خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص کینوا

تقویم فارسی اندروید

کینوا دانه ای باستانی محسوب می شود زیرا آنها برای صدها یا حتی هزاران سال باقی مانده اند. کینوا در میان اینکاها به عنوان “مادر همه دانه ها” شناخته شد و حدود 5000 سال پیش کشت شد. صدها نوع کینوا کاشته شده وجود دارد اما شایع ترین نسخه های موجود در فروشگاه ها سفید، قرمز و سیاه است. این مقاله به محتوای تغذیه ای و خواص کینوا و همچنین نحوه اضافه کردن آن به رژیم غذایی خواهد پرداخت. با ما باشید تا با خواص کینوا که در نوع خود بی نظیر است آشنا شوید.

خواص کینوا

نکات کلیدی در مورد کینوا

به نظر می رسد کینوا برای جلوگیری از تعدادی از بیماری ها کمک کند.
آنتی اکسیدان هایش در مقایسه با دانه های دیگر و غلات نسبتا بالا است.
این را می توان در زمان کمی در حدود 15 دقیقه آماده کرد.

ارزش تغذیه ای

کینوا در قالب های خشک و پخته شده وجود دارد. کینوا اغلب به عنوان دانه کامل در نظر گرفته می شود اما در گیاه شناسی، به عنوان یک دانه طبقه بندی نشده است. این یک شبه غلات است. این به این معنی است که یک گیاه غیر گیاهی است که به طور مشابه با غلات و با مشخصات تغذیه ای مشابه استفاده می شود. دانه های شبه غلات می توانند به صورت غلات و ذرت به آرد تبدیل شوند مانند دانه های دیگر و غلات.

با این حال، از نظر تغذیه ای، کینوا یک دانه کامل است. دانه های کامل شامل تمام خواص دانه کامل دانه بدون حذف هیچیک از ترکیبات آن است. هنگامی که دانه ها برای نان سفید نان، برنج سفید و ماکارونی سفید پالایش می شوند، آنها برای تبدیل به یک بافت سبک تر مورد پردازش قرار می گیرند. این فرایند بیشترین فیبر و مواد مغذی مهم را حذف می کند.

دانه های کامل مانند کینوا، ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر را تامین می کنند. این کمک می کند سیستم گوارشی تنظیم شده و شما را مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.

از خواص کینوا این است که به طور طبیعی بدون گلوتن است. یک فنجان کینوای پخته شده با وزن 185 گرم حاوی:

222 کالری
8.14 گرم پروتئین
5.2 گرم فیبر
3.55 گرم چربی، که 0.42 گرم آن اشباع شده است
39.4 گرم کربوهیدرات
منیزیم – 30 درصد توصیه روزانه
منگنز – 30 درصد توصیه روزانه
فولات – 19 درصد توصیه روزانه
فسفر – 28 درصد توصیه روزانه
مس 18 درصد توصیه روزانه
آهن – 15 درصد توصیه روزانه
روی – 13 درصد توصیه روزانه
پتاسیم – 9 درصد توصیه روزانه

یک فنجان از آن همچنین حاوی بیش از 10 درصد از توصیه روزانه ویتامین B-1، B-2 و B-6 و ویتامین E، B3 و کلسیم است.

علاوه بر این، کینوا حاوی دوز سالمی از اسید های چرب است.

خواص کینوا

خواص کینوا چیست؟

شما می توانید روی خواص کینوا حساب کنید. محتوای فیبر آن باعث می شود که غذایی عالی برای کاهش وزن و درمان مسائل مربوط به گوارشی مثل یبوست باشد. فیبر همچنین از قلب هم محافظت می کند و از بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان های این غذا به طور جادویی برای سلامتی پوست و مو کار می کند.

کاهش وزن

اگر تمام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی شما منظم و عالی باشد، اضافه کردن کینوا می تواند همه چیز را بهتر کند.

کینوا فیبر بالایی دارد. در واقع، خیلی بیشتر از بیشتر دانه ها. اگرچه بخش عمده ای از فیبر در کینوا نامحلول است اما هنوز مقدار قابل توجهی را شامل می شود. یک فنجان از این دانه ها حاوی 2.5 گرم فیبر محلول است که در هر رژیم غذایی کاهش وزنی کمک می کند.

از دیگر خواص کینوا که توجه ما را جلب می کند وجود hydroxyecdysone است که ترکیب شناخته شده ای برای کمک به کنترل وزن محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب کمک می کند کالری بیشتر بسوزانید و در نتیجه در کنترل وزن موثر است. همچنین باعث می شود افراد چربی کمتری از رژیم غذایی شان جذب کنند.

کمک به جلوگیری از پوکی استخوان

این تفکر غلط است که فقط افراد بالای 50 سال باید واقعا در مورد سلامت استخوان ها نگران باشند. در حقیقت همه باید در مورد سلامت استخوان ها صرف نظر از سن شان نگران باشند.

با توجه به اینکه کینوا غنی از منیزیم است، برای سلامتی استخوان بسیار عالی عمل می کند. این ماده معدنی نقش مهمی در تشکیل استخوان دارد. کینوا همچنین غنی از پروتئین است (1 فنجان حاوی 9 گرم از آن) دارای مواد مغذی است که به عنوان یک بلوک ساختمانی برای استخوان ها عمل می کند. مهمتر از همه، آن شامل تمام 9 آمینو اسید ضروری است که بدن نمی تواند به تنهایی تولید کند، که در این بخش نقش مهمی ایفا می کند.

همانطور که در سایر مطالعات آمده است منگنز هم مانند منیزیم در کینوا به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

محافظت از قلب

فیبر محلول چیزی است که کینوا را غذای شگفت انگیزی برای قلب شما می سازد. فیبر محلول با اسیدهای صفراوی در کبد شما ترکیب شده و یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که در روده تان دفع می شود. کبد شما برای تولید این اسیدهای صفراوی از کلسترول بدن استفاده می کند. در واقع خواص کینوا به نوعی باعث می شود کبد شما، کلسترول را از خون بیرون بیاورد.

خوردن کینوا به معنی کاهش سطح کلسترول بد است و این بدان معناست که کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز و بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارد و این بدان معنی است که شما زندگی طولانی تری خواهید داشت.

کینوا حاوی اسیدهای چرب است که 25 درصد آنها به صورت اسید اولئیک می باشد. این یک اسید چرب غیرمستقیم قلب است و 8 درصد آن ALA (اسید آلفا لینولنیک) است که اسید چرب امگا 3 است که عمدتا در گیاهان یافت می شود.

خواص کینوا

بهبود سلامت پوست

همانطور که گفته شد کینوا غنی از ویتامین های B و مواد مغذی است که به درمان لکه های ناشی از گذر سن و سایر شرایط مرتبط با رنگ پوست با کاهش رسوبات ملانین تیره در پوست کمک می کند. ویتامین B12 در کینوا با سایر ویتامین های B در ارتباط است تا رنگ پوست، سالم دیده شود.

کینوا همچنین حاوی مهارکننده های تیروزیناز، آنزیم هایی است که باعث کاهش رنگدانه و مشکلات مرتبط می شود. ویتامین B3 در کینوا که همچنین نیاسینامید نامیده می شود، به درمان آکنه کمک کرده و این مناطق قرمز و التهابی را که اغلب با بروز آکنه مرتبط است، بهبود می بخشد.

کینوا حاوی ویتامین A است که مادر همه ویتامین ها است و به تأخیر افتادن روند پیری را به دنبال دارد. خطوط خفیف را کاهش می دهد و پوست شما جوان به نظر می رسد. ریبوفلاوین در کینوا (یا ویتامین B2) باعث افزایش الاستیک پوست می شود. حتی آکنه را درمان می کند زیرا می تواند باعث کاهش تولید چربی پوست شود.

آنتی اکسیدان های کینوا هم با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند که تقریبا همیشه مسئول پیر شدن زودرس هستند. اگر به آینه نگاه کنید و به ناگهان احساس کنید که پوست شما پیر به نظر می رسد، می دانید مشکل از کجاست.

به هر حال، شما می توانید از خواص کینوا برای از بین بردن علائم پیری خود استفاده کنید. فقط ¼ فنجان کینوا را در شیر سویا بپزید و اجازه دهید سرد شود سپس آن را با 3 قاشق چای خوری از ماست، 2 عدد زرده تخم مرغ و 2 قطره روغن میموسا مخلوط کنید. آن را به صورت و گردن خود بزنید و برای مدت 20 دقیقه منتظر بمانید. آن را با آب بشویید و خواهید دید پوست تان صاف و درخشان خواهد شد.

مبارزه با التهاب

فیبر در کینوا تولید butyrate می کند که یک اسید چرب مهم است و ژن های مربوط به التهاب را از بین می برد. ویتامین های B در کینوا باعث کاهش سطح هوموسیستئین (هورمون التهابی) در بدن می شود.

جالب تر اینکه هضم فیبر در کینوا استات را آزاد می کند که به مغز منتقل می شود و ما را به توقف در خوردن می رساند. منطقش ساده است، اگر شما کمتر بخورید، کمتر احتمال دارد که در مصرف غذاهای پروتئینی دچار التهاب شوید.

کینوا همچنین شامل ترکیباتی به نام ساپونین است که مطالعات نشان داده اند خواص ضد التهابی دارند.

مبارزه با سرطان

از آنجا که سرطان قابل درمان است و قابل پیشگیری نیز هست می توان امیدوار بود که خواص کینوا می تواند مفید واقع شود.

دانشگاه هاروارد می گوید مصرف روزانه یک کاسه از کینوا می تواند زندگی شما را نجات دهد. یک مطالعه نشان می دهد که خوردن یک کاسه روزانه از آن می تواند خطر مرگ زودرس توسط سرطان را کاهش دهد و موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان در مورد استفاده از آن می گویند هر دانه از کینوا با مواد تلخ پوشیده شده است بنابراین قبل از اینکه حتی شروع به پخت و پز کنید، آن را غربال کرده و شستشو دهید.

یک مطالعه لهستانی نیز در مورد چگونگی نجات یافتن در طول سرطان با کینوا صحبت می کند. هرچند منظور، عصاره برگ آن است اما این برگ ها اثرات شیمیایی و ضد سرطانی دارند.

گزارش دیگری از مرکز سرطان ییل توصیه می کند که برای مبارزه با سرطان کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کینوا فوق العاده غنی از آنتی اکسیدان ها است  و ترکیبات بسیاری که می توانند با رادیکال های آزاد و سایر مواد مضر که موجب سرطان می شوند، مبارزه کنند.

خواص کینوا

کمک به مبارزه با دیابت و فشار خون بالا

کینوا یک دانه کامل است و دانه های کامل برای دیابت بسیار عالی هستند. فیبر در کینوا سطح قند خون را افزایش نمی دهد. همچنین از افزایش وزن و سایر بیماری های مزمن جلوگیری می کند. بخشی از بیماری دیابت، مربوط به مصرف غذاهایی است که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند و خوشبختانه، کینوا در این لیست بسیار پایین است. کینوا همچنین تمام اسیدهای آمینه را برای تولید پروتئین (بر خلاف اکثر دانه های دیگر) دارد، که همچنین در کنترل قند خون نقش مهمی دارد.

یک مطالعه در برزیل بیان کرد که یک رژیم غذایی شامل کینوا می تواند به مدیریت دیابت نوع 2 و فشار خون مرتبط با آن کمک کند. کینوا یک کربوهیدرات پیچیده است و کربوهیدرات ها در بدن بسیار آهسته تجزیه می شوند که قند خون را پایدار تر می کند.

کینوا همچنین دارای مقادیر خوبی از منیزیم و پتاسیم است که مواد مغذی آن به کاهش فشار خون کمک می کنند.

کمک به درمان کم خونی

کینوا غنی از آهن است. یک فنجان کینوای پخته شده (185 گرم) حاوی حدود 3 میلی گرم آهن است که 15 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. رژیم غذایی مناسب و دارای آهن می تواند به کم خونی کمک کند. آهن ماده معدنی مورد نیاز برای تولید هموگلوبین است که بخشی از گلبول های قرمز خون است که خون شما را درگیر می کند و اکسیژن را حمل می کند.

یکی دیگر از مواد مغذی مورد توجه در این جنبه، ریبوفلاوین است که کینوا غنی از آن است. همچنین کم خونی می تواند ناشی از ریبوفلاوین کم در رژیم غذایی باشد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

کینوا غنی از فیبر است و فیبر، مقدار زیادی مواد غذایی را که در معده شما وجود دارد وارد می کند و دیواره های دستگاه گوارش شما را تحریک می کند و این باعث جذب بیشتر مواد مغذی در روده کوچک می شود. در روده بزرگ، این فیبر از یبوست جلوگیری می کند.

ویتامین B در کینوا نیز نقش مهمی در هضم دارد. یکی از اینها، تیامین است که در تولید اسید هیدروکلریک کمک می کند (اسیدی در معده که به هضم کمک می کند).

ریبوفلاوین در ایجاد سلول هایی که در دیواره های دستگاه گوارش قرار دارند، کمک می کند. دیگر اسید آمینو اسید شامل اسید گلوتامیک است که در بدن شما به گلوتامین تبدیل می شود. گلوتامین مسئول سلامتی تخمدان مخاطی معده است.

طول عمر را افزایش می دهد

یک مرد بولیوی 123 سال سن دارد. او طول عمر خود را به یک رژیم غذایی روزانه که شامل کینوا می باشد، مرتبط می داند. مطالعات متعدد نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از دانه های کامل (مانند کینوا) می تواند به بیماری های متعدد مربوط شود که به وضوح مردم را قادر می سازد تا بیشتر زندگی کنند.

کمک به تعمیر و رشد بافت بدن

کینوا غنی از لیزین است که برای رشد و بهبود بافت مهم است. جالب اینجاست که کینوا تنها دانه ای است که حاوی این اسید آمینه است. محتوای پروتئین بالا نیز به این عامل کمک می کند.

مواد مغذی آن کمک می کند تا مشکلات مختلف سلامتی را حل کند و یکی از آنها حفظ سلول های جوان است. همچنین غنی از اسیدهای آمینه است که عواملی را که موجب آسیب رساندن به سلول ها می شود، کنار می گذارد. هنگامی که سلول ها و بافت های اندام بدن شما آسیب دیده اند، خطر ابتلا به بیماری های ناخوشایند افزایش می یابد. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه توصیه می کنند مصرف کینوا را برای تقویت بافت ها و سلول ها در بدن مصرف کنید.

تقویت فولیکول مو

محتوای پروتئین در کینوا چیزی است که ما باید در اینجا به آن نگاه کنیم. پروتئین هیدرولیز شده از کینوا به عنوان یک پوشش طبیعی و ملایم که از فولیکول های مو محافظت می کند و تغذیه می کند، عمل می کنند. پروتئین استخراج شده از این دانه همچنین برای تولید موها با کیفیت بالا استفاده می شود. 9 اسید آمینه ضروری دارد که به عنوان تقویت کننده های طبیعی عمل می کنند و از رشته های مو محافظت می کنند. آنها همچنین موهای آسیب دیده را تعمیر می کنند و باعث رشد مو می شوند.

مواد مغذی در کینوا تغذیه و هضم پوست سر را حفظ و آن را به خوبی نرم می کنند. آنها یک پوشش نامرئی روی مو برای محافظت در برابر محیط زیست از جمله شرایط آلودگی و گرد و غبار ایجاد می کنند.

ویتامین E آن هم باعث کاهش شكستگی می شود.

به درمان شوره سر کمک می کند

کینوا حاوی مواد معدنی مهم مانند کلسیم، آهن و فسفر است که رطوبت را به پوست سر می دهد تا شوره سر را حفظ کند. شما فقط باید کینوا را بپزید و ماسک را به مو و پوست سرتان بمالید. 15 دقیقه آن را ترک کنید و سپس به طور معمول شستشو دهید.

پروتئین در کینوا نیز کمک می کند تا موهای آسیب دیده تان درمان شود. و تیروسین در کینوا کمک می کند تا رنگ اصلی موهای شما حفظ شود.

بهبود متابولیسم

خواص کینوا با توجه به محتوای مواد مغذی بالایی که دارد می تواند سلامت متابولیک را بهبود بخشد. تا به امروز، دو مطالعه در انسان و موش های صحرایی، اثرات کینوا را بر سلامت متابولیسم بررسی کرده است.

مطالعات مبتنی بر انسان نشان داد که استفاده از کینوا به جای نان و پاستای معمولی بدون گلوتن، میزان قند خون، انسولین و تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. تحقیقات روی موش صحرایی نشان داد که افزودن آن به رژیم غذایی با فروکتوز تقریبا به طور کامل اثر منفی فروکتوز را مهار می کند. مواد معدنی و ویتامین های موجود در کینوا برای بهبود میزان متابولیسم ضروری هستند. هنگامی که سوخت و ساز بدن شما به خوبی کار می کند، اشتها را افزایش می دهد و همچنین در کاهش وزن کمک می کند.

کاهش استرس اکسیداتیو

آزمایشی در سال 2015 که به بررسی اثرات فیزیولوژیکی مصرف کینوا می پرداخت یافته ها کاهش وزن و توانایی بهتر برای پاسخ به استرس اکسیداتیو را نشان داد.

“این نشان می دهد که خواص کینوا می توانند آنتی اکسیدان ها را بازسازی کنند که می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند و بنابراین از بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کنند.”

تقویت حافظه

مغز ما قند و چربی را دوست دارد. در واقع، مغز از 60٪ چربی تشکیل شده است اما ما نیاز داریم که انواع مختلفی از چربی (روغن زیتون، ماهی و آجیل) و دیگر مواد معدنی را برای جلوگیری از زوال عقل و از دست دادن حافظه را مصرف کنیم اما بهترین ترکیبات حفاظت کننده مغز فلاونوئیدها هستند. خوشبختانه مقادیر بسیار بالایی از این غذای حیاتی مغز یافت خواهد شد. برای حفظ حافظه خود کینوا را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

خواص کینوا

آسان به رژیم غذایی خود اضافه کنید

کینوا سرشار از مواد مغذی و همچنین بسیار خوشمزه است و می توانید به راحتی آن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بسته به نوع کینوا، می توان آن را قبل از پختن با آب بشوئید تا آلودگی هایی که بر روی لایه بیرونی یافت می شوند پاک شده طعم تلخش از بین برود. با این حال، برخی از مارک ها قبلا شستشو داده شده اند و این مرحله غیر ضروری است.

شما می توانید کینوا را در اکثر فروشگاه های بهداشت مواد غذایی و بسیاری از سوپر مارکت ها خریداری کنید.

این می تواند روش آسانی برای صرفه جویی در وقت برای 15-20 دقیقه باشد:

2 فنجان (240 میلی لیتر) آب را در یک ظرف قرار دهید و حرارت را بالا ببرید.
یک فنجان (170 گرم) کینوای خام را با کمی نمک به ظرف اضافه کنید.
برای 15 تا 20 دقیقه بجوشانید.
لذت ببرید.

اکنون باید بیشتر آب را جذب کرده باشد. اگر درست انجام شود، باید طعم ملایم و نادری داشته باشد و کمی سیر کننده هم باشد.

شما می توانید به سلیقه خود هرچه که دوست دارید مانند سبزیجات، حبوبات و غیره را به کینوای پخته شده افزوده و میل نمایید.

خط آخر درباره خواص کینوا

کینوا غنی از فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و تمامی نه اسید آمینه ضروری و یکی از سالم ترین و مغذی ترین غذاهای این سیاره است.

خواص کینوا ممکن است سطح قند خون و کلسترول شما را بهبود بخشد و حتی به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، به طور طبیعی بدون گلوتن، خوشمزه، همه کاره و فوق العاده آسان برای آماده سازی است.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی