیک کمک می کند و همچنین دارای ویتامین های ضروری پوست A و E می باشد.

پوست

15. زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد. اثرات ضد التهابی آن برای آرام کردن هر گونه مشکلات پوستی مانند آکنه مفید است. در هند، به طور سنتی به عنوان به عنوان ماسک صورت آن را با عسل، که دارای اثرات ضد باکتریایی است مخلوط می کنند به این ترتیب ترکیبی عالی برای از بین بردن لکه است. زردچوبه همچنین برای محافظت از پوست در برابر پیری کمک می کند و می تواند فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی خود بدن را تقویت کند تا اعمال خود را در برابر رادیکال های آزاد دو برابر کند. زردچوبه همچنین از آنزیم های سم زدایی کبد پشتیبانی می کند منافع پاک سازی پوست و بدن را به دنبال دارد.

16. شیر بادام

شیر بادام شیرین نشده برای پوست بسیار مفید است. شیر بادام ساده که در سوپرمارکت ها یافت می شود معمولا غنی می شود بنابراین وقتی شما یک فنجان از آن یا بیشتر می نوشید، تقریبا نصف دوز روزانه ویتامین E خود را به دست می آورید. ویتامین زیبایی که پوست را مرطوب نگه می دارد و از خورشید محافظت می کند و علاوه بر آن 45 درصد از کلسیم و 25 درصد از ویتامین D خود را نیز دریافت کرده اید. به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست، شیر بادام بدون شکر است که قند و کالری کمی دارد و از هورمون ها و آنتی بیوتیک های موجود در لبنیات متعارف در آن خبری نیست.

پوست

17. سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است به نظر شما اسیدی باشد اما بسیار قلیایی است، بنابراین برای حفظ pH متناسب که برای پوست سالم و درخشان مهم است، موثر واقع می شود. سرکه سیب یک تونیک گوارشی فوق العاده است که از یبوست جلوگیری می کند و برای دفع باکتری های بد مفید است. همچنین اسیدیته معده را افزایش می دهد که مشکلات گوارشی بسیاری از ما به خاطر کمبود اسید معده است. سرکه سیب حاوی پتاسیم و فیبری به نام پکتین است. سعی کنید حتما نسخه های خانگی و خالص را خریداری نمایید تا بهترین مزایای زیبایی را برای داشتن پوست خوب به دست آورید. سرکه سیب می تواند به راحتی آلودگی های روی پوست تان را پاک کند.

18. دانه چیا

اگر شما از مزایای قدرتمند دانه های چیا به عنوان یک ماده غذایی برای پوست تان استفاده نمی کنید، وقت آن است که این محصول فوق العاده زیبایی را به لوازم زیبایی خود اضافه کنید. دانه های چیا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید می شوند. دانه های چیا یک پروتئین کامل هستند و منبع خوبی از کلسیم برای استخوان سازی و روی برای پوست بدون عارضه و مشکل به شمار می روند. با تمام اینها، آسان است که بدانید چرا آنها یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست محسوب می شوند. فقط کافیست از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

پوست

19. نخود

نخود حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از فیتو شیمیایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی و کمک به جذب سایر مواد معدنی زیبایی می شود. به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای زیبایی پوست، نخود سرشار از پروتئین، فیبر، فولات و مواد معدنی مانند روی و آنتی اکسیدان است که پوست را پاک می کند و آن را سالم نگه می دارد. همچنین باعث رشد مو و ناخن های قوی می شود. نخود همچنین حاوی مس و منگنز، دو ماده مهم برای داشتن سلول های سالم، پر انرژی و جوان است. نخود منبعی غنی از فیبر است که از کربوهیدرات های پیچیده ای تشکیل شده و میزان قند خون شما را تثبیت می کند. از بین بردن چین و چروک ها و عدم تعادل هورمونی، نخود را در زمره یک غذای زیبایی عالی برای رژیم غذایی جهت داشتن پوست درخشان و سالم قرار می دهد.

20. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست است. این روغن سالم از مواد ضد التهابی و اسیدهای چرب متوسط ​​زنجیره ای ساخته شده است که به راحتی در بدن شکسته می شود، انرژی فوری می دهد و افزایش سوخت و ساز بدن را فراهم می کند که در واقع به ما کمک می کند چربی های ذخیره شده را بسوزانیم. البته این امر به شما اجازه مصرف بیش از حد از این ماده غذایی را نمی دهد. از یک قاشق چایخوری یا دو قاشق چایخوری استفاده کنید (در حرارت بالا پایدار می ماند و رادیکال های آزاد را تولید نمی کند) و برای پختن غذا و یا استفاده در کوکی ها از آن استفاده نمایید زیرا روغن نارگیل واقعا جذب مواد مغذی دیگر را افزایش می دهد. روغن نارگیل اشباع شده است بنابراین در دمای اتاق جامد است اما این ماده غذایی برای پوست درخشان به کلسترول شما آسیب نمی رساند؛ در واقع LDL (کلسترول بد) را کاهش می دهد و HDL (کلسترول خوب) را در بدن افزایش می دهد. چربی اشباع شده مانند روغن نارگیل برای غشاهای سلولی سالم و پوست درخشان ضروری است، بنابراین باید آنها را برای پوست درخشان شدن پوست استفاده کنید.

پوست

21. بذر کتان

بذر کتان یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای پوست و سرشار از فیتوشیمیایی ها به نام لیگناها است که کمک به هضم و جلوگیری از سرطان پستان می کند. بذر کتان منبع مهمی از امگا 3 های ضد التهابی است، به ویژه اسید آلفا لینولنیک، اسید چرب ضروری که در بدن به ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) تبدیل می شود که همان چربی سوز و کلاژن تقویت کننده امگا 3 است که در روغن ماهی وجود دارد. امگا 3 باعث کاهش سطوح هورمون می شود که اطمینان حاصل می شود که پوست شما به اندازه کافی برای حفظ رطوبت سالم است. برای داشتن پوستی سالم، بذر کتان را برای همه وعده های غذایی خود در نظر داشته باشید.

22. گوجی بری

گوجی بری نوعی توت است که گاهی اوقات به عنوان “میوه  طول عمر” نامیده می شود و دلیل خوبی دارد: گلوتامین، اسید آمینه موجود در گوجی بری باعث تولید هورمونی می شود که تا حدودی مسئول ظاهر جوان پوست و توانایی سریع بهبودی است که با گذشت سن کاهش می یابد. گلوتامین موجود در گوجی بری همچنین در تولید گلوتاتیون، مواد مغذی اصلی ضد پیری بدن کمک می کند. انواع توت ها دارای توانایی استثنایی برای محافظت از سلامت میتوکندری و محافظت از آسیب DNA هستند و آنها را یکی از بهترین غذاها برای سلامت و زیبایی پوست می دانند. آنها همچنین حاوی هشتاد اسید آمینه و همچنین مواد معدنی زیبایی مانند آهن، روی و مس برای پوست درخشان، مو و ناخن هستند. آنها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم برای پوست همراه با غلات گرم استفاده کنید.

پوست

23. عدس

عدس به خاطر محتوای پروتئین عالی و انرژی تثبیت کننده قند خون بسیار مفید است. هم پروتئین و هم ثبات قند خون برای پوست سالم، بدون چین و چروک و پوست شفاف بسیار لازم است. عدس غنی از فولات، مواد مغذی مهم برای سنتز DNA و بازسازی سلول و همچنین آهن برای ناخن های قوی است. این غذا در پخت و پز نسبتا سریع است و نیاز به خیس کردن هم ندارد!

24. ارزن

اردن غنی از اسیدهای آمینه است که موجب نگهداری و بازسازی سلول می شوند، به همین دلیل است که یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست است. ارزن بذری قلیایی است که منبعی غنی از مواد معدنی زیبایی از جمله آهن برای پوست سالم، مو و ناخن، منیزیم برای دندان ها و استخوان های قوی، منگنز برای محافظت از میتوکندری و فسفر برای تعمیر DNA به شمار می رود. تریپتوفان، اسید آمینه موجود در ارزن تبدیل به سروتونین در بدن می شود و شما را خوشحال و آرام نگه می دارد. ارزن همچنین پر از فیبر است که شما را سیر می کند، پایداری قند خون را حفظ می کند و باکتری سالم را در سیستم گوارش شما تغذیه می کند پس آن را به بخشی از رژیم غذایی زیبایی تان تبدیل کنید.

پوست

25. آجیل

آجیل سرشار از مواد معدنی، چربی و پروتئین برای زیبایی است که شما را سیر می کند و ایده آل برای زندگی پر مشغله است. انتخاب آجیل می تواند به سلیقه شما بازگردد و یا با تغییر فصول، انتخابتان عوض شود. به علل مختلفی آجیل یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست است. به عنوان مثال، بادام غنی از ویتامین E، برای غشاهای سلولی قوی و پیشگیری از چین و چروک است. بادام زمینی پر از مس است که به محافظت از موها در برابر اشعه کمک می کند. پسته سرشار از ویتامین B6 برای خون سالم و اکسیژن است. همیشه آجیل را خام بخرید، به این دلیل که آجیل های بو داده اغلب حاوی روغن های اکسید شده هستند که باعث ایجاد رادیکال های آزاد و AGE می شوند، در حالی که چربی های سالم در انواع خام آجیل خاصیت ضد التهابی دارند و باعث می شوند غذایی عالی برای پوست سالم باشند. قبل از اینکه آجیل خام بخورید، بهتر است آنها را برای چند ساعت یا حتی یک شب بخیسانید تا آنزیم شان را مهار کنید و آنها را راحت تر هضم کنید. آنها را در مکانی سرد و تاریک یا در یخچال و فریزر ذخیره کنید اگر نمی خواهید از آنها سریع استفاده کنید.

26. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر، مواد مغذی صبحانه و غنی از مواد معدنی و یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای الاستیسیته پوست است. منگنز بسیار زیادی دارد که به حفظ موهای سالم و رنگ مو کمک می کند و از سلامت میتوکندری حمایت می کند. همچنین دارای مواد معدنی آهن برای زیبایی است که برای موهای قوی و ناخن مفید عمل می کند. عصاره سلنیوم ضد پیری، مواد مغذی قوی برای کشش پوست و تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون و ویتامین B1، نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی سالم دارد. برای دریافت مزایای زیبایی بیشتر، جو دوسر بدون گلوتن را به رژیم غذایی سالم پوست خود اضافه کنید.

پوست

27. روغن زیتون

همیشه از روغن زیتون بکر برای بهره بردن از یک دوز عظیم آنتی اکسیدان ها که پوست شما را جوان و ملایم نگه می دارند، استفاده کنید. این روغن علاوه بر داشتن مواد مغذی برای پوست درخشان، ضد التهاب (عالی برای پوست حساس) است و غنی از ویتامین E، یک ویتامین محافظ UV است که غشاهای سلولی را تقویت می کند و در کنار ویتامین C به کار می رود و دفاع فوق العاده ای در برابر پیری دارد. برای بهره مندی از مزایای زیبایی پوست، بهتر است از روغن زیتون در تهیه سالادها و یا مزه دار کردن سبزیجات پس از پخت استفاده کنید.

28. پاپ کورن

پاپ کورن غنی از مواد شیمیایی ضد رادیکال است اما قبل از اینکه یک کاسه از آن را میل کنید یک احتیاط وجود دارد: به جای خریداری پاپ کورن های آماده در بازار که ترکیبات مضری دارند بهتر است این خوراکی خوشمزه را خودتان در خانه تهیه نمایید تا از ترکیبات و طعم دهنده هایش نیز مطمئن باشید. پاپ کورن یک میان وعده زیبایی است و یکی از بهترین غذاها برای پوست شماست، زیرا شما را با کالری کم (حدود 15 کالری در یک مشت) و مقدار زیادی فیبر سیر می کند. همچنین می توانید پاپ کورن ها را با شکلات تلخ ذوب شده یا ادویه های آنتی اکسیدانی مانند دارچین، زردچوبه یا فلفل تند مزه دار کنید.

پوست

29. کینوا

یک پروتئین کامل که مبتنی بر حیوان نیست و برای پوست سالم و درخشان بسیار مهم است. کینوا دارای تمام 9 اسید آمینه ضروری است که پوست، مو و ناخن قوی و جوان را ایجاد می کند و آسیب روزانه را بازسازی می نماید. کینوا در واقع یک دانه است، که بدون گلوتن و سرشار از مواد مغذیست. کینوا علاوه بر محتوای پروتئینی قدرتمندی که دارد، دارای مواد معدنی زیبایی مانند آهن، روی، منیزیم، منگنز و فسفر است که می توان آن را یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست دانست. کربوهیدراتهای پیچیده آن و شاخص گلیسمی پایین، قند خون شما را ثابت نگه می دارند و شما را سیر می کنند اما دچار نفخ نمی شوید. کینوا همچنین موجب هضم سالم به کمک فیبر زیاد می شود که باکتری های سالم را در روده شما تغذیه می کند. این یک غذای زیبایی ارزشمند است که برای پوست سالم و درخشان شما باید به رژیم غذایی تان افزوده شود.

30. ماهی ساردین

ماهی ساردین پر از امگا 3 است که نشان داده شده است که برای حفظ کلاژن و افزایش سوزاندن چربی مفید واقع می شود. به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست زیبا، ساردین سرشار از سلنیوم، یک ماده معدنی ضروری است که از پوست محافظت کرده و آسیب را تعمیر می کند. در غذاهای دریایی که سطوح فلزات و سموم دیگر می تواند نگران کننده باشد، ساردین ها در لیست تمیزترین ماهی ها برای خوردن قرار دارند. ساردین ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود برای پوست درخشان بخورید تا انرژی و قند خون تان را برای ساعت ها حفظ کنید.

پوست

31. گردو

گردو دارای ویژگی های بسیاری است که باعث می شود آنها غذایی عالی برای پوست سالم باشند. آنها منبع خوبی از اسید های چرب ضروری هستند که بدن شما نمی تواند خود به خود آنها را ایجاد کند. در واقع، آنها غنی تر از اکثر گزینه های دیگر در اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. رژیم غذایی پر از چربی های امگا 6 ممکن است التهاب از جمله شرایط التهابی پوست مانند پسوریازیس را افزایش دهند. از سوی دیگر، چربی های امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن (از جمله در پوست شما) می شوند. در حالی که اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم های غربی فراوان هستند، منابع اسیدهای چرب امگا 3 کمیاب هستند. از آنجا که گردو دارای نسبت خوبی از این اسید های چرب است، ممکن است پاسخ التهابی به امگا 6 به بیش از حد برسد. علاوه بر این، گردو حاوی مواد مغذی دیگر است که پوست شما به کمک آنها به درستی عمل می کند و سالم می ماند. یک اونس (28 گرم) گردو حاوی 6 درصد از میزان توصیه شده روزانه از روی است که برای پوست شما ضروری است و به عنوان یک مانع و همچنین برای بهبود زخم و مبارزه با باکتری و التهاب ضروری است. گردو همچنین مقدار کمی ویتامین E، ویتامین C و سلنیوم را علاوه بر 4-5 گرم پروتئین در هر اونس (28 گرم) تامین می کند.

32. تخمه آفتابگردان

یک اونس (28 گرم) از دانه یا تخمه آفتابگردان سی و هفت درصد از میزان توصیه شده از ویتامین E، سی و دو درصد از میزان توصیه شده از سلنیوم، ده درصد از نیاز توصیه شده از روی و 5.4 گرم پروتئین  از نیاز توصیه شده به طور روزانه را تامین می کند. در مورد استفاده روزانه از تخمه آفتابگردان سعی کنید از گزینه های بی نمک یا کم نمک مصرف کنید. می توانید این دانه ها را به صورت خام در سالاد میل کنید و یا آنها را با آبلیمو طعم دار نمایید.

پوست

33. سیب زمینی شیرین

بتا کاروتن مواد مغذی موجود در گیاهان است و به عنوان پروتیامین A عمل می کند، بدین معنا که می تواند به ویتامین A در بدن شما تبدیل شود. بتا کاروتن در پرتقال و سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می شود. سیب زمینی شیرین یک منبع عالی از این ماده است: 1/2 فنجان (100 گرم) سیب زمینی شیرین پخته حاوی بتا کاروتن کافی برای تقریبا چهار برابر میزان توصیه شده روزانه ویتامین A است. کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن پوست شما را سالم نگه می دارند و به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند. هنگامی که مصرف می شود، این آنتی اکسیدان سلول های پوست شما را از آسیب نور محافظت می کند. این ممکن است به جلوگیری از آفتاب سوختگی، مرگ سلولی و خشکی و چین و چروک پوست کمک کند.

34. فلفل دلمه ای قرمز یا زرد

فلفل دلمه ای مانند سیب زمینی شیرین منبع خوبی از بتا کاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. یک فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای خرد شده حاوی معادل 92٪ از نیاز توصیه شده روزانه برای ویتامین A  است. آنها همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C هستند که برای ایجاد کلاژن پروتئینی ضروری است که پوست را قوی نگه می دارد. یک فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای حاوی 317 درصد از نیاز توصیه شده روزانه برای ویتامین C است. مطالعات گسترده ای در مورد زنان در رابطه با خوردن مقدار زیادی از ویتامین C به کاهش خطر ابتلا به چروک و خشکی پوست با بالا رفتن سن اثبات شده است.

پوست

35. سویا

سویا حاوی ایزوفلاون ها، دسته ای از ترکیبات گیاهی است که ممکن است به چند بخش بدن شما، از جمله پوست شما نفوذ کنند. یک مطالعه کوچک در زنان میانسال نشان داد که خوردن ایزوفلاون های سویا به مدت 8 تا 12 هفته سبب رفع چروک ها و بهبود الاستیک پوست می شود. در زنان بعد از یائسگی، سویا همچنین می تواند خشکی پوست را بهبود بخشد و کلاژن را افزایش دهد که به حفظ پوست شما کمک می کند و آن را صاف و قوی نگه می دارد. این ایزوفلاون ها نه تنها از سلول ها در داخل بدن شما محافظت می کند، بلکه پوست شما را از اشعه UV محافظت می کند که ممکن است به جلوگیری از برخی از سرطان های پوست کمک کند.

نکته آخر

آنچه که می خورید می تواند تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی لازم برای محافظت از پوست خود را دریافت می کنید. غذاهای موجود در این لیست گزینه هایی عالی برای حفظ پوست شما به طور سالم، قوی و جذاب هستند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی