خواص مواد غذايي سلامت

آشنایی با همه خواص دانه چیا

تقویم فارسی اندروید

دانه چیا اغلب به عنوان عنصری مهم در بسیاری از دستور العمل های تغذیه سالم مشخص شده اند. با مصرف آن به جز دادن طعم و بافت محبوب به غذاهای مورد علاقه شما، می توانید از خواص دانه چیا شامل افزایش سطح انرژی، قند خون متعادل و بهبود سلامت قلب و غیره بهره مند شوید.

خواص دانه چیا

چرا خواص دانه چیا برای شما مناسب است؟ خواندن لیست کاملی از مزایای دانه چیا دانه و عوارض جانبی، دستورالعمل های آماده سازی، و برخی از روش های ساده برای اضافه کردن این دانه خوشمزه به رژیم غذایی روزانه خود را در این مقاله خواهید خواند.

دانه چیا چیست؟

دانه های چیا (Salvia Hispanica) تبدیل به یکی از محبوب ترین مواد غذایی در جامعه بهداشت و سلامت شده اند. دانه های چیا از گیاه گلدار در خانواده نعناع هستند و بومی مناطق مکزیک و گواتمالا هستند اما معمولا در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و جنوبی کشت می شوند.

این دانه های خوشمزه هنگامی که به درستی آماده می شوند، آسان هضم می شوند و می توانند یک عنصر بسیار متنوع باشند که در دستور العمل های مختلف جواب می دهند. علاوه بر این، آنها یک لیست طولانی از مواد مغذی مهم شامل فیبر، پروتئین، منگنز و کلسیم، همراه با مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3 ارائه می دهند.

نه تنها این، تحقیقات اخیر نشان داده است که مزایای دانه چیا حتی بیشتر از اینهاست. مزایای سلامتی دانه چیا عبارتند از: پوست سالم، کاهش علائم پیری، حمایت از قلب و دستگاه گوارش، ساختن استخوان های قوی تر و بیشتر.

خواص دانه چیا

خواص دانه چیا

1. داشتن پوست سالم

دانه های چیا غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که برای سلامت پوست مناسبند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب های رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند و در عین حال، ارتقاء ساختار بافت و محافظت در برابر آسیب های پوستی را نیز به دنبال دارد.

به اندازه کافی جالب توجه است که محققان مکزیک اخیرا کشف کرده اند دانه های چیا دارای غلظت آنتی اکسیدانی تقریبا دو برابر بیشتر نسبت به گزارشات قبلی است. در واقع، فعالیت آنتی اکسیدانی دانه های چای تا حدود 70 درصد از فعالیت های رادیکال های آزاد را متوقف می کنند.

به عنوان یکی از مواد غذایی ضد عفونی کننده مهم در این سیاره، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما ممکن است به مبارزه با پیری زودرس کمک کند و از سلول های پوستی علیه آسیب های رادیکال های آزاد محافظت کند تا سلامتی پوست شما را بهینه سازد.

2. تقویت دستگاه گوارش

از خواص دانه چیا این است که با فیبر لود شده است و تقریبا 11 گرم فیبر را در یک اونس آن وجود دارد. این بدان معنی است که اضافه کردن فقط یک اونس از دانه های چیا به رژیم غذایی روزانه می تواند 44 درصد از نیازهای فیبر شما را برای کل روز تامین کند.

با توجه به محتوای فیبر غنی آنها، دانه های چیا با ترویج مدفوع برای جلوگیری از یبوست به سلامت هضم کمک می کنند. فیبر همچنین به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند تا سوخت برای باکتری های مفید در روده را فراهم کند که در بسیاری از جنبه های بهداشت و بیماری نقش مهمی ایفا می کند.

علاوه بر این، فیبر در دانه های چیا همچنین مقدار زیادی از آب را جذب می کند و در معده گسترش می یابد و به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی احساس راحتی کنید. این ممکن است توضیح دهد که چرا مطالعات بالینی نشان می دهد که استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن می تواند با محدود کردن گرسنگی و سرکوب اشتها موثر باشد.

3. بهبود سلامت قلب

با توجه به مقدار بالای آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم و فیبر، دانه های چیا زمانی که به سلامت قلبی و عروقی می رسند، کمک بزرگی می کنند. در واقع، یکی از قدرتمند ترین مزایای سلامتی دانه چیا، توانایی آن در کاهش التهاب و کاهش چندین عامل خطر بیماری قلبی است. التهاب می تواند فشار عضلانی بیشتری بر روی عروق خونی ایجاد کند و تصور می شود که به کاهش حطر ابتلا به بیماری قلبی همراه با تعداد زیادی از بیماری های مزمن دیگر کمک کند.

دانه های چیا مخصوصا غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و امگا 3 آن بیش از ماهی سالمون است. امگا 3 برای محافظت از قلب با کاهش فشار خون، سطح کلسترول و التهاب کار می کند. در همین حال، فیبر موجود در دانه های چیا می تواند به کاهش کلسترول کمک کند و آرتریت را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تحت تاثیر قرار دهد.

4. تعادل قند خون

شواهد حاصل از مطالعات متعدد نشان می دهند که دانه چیا حاوی اسید آلفا لینولنیک و فیبر است و می تواند به حفظ سطح قند خون طبیعی بدن برای مبارزه با دیابت و مقاومت به انسولین کمک کند. علاوه بر این، مطالعات انسانی نشان داده است که اضافه کردن دانه های چیا به نان سفید، پاسخ گلیسمی را برای جلوگیری از افت قند خون کاهش می دهد.

5. تقویت عملکرد انرژی و ورزش

دانه چیا اغلب توسط ورزشکاران برای بارگیری کربوهیدرات استفاده می شود و استراتژی ای است که برای به حداکثر رساندن ذخیره گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد جهت بهینه سازی استقامت و افزایش عملکرد ورزش کمک می کند. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله Strength and Conditioning نتیجه گرفت که استفاده از دانه های چیا باعث تقویت عملکرد ورزشی برای تمرینات می شود که 90 دقیقه طول می کشد و همانند یک نوشیدنی ورزشی اما بدون شکر و سالم عمل می کند.

علاوه بر این، پروتئین دانه های چیا می تواند به ایجاد توده عضلانی و افزایش قدرت کمک کند تا تمرینات شما را تکمیل نماید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف پروتئین به عنوان یک وعده غذایی بعد از تمرین می تواند در بهبود بافت های عضلانی کمک کند و همچنین می تواند به زمان بهبودی عضلات بین تمرینات سرعت ببخشد.

6. قوی تر کردن استخوان ها

یکی از بزرگترین مزایای سلامتی دانه چیا، توانایی تقویت سلامت استخوان و حفظ تراکم استخوان است در حالی که کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی مثل پوکی استخوان را کاهش می دهد. این به این دلیل است که دانه های چیا از کلسیم و منگنز، دو ماده معدنی که برای حفظ سلامت استخوان بسیار مهم هستند، سرشارند.

حدود 99 درصد از کلسیم موجود در بدن شما در استخوان ها ذخیره می شود. کلسیم نقش مهمی در حفظ قدرت و تراکم استخوان دارد. منگنز همچنین در متابولیسم استخوانی دخالت دارد و مطالعات نشان می دهد که کمبود این مواد مغذی کلیدی می تواند باعث کاهش جذب استخوان و کاهش تشکیل استخوان شود. یک اونس دانه چای حاوی 18 درصد از کلسیم مورد نیاز شما در یک روز است و همچنین 30 درصد از نیاز روزانه منگنز شما را برای کمک به ساختن استخوان های قوی تر فراهم می کند.

7. از دست دادن وزن

اضافه کردن دانه های چیا به رژیم غذایی شما، یک راه عالی برای کاهش وزن محسوب می شود. دانه های چیا نیز در میان غذاهای پروتئینی با پایه گیاهی قرار دارند که به همین دلیل است که پروتئین دانه های چیا بسیار مناسب است برای کسانی که سعی می کنند عضله بیاورند، چربی بسوزانند و گرسنگی و اشتهایشان را کنترل کنند.

مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف پروتئین می تواند کاهش وزن را با کاهش اشتها و کاهش مصرف کالری به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که افزایش مصرف پروتئین برای تنها 15 درصد از کالری روزانه باعث کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی و اشتها می شود. تحقیقات دیگر نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی پروتئین غنی از مواد غذایی مانند دانه های چیا می تواند سطح گرلین، هورمون مسئول تحریک گرسنگی را کاهش دهد.

8. مبارزه با رشد سرطان

دانه های چیا غنی از اسید آلفا لینولنیک (ALA)، نوعی از اسید های چرب امگا 3 هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می شود. در سال 2013، یک مطالعه نشان داد که ALA رشد سریع سلولهای سرطان سینه و گردن را محدود می کند. محققان همچنین دریافتند که باعث مرگ سلولی سلول های سرطانی می شود بدون اینکه به سلول های طبیعی سالم بدن آسیب برساند. در حالیکه تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن مفاهیم عمیق ALA در سایر انواع سرطان هنوز باید انجام شود، این کشف بزرگ برای مبارزه با انواع سرطان های زنانه هم مفید است.

9. بهبود بهداشت دهان و دندان

از آنجا که دانه های چیا غنی از کلسیم، فسفر، ویتامین A و روی هستند، جای تعجب نیست که ارتقاء سلامت دهان و دندان را به عنوان یک مزیت برتر از دانه های چیا می شمارد. کلسیم بلوک دندان های شماست که برای حفظ سلامتی دهان ضروری است. در عین حال، روی دارای اثر ضد باکتریایی است که میکروب های بد بدن را حفظ می کند. ویتامین A و فسفر نیز برای دندان های قوی و دهان سالم مهم هستند که هر دو در دانه های چیا زیاد هستند.

10. می تواند به عنوان یک جایگزین برای تخم مرغ استفاده شود

اگر به مصرف پروتئین نیاز دارید اما به هر دلیلی نمی توانید تخم مرغ بخورید، این یک خبر خوب برای شما محسوب می شود. شما می توانید دانه های چیا را به عنوان جایگزین برای تخم مرغ استفاده کنید.

روند آن ساده است. همه چیزی که شما نیاز دارید یک قاشق غذا خوری از دانه های چیا و 3 قاشق غذاخوری آب است. دانه های چیا را با آب در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. آن را به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید و سپس مصرف کنید. شما می توانید این را به همه غذاهای خود اضافه کنید و از پروتئینی با کیفیت بالا لذت ببرید.

11. دارای خواص ضد التهابی

وجود امگا 3، فیبر و پروتئین، دانه های چیا را به یکی از بهترین غذاهای ضد التهابی تبدیل کرده است. همانطور که گفته شد خواص ضد التهابی دانه های چای همچنین می تواند در درمان آرتریت کمک کند.

12. بهبود خواب

دو هورمون برای خواب وجود دارد که سروتونین و ملاتونین نام دارند. این دو هورمون توسط تریپتوفان، یک اسید آمینه در بدن تولید می شوند. دانه های چیا، که دارای تریپتوفان بالا هستند، به خواب و آرامش کمک می کنند. بر اساس یک مطالعه آمریکایی، تریپتوفان همچنین برای درمان اختلالات خواب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش تغذیه ای دانه های چیا

نگاهی به حقایق تغذیه ای دانه های چیا نشان می دهد چرا آنها برای شما خیلی خوب هستند. آنها حاوی مقدار کمی کالری هستند اما غنی از پروتئین، فیبر، منگنز، فسفر و کلسیم می باشند. علاوه بر این، دانه های چیا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی مهم و آنتی اکسیدان ها هستند که برای سلامتی نیز مهمند.

یک اونس (حدود 28 گرم) از دانه های چیا شامل تقریبا:

  • 137 کالری
  • 12.3 گرم کربوهیدرات
  • 4.4 گرم پروتئین
  • 8.6 گرم چربی
  • 10.6 گرم فیبر رژیمی
  • 0.6 میلی گرم منگنز (30 درصد از نیاز روزانه)
  • 265 میلی گرم فسفر (27 درصد از نیاز روزانه)
  • 177 میلی گرم کلسیم (18 درصد از نیاز روزانه)
  • 1 میلی گرم روی (7 درصد از نیاز روزانه)
  • 0.1 میلیگرم مس (3 درصد از نیاز روزانه)
  • 44.8 میلی گرم پتاسیم (1 درصد از نیاز روزانه)

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، دانه های چیا دارای چندین اسید چرب ضروری هستند. ویتامین A، ویتامین B، ویتامین E و ویتامین D و مواد معدنی مانند آهن، ید، منیزیم، نیاسین و تیامین را نیز دارا هستند.

خواص دانه چیا در طب سنتی

با توجه به ارزش غذایی قدرتمند دانه های چیا و لیست بلند مزایای سلامتی دانه های چیا، نباید تعجب کنید که آنها برای خواص قوی خود در بسیاری از شاخه های طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

دانه های چیا می توانند به تغذیه خون و ترویج منظم، به لطف توانایی خود در جذب آب در دستگاه گوارش، یک ماده ژل مانند تشکیل دهند. دانه های چیا همچنین می توانند باعث التهاب، ترویج سلامت کلیه و حمایت از هیدراتاسیون مناسب شوند.

دانه های چیا نیز در اصل در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد کرده و به عنوان یک درمان طبیعی برای افزایش استقامت و استفاده از قدرت برای جنگجویان مورد استفاده قرار می گرفتند. در واقع، این تمدن های باستانی اعتقاد داشتند که دانه های چیا دارای قدرت های فوق العاده ای هستند و بسیاری استقامت آنها را به دانه های فوق العاده نسبت می دهند.

از کجا پیدا کنید؟

دانه های چیا را می توان در بخش غذاهای سالم بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی یافت یا به صورت آنلاین سفارش داد. انواع مختلفی از دانه های چیا وجود دارد، از جمله دانه های چیای سیاه، دانه های چیای سفید، دانه های خرد شده و چیا قبل از هیدراته شدن. روغن دانه چیا نیز در دسترس است و می تواند به صورت موضعی برای بهبود پوست شما با مقدار زیادی از اسیدهای چرب ضروری آبرسانی کنند.

صرف نظر از نوع چیا شما هر زمان تصمیم می گیرید که خرید کنید، از دانه های گیاهی آلی استفاده کنید و از یک خرده فروش معتبر خرید کنید تا اطمینان حاصل شود که بهترین گزینش را داشته اید.

شما همچنین می توانید کاشت چیا را در خانه یا در باغچه داخلی یا در فضای باز تجربه کنید. دانه را بر روی خاک بپاشید و مطمئن باشید که برای گیاه به اندازه کافی فضایی برای رشد فراهم می کنید زیرا آنها تمایل به بلند شدن دارند و بعضی از آنها تا شش پا می رسند. به طور روزانه به بذر آب دهید و زمانی که بیشتر گلبرگ ها از گل گیاه چیا سقوط کردند زمان برداشت رسیده است. سپس آنها را در کیسه های کاغذی قرار دهید تا آنها را خشک کنید. پس از خشک شدن، دانه ها باید از گیاه جدا شوند و پس از آن می توانید در ظروف مورد علاقه خود، جمع آوری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

تاریخچه

اگرچه امروزه می توان آن ها را در سراسر جهان یافت اما دانه های چیا ابتدا در مکزیک رشد یافتند، در حالیکه دانه ها به دلیل خواص دارویی و ارزش غذایی شان بسیار ارزشمند بودند. در حقیقت، آنها حتی یک زمان به عنوان ارز استفاده می شدند.

دانه چیا دارای مواد مغذی و تقویت کننده انرژی است. جنگجویان آزتک از خواص دانه چیا برای دریافت انرژی و استقامت استفاده می کردند و ادعا می کردند که فقط یک قاشق چیا برای آنها 24 ساعت انرژی به همراه داشت. چیا به معنای “قدرت” در زبان مایان است و دانه های چیا به عنوان “مواد غذایی غواصان” شناخته شده بود زیرا جنگجویان آنها را در هنگام مسافت های طولانی و یا در طول نبرد استفاده می کردند.

امروزه خواص دانه چیا به موضوع افزایش تحقیقات در جامعه علمی تبدیل شده است، با مطالعات بیشتر و بیشتر کشف مجموعه ای از مزایای استفاده از دانه های بالقوه چیا و چسباندن وضعیت آن به عنوان یک ابرقدرت قدرتمند است.

چه مقدار چیا در روز می توان مصرف کرد؟

برای بهره بردن از خواص دانه چیا معمولا، شما می توانید 20 گرم دانه چیا (1 و ½ قاشق غذا خوری) را دو بار در روز مصرف کنید. شما می توانید دانه ها را به غذا یا میان وعده خود اضافه کنید و از آن لذت ببرید و هنگامی که این کار را انجام می دهید از خواص دانه چیا بهره مند خواهید شد.

چگونه دانه های خوراکی چیا را بخوریم؟

سه روش معمول برای افزودن دانه های چای به رژیم غذایی شما وجود دارد.

1. مدل خیس

شما می توانید دانه های چای را یک شب خیس کنید زیرا این کار خواص دانه چیا را به حداکثر می رساند. دانه های چای خیس شده به ژل چیا تبدیل می شوند که می تواند به اسموتی ها یا پروتئین های شما اضافه شود. این یک اثر چسبی ایجاد می کند و به هضم کمک می کند. دانه های چای خیس شده نیز به راحتی توسط بدن شما جذب می شوند.

اگر شما عجله دارید، می توانید دانه و آب را به مدت 5 دقیقه در ظرفی در بسته بجوشانید سپس آن را برای حدود 10 دقیقه کنار بگذارید تا شما یک قوام مشابه ژل داشته باشید.

2. مدل پودر

شما همچنین می توانید دانه ها را خوب پودر کنید. شما می توانید از این روش استفاده کنید اگر می خواهید از دانه ها به عنوان غلیظ کننده استفاده کنید. دانه های چیا بافت ساده ای دارند و به راحتی آسیب می شوند.

بعد از پودر شدن، به راحتی پودر را با پودینگ و یا هر خوراکی مورد علاقه خود ترکیب کنید و خواص دانه چیا را داشته باشید.

3. دانه های کامل

ساده ترین راه این است که دانه های چیا را در ماست مخلوط کرده و آن را برای صبحانه بخورید. شما همچنین می توانید دانه ها را به یک اسموتی یا آبمیوه اضافه کنید. شما می توانید دانه ها را در غذاهای دیگر هم بریزید.

همچنین می توانید دانه های چیا را به سوپ، یا سس اضافه کنید تا آنها را غلیظ کند. افزودن آن به سالاد و همچنین بلغور جو دوسر هم گزینه خوبی است تا بدین طریق فیبر بیشتری مصرف کنید.

اینها چند راه برای مصرف دانه چیا است و چند دستور العمل با دانه چیا به شما معرفی خواهیم کرد تا به شما کمک کند که از خواص دانه چیا به بهترین شکل ممکن لذت ببرید.

1. پودینگ دانه چیای سفید

مواد لازم:

  • 1/3 فنجان دانه چیای سفید
  • 1 و 1/2 فنجان شیر
  • 2 قاشق غذاخوری شربت افرا
  • 1/2 قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص

طرز تهیه:

در یک کاسه تمام مواد تشکیل دهنده را مخلوط کنید. شیشه را با یک درب ببندید و به شدت تکان دهید.
آن را حدود 4 ساعت کنار بگذارید.
دانه های چیا بزرگ می شوند و به یک پودینگ با قوام و غلیظ تبدیل می شوند.
میوه های بریده شده یا آجیل را اضافه کرده و سرو کنید.

2. بلوبری و اسموتی دانه چیا

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری از دانه های چیا
  • 1و 1/2 فنجان شیر بادام
  • 1 فنجان بلوبری
  • 1 قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا کره نارگیل
  • کمی دارچین
  • 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی

طرز تهیه:

دانه های چیا را به یک شیشه همراه با نیم فنجان شیر بادام اضافه کنید و خوب هم بزنید.
مخلوط را به مدت 10 دقیقه کنار بگذارید. شما همچنین می توانید آن را برای مدت 4 ساعت در یخچال نگه دارید تا سرد شود.
کل مخلوط را به مخلوط کن انتقال دهید و بلوبری، عصاره وانیل، روغن نارگیل (یا کره نارگیل) و دارچین را هم اضافه کنید.
مخلوط کنید تا مواد یکدست شود.
شما می توانید عسل را به سلیقه خود اضافه کنید.

اثرات جانبی دانه چیا

عوارض جانبی بسیار کمی با مصرف دانه های چیا وجود دارد و خواص دانه چیا معمولا به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل، باعث نادیده گرفتن هرگونه خطر و ریسک می شود.

با این وجود، تحقیقات متناقضی در مورد تأثیر دانه های چیا بر روی سرطان پروستات وجود دارد. مطالعه ای بر روی اثرات ALA در سرطان پروستات نشان داد که این اسید چرب می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد اما بعدها مطالعات نشان می دهد که برخی از این نظرات تعصبات بیجا هستند. در واقع، طبق مطالعه دیگری که در سال 2010 انجام شد، ALA خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نداد و در واقع خطر ابتلا به آن را کاهش داد. واضح است که هنوز نظری قطعی در این مورد وجود ندارد.

گاهی اوقات بعضی از افراد ممکن است ناراحتی معده را هنگام مصرف دانه های چیا به ویژه در مقادیر زیاد، با توجه به محتوای فیبر بالا تجربه کنند. اگر دچار مشکلی هستید یا عوارض جانبی مداومی را تجربه کرده اید، در نظر داشته باشید مصرف خود را کاهش دهید و حتما با پزشک خود صحبت کنید.

خواص دانه چیا در دوران بارداری

دانه ها یکی از معدود غذاهایی هستند که تمام مواد مغذی ضروری در طول بارداری را فراهم می کنند.

1. پروتئین، کلسیم و آهن

نیازهای مغذی یک زن باردار بیش از هر فرد دیگری است. این بسیار ساده است زیرا او نیاز به حمایت از رشد کودک دارد. پروتئین و کلسیم در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارند زیرا به رشد بافتها و استخوان کمک می کنند. آهن یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که نیازهای مادر و نوزاد در طول این دوره به آن افزایش می یابد.

پیدا کردن یک غذای منحصر به فرد که بتواند از همه این نیازها حمایت کند، می تواند سخت باشد مگر اینکه یک دانه چیا در خانه داشته باشید. مصرف دانه های چیا یک برای یک زن باردار در حدود 15 درصد از نیازهای روزانه پروتئین، یک سوم نیازهای فیبر روزانه و تقریبا تمام نیازهای کالری اضافی اش را در سه ماهه اول تامین می کند.

2. اسیدهای چرب امگا 3

از خواص دانه چیا اسیدهای چرب امگا 3 است که به ویژه برای رشد مغز کودک ضروری است. سالمون و دیگر مکمل های روغن ماهی می توانند امگا 3 مورد نیاز را ارائه دهند  اما گمانه زنی ها در مورد میزان جیوه در روغن ماهی، اغلب زنان را دچار شک و تردید می کند پس دانه های چیا بهترین جایگزین هستند.

3. دیگر مزایای دانه چیا

دانه های چیا همچنین مواد مغذی از دست رفته را تجدید می کنند و مادر و کودک را در بهترین حالت خود حفظ می کنند. دانه ها همچنین جذب قند را کاهش می دهند که ممکن است منجر به افزایش فشار خون در قند خون شود که با وزن هنگام تولد و پره اکلامپسی ارتباط دارد.

خواص دانه چیا همچنین به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

خلاصه ای در مورد خواص دانه های چیا

دانه چیا نوعی دانه است که از گونه های گلدار در خانواده نعناع گیاهان می آید و بومی مکزیک و گواتمالا است.
ترکیبات تغذیه ای چیا مقدار زیادی از پروتئین، الیاف، اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی مهم مانند منگنز، کلسیم و فسفر را شامل می شود و توضیح می دهد چرا مزایای دانه چیا خیلی زیاد است.
بنابراین دانه چیا برای چه چیزی خوب است؟ مزایای چیا عبارتند از: کاهش وزن، افزایش قند خون، بهبود سلامت قلب، منظم شدن دستگاه گوارش، تقویت پوست و استخوان و غیره.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی