بیماری ها داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

راه های خانگی برای درمان نیش زنبور قرمز

تقویم فارسی اندروید

اگر زنبور قرمز شما را نیش زده باشد، احتمالاً روز خوبی برای شما نیست. علائم آن تا چند روز بسیار آزار دهنده ادامه خواهد داشت اما با مراقبت مناسب می توان آن را بیشتر کاهش داد. اکنون که دچار نیش زنبور قرمز شده اید، این مقاله را بخوانید تا خارش را فراموش کنید.

نیش زنبور قرمز

راه های درمان نیش زنبور قرمز

1. فاصله امن را رعایت کنید. بر خلاف زنبورهای دیگر، زنبورهای قرمز پس از نیش زدن نمی میرند. با این حال آنها می توانند چندین بار شما را نیش بزنند. پس قبل از درمان نیش اطمینان حاصل کنید که دیگر در نزدیکی زنبور قرمز قرار ندارید.

2. قسمت نیش خورده را بالا نگه داشته و هرگونه لباس تنگ را درآورید. اگر نیش روی پاها، بازوها، دست ها یا ساق پا قرار دارد، بهتر است سریع لباس، کفش یا جواهرات خود را درآورید. زیرا به زودی دچار تورم خواهید شد، که در این صورت درآوردن این موارد بعدا بسیار سخت خواهد بود.

برای این منظور بازو یا پا نیز باید بلند شود. هرچه تورم کمتر شود، احساس بهتری خواهید داشت، بنابراین اندام نیش خورده را بالا نگه دارید. اگر روی پایتان است، در اسرع وقت دراز بکشید.

3. منطقه نیش خورده را با یخ خنک کنید. بهترین کاری که می توانید برای این نیش انجام دهید خنک کردن آن با یخ است. با داروهای درمانی به خود زحمت ندهید، با راهکارهای زن های قدیمی نسبت به سایر درمان ها خود را در دردسر نیندازید. کافیست یخ را به شکلی بسته بندی کنید و 10 دقیقه آن را روی منطقه آسیب دیده نگه دارید. آن را در صورت سرد شدن بیش از حد بردارید و آن را با 10 دقیقه فاصله تکرار کنید. درد و خارش تقریبا بلافاصله فروکش می کند.
از یک بسته یخی، مکعب های یخی پیچیده شده در یک حوله یا هر چیز دیگری که در اطراف تان قرار دارد استفاده کنید. شما احتمالاً یخ را مستقیماً روی پوست خود نمی توانید تاب بیاورید، بنابراین حتماً آن را در چیزی بپیچانید.

4. سرکه را روی نیش بمالید. یک پد کتانی یا حوله کاغذی را درون سرکه سفید خیس کنید و آن را روی نیش بزنید. نیش زنبور قرمز قلیایی است، به این معنی که با یک ماده اسیدی مانند سرکه می تواند آن را خنثی کند. ممکن است لازم باشد این کار را هر چند دقیقه انجام دهید زیرا سرکه به سرعت خشک می شود.

همچنین می توانید یک باند را در سرکه خیس کنید و آن را روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. باند را هر چند ساعت یا در صورت لزوم تغییر دهید. این کار سرکه را روی زخم به صورت مداوم نگه می دارد.

5. آنتی هیستامین (بنادریل) یا استامینوفن (تیلنول) مصرف کنید. این عوامل با تسکین احساس خارش و احساس سوزش با (آنتی هیستامین) و درد با (استامینوفن) می تواند کمک کند. علائم احتمالاً 2 تا 5 روز ادامه خواهد داشت. برای انتخاب دوز مناسب، دستورالعمل های موجود روی برچسب را دنبال کنید. برای افراد زیر 18 سال، آسپیرین توصیه نمی شود.

6. برای جلوگیری از عفونت آن را تمیز نگه دارید. حتماً مرتباً زخم را با آب و صابون تمیز کنید. نیش چیزی نیست که نگران آن باشید مگر اینکه آلوده شود (یا اگر دچار حساسیت شوید). با تمیز نگه داشتن آن، شانس خود را برای جدی شدن هر چیزی به طور چشمگیری کاهش می دهید.

7. اگر فرد دچار حساسیت شدید شده است، با خدمات اورژانس یا خدمات فوریت های محلی خود تماس بگیرید. اگر قربانی واکنش بدی داشته باشد، ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند. در صورت مشاهده علائم زیر، فوراً با پزشک معالج تماس بگیرید:

  • مشکل در تنفس یا خس خس سینه
  • احساس سفتی در گلو
  • مشکل در صحبت کردن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضربان قلب سریع یا نبض نامنظم
  • پوستی که به شدت دچار خارش، سوزن شدن، متورم شدن یا قرمز شدن شده باشد
  • اضطراب یا سرگیجه
  • از دست دادن هوشیاری

اگر آنافیلاکسی ایجاد شده است و Epipen در دسترس تان است، صبر نکنید و فوراً تزریق کنید. نگران آسیب رساندن نباشید. هرچه زمان کمتری تلف شود، بهتر است.

داروهای جایگزین

1. از خمیر دندان استفاده کنید. داروی دوم معجزه آسا بعد از یخ، خمیر دندان است. بافت پوست با نیش زنبور قرمز دچار خراشیدگی می شود، بنابراین کمی روی ناحیه خمیردندان بزنید، چند دقیقه صبر کنید تا علائم فروکش کنند.
در حدود 5 ساعت یا بیشتر مجبور به استفاده مجدد از آن هستید تا هر وقت که علائم از بین رفت.

2. از مقداری عسل استفاده کنید. این بهترین راه حل خانگی نیست اما می تواند علائم شما را کاهش دهد و باعث شود احساس ناخوشایندتان کمی بهتر شود، البته بسیار موقتی (حدود نیم ساعت). فقط زمان کافی برای به دست آوردن یک درمان بهتر پیدا خواهید کرد.

شاید در مورد استفاده از یک چای کیسه ای یا تنباکو در منطقه نیش خورده هم مطالعه کرده باشید. زحمت نکشید، این “راه حل” به شما کمک نمی کند.

منبع:

wikihow

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی