بیماری ها خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

روش هایی ساده برای رفع قرمزی چشم

تقویم فارسی اندروید

بیدار شدن با چشمان قرمز اصلا برای شروع یک روز دلپذیر خوب نیست اما بسیاری از افراد با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. وقتی سفیدی چشم، قرمز می شود ممکن است نگران شوید اما این همیشه یک مشکل جدی نیست. هرچند هر چیزی که به چشم مربوط می شود را نباید نادیده بگیرید. قرمزی چشم به دلیل تغییر در رگ های خونی که غشای جلویی چشم را تامین می کنند به وجود می آید.

قرمزی چشم

قرمزی چشم می تواند به دلیل عفونت و التهاب رخ دهد. از دیگر مشکلاتی که به قرمزی چشم منجر می شوند می توان از بلفاریتیس، گل مژه، شالازیون و خشکی چشم نام برد. اگر قرمزی چشم ناشی از یک شرایط جدی مانند سایش و خراش قرنیه، آب سیاه و غیره باشد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اما فعالیت ها و  عادت های روزانه هم می توانند به قرمزی چشم منجر شوند. افرادی که به طور مداوم در معرض دود و گرد و غبار قرار دارند، با قرمزی چشم مواجه می شوند. همچنین خشکی هوا، رطوبت، باد و بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفتن هم می تواند در قرمزی چشم تاثیر بگذارد. اگر بیش از حد سرفه می کنید یا از سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می برید هم با قرمزی چشم مواجه خواهید شد اما به زودی و خود به خود از بین خواهد رفت.

اگر برای ساعت های طولانی با کامپیوتر کار می کنید، از لنزهای چشم به مدت طولانی استفاده می کنید، اگر بیش از حد الکل می نوشید و یا عادت به مالیدن چشمان تان دارید، احتمالا با مشکل قرمزی چشم مواجه هستید. آکادمی چشم پزشکی معتقد است که قرمزی چشم می تواند به عوامل ناراحت کننده مانند سوزش و آبریزش چشم هم منجر شود.

در بیشتر موارد احتمالا قرمزی چشم مشکلی جدی نیست و در عرض یک یا دو هفته بدون درمان پزشکی، برطرف می شود. اینجا 10 راهکار خانگی برای رفع قرمزی چشم به شما معرفی خواهیم کرد.

احتیاط : اگر چشمان قرمزی دارید که حالتی دردناک دارد و یا به نور حساس هستید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه نمایید.

1. شستشوی مکرر

قرمزی چشم

اگر قرمزی چشم به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، تابش خفیف یا مواد شیمیایی باشد باید سعی کنید باعث افزایش التهاب و قرمزی آن نشوید. برای از بین بردن آن سعی کنید در روز چند بار چشمان تان را شستشو دهید.

  • برای انجام این کار به سادگی از آب سرد استفاده کنید و آن را به چشمان تان بزنید اما قبل از آن حتما دستان تان را به خوبی بشویید. این کار باعث از بین رفتن عوامل تحریک کننده قرمزی چشم می شود.

2. کمپرس گرم

قرمزی چشم

قرار دادن کمپرس گرم بر روی پلک ها می تواند قرمزی چشم را از بین ببرد. گرما گردش خون را افزایش داده و موجب تولید اشک می شود که به نوبه خود برای تمیزی و کاهش خشکی چشم مفید است. کمپرس آب گرم می تواند چشمان تحریک شده را تسکین دهد.

  • بدین منظور می توانید پارچه یا حوله ای را با آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. چشمان تان را ببندید و حوله را روی چشم ها بگذارید و اجازه دهید 1 دقیقه بماند. اکنون دستمال را عوض کنید و این فرایند را 3 تا 4 بار تکرار نمایید. در نهایت چشمان تان را با آب ولرم شستشو دهید. این روش را 1 تا 2 بار در روز می توانید استفاده کنید.

احتیاط : چشم بسیار حساس است پس سعی کنید درجه حرارت حوله را پیش از آنکه روی چشمان تان قرار دهید بسنجید. همچنین سعی کنید از یک حوله مجزا و تمیز برای این کار استفاده نمایید.

3. کمپرس سرد

قرمزی چشم

کمپرس سرد هم در درمان التهاب و تورم چشم مفید است. دمای سرد کمک می کند تا پوست اطراف چشم تان سفت شود و رگ های خونی ریلکس شوند. همه این ها منجر به کاهش قرمزی چشم می شوند.

  • حوله ای تمیز را با آب سرد بشویید و آب اضافی آن را بگیرید. 5 تا 10 دقیقه آن را روی پلک های بسته قرار دهید و در صورت نیاز چند بار تکرار کنید.
  • همچنین می توانید چند تکه یخ را درون پارچه ای تمیز قرار دهید و 1 دقیقه روی پلک های بسته بگذارید. 5 دقیقه صبر کنید و سپس دوباره 1 دقیقه از کمپرس یخ استفاده نمایید. این کار را می توانید 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

4. گلاب

قرمزی چشم

گلاب تاثیری آرام بخش بر چشم دارد. خواص ضد التهابی آن می تواند التهاب و قرمزی چشم را کاهش دهد. مطالعه ای در سال 2010 در رابطه با بیماری های چشم گزارش داد کسانی که از قطره چشم برای درمان استفاده می کنند خواص ضد عفونی و ضد درد گلاب بسیار به آنها کمک می کند.

  • 2 عدد پد کتان را به گلاب آغشته کنید و پدهای خیس را روی چشمان بسته قرار دهید. 15 دقیقه منتظر بمانید. این کار را می توانید 1 تا 2 بار در روز تکرار نمایید.
  • گزینه دیگر این است که 2 یا 3 قطره گلاب را در چشم بچکانید. فقط از خالص بودن گلاب برای این کار حتما مطمئن شوید.

5. چای کیسه ای

قرمزی چشم

چای ترکیباتی دارد که قرمزی چشم را بر طرف می کند. حتی مطالعاتی در این زمینه انجام شده که خواص فراوان ترکیبات چای را تایید می کند.

  • 2 عدد چای کیسه ای را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. دراز بکشید و چای کیسه ای سرد را روی پلک های بسته تان بگذارید. 10 تا 15 دقیقه هم منتظر بمانید تا به خوبی اثر کند. چند بار در روز می توانید این کار را تکرار نمایید.

6. خیار

قرمزی چشم

خیار هم یکی دیگر از درمان های عالی برای رفع قرمزی چشم محسوب می شود زیرا کمک می کند تا عروق خونی در چشم کاهش یابد. ماهیت آرامش بخش خیار باعث رفع خستگی و دیگر ناراحتی های چشم می شود. خیار موجب آبرسانی، تغذیه و رطوبت بخشیدن می شود.

  • چند اسلایس خیار را درون یخچال قرار دهید تا سرد شوند بعد هر بار یک تکه را روی چشم قرار دهید و 30 دقیقه منتظر بمانید. برای اینکه نتایج بهتری دریافت کنید، 2 یا 3 بار در روز این کار را تکرار نمایید.

7. آلوئه ورا

قرمزی چشم

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که چشم های قرمز و تحریک شده را درمان می کند. از ترکیباتی که به طور طبیعی در آلوئه ورا موجود هستند به طور مصنوعی در قطره های چشم استفاده می کنند که برای رفع التهاب در قسمت خارجی چشم مانند قرنیه مورد مصرف قرار می گیرند.

  • مقدار مساوی از ژل آلوئه ورا و آب را مخلوط کنید. مخلوط را به مدت 1 ساعت در یخچال نگه دارید. 2 عدد پد آرایشی را در مخلوط بخیسانید و آنها را روی چشمان بسته قرار دهید. 20 تا 30 دقیقه منتظر بمانید و سپس شستشو دهید. این کار را 2 تا 3 بار در هفته می توانید انجام دهید.

8. برای جلوگیری از قرمزی چشم بیشتر پلک بزنید.

قرمزی چشم

پلک زدن مکرر می تواند چشم را مرطوب نگه دارد. این کار حتی شما را از عوامل تحریک کننده قرمز شدن چشم خلاص می کند. پلک زدن باعث کاهش خشکی چشم و فشار چشم می شود.

  • چشمان تان را کامل ببندید و تا 2 بشمارید سپس پلک هایتان را بفشارید و مجددا تا 2 بشمارید. حال چشمان تان را باز کنید و باز هم تا 2 بشمارید. این کار را 5 یا 6 بار پشت سر هم انجام دهید. این تمرین پلک زدن را چند بار در روز تکرار نمایید.

9. برای رفع قرمزی چشم بیشتر آب بنوشید.

قرمزی چشم

نوشیدن آب یک راه موثر، به صرفه و البته بی خطر برای رفع قرمزی چشم ناشی از مصرف الکل و یا گریه کردن محسوب می شود. گریه کردن و نوشیدن الکل هر دو می توانند باعث کاهش آب بدن شوند و نوشیدن آب می تواند این مشکل را حل کند. هنگامی که بدن تان به خوبی هیدراته شده باشد، عروق خونی که غشای جلویی چشم را تامین می کنند، درست تر عمل کرده و همچنین سموم از بدن خارج می شوند.

  • در فواصل منظم آب بنوشید. اگر آب معمولی را دوست ندارید، کمی آب لیمو به آن اضافه نمایید تا طعم بهتری بگیرد. در عین حال از نوشیدن الکل، قهوه و سودا هم اجتناب کنید زیرا بدن تان را به شدت دهیدراته و کم آب می کنند.

10. بابونه

قرمزی چشم

بابونه اثرات ضد التهابی شگفت انگیزی دارد و بنابراین شما می توانید از چای بابونه هم به عنوان کمپرس سرد برای رفع قرمزی چشم استفاده کنید. این کار باعث آزاد شدن هیستامین می شود که از واکنش های آلرژیکی که منجر به قرمزی چشم می شوند، جلوگیری می کند. از بابونه برای رفع خستگی و خشکی چشم بهره ببرید.

  • با مقداری بابونه و آب گرم، چای تهیه کنید و اجازه دهید خنک شود. از این چای برای شستشوی چشم 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.
  • روش دیگر این است که چای کیسه ای بابونه را درون یخچال قرار دهید و وقتی خنک شد، 10 دقیقه آن را روی پلک های بسته تان بگذارید. برای بهبود سریعتر، 3 یا 4 بار در روز این کار را تکرار نمایید.

نکات اضافی:

قرمزی چشم

  • اگر برای کسی که دارای عفونت چشم است این کارها را انجام می دهید حتما دستان تان را به خوبی بشویید.
  • هرگز بدون پاک کردن آرایش چشم به رختخواب نروید.
  • برای مدت طولانی لنز نگذارید و همیشه قبل و بعد از استفاده، لنزتان را تمیز کنید.
  • از نشستن طولانی در مقابل کامپیوتر جدا خودداری کنید و اگر کارتان این است، در فواصل کوتاه به چشم تان استراحت دهید.
  • از تماس با موادی که باعث تحریک چشم تان می شوند اجتناب کنید.
  • اگر مواد خارجی و مضر وارد چشم تان شد، فورا چشم ها را شستشو دهید.
  • نوشیدن الکل و کشیدن سیگار می تواند قرمزی چشم را تشدید کند.

منبع : top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی