سلامت سلامت جنسي و زناشويي

مزایای نیتریک اکسید و نحوه افزایش سطوح آن در بدن به طور طبیعی

تقویم فارسی اندروید

تنها چند دهه پیش بود که توجه مردم به نیتریک اکسید شروع شد. این مولکول که در سال 1992 به عنوان مولکول سال نامگذاری شد، قبلاً جنبه بسیار کم ارزشی از سلامت انسان به حساب می آمد.

چندین سال بعد، در سال 1998، سه دانشمند به دلیل کشف اینکه نیتریک اکسید یک مولکول کلیدی در سیستم قلبی عروقی است که به حفظ سلامت عروق خونی و تنظیم فشار خون کمک می کند، جایزه نوبل دریافت کردند.

ما اکنون می دانیم که نیتریک اکسید می تواند سلامت را از راه های بیشتری تقویت کند.

آیا نیتریک اکسید به رابطه جنسی کمک می کند؟ برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که افزایش سطوح آن در بدن (مانند مکمل گیاهی یوهیمبه) ممکن است به اختلال نعوظ (ED) کمک کند و احتمالاً به طور کلی تحریک جنسی را افزایش دهد.

امروزه مکمل هایی که سطح اکسید نیتریک را افزایش می دهند بسیار محبوب هستند. نکته جالب این است که شما نمی توانید قرص های اکسید نیتریک مصرف کنید اما می توانید مکمل هایی مصرف کنید که حاوی موادی هستند که بدن شما برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند.

با این حال، مکمل ها تنها گزینه نیستند. همچنین می توانید سطح اکسید نیتریک خود را به طور طبیعی با خوردن غذاهای غنی از نیترات افزایش دهید. سبزیجاتی مانند چغندر و سبزی های برگ دار به خصوص سرشار از نیترات هستند. ورزش یکی دیگر از راه های طبیعی برای افزایش سطوح آن در بدن است.

مزایای نیتریک اکسید

نیتریک اکسید چیست؟

فرمول نیتریک اکسید NO است، به این معنی که این گاز بی رنگ از یک مولکول نیتروژن و یک مولکول اکسیژن تشکیل شده است. این اکسید که اکسید نیتروژن یا مونوکسید نیتروژن نیز نامیده می شود، تقریباً توسط تمام سلول های بدن انسان تولید می شود. دو اسید آمینه ال آرژنین و ال سیترولین تولید آن را در بدن افزایش می دهند. به طور خاص، کلیه ها ال سیترولین را به ال آرژنین تبدیل می کنند که پیش ساز اکسید نیتریک است.

این یک واسطه ارتباط سلول به سلول در نظر گرفته می شود و نقش مهمی در انواع زیادی از فرآیندهای بدن از جمله التهاب، اتساع عروق و انتقال عصبی دارد. وقتی صحبت از سلامت رگ‌ های خونی به میان می‌ آید، این یکی از حیاتی‌ ترین مولکول‌ ها در نظر گرفته می‌ شود. اکسید نیتریک نقش بسیار کلیدی در اتساع عروق دارد.

اتساع عروق چیست؟ در واقع باز شدن یا گشاد شدن رگ های خونی است که در نتیجه شل شدن دیواره های عضلانی رگ ها ایجاد می شود.

فواید سلامتی

1. فشار خون را کاهش می دهد

اکسید نیتریک با بدن شما چه می کند؟ کارهای زیادی از جمله گشادکننده عروق را انجام می دهد. این بدان معناست که می‌ تواند حرکت خون را در رگ‌ ها آسان‌ تر کند، بنابراین قلب مجبور به پمپاژ سخت نیست. این به کاهش فشار خون کمک می کند. مطالعات تا به امروز نشان می دهد که چگونه مصرف نیترات در رژیم غذایی و افزایش تولید اکسید نیتریک باعث کاهش شدید فشار خون در انسان های سالم می شود.

علاوه بر اثرات مثبت بر فشار خون، اکسید نیتریک همچنین می تواند عملکرد اندوتلیال را بهبود بخشد. این مهم است زیرا اختلال عملکرد اندوتلیال به ایجاد تصلب شرایین کمک می کند که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود. مطالعه ای که در سال 2014 در مجله فشار خون بالینی منتشر شد، نشان داد که مصرف یکبار مکمل اکسید نیتریک فعال خوراکی باعث کاهش فشار خون، بهبود انطباق عروقی و بازیابی عملکرد اندوتلیال در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود.

2. احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد

علاوه بر کاهش فشار خون، یکی دیگر از عملکردهای چشمگیر آن، توانایی اش در تقویت سلامت قلب با کاهش چسبندگی پلاکت های خون است. چرا این چیز خوبی است؟ هنگامی که پلاکت ها کمتر چسبنده باشند، کمتر به هم چسبیده و لخته خون تشکیل می دهند. لخته های خون می توانند به طور بالقوه کشنده باشند زیرا می توانند باعث سکته مغزی و حملات قلبی شوند. تحقیقات نشان می دهد که اکسید نیتریک می تواند به کاهش سرعت تشکیل لخته و همچنین قدرت لخته کمک کند.

تحقیقات جانز هاپکینز همچنین با استفاده از حیوانات نشان داده است که چگونه اکسید نیتریک می تواند التهاب عروق خونی را کاهش دهد و از لخته شدن خون جلوگیری کند.

3. به اختلال نعوظ کمک می کند و تحریک جنسی را تقویت می کند (هم برای مردان و هم زنان)

نیتریک اکسید واسطه اصلی نعوظ آلت تناسلی است. شل شدن ماهیچه صاف آلت تناسلی را فعال می کند. مطالعات نشان می دهد که جریان خون را افزایش می دهد که برای شروع و حفظ نعوظ لازم است.

با افزایش سن مردان، کاهش نیتریک اکسید سنتاز یا NOS که آنزیم هایی هستند که باعث تولید اکسید نیتریک از ال-آرژنین می شوند، کاهش می یابد. با این کاهش در NOS و در نتیجه NO، تمایل به کاهش پاسخ نعوظ وجود دارد. این می تواند دلیلی باشد که چرا یک مرد با اختلال نعوظ دست و پنجه نرم می کند.

اثرات مثبت بر فشار خون دلیل دیگری است که نشان می دهد اکسید نیتریک به ED کمک می کند زیرا فشار خون بالا و ED مرتبط هستند. کشفرابطه اکسید نیتریک با کاهش نعوظ در واقع منجر به تولید برخی از شناخته شده ترین داروهای ناتوانی جنسی در حال حاضر شده است. به نظر می رسد اکسید نیتریک نیز نقش مهمی در تحریک زنان دارد.

4. از سلامت مغز پشتیبانی می کند

اکسید نیتریک همچنین به عنوان یک عامل کلیدی در سلامت مغز شناخته شده است. عنوان شده است که این یک پیام رسان مهم در سیستم های مختلف اندام است اما به ویژه برای سیستم عصبی مرکزی، جایی که به عنوان یک واسطه در ارتباطات سلولی در مغز عمل می کند، مهم است.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه لستر نشان می دهد که چگونه اکسید نیتریک می تواند “توانایی محاسباتی” مغز را تغییر دهد که به توانایی NO برای کمک به بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر اشاره دارد. یک مقاله علمی منتشر شده در سال 2015 نشان می‌ دهد که چگونه کاهش اکسید نیتریک ممکن است توانایی بیماران مبتلا به آلزایمر (و سایر بیماری‌ های عصبی) را برای یادگیری اطلاعات جدید توضیح دهد.

5. به سیستم ایمنی کمک می کند

بسیاری از سلول های سیستم ایمنی اکسید نیتریک تولید می کنند و به آن پاسخ می دهند. نقش کلیدی در سیستم ایمنی دارد و به مبارزه با بیماری کمک می کند.

یک بررسی علمی منتشر شده در مجله هندی بیوشیمی و بیوفیزیک نشان می دهد که چگونه “به عنوان یک مولکول دفاعی سمی در برابر ارگانیسم های عفونی مهم است.” چطور؟ یک گروه از سلول های ایمنی به ویژه، ماکروفاژهای فعال شده، با آزاد کردن انواع مولکول های موثر، از جمله NO، تکثیر پاتوژن را مهار می کنند. این تنها یکی از راه هایی است که به مبارزه با عفونت در بدن کمک می کند.

6. ممکن است بدنسازی و عملکرد ورزشی را تقویت کند

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان قبل از تمرین از اکسید نیتریک استفاده می کنند زیرا معتقدند که به آنها کمک می کند سخت تر و طولانی تر تمرین کنند. آیا درستی ای در آن هست؟ مطالعات نتایج متفاوتی ارائه کرده اند.

یک بررسی علمی از 42 مطالعه به این نتیجه رسید که مکمل‌ های دارای نیترات ممکن است تحمل را در برابر تمرینات هوازی و بی‌ هوازی در افراد سالم تمرین‌ نداشته یا در حد متوسط تمرین کرده بهبود بخشد اما به نظر نمی‌ رسد چنین فایده‌ ای برای افراد بسیار تمرین‌ کرده وجود داشته باشد. بررسی همچنین اشاره می‌ کند که اکثر تحقیقات با جمعیت مرد جوان انجام شده است، بنابراین تحقیقات اضافی برای زنان و سالمندان ضروری است.

راه های افزایش طبیعی

علائم احتمالی کمبود این اکسید عبارتند از افت فشار خون، بی خوابی، اضطراب، از دست دادن میل جنسی و اختلال نعوظ. خوشبختانه راه های طبیعی زیادی برای افزایش سطح آن در بدن وجود دارد.

نمی دانید چگونه آن را به طور طبیعی از طریق رژیم غذایی خود افزایش دهید؟ در واقع چیزی به نام “غذاهای دارای اکسید نیتریک” وجود ندارد اما غذاهایی وجود دارند که برای تقویت اکسید نیتریک در بدن شناخته شده اند. این غذاها حاوی نیترات هستند که سپس به نیتریت تبدیل می شوند.

سپس نیتریت ها در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شوند. تقریباً 80 درصد نیترات های رژیم غذایی از خوردن سبزیجات به دست می آید. اگر به هر نمودار غذایی برای افزایش نیترات نگاه کنید، مطمئناً چغندر را در بالای آن خواهید یافت.

غذاهای غنی از نیترات عبارتند از:

  • چغندر قرمز
  • سبزیجات برگدار، از جمله آروگولا (گفته شده است که بهترین تقویت کننده اکسید نیتریک است)، سوئیس چارد، اسفناج و کاهو
  • کاسنی فرنگی
  • تره فرنگی
  • تربچه
  • کرفس
  • کلم بروکلی
  • رازیانه
  • کلم چینی
  • شلغم
  • خیار
  • هویج
  • گل كلم
  • گیاهانی مانند جعفری و شوید
  • آب انار
  • پرتقال
  • موز

از آنجایی که سلول‌ ها از آرژنین برای تولید اکسید نیتریک استفاده می‌ کنند، می‌ توانید مصرف آرژنین خود را از طریق غذاهای پر پروتئین و غنی از آرژنین، از جمله گوشت گاو که با علف تغذیه می‌ شود، افزایش دهید. ماهی صید شده وحشی، تخم مرغ بدون سیستم قفس، محصولات لبنی مانند ماست پرورشی، کفیر، پنیر خام، دانه هایی مانند کدو تنبل و تخمه آفتابگردان، جلبک دریایی و اسپیرولینا.

یک مطالعه در سال 2016 که در مجله Nutrients منتشر شد، نشان می‌ دهد که مصرف بیشتر آرژنین در رژیم غذایی با افزایش سطوح خونی نیتریت‌ ها و نیترات‌ ها که معیاری برای تولید اکسید نیتریک در بدن هستند، مرتبط است. برای افزایش مصرف سیترولین (یکی دیگر از تقویت‌ کننده‌ های اکسید نیتریک) از طریق رژیم غذایی، هندوانه بهترین منبع است.

مکمل ها و دوز مناسب

مکمل هایی که احتمالاً این اکسید را در بدن تقویت می کنند عبارتند از:

  • مکمل های چغندر: وقتی چغندر می خورید، سطح اکسید نیتریک به طور طبیعی در بدن افزایش می یابد. عنوان شده است که چغندر تقویت کننده آن تاثیرگذار است که به شکل مکمل به عنوان عصاره، پودر یا کپسول نیز موجود است. مطالعه ای که در سال 2018 منتشر شد نشان داد که نوشیدن آب چغندر باعث افزایش اکسید نیتریک بازدمی در افراد سالم می شود. در حالی که تحقیقات هنوز در مراحل اولیه خود هستند، یک مقاله علمی منتشر شده در سال 2014 به این نتیجه رسید که “به نظر می رسد مکمل نیترات رژیمی یک رویکرد جدید امیدوارکننده برای افزایش جنبه های پاسخ فیزیولوژیکی به ورزش، مانند کارایی عضلانی و اکسیژن رسانی است که ممکن است عملکرد را افزایش دهد.”
  • مکمل های ال-آرژنین: برای افزایش سطح اکسید نیتریک برای ED، برخی افراد مصرف مکمل ال-آرژنین را انتخاب می کنند. طبق گفته کلینیک مایو، برخی از شرایط خاص که در آن مکمل های ال-آرژنین ممکن است مفید باشد عبارتند از آنژین صدری، فشار خون بالا و اختلال نعوظ.
  • ال آرژنین از نظر جنسی چه می کند؟ برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف ال آرژنین خوراکی ممکن است عملکرد جنسی را در مردان مبتلا به اختلال نعوظ به دلیل یک علت فیزیکی بهبود بخشد.
  • مکمل‌ های ال سیترولین: هنگام در نظر گرفتن مکمل‌ برای ED، ال سیترولین گزینه دیگری است. تحقیقات نشان می‌ دهد که بیماران مبتلا به اختلال نعوظ به احتمال زیاد پیش‌ سازهای NO که ال-سیترولین و ال-آرژنین هستند، کم می باشند. به نظر می رسد که سطوح پایین ال سیترولین و ال آرژنین ممکن است با کاهش غلظت اکسید نیتریک در بدن، خطر اختلال نعوظ را افزایش دهد. ال سیترولین همچنین ممکن است برای کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله فیزیولوژی کاربردی نشان داد که ال سیترولین در کاهش فشار خون و افزایش عملکرد ورزشی موثرتر از ال-آرژنین است.

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات

در محیط زیست، اکسیدهای نیتروژن به طور طبیعی از چیزهایی مانند آتش سوزی، رعد و برق و انتشار خاک ایجاد می شود. منابع ساخت بشر شامل موتورهای احتراق داخلی، نیروگاه ها، کاربردهای کود و سوزاندن کشاورزی است.

آیا نیتریک اکسید زیاد می تواند مضر باشد؟ این یک گاز سمی در غلظت های بالا است.

فرم استنشاقی آن می تواند خطرناک باشد. گاهی اوقات برای نوزادانی که نارسایی تنفسی به دلیل فشار خون ریوی دارند استفاده می شود. عوارض جانبی اکسید استنشاقی می تواند شامل تاری دید، گیجی، سرگیجه و تعریق باشد. عوارض جانبی جدی تر می تواند شامل ضربان قلب سریع و آبی شدن رنگ لب ها، ناخن ها یا کف دست باشد.

عوارض جانبی مکمل های آن بسته به اینکه کدام مکمل را انتخاب می کنید متفاوت است:

  • عوارض جانبی و تداخلات مکمل چغندر شامل گاهی صورتی یا قرمز شدن ادرار یا مدفوع است.
  • عوارض جانبی و تداخلات مکمل ال آرژنین شامل درد شکمی، نفخ، اسهال، نقرس، ناهنجاری های خونی، آلرژی، التهاب راه های هوایی، بدتر شدن آسم و فشار خون پایین است.
  • عوارض جانبی و تداخلات ال سیترولین شامل ایجاد افت بالقوه خطرناک فشار خون همراه با سایر تداخلات دارویی است.

طبق مقاله ای که در سال 2016 در مجله Nitric Oxide منتشر شد، در حال حاضر هیچ آزمایش معتبر و قابل اعتمادی برای آزمایش سطوح آن در بدن در دسترس عموم نیست. امروزه نوارهای آزمایش اکسید نیتریک بزاق در بازار وجود دارد اما طبق این مقاله، «احتمالاً امکان ارزیابی دقیق فراهمی زیستی آن وجود ندارد».

قبل از مصرف مکمل آن با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در حال حاضر باردار هستید، شیردهی می کنید، برای یک بیماری پزشکی تحت درمان هستید یا از داروها و یا مکمل های دیگر استفاده می کنید.

کلام آخر

  • استفاده از اسید نیتریک شامل کاهش فشار خون بالا، تقویت سلامت مغز و ایمنی، افزایش عملکرد تمرینی و بهبود ED و تحریک جنسی است.
  • نیتریک اکسید برای سلامتی خوب است یا مضر؟ مشابه سایر ترکیبات کلیدی موجود در بدن انسان، در مقادیر بهینه می تواند به طرق مختلف یک تقویت کننده سلامتی باشد.
  • اکسید نیتریک را می توان به راحتی و با خیال راحت از طریق منابع غذایی افزایش داد. غذاهای سرشار از اکسید نیتریک غذاهایی هستند که نیترات بالایی دارند که تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهند. این غذاها شامل چغندر، سبزیجات برگدار مانند آروگولا، کاسنی فرنگی، تره فرنگی، جعفری، کلم بروکلی و رازیانه است.
  • مکمل‌ های برتر اکسید نیتریک در واقع حاوی اکسید نیتریک نیستند اما حاوی موادی هستند که تقویت‌ کننده‌ های اکسید نیتریک شناخته می‌ شوند. یکی از بهترین مکمل‌ های اکسید نیتریک ممکن است عصاره، پودر یا کپسول چغندر باشد زیرا چغندر به دلیل محتوای طبیعی نیترات بالا شناخته شده است.
  • دو اسید آمینه ال آرژنین و ال سیترولین نیز تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهند. آنها همچنین به صورت مکمل برای افزایش NO موجود هستند.
  • ورزش به طور منظم همچنین به افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن کمک می کند.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی