سلامت سلامت جنسي و زناشويي

دلیل لذت از رابطه جنسی چیست؟

تقویم فارسی اندروید

اگرچه اندام تناسلی بخش اصلی رابطه جنسی است اما احساسات لذت بخش آن بخش های زیادی از بدن را درگیر می کند. لذت از رابطه جنسی به شدت به مغز بستگی دارد، مغزی که هورمون هایی ترشح می کند که از لذت جنسی حمایت می کند و تحریک را لذت بخش تفسیر می کند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که مغز می تواند مهم ترین اندام جنسی باشد. محققان دریافتند که ارگاسم حالتی افزایش یافته از آگاهی حسی است که می تواند حالت خلسه مانندی را در مغز ایجاد کند.

در این مقاله به بررسی تاثیرات جنسی بر بدن و مغز می پردازیم و همچنین به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه این اثرات باعث ایجاد حس خوب در رابطه جنسی می شود. ما همچنین نگاهی به این می اندازیم که چرا رابطه جنسی ممکن است احساس خوبی به دنبال نداشته باشد.

لذت از رابطه جنسی

تاثیر رابطه جنسی بر بدن

در دهه 1960، ویلیام مسترز و ویرجینیا جانسون، محققین جنسی، چهار مرحله مجزا از برانگیختگی جنسی را شناسایی کردند که هر کدام اثرات منحصر به فردی بر بدن دارند.

تحقیقات آنها منجر به استفاده رایج از این چهار دسته برای توضیح پاسخ جنسی شده است:

1. میل یا هیجان

در مرحله میل، بافت آلت تناسلی، واژن، لگن، فرج و کلیتوریس پر از خون می شود. این باعث افزایش حساسیت اعصاب در این نواحی از بدن می شود.

این جریان خون همچنین مایعی به نام ترانسودات ایجاد می کند که واژن را روان می کند.

ماهیچه های سرتاسر بدن شروع به انقباض می کنند. برخی افراد سریع‌ تر نفس می‌ کشند یا به دلیل افزایش جریان خون، پوست شان برافروخته می‌ شود.

2. وضعیت ثابت

در این مرحله، برانگیختگی فرد همچنان تشدید می شود. واژن، آلت تناسلی و کلیتوریس حساس تر می شوند.

یک فرد ممکن است در این دوره تغییراتی را در حساسیت و برانگیختگی تجربه کند. برانگیختگی و علاقه ممکن است کاهش یابد، تشدید شود، سپس دوباره کاهش یابد.

3. ارگاسم

با تحریک مناسب و وضعیت روحی مناسب، ممکن است فرد به ارگاسم برسد.

برای اکثر زنان، تحریک کلیتورال سریعترین و مؤثرترین راه برای رسیدن به ارگاسم است. برای برخی، این تنها راه رسیدن به ارگاسم است. مردان ممکن است به تحریک طولانی مدت ساقه یا سر آلت تناسلی نیاز داشته باشند.

اکثر مردان در هنگام ارگاسم انزال می کنند، اما می توان بدون انزال به ارگاسم رسید. برخی از زنان نیز در طول ارگاسم انزال می کنند، اگرچه محتوای این مایع همچنان موضوع بحث های علمی است.

هم مردان و هم زنان در طول ارگاسم انقباضات شدید عضلانی را تجربه می کنند.

مردان این انقباضات را در راست روده، آلت تناسلی و لگن تجربه می کنند، در حالی که زنان آن را در واژن، رحم و راست روده تجربه می کنند. برخی افراد انقباضات را در سراسر بدن تجربه می کنند.

4. فرونشینی

پس از ارگاسم، ماهیچه ها شل می شوند و بدن به آرامی به حالت قبل از برانگیختگی خود باز می گردد.

این فرآیند برای مردان و زنان متفاوت است. اگرچه اکثر مردان نمی توانند بلافاصله پس از انزال به ارگاسم برسند، اما بسیاری از زنان می توانند.

در مرحله فرونشینی، اکثر مردان و بسیاری از زنان دوره بی پاسخی را تجربه می کنند. در این مدت فرد به تحریک جنسی پاسخ نمی دهد.

مدل های دیگر

برخی از محققان مدل های جایگزینی را برای فرونشینی پیشنهاد کرده اند.

مدل دایره ای کارن براش-مک گریر و بورلی ویپل نشان می دهد که یک تجربه جنسی رضایت بخش برای یک زن می تواند به سرعت به چنین تجربه دیگری منجر شود.

رزماری باسون یک مدل غیر خطی از پاسخ جنسی زنان را پیشنهاد می کند. مدل او تأکید می کند که زنان به دلایل زیادی رابطه جنسی دارند و پاسخ جنسی آنها ممکن است طبق مراحل قابل پیش بینی پیش نرود.

کلیتوریس، برای اکثر زنان، نقطه منشا لذت جنسی است. این دارای هزاران پایانه عصبی است که آن را بسیار حساس کرده است. بخش‌ هایی از کلیتوریس به عمق واژن کشیده می‌ شود و به برخی از زنان اجازه می‌ دهد تا از طریق تحریک واژن تحریک غیر مستقیم کلیتورال را دریافت کنند.

برای مردان، سر آلت تناسلی شبیه به کلیتوریس است زیرا اغلب حساس ترین ناحیه است.

اثرات رابطه جنسی در مغز

برای اینکه رابطه جنسی لذت بخش باشد، مغز باید احساسات جنسی را لذت بخش تفسیر کند.

اعصاب در نواحی جنسی بدن سیگنال های خاصی را به مغز می فرستند و مغز از این سیگنال ها برای ایجاد احساسات مختلف جنسی استفاده می کند.

انتقال دهنده های عصبی پیام رسان های شیمیایی هستند که به مغز کمک می کنند تا با سایر قسمت های بدن ارتباط برقرار کند. چندین انتقال دهنده عصبی در لذت جنسی نقش دارند:

  • سطح پرولاکتین بلافاصله پس از ارگاسم افزایش می یابد. این هورمون ممکن است با کاهش پاسخ جنسی مرتبط باشد که ممکن است دوره بی پاسخی را توضیح دهد.
  • دوپامین هورمونی است که با انگیزه و پاداش مرتبط است. برانگیختگی جنسی را افزایش می دهد و بدن آن را در مرحله میل ترشح می کند.
  • اکسی توسین که به عنوان هورمون عشق یا پیوند نیز شناخته می شود، باعث ایجاد احساس صمیمیت و نزدیکی می شود. بدن پس از ارگاسم آن را آزاد می کند.
  • بدن در مرحله برانگیختگی سروتونین ترشح می کند که از احساس خوب بودن و شادی حمایت می کند.
  • نوراپی نفرین رگ های خونی را گشاد و منقبض می کند و اندام تناسلی را حساس تر می کند. بدن این را در طول تحریک جنسی آزاد می کند.

دلایلی که رابطه جنسی ممکن است احساس خوبی به دنبال نداشته باشد

رابطه جنسی برای همه لذت بخش نیست. در واقع، برخی از افراد هنگام رابطه جنسی احساس درد می کنند. این در زنان بسیار بیشتر است.

حدود 75 درصد از زنان گزارش می دهند که در طول زندگی خود در حین رابطه جنسی درد دارند.

حدود 10 تا 20 درصد از زنان در ایالات متحده درد جنسی منظم یا دیسپارونی را تجربه می کنند.

برخی از دلایل رایج درد جنسی در زنان عبارتند از:

  • ولوودینیا، یک بیماری مزمن که باعث خارش و همچنین درد و سوزش در حین و بعد از رابطه جنسی می شود.
  • عفونت های واژن مانند عفونت های مخمری
  • آسیب یا اختلال در عملکرد عضلانی، به ویژه آسیب های کف لگن پس از زایمان
  • تغییرات هورمونی که ممکن است باعث خشکی و درد واژن شود.

مردان نیز ممکن است در حین رابطه جنسی درد داشته باشند. برخی از علل رایج عبارتند از:

  • ناهنجاری های ساختاری آلت تناسلی مانند فیموز
  • عفونت ها
  • مشکلات پروستات، مانند پروستاتیت

افرادی که خود را آسکشوال می دانند ممکن است تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند یا از آن لذت نبرند.

افرادی که خود را دمی سکشوال می‌شناسند ممکن است فقط در زمینه‌ های محدودی لذت جنسی را تجربه کنند، مانند زمانی که احساس می‌کنند عاشق شریک شان هستند.

برخی دیگر از عواملی که می توانند بر لذت جنسی در تمام جنسیت ها و جهت گیری های جنسی تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • روانکاری ناکافی که می تواند باعث دردناک شدن رابطه جنسی شود.
  • سابقه ضربه یا سوء استفاده جنسی که می تواند باعث ایجاد احساس تهدید یا درد در رابطه جنسی شود.
  • عدم برانگیختگی
  • بی حوصلگی از رابطه جنسی یا شریک زندگی
  • تعاملات جنسی که با تمایلات یا علایق جنسی خاص فرد مطابقت ندارد.
  • عفونت های مقاربتی

در مورد درد یا نارضایتی جنسی به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • درد با گذشت زمان ادامه می یابد یا بدتر می شود.
  • استراتژی های مدیریتی، مانند استفاده از روان کننده بیشتر یا تغییر موقعیت، کارساز نیستند.
  • درد با علائم دیگری مانند درد هنگام ادرار کردن یا خونریزی غیرعادی واژینال رخ می دهد.
  • درد به دنبال جراحت، زایمان یا یک عمل پزشکی ایجاد می شود.

برخی از افراد، به ویژه زنان، گزارش می دهند که پزشکان درد جنسی را نادیده می گیرند یا به آنها می گویند که همه چیز در ذهن آنهاست. افرادی که مراقبت حساس و پاسخگویی صحیح از پزشک دریافت نمی کنند، باید پزشک خود را تغییر دهند.

رابطه جنسی نباید به شما آسیب برساند و تقریبا همیشه راه حلی وجود دارد. یک پزشک آگاه و دلسوز باید متعهد به تشخیص و درمان موضوع باشد.

نکاتی برای رابطه جنسی لذت بخش و ایمن

ارتباط واضح با یک شریک مورد اعتماد می‌ تواند با کمک به شرکا در مورد نیازهایشان، رابطه جنسی را لذت‌ بخش‌ تر کند.

مطالعه‌ ای در سال 2018 نشان داد شکاف قابل توجهی در ارگاسم بین مردان و زنان وجود دارد، همچنین استراتژی‌ هایی را شناسایی کرد که با ارگاسم بیشتر – و به طور بالقوه رابطه جنسی لذت‌ بخش‌ تر – برای زنان مرتبط است. این استراتژی ها عبارتند از:

  • رابطه جنسی دهانی و تحریک دستی دستگاه تناسلی با انگشت
  • رابطه جنسی طولانی تر
  • رضایت از رابطه
  • بحث در مورد فانتزی ها و تمایلات جنسی
  • ابراز عشق در حین رابطه جنسی

اگرچه تخمین تعداد دقیق آنها متفاوت است اما اغلب زنان بدون تحریک کلیتورال نمی توانند به ارگاسم برسند.

برای برخی از زنان، تحریک غیرمستقیم از موقعیت های جنسی خاص، مانند بالا بودن، کافی است. برخی دیگر به تحریک مستقیم و طولانی مدت در حین یا جدا از مقاربت نیاز دارند. این طبیعی و معمولی است و زنان نباید از نیاز یا درخواست تحریک کلیتورال احساس شرم کنند.

مردها ممکن است از رابطه جنسی لذت ببرند که بیشتر طول بکشد، هم به این دلیل که این امر باعث ایجاد لذت در طول زمان می شود و هم به این دلیل که شانس اینکه همسران شان برای رسیدن به ارگاسم زمان داشته باشند را افزایش می دهد. تنفس عمیق ممکن است به تاخیر در انزال مرد کمک کند، همانطور که وقتی احساسات بیش از حد شدید می شود، سرعت انزال را کاهش می دهد.

برای افرادی که به سختی می توانند نعوظ داشته باشند یا آن را حفظ کنند، ورزش ممکن است جریان خون را افزایش دهد و نعوظ و عملکرد جنسی را بهبود بخشد. داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل (ویاگرا) نیز ممکن است مفید باشند.

افراد ممکن است متوجه شوند که استفاده از یک روان کننده جنسی اصطکاک را کاهش می دهد و رابطه جنسی را بهبود می بخشد. روان کننده ها در بسیاری از فروشگاه ها و به صورت آنلاین در دسترس هستند.

تمرینات کف لگن ماهیچه هایی را که در ارگاسم نقش دارند تقویت می کند و به طور بالقوه به زنان و مردان کمک می کند تا ارگاسم قوی تری داشته باشند و کنترل بهتری بر زمان ارگاسم داشته باشند.

برای ورزش کف لگن، سعی کنید ماهیچه هایی را که جریان ادرار را متوقف می کنند، سفت کنید. برخی از افراد این کار را با توقف و شروع مجدد انجام می دهند. به تدریج این وضعیت را به مدت 10 ثانیه یا بیشتر حفظ کنید و آن را در طول روز تکرار کنید.

برخی از افراد ممکن است نیاز به ملاقات با یک فیزیوتراپیست داشته باشند که می تواند به آنها نکات و توصیه هایی در مورد چگونگی بهبود و لذت کامل از رابطه جنسی بدهد.

کلام آخر

هیچ راه درستی برای احساس رابطه جنسی و هیچ راه درستی برای داشتن رابطه جنسی وجود ندارد. افراد می توانند لذت جنسی را از طیف وسیعی از موقعیت ها، انواع رابطه جنسی و تخیلات جنسی تجربه کنند.

ارتباط باز، پذیرش خود و تمایل به کمک گرفتن در زمانی که چیزی درست کار نمی کند می تواند لذت جنسی را افزایش دهد و کاهش انگ اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی