تغذيه سالم خواص مواد غذايي سلامت

خوراکی های ضد التهاب را بشناسید

تقویم فارسی اندروید

خوراکی های ضد التهاب را بشناسید

https://7ganj.ir/img/2015/12/Zed-eltehab-www.7ganj.ir-.jpg

التهاب ، واکنش طبیعی سیستم دفاعلی بدن انسان به تحریک ، جراحت یا عفونت است . این واکنش کاملا طبیعی و در بسیار موارد مفید بوده و بخشی از روند معمول فرآیند درمان به حساب می آید . اما وجود التهاب های مزمن میتواند روی سلامت جسم و روان فرد تاثیر منفی داشته باشد…

در این پست از سایت هفت گنج شمارا با چند میوه و سبزیجات ضد التهاب آشنا می کنیم که با خوردن آنها این مورد را از بدن خود دور خواهید کرد .

 

1 – هویج

دیگر اینکه هویج سرشار از بتاکاروتن است جزو اطلاعات عمومی شده و همه افراد برای افزایش بینایی ، خوردن هویجرا به یک دیگر توصیه می کنند اما شاید همه نمیدانند که بتاکاروتن ، که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود ، آنتی اکسیدان قوی است . رژیم غذایی حاوی این مواد میتواند با پیشگری از آسیب دیدن سلول های سالم بدن ، خطر ابتلا بع سرطان را نیز کاهش دهد .

 

2 – نخود و لوبیا

نخود و لوبیا از منابع عالی پروتئین های گیاهی ضد التهاب ، مواد وعدنی ، ویتامین های گروه B و ویتامین K به شمار میروند . همچنین این حبوبات سرشار از فیبر و پلی فنول هایی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند .

 

3 – روغن زیتون

این روغن که از میوه درخت زیتون بدست می آید از اعضای جدایی ناپذیر رژیم های مدیترانه ای بوده و بر حفظ سلامت قلب و طول عمر به اثبات رسیده است . پلی فنول های موجود در روغن زیتون با عملکرد آنتی اکسیدان خود از سلول های سالم بدن محافظت کرده و میتواند در کاهش انواع التهاب موثر واقع شود .

 

4 – کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام گلوکوسینولایت ها است که آنتی اکسیدانی بسیار قوی به شمار می آید . البته این تمام خواص بروکلی دوست داشتنی نیست ، چون ویتامین های C , A ، پتاسیم و کلسیم نیز در آن به وفور یافت می شود .

 

5 – ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است . مقدار امگا 3 موجود در ماهی سالمون از تمام انواع دیگر ماهی ها و غذا های دریایی بیشتر است . افرادی که از این اسید های چرب در رژیم غذایی خود به طور مداوم استفاده می کنند ، کمتر به مشکلاتی چون خشکی چشم مبتلا می شوند . همچنین این اسید ها برای سلامتی قلب نیز مفید هستند زیرا چربی های مفید باعث کاهش التهاب و کاهش میزان کلسترول بد خون می شوند .

 

6 – اسفناج

اسفناج یکی از شناخته شده ترین مواد غذایی ضد التهاب بوده و حاوی موادی مثل لوتین که هم خانواده ویتامین A و بتاکارتن به شمار می رود .

 

7 – بادام

بادام یکی از منابع عالی دریافت چربی های غیر اشباع تک زنجیره ای ، ویتامین E و منگنز به شمار می رود . مصرف مداوم و مقدار کافی بادام به دلیل کاهش میزان اسید های چرب در خون باعص کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی می شود .

 

8 – آووکادو

آووکادو همانند بادام سرشار از چربی های غیر اشباع تک زنجیره ای می باشد . مصرف آووکادو میتواند به پلی فنول ها که در واقع نوعی آنتی اکسیدان هستند ، باعث می شود که آووکادو یکی از اعضای اصلی هر رژیم غذایی ضدالتهاب باشد .

 

9 – پرتقال

این میوه پاییزی – زمستانی به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین C و پتاسیم از قدیم به هنوان داروی موثر در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرماخوردگی کاربرد داشته است . پرتقال و آب پرتقال طبیعی یکی از آبمیوه های بسیار خوب برای رژیم های غذایی ضدالتهاب است .

3 دیدگاه

3 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی