روانشناسي و سلامت روان سلامت

6 تاثیر یوگا بر مغز شما

از آنجا که ادعاهای زیادی در خصوص تاثیر یوگا بر مغز و ارتباط مغز و جسم وجود دارد محققان تلاش می کنند تا بفهمند بعد از یوگا دقیقا چه اتفاقی در مغز شما می افتد و این ارتباط به چه شکل است. درواقع یوگا تاثیر بیشتری روی مغز دارد و این تاثیر در خصوص فعالیت های جسمی دیگر و ورزش های دیگر نیست. چرا که یوگا قطعا تاثیر مستقیم تری بر مغز دارد. کاهش استرس و اضطراب تنها یکی از فواید یوگا برای مغز است. به علاوه یوگا می تواند خواب آلودگی شما را نیز کاهش دهد.

اگر چه بسیاری از ما می دانیم که یوگا تاثیرات مثبتی در ذهن و مغز ما دارد و حتی می تواند سلامت عاطفی ما را تضمین کند اما بیایید به تفکیک و کمی دقیق تر به روند اتفاقاتی که پس از یوگا در مغز ما پیش می آید نگاه کنیم. با هفت گنج همراه باشید تا شش تاثیر یوگا بر مغز را به شما توضیح دهیم.

تاثیر یوگا بر مغز

  1. مغز شما با مواد شیمیایی پر می شود

شما شنیده اید که هنگامی که در روابط جنسی به اوج لذت برسید در مغز شما دوپامین و اکسیتوسین ترشح شده و در دراز مدت به علت تاثیر این مواد خلاق تر و پر جنب و جوش تر می شوید. در یوگا نیز سطح اسید بوتیریک گاما آمینو به طور قابل توجهی در مغز شما افزایش می یابد. در یک تحقیقات که در دانشگاه بوستون انجام شد روی 34 نفر که برای 12 هفته تحت نظر بودند و نیمی از آن ها برای یک ساعت در روز و سه بار در هفته به پیاده روی می پرداختند در حالی که نیمه ی دیگر برای همین تایم به یوگا می پرداختند سطح گاما که یک ماده شیمیایی با تاثیر کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو است در آن هایی که یوگا کار می کردند 27 درصد بیشتر بود. همچنین شما با انجام یوگا دوپامین و سروتونین بیشتری دریافت می کنید و می توانید احساس آرامش داشته باشید. با این روند مغز شما برای هر موقعیت استرس زا بیش از پیش آماده بوده و بهتر می تواند خود را با این موقعیت ها وقف دهد. به علاوه داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب با یوگا بهتر عمل کرده و روند درمانی سریع تری دارند.

  1. تاثیر یوگا بر کاهش کورتیزول در بدن

در تمام فن های یوگا شما مجبورید آرام تنفس کردن را یاد گرفته و مدام انجامش دهید. این شیوه تنفس کورتیزول را در مغز شما کاهش می دهد. کورتیوزل یک هورمون قوی است که سبب بحران استرس و اضطراب در شما می شود. این هورمون قسمت آمیگدال مغز را فعال می کند. این قسمت از مغز به عنوان مرکز ترس شناخته می شود. همچنین قشر پیشانی مغز نیز که مسئول مدیریت و نظم و انظباط است به وسیله یان هورمون کوچک می شود. با کمک یوگا ترشح هورمون کورتیزول در بدن شما کاهش یافته و شما استرس کمتری را تجربه می کنید. در سال 2005 محققان آلمانی دریافتند که زنانی که با بیماری های روانی سر و کار دارند زمانی که تا سه ماه در کلاس های یوگا شرکت کردند استرس و خستگی کمتری را تجربه می کند. پس از اجرای یک تست آن ها فهمیدند که حتی بزاق دهان افرادی که یوگا کار می کنند کورتیزول کمتری دارد. در نتیجه از تاثیرات یوگا بر مغز کاهش سطح کورتیزول بدن است.

  1. بزرگ شدن بخش هایی از مغز یکی از چندین تاثیر یوگا بر مغز شماست

پس از اسکن هایی که محققان انجام دادند متوجه شدند که پس از یوگا بخش هایی از مغز به معنای واقعی کلمه بزرگ تر شدند. آن ها معتقدند که در صورت افزایش ساعت های تمرین برخی قسمت های خاص بزرگ تر از حد طبیعی خود می شوند. قشر خاکستری و هیپوکامپ مغز که می تواند در کنترل و کاهش استرس موثر باشد می تواند با انجام یوگا بزرگ تر شود. همچنین قشر جداری مغز که به تمرکز بهتر شما کمک می کند و قشر بینایی و قشر پیشگوه و خلفی کمربندی نیز در مغز رشد بیشتری می کنند. این تغییرات کمک می کند تا شما بسیاری از کارها را بهتر و با کیفیت بیشتری انجام دهید. این روند توانایی حل مسئله و اعتماد به نفس مشا را نیز افزایش می دهد.

ماده خاکستری بخشی از سیستم عصبی مغز است که مسئول مراقبت از کنترل سلولی و ادراک حسی برای رفتارهایی مانند شنیدن، دیدن و به خاطر سپردن است. محققان سعی کردند با انجام هشت هفته تمرینات یوگا و مدیتیشم تغییرات قشر خاکستری مغز را بسنجند. در دانشاه ماساچوست محققان سعی کردند تغییرات مغز و تاثیرات آن برای کاهش استرس و حضور ذهن را بسنجند. آن ها با انجام  اعمال برنامه های دقیق برای یوگا و همچنین عکس برداری از مغز در قبل و بعد دو ماه تمرین مداوم یوگا دریافتند که این روند به متراکم تر شدن ماده خاکستری در هیپوکامپ مغز منجر می شود. هیپوکامپ بخشی از مغز است که می تواند در کاهش استرس موثر باشد. به علاوه تغییرات مثبت مغز به آگاهی و شفقت، و مهارت های بهتر حافظه و یادگیری بهتر منجر می شود.

جالب است که پس از 2 ماه یوگا چگالی و اندازه ماده خاکستری در آمیگدال مغز کاهش می یابد. آمیگدال وظیفه ی کنترل استرس را دارد که کاهش ماده ی خاکستری این بخش به معنی کاهش میزان استرس و اضطراب فرد است. نهایتا باید گفت که تاثیر یوگا بر مغز و کاهش میزان ماده خاکستری در این روند به استراحت بهتر و لذت بردن بیشتر از زندگی منجر می شود.

  1. تاشو قشر مغز در شما افزایش می یابد

قشر مغز به لایه نازک خاکستری پوشانندهٔ سطح مغز میگوند که سر شار از سلول های عصبی است.  تاشو قشر مغز ممکن است به خاطر تلفن های موبایل کمی بدنام شده باشد اما چیز خوبی است. یوگا می تواند تاشو قشر مغز را افزایش دهد. این روند به معنی پردازش عصبی بهتر و تصمیم گیری راحت تر و سریع تر است. به علاوه حافظه ی شما نیز در این روند بهتر کار می کند. یوگا در نازک شدن قشر مغز با افزایش سن نیز تاثیر گذاشته و آن را به تعویق می اندازد. به عبارتی یکی از تاثیرات یوگا بر مغز این است که با این ورزش مغز برای مدت طولانی تری جوان می ماند.

  1. سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما فعال می شود

دو بخش در سیستم عصبی شما وجود دارد. سیستم عصبی سمپاتیک . سیستم عصبی پاراسمپاتیک . بخش اول به مبارزه یا کار و فعالیت شما مربوط است و بخش دیگر به استراحت و هضم و بازسازی. پاراسمپاتیک بهترین دوست شماست. یک تاثیر یوگا بر مغز نیز همین فعال کردن بخش استراحت و هضم و ریکاوری و ایجاد یک تعادل مثبت در آن است. هنگامی که سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما فعال شود خون به سمت غدد درون ریز و اندام گوارشی و غدد لنفاوی بیشتر شده و ضربان قلب و فشار خون شما کاهش می یابد.

تمام موارد گفته شده قطعا دلایلی هستند که شما را برای شرکت در یک کلاس یوگا و استفاده از فواید آن تشویق می کنند. به علاوه یوگا در انعطاف پذیری و کشش بیشتر ماهیچه ای شما نیز کمک کننده بوده و در کل زندگی بهتری برای شما رقم خواهد زد.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی