سلامت سلامت جنسي و زناشويي

ترشحات واژن تا چه اندازه طبیعی است؟

تقویم فارسی اندروید

ترشحات واژن گاهی اوقات می تواند شما را در مورد آنچه وجود دارد، مطمئن کند، از جمله اگر مشکلی برای سلامتی دارید که باید شما مستقیماً به پزشک عمومی مراجعه کنید اما دیدن چه مقدار از آنها در هر روز طبیعی است؟ در اینجا هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد اما میزان ترشحات شما هنوز می تواند به مواردی در مورد سلامتی شما اشاره کند.

ترشحات واژن

ترشحات بدن شما روش فوق العاده ای برای تمیز نگه داشتن واژن و روان نگه داشتن آن است، بنابراین داشتن حداقل مقداری از آن طبیعی است.

ترشحات واژن ممکن است اسرارآمیز به نظر برسند اما این در واقع ترکیبی از سلول ها و مایع از واژن و مخاط از دهانه رحم (قسمت باریک و باریک رحم) است. این هدف بیشتر از این است که فقط با لباس زیر خود درگیر شوید. به گفته کلینیک مایو، ترشحات راه واژن شما برای تمیز کردن خود، مرطوب نگه داشتن و محافظت از خود در برابر عفونت و سوزش است.

هیچ مقدار مشخصی از ترشحات برای همه “طبیعی” در نظر گرفته نمی شود. بیشتر درست این است که بدانید چقدر برای شما طبیعی است.

اگر به نظر می رسد ترشحات واژن شما بیشتر یا کمتر از فرد دیگر است، نگران نباشید. دکتر کوئینلان می گوید: “من به بیماران خود می گویم ترشحات مانند عرق هستند – برخی از افراد زیاد عرق نمی کنند و برخی دیگر زیاد عرق می کنند.”

اینطور نیست که پزشکان بگویند شما باید دقیقاً یک قاشق چایخوری ترشح در روز داشته باشید و کمتر یا بیشتر به این معنی است که باید در اسرع وقت به پزشک واژن مراجعه کنید. جاناتان شفیر، متخصص مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالت اوهایو، می گوید: “شما فقط باید آنچه را که برای شما عادی است، پیگیری کنید.” و ممکن است تعریف شما از ترشح طبیعی در طول ماه تغییر کند.

میزان ترشحات شما در طول دوره های مختلف چرخه قاعدگی می تواند متفاوت باشد.

چرخه قاعدگی شما با پریود شروع می شود و وضعیت ترشحات هیچ رازی در پی ندارد: خون به احتمال زیاد هر ترشح معمولی را که مشاهده می کنید، غرق می کند، اگرچه ممکن است قبل یا بعد از قاعدگی که فقط یک قطره خونریزی دارید ترشح قهوه ای رنگ را تجربه کنید.

به گفته کلینیک مایو، پس از پایان دوره قاعدگی، ممکن است زیاد ترشح نداشته باشید زیرا مخاط دهانه رحم زیاد تولید نمی کنید. این بدان معنا نیست که بدن شما ترشح نمی کند – به یاد داشته باشید، برخی از آنها هنوز از خود بافت واژن شما خارج می شوند – ممکن است کمتر از آنچه در زمان های دیگر می بینید باشد.

با پیشرفت چرخه و آماده شدن بدن برای تخمک گذاری، سطح استروژن شما افزایش می یابد و ممکن است ترشحات بیشتری مشاهده کنید که می تواند سفید، زرد یا کدر به نظر برسد و ممکن است احساس چسبندگی داشته باشید. با نزدیک شدن به تخمک گذاری، سطح استروژن شما همچنان در حال افزایش است و ترشحات شما ممکن است واقعاً رقیق و لغزنده شود زیرا مخاط دهانه رحم را بیشتر دفع می کنید. دکتر شفیر می گوید: “این می تواند بسیار شبیه سفیده تخم مرغ باشد.” دکتر کوینلان توضیح می دهد که این مخاط برای کمک به اسپرم تا دهانه رحم شما وجود دارد تا برای شما بارداری راحت تر شود.

اگر بعد از تخمک گذاری در زمان تخمک گذاری باردار نشوید، سطح استروژن شما کاهش می یابد، بنابراین دوباره به تولید مخاط دهانه رحم برمی گردید. ترشحات شما ممکن است دوباره غلیظ تر و کدرتر شود سپس ممکن است چند روز خشک داشته باشید. هنگامی که پریود شما فرا می رسد، چرخه تازه شروع می شود.

استفاده از داروهای ضد بارداری (به ویژه دارویی که حاوی استروژن است) می تواند احتمال نوسانات ترشح شما را در طول ماه کمتر کند.

بسیاری از ظاهر ترشحات شما بستگی به نقطه ای دارد که در مرحله تخمک گذاری هستید. بنابراین، اگر از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن که مانع تخمک گذاری می شود استفاده می کنید، ممکن است در طول ماه تغییری در ترشحات خود مشاهده نکنید.

حتی اگر پیشگیری از بارداری هورمونی شما حاوی استروژن نباشد، به دلیل پروژسترون، می تواند بر ترشحات شما تأثیر بگذارد. دکتر شفیر می گوید پروژسترون موجود در روش های پیشگیری از بارداری مانند ترکیب پیشگیری از بارداری هورمونی، قرص های کوچک، آی یو دی های هورمونی به غلیظ تر شدن مخاط دهانه رحم برای کند شدن حرکت اسپرم کمک می کنند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که ترشحات شما لغزنده نیست. با این حال، روش های فقط پروژسترون تخمک گذاری را به طور قابل ملاحظه ای سرکوب نمی کنند، بنابراین شما ممکن است تنوع بیشتری در طول چرخه خود داشته باشید تا زمانی که از استروژن برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید.

میزان ترشحات شما می تواند در دوران بارداری افزایش یابد.

در صورت باردار شدن، سطح استروژن شما به جای کاهش پریود، همچنان افزایش می یابد. دکتر شفیر می گوید، به دلیل افزایش استروژن، ممکن است متوجه شوید که ترشحات شما در طول بارداری مرطوب تر و لغزنده تر است.

دکتر شفیر توضیح می دهد که بارداری همچنین حجم خون شما را افزایش می دهد و این می تواند باعث ترشح بیش از حد معمول در بدن شما شود.

سطح تخلیه شما بسته به عوامل خاصی ممکن است در طول ماه تغییر کند اما اگر تا به حال بدون دلیل خاصی تولید مقدار بیشتری از آن را تجربه کرده اید، این چیزی است که باید به پزشک خود اطلاع دهید.

به گفته کلینیک مایو، افزایش میزان ترشحات شما می تواند به عنوان نکته ای برای به خطر افتادن سلامت واژن شما باشد. عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس همگی می توانند باعث افزایش ترشحات واژن شوند. همچنین واژینوز باکتریایی، زمانی که باکتری های “بد” در مهبل شما علیه باکتری های “خوب” غلبه می کنند و عفونت های قارچی که زمانی اتفاق می افتد که مخمر زیاد در آنجا سکونت کند.

اگرچه این مشکلات مربوط به سلامت واژن می تواند باعث افزایش ترشحات شود اما ترشحات بسته به نوع برخورد شما ممکن است متفاوت به نظر برسند. در اینجا یک راهنمای سریع آمده است که باید به خاطر داشته باشید:

  • واژینوز باکتریایی: ترشحات رقیقی که به رنگ خاکستری، سبز یا سفید ظاهر می شود و احتمالاً بوی ماهی می دهد.
  • کلامیدیا: ترشحات سبز، سفید یا زرد که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشد.
  • سوزاک: ترشحات سفید یا زرد
  • تریکومونیازیس: ترشحات خاکستری، سبز، سفید یا زرد که ممکن است بوی ماهی بدهد.
  • عفونت قارچی: ترشحات غلیظ و سفید مانند پنیر

داشتن یکی از این شرایط به این معنا نیست که شما دقیقاً این علائم را تجربه خواهید کرد – در واقع، گاهی اوقات هیچ علامتی مبنی بر اینکه مشکلی در واژن شما وجود دارد را نخواهید داشت و اگر علائم یکی از این شرایط را تجربه کردید، ممکن است علائم غیر ترشحی نیز داشته باشد، مانند سوزش در هنگام ادرار کردن یا درد در هنگام رابطه جنسی. اگر با عجیب بودن میزان ترشح واژن مواجه شده اید، به آن توجه کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین اگر ترشحات شما همیشه خونین به نظر می رسد و فکر نمی کنید به دلیل پریود شدن است این نشانه دیگری برای درخواست کمک پزشکی است. دکتر شفیر می گوید، این می تواند نشان دهنده مشکلی مانند پولیپ های دهانه رحم (معمولاً توده های خوش خیم که از دهانه رحم شما آویزان است) باشد یا به دلیل جلوگیری از بارداری، به سادگی منجر به خونریزی شود. اما در موارد نادر، می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد بنابراین بررسی آن ضروری است.

در غیر این صورت، با کنجکاوی می توانید تخلیه خود را پیگیری کنید، نه با این نگرانی که اصلاً نباید چنین چیزی وجود داشته باشد. دکتر کوینلان می گوید: “این مانند این است که شخصی در یک روز آفتابی بگوید:” نگران عرق کردنم هستم. ” “طبیعی است.”

منبع:

self

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی