بیماری ها

درمان خانگی شپش موی سر

تقویم فارسی اندروید

شپش سر چیست؟ درمان خانگی شپش موی سر چگونه است؟ چگونه میتوان از الوده شدن به شپش سر جلوگیری کرد؟ این ها سوالاتیست که به ان جواب خواهیم داد …

شپش موی سر
شپش موی سر

شپش موی سر یک نوع انگل خونخوار است که از خون انسان تغذیه کرده و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان زندگی میکند. مخزن پیدایش شپش ها رعایت نکردن بهداشت سر و بدن انسان است، که در کودکان بیشتر شایع بوده و به راحتی در میان افراد قابل تکثیر است.

مراحل رشد شپش سر

1. تخم (nit egg) و یا رشک شپش

تخم شپشها شکلی بیضی مایل به زرد و سفید شیری دارند که به موی سر، نزدیک به پوست سر میچسبند. به این دلیل که حرارت پوست سر شرایط خوبی برای رشد انها فراهم میکند. شپش های ماده میتوانند روزی 4 تخم گذاشته و در بین موها تکثیر شوند . وجود تخم شپش یا رشک، روی سر لزوما نشانه ی ابتلای دوباره ی شپش نیست زیرا ممکن است برخی رشک‌ها پوک یا جنین مرده شپش باشند. تداوم وجود رشک‌ها در سر کودکان حتی بعد از پاکسازی سر، نشانه وجود شپش زنده است و به درمان شپش نیازمند است.

رشک شپش
رشک شپش

2. نوچه

وقتی که شرایط برای رشد تخم شپش ها مطلوب باشد بعد از هفت الی ده روز این تخم ها رشد کرده و از لارو خود بیرون می ایند تا از خون سر تغذیه کرده و بزرگتر شوند و شروع به تکثیر نمایند. نوچه یا شپش های تازه خارج شده از تخم پس از 3 بار پوست اندازي به یک حشره بالغ تبديل مي شوند.

شپش نوچه
شپش نوچه

3. بالغ

شپش نوچه بعد از یک ماه و تغذیه کامل از خون سر به یک شپش بالغ ماده و یا نر تبدیل میشود. این شپش های بالغ نر و ماده بر روی پوست جفتگیری میکنند و شپش ماده بعد از جفت گیری شروع به تخم گذاری میکند ، 4 تخم در یک روز.

شپش بالغ
شپش بالغ
  • درجه حرارت لازم برای تکمیل رشد شپش ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد.
  • تخم شپش در شرایط مناسب بعد از ۷ الی ۱۰روز باز می‌شود.
  • مرحله نوچه‌ ای بر حسب درجه حرارت بین ۷ الی ۱۳روز طول می‌کشد.
  • از زمانی که تخم باز می‌شود تا وقتی که حشره بالغ تخمگذاری می‌کند ، متوسط چرخه تکامل شپش سر و بدن _۱۸روز و شپش عانه ۱۵ روز است.
  • متوسط عمر شپش بالغ یک ماه می باشد.
  • تخم شپش می تواند نزدیک به یک ماه بر روی لباس ها بماند و ۷ روز در خارج از بدن میزبان بدون تغذیه کردن زنده بماند و دوباره تکثیر یابد.
  • لارو شپش تنها برای ۲۴ ساعت بدون تغذیه کردن زنده می‌ماند.
مراحل رشد شپش سر

تشخیص شپش سر

حال سوال اینجاست ، چگونه بفهمیم الوده به شپش سر شده ایم ؟! شپش سر موجود بسیار کوچکی است ، اما با این حال میتوان ان را با چشم غیر مسلح دید . هنگامی که احساس خارش بیش از حد در سر خوددارید و یا با قرمزی و حساسیت پوست اطراف گردن و گوش مواجه شدید باید موهایتان را حتما مقابل اینه برسی کنید. اگر خودتان قادر به فهمیدن و انجام این کار نبودید میتوانید از یکی از اعضای خانواده یا دکتر مربوط به پوست و مو جهت فهمیدن اینکه الوده به شپش هستید یا نه کمک بگیرید.

تشخیص شپش از شوره ی سر

بعضی از افردی که دچار به شپش سر میشود شاید تا مدتها این مسئله را نمی فهمند به این خاطر که شپش سر بسیار شبیه به شوره ی سر است و افرادی که تا به حال شپش را مشاهده نکرده اند متوجه این امر نمی شوند. کسانی که شوره ی سر زیادی دارند و قادر به تشخیص شپش در موی خود نیستند باید به حمام رفته و موی خود را به خوبی شستشو دهند چون شپش به اسانی از مو کنده نمیشود اینگونه بهتر میتوانند بفهمند که الوده به شپش سر شده اند یا نه .

شوره ی سر

 انتقال شپش سر

در تماس بودن با افراد الوده همانند نزدیک نشستن و نزدیک شدن موی سر به افراد الوده ، استفاده از وسیله های الوده به شپش و پوشیدن لباس افراد الوده و … میتواند راه انقال شپش به سر انسان باشد. آلودگی‌های شپشی می تواند در همه جا دیده شده و موجود باشد. همه‌گیری الودگی شپش سر نزد کودکان ، مدرسه‌ها و موسسات مشابه در تمام نقاط دنیا شیوع دارد.

الوده شدن به شپش سر

شپش های خونخوار در هنگام نیاز به خون در هنگام گزش مایعی را از دهان خود ترشح کرده که باعث سوزش و خارش پوست سر میشود. با توجه به این مسئله که این انگل هر موقع از شبانه روز که احساس گرسنگی نماید اقدام به خونخواری می کند پس فرد الوده نیز نسبت به این موضوع دچار خارش و حساسیت بیشتری میشود. ( این حساسیت در افراد متفاوت است ) فردی که دچار الودگی شدیدتری است چون دائم سر خود را میخاراند ممکن است باعث شود تا پوست او دچار عفونت ثانويه باکتريايي گردد. اینگونه که پوست سر دچار قرمزی، التهاب و حتی زخم میشود. 

الوده شدن به شپش سر
الوده شدن به شپش سر

الوده شدن به شپش سر ممکن است بر روی روحیه فرد الوده تاثی بگذارد اینگونه که فرد در اجتماع احساس حقارت کند. در برخي از افـراد حسـاس وجـود شپش در بدن سبب مشکلات رواني، افسردگي و بي خوابي ميشود.

پیشگیری از شپش سر

  • رعایت نظافت و بهداشت شخصی مهم ترین روش پیشگیری از الوده شدن به شپش است برای این کار باید موهایتان را یک روز درمیان بشویید و هر روز موهایتان را با شانه ی مخصوص به خود شانه کنید. از شانه زدن موهای خود با شانه ی فردی دیگر خودداری کنید و به کسی اجازه ندهید از شانه یتان استفاده کند. شانه ی مو یک وسیله ی شخصی است و هر فردی موظف است شانه ی مخصوص خود را داشته باشد.
  • از پوشیدن کلاه ، شال و روسری دیگران پرهیز کنید چون یکی از دلایل الوده شدن به شپش میباشد. اگر در صورتی مجبور به امانت دادن کلاه و روسری خود شدید حتما در هنگام پس گرفتن با اب گرم با دمای 60 درجه و پودر لباس شویی شستشو دهید.
  • از وسایل خواب مشترک استفاده نکنید چون عامل اصلی انتقال شپش به فرد سالم وسایل خواب الوده است بهتر است. از وسایل شخصی خود مانند متکا و لحاف جدا و تمیز استفاده کنید.
  • لباسهایتان را روزی یک بار تعویض کنید و لباس های شسته شده  را مرتب در مقابل نور افتاب قرار داده تا خشک شوند ، هیچگاه لباسهایتان را نم دار در کمد قرار ندهید . تمیز نگه داشتن لباس ها یک امر بسیار مهم در پیشگیری از الوده نشدن به شپش سر و حتی شپش بدن است ، نه فقط لباس ها بلکه وسایل خوابتان را نیز جلوی نور افتاپ قرار دهید.
  • از شامپوهای مناسب موهایتان استفاده کنید بهداشت و سلامت مو خود را جدی بگیرید و هر نوع مواد شوینده موی سر را استفاده نکنید. حتما به تاریخ انقضا و اصلی بودن محصول توجه کنید.
شامپوی شپش سر
شامپوی شپش سر

درمان شپش موی سر

راه های مختلفی وجود دارد تا کسانی که الوده به شپش سر هستند بتوانند از شر این مشکل خود خلاص شوند. بعد از اینکه متوجه شدید که مبتلا به شپش سر هستید قبل از هر چیز باید ارامش خود را حفظ کنید چون در غیر ان ممکن است راه های اشتباهی را امتحان کنید که منجر به بدتر شدن وضعیت و اسیب رساندن به مو و پوست سر خود شوید. شما میتوانید ار درمان خانگی شپش سر که شامل موارد زیر است استفاده کنید.

1. کوتاه کردن مو

اگر موهای بلند و یا وز دارید که جدا کردن شپش ها را از مو سخت میکند باید موها را تا حدی که کار پاکسازی راحت تر انجام بگیرد کوتاه کنید.

2. چرب کردن موها

وقتی موها بیش از حد چرب باشند سرعت رشد شپش ها کم میشود و نمی توانند تکثیر و یا رشد کنند پس میتواند از موادی نظیر مایونز ، روغن نارگیل ،وازلین و یا روغن زیتون استفاده کرد. بگذارید موهایتان چند ساعت چرب بماند سپس مو های خود را با استفاده از شانه ی دندانه ریز به خوبی شانه کنید.

3. استفاده از سرکه

سرکه باعث میشود تا تخم شپش مقاومت خود را از دست داده و راحت تر از موی سر جدا شود. برای پاکسازی مو با سرکه باید ابتدا چند ساعت سرکه را بر روی موهای سر قرار دهید و بعد از ابکشی کردن ، موها را خیس شانه کنید.

4.شامپو و محلول های ضد شپش

استفاده از شامپو و محلول های ضد شپش توصیه شده توسط وزارت بهداشت و درمان ، گزینه ی بسیار مناسبی برای خلاص شدن از شر شپش و تخم شپش است. شما میتوانید از شامپوی پِرمِترین و محلول دایمِتیکون 4 درصد استفاده کنید.

محلول شپش سر
محلول شپش سر

5. حمام کردن منظم و استفاده از شانه های مخصوص جدا کردن تخم شپش از موی سر

بعد از اینکه سر را کاملا با شامپو مخصوص ضد شپش شستشو دادید از این شانه ضد شپش هنگامی که موها هنوز نرم و خیس هستند استفاده کنید.

شانه ضد شپش
شانه ضد شپش

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی