سلامت سلامت جنسي و زناشويي

آنچه همه افراد فعال جنسی باید درباره سوزاک بدانند

تقویم فارسی اندروید

از زمانی که رابطه جنسی را شروع کرده اید، چند بار در مورد سوزاک فکر کرده اید یا در مورد آن صحبت کرده اید؟

به عنوان یک جامعه، ما هنوز در مورد موضوع عفونت های مقاربتی در سکوت هستیم و کارشناسان در حوزه حمایت از STI (بیماری های آمیزشی) دقیقاً تلاش خود را روی سوزاک متمرکز نمی‌ کنند. برای مثال، تأثیرگذارهای مثبت سوزاک مانند بیماری‌ های STI ویروسی مانند تبخال و HIV وجود ندارد.

این آمار ممکن است شما را شوکه کند: بر اساس داده های گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در سال 2019، موارد سوزاک در ایالات متحده برای ششمین سال متوالی به بالاترین حد خود رسید و در مجموع به 616,392 مورد رسید.

بنابراین، چگونه بدانیم که آیا ما نیز دقیقاً بخشی از این آمار هستیم؟ در زیر، متخصصان بهداشت به تمام سوالات مبرم شما در مورد سوزاک پاسخ می‌ دهند، از جمله: سوزاک چیست، علائم سوزاک چگونه به نظر می‌ رسد، چگونه آزمایش سوزاک را انجام می‌ دهید، در صورت مثبت بودن آزمایش چه کاری انجام بدهید و موارد دیگر.

سوزاک

سوزاک دقیقاً چیست؟

سوزاک یک عفونت مقاربتی است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود. این باکتری می تواند هر غشای مخاطی را آلوده کند که به پوشش داخلی مرطوب برخی از اندام ها و حفره های بدن (مانند واژن، دهان و غیره) معروف است. امی پرلمن، متخصص اورولوژی، متخصص سلامت می گوید: سوزاک در ابتدا در مجرای ادرار، راست روده، گلو، دهانه رحم و لوله های فالوپ ریشه می گیرد. (اما شایان ذکر است که عفونت می تواند به چشم شما نیز منتقل شود.)

بنابراین، چگونه به سوزاک مبتلا می شوید؟ دکتر پرلمن می‌ گوید: این بیماری می‌ تواند افراد با هر جنسیتی را که در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با شریک آلوده با ویروس در تماس است، آلوده کند.

علائم سوزاک

همانطور که در مورد سایر بیماری های مقاربتی صادق است، سوزاک همیشه خود را با علائم آشکار یا زنگ در اعلام نمی کند. در واقع، اکثر افراد بدون علامت هستند، به این معنی که هیچ تغییر قابل توجهی پس از انتقال وجود ندارد.

امیلی رایملند.، مدیر یک پلتفرم مراقبت بهداشتی مجازی، می‌ گوید: تا آنجایی که سوزاک تناسلی پیش می‌ رود، “افراد دارای واژن حتی بیشتر از افرادی که آلت تناسلی مردانه دارند هیچ علامتی ندارند.” بر اساس گزارش سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) در انگلستان، نیمی از زنان و یک دهم مردان مبتلا به سوزاک هیچ علامتی ندارند.

هنگامی که فردی علائم سوزاک را تجربه می کند که معمولاً در عرض دو هفته پس از انتقال ظاهر می شود، دکتر پرلمن می گوید که معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • درد در هنگام ادرار یا مدفوع
  • تکرر یا فوریت بیشتر برای ادرار کردن
  • ترشح یا چرک از آلت تناسلی یا واژن
  • تورم، خارش یا درد در محل عفونت
  • گلودرد مداوم
  • خونریزی بین پریود

البته علائم سوزاک بر اساس محل عفونت متفاوت است. به عنوان مثال، عفونت سوزاک در گلو می تواند باعث گلودرد، تب یا تورم غدد لنفاوی شود، در حالی که عفونت چشم می تواند باعث حساسیت به نور، تغییرات بینایی و افزایش ترشحات چشم شود.

شما باید وضعیت فعلی سوزاک خود را بدانید

دکتر پرلمن می‌ گوید: «شناخت وضعیت فعلی بیماری‌ های مقاربتی یکی از مؤلفه‌ های ضروری مراقبت از سلامت کلی شما است. رایملند می‌ گوید، همه بیماری‌ های مقاربتی در صورت تشخیص و درمان قابل درمان یا کنترل هستند اما اگر کنترل نشوند، می‌ توانند خطرناک و حتی کشنده باشند. در واقع، این در مورد سوزاک صادق است، چه علائمی وجود داشته باشد چه نداشته باشد.

او می گوید: “خطر بزرگ سوزاک تناسلی این است که اگر درمان نشود، می تواند منجر به بیماری التهابی لگن در افراد دارای رحم شود که می تواند منجر به ناباروری و یا درد طولانی مدت لگن شود.” در افراد دارای بیضه، سوزاک درمان نشده می تواند منجر به یک وضعیت دردناک در لوله های متصل به بیضه شود. رایملند می‌ گوید: در موارد شدیدتر، سوزاک درمان‌ نشده می‌ تواند به خون یا مفاصل نیز سرایت کند و این می‌ تواند تهدید کننده زندگی باشد. او می افزاید، اگر فرد بارداری مبتلا به سوزاک باشد و تحت آزمایش و درمان قرار نگیرد، می تواند آن را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کند که می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی نوزاد باشد.

دقیقاً چگونه می توان برای سوزاک آزمایش انجام داد

خبر خوب: انجام آزمایش برای سوزاک آسان است. می توان آن را از طریق یک سواب از ناحیه (بالقوه) عفونی انجام داد. در مورد سوزاک تناسلی، آزمایش را می توان از طریق نمونه ادرار نیز انجام داد.

برای انجام آزمایش سوزاک به کجا باید مراجعه کرد؟ سؤال خوبی بود. پزشک مراقبت های اولیه شما می تواند شما را آزمایش کند، اگر نه، شما قادر خواهید بود به آزمایش STI کم هزینه از بخش بهداشت محلی خود، یا کلینیک سلامت، یا مرکز بهداشت محله یا دانشگاه خود دسترسی داشته باشید.

گزینه دیگر استفاده از کیت تست STI مستقیم به مصرف کننده و در خانه است. اگر امکان رفت و آمد به یک کلینیک آزمایشی را ندارید، یا به سادگی ترجیح می دهید آزمایشات خود را در خانه انجام دهید، یک گزینه عالی است، این کیت ها به شما این امکان را می دهند که بدون خروج از خانه خود، برخی یا همه بیماری های مقاربتی را آزمایش کنید.

چه گزینه آزمایش حضوری و چه در خانه را انتخاب کنید، ضروری است که تمام نقاط احتمالی عفونت را آزمایش کنید. رایملند توضیح می‌ دهد که برخلاف برخی از بیماری‌ های مقاربتی (مانند HIV و سیفلیس) که عفونت‌ های تمام بدن هستند، سوزاک و کلامیدیا موضعی باقی می‌ مانند. او می‌ گوید: «اگر آزمایش ادرار یا واژینال برای سوزاک انجام دهید، عفونت در گلو یا مقعد شما تشخیص داده نمی‌ شود». “شما باید هر منطقه ای را که ممکن است آلوده شده باشد آزمایش کنید.” این به این معنی است که اگر با کسی که وضعیت STI او را نمی‌ دانستید یا آزمایشش مثبت بود، رابطه دهانی داشتید، آزمایش سوزاک دهانی انجام دهید. او توضیح می دهد که اگر همه مناطقی را که به طور بالقوه ممکن است آلوده شوند را آزمایش نکنید، “می توانید به آلوده کردن شریک یا شرکای زندگی خود ادامه دهید که پس از آن دوباره شما را آلوده می کنند.”

سوزاک با درمان مناسب قابل درمان است

با فرض اینکه عفونت را قبل از اینکه فرصتی برای انتشار داشته باشد تشخیص داده اید، آنتی بیوتیک ها عفونت را به سرعت پاک می کنند. به گفته پرلمن، معمولاً درمان شامل تزریق عضلانی تک دوز آنتی بیوتیکی به نام سفتریاکسون است. یا، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، یک تزریق سفتریاکسون همراه با یک دوز خوراکی آزیترومایسین.

پس از درمان، اکثر پزشکان توصیه می کنند که مجدداً آزمایش کنید. که به عنوان “آزمایش درمان” شناخته می شود، هدف از آزمایش مجدد این است که مطمئن شوید درمان موثر بوده و دیگر سوزاک ندارید. دکتر پرلمن می‌ گوید: این مهم است زیرا برخی از گونه‌ های سوزاک کمی سخت‌ تر (بخوانید: مقاوم‌ تر به برخی آنتی‌ بیوتیک‌ ها) از سایرین هستند.

این امر به ویژه در مورد عفونت گلوی سوزاک صادق است. دکتر پرلمن می گوید: «در صورت مثبت بودن آزمایش سوزاک گلو، انجام آزمایش مجدد پس از 7 تا 14 روز بسیار مهم است زیرا درمان عفونت های گلو دشوارتر است».

در مورد بازگشت به رابطه جنسی چه؟ صبر کنید تا یک هفته از اتمام درمان شما بگذرد. (اگر تست همسرتان نیز مثبت شد، باید یک هفته پس از دریافت درمان نیز صبر کنید.) سپس، با فرض اینکه هیچ علائمی را تجربه نمی کنید، می توانید آن را ادامه دهید.)

چگونه از انتقال سوزاک جلوگیری کنیم

هیچ عمل جنسی هرگز تضمین نشده است که 100 درصد عاری از STI باشد اما کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سوزاک انجام دهید.

همانطور که در مورد اکثر بیماری های مقاربتی وجود دارد، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر سوزاک این است که وضعیت فعلی STI خود را بدانید و قبل از هر نوع رابطه جنسی، وضعیت فعلی STI خود را به شرکای احتمالی خود اطلاع دهید. سپس، از وضعیت فعلی STI او بپرسید و با هر کسی که وضعیت STI فعالی دارد و او را نمی‌ شناسید یا دارای بیماری STI مثبت است، رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید. در نهایت، پس از هر شریک جدید یا یک بار در سال، هر کدام زودتر انجام شود، آزمایش انجام دهید.

منبع:

shape

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی