سلامت سلامت جسمي

هر آنچه که می خواهید در مورد یوگای چشم بدانید

تقویم فارسی اندروید

تمرینات چشمی یوگی که یوگای چشم نیز نامیده می شود، حرکاتی هستند که ادعا می کنند عضلات و ساختار چشم شما را تقویت و بهبود می بخشند. افرادی که یوگای چشم را تمرین می کنند، اغلب امیدوارند که بینایی خود را بهبود بخشند، علائم خشکی چشم را درمان کنند و فشار چشم را کاهش دهند.

هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد که یوگای چشم واقعاً می تواند شرایطی مانند آستیگماتیسم، نزدیک بینی یا دوربینی را اصلاح کند. هیچ تمرینی کشف نشده است که به طور قطع بتواند به دید شما وضوح بیشتری بدهد.

این بدان معنا نیست که یوگای چشم هدفی ندارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد یوگای چشم در واقع می‌ تواند به توانایی شما در تمرکز چشم‌ ها کمک کرده و به تسکین علائم فشار چشم کمک کند.

این مقاله آنچه علم در مورد یوگای چشم می گوید و همچنین اطلاعاتی در مورد تمرینات چشمی که می تواند به عملکرد بهتر چشم شما کمک کند را پوشش می دهد.

یوگای چشم

فواید ظاهری یوگای چشم

تحقیقات در مورد فواید یوگای چشم متفاوت است. برخی مشکلات وجود دارد که به نظر می رسد کمک کند، در حالی که برخی دیگر به احتمال زیاد برای آنها کار نمی کند.

برای بهبود بینایی

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد یوگای چشم یا هر ورزش چشمی می تواند نزدیک بینی را بهبود بخشد. مطالعه‌ای در سال 2012 از تکنیک‌ های یوگای چشم برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم و عیوب انکساری، بهبود عینی کمی نشان داد.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که برای رد کامل یوگای چشم به عنوان یک درمان مکمل برای بینایی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برای گلوکوم (آب سیاه)

برخی ادعا می کنند که تمرینات یوگای چشم ممکن است به کاهش فشار داخل چشم (IOP) شما کمک کند. اگر چنین است، ممکن است پیشرفت گلوکوم، وضعیتی که عصب بینایی شما را فرسایش می‌ دهد، کندتر کند.

یک منبع مورد اعتماد در سال 2018 در مجله بین المللی یوگا شواهدی را گردآوری کرد تا ثابت کند که یوگای چشم می تواند برای کاهش فشار داخل چشم کار کند. تاکنون هیچ آزمایش بالینی برای اثبات این نظریه انجام نشده است.

برای خشکی چشم

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تمرینات یوگای چشم می تواند به علائم خشکی مزمن چشم کمک کند.

بعد از جراحی آب مروارید

برخی افراد ادعا می کنند که انجام یوگای چشم پس از جراحی آب مروارید می تواند به بازسازی قدرت چشم کمک کند. این ایده خوبی نیست که بلافاصله پس از برداشتن آب مروارید این کار را امتحان کنید.

چشم شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد و با لنز مصنوعی وارد شده در حین جراحی آب مروارید سازگار شود. قبل از انجام هر نوع ورزش چشم یا به طور کلی ورزش بعد از جراحی آب مروارید با چشم پزشک خود صحبت کنید.

برای سیاهی زیر چشم

یوگای چشم به احتمال زیاد جریان خون زیر چشم شما را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد و به سیاهی زیر چشم کمکی نمی کند.

برای خستگی چشم

یوگای چشم ممکن است برای پیشگیری و تسکین علائم خستگی چشم موثر باشد. در مطالعه‌ ای روی 60 دانشجوی پرستاری، 8 هفته تمرین یوگای چشمی باعث شد تا چشم‌ ها کمتر احساس خستگی کنند.

فشار چشم با استرس مرتبط است، بنابراین تمرین یوگای چشم ممکن است به دو صورت کار کند: با تحریک واقعی عضلاتی که چشم شما را حرکت می‌ دهند و آنها را تقویت می‌ کند و با کاهش سطح استرس و کمک به حفظ تمرکز.

آنچه علم می گوید

نظریات علمی بیشتری برای حمایت از تمرین یوگا چشم نسبت به آنچه انتظار دارید وجود دارد، اگرچه تحقیقات بسیار بیشتری برای حمایت از بسیاری از ادعاهای حامیان آن مورد نیاز است.

یوگای چشم شامل تمرکز بر روی اشیاء نزدیک و دور است. همچنین شامل حرکت چشمان شما از چپ، بالا، راست و پایین است. این حرکات متمرکز و تمرین ماهیچه ای دو هدف را دنبال می کنند.

اول، تمایل به حرکات کوچک و هدفمند از طریق هر نوع تمرین یوگا، بدن شما را آرام می کند. آوردن آرامش به بدن از طریق مکانیسم‌ های سالم مقابله با استرس به درمان فشار خون بالا کمک می‌ کند که با گلوکوم، سردرد و اضطراب مرتبط است که همگی می‌ توانند باعث تشدید فشار چشم و سایر شرایط نوری شوند.

دوم، تمرین تمرکز ممکن است به بهبود پاسخ مغز شما به نحوه تفسیر آنچه می بینید کمک کند، حتی اگر چشمان شما تمایل به ارسال آنچه “خطاهای انکساری” نامیده می شود، داشته باشد که تشخیص تصاویر را دشوار می کند. ممکن است در واقع بهتر نبینید اما ممکن است بیشتر به آنچه می بینید توجه کنید.

به همین دلیل است که در یک مطالعه، هیچ بهبودی در بینایی نمی تواند به طور عینی اندازه گیری شود اما شرکت کنندگان احساس می کردند که واضح تر می بینند.

یک مطالعه در سال 2013 از 60 شرکت‌ کننده اشاره کرد که تمرین‌ های ساده چشمی زمان پاسخ‌ دهی به آنچه گروه مورد مطالعه می‌دید را بهبود می‌ بخشد. به عبارت دیگر، تمرینات چشمی به آنها کمک کرد تا سریعتر آنچه را که به آن نگاه می کنند، شناسایی کنند.

یوگا

تمرینات چشمی که موثر هستند

تمرینات چشمی، از جمله یوگای چشم، ممکن است برای کمک به فشار چشم و همچنین کاهش استرس موثر باشد. احساس استرس کمتر می تواند به شما کمک کند تمرکز بهتری داشته باشید، بنابراین در حالی که ممکن است در حال «شفا» یا اصلاح بینایی خود نباشید، ممکن است بهتر بتوانید آنچه را که در اطرافتان می گذرد ببینید و تشخیص دهید.

ممکن است بهتر باشد این تمرین‌ ها را در روزهایی که چندین ساعت به صفحه نمایش نگاه می‌ کنید امتحان کنید تا ببینید آیا به تسکین کمک می‌ کنند یا خیر.

اگر از لنزهای تماسی یا عینک استفاده می کنید، قبل از انجام این تمرینات، بهتر است آنها را بردارید.

تغییر تمرکز

این تمرین عضلات چشم را تمرین می دهد و در عین حال توانایی تمرکز شما را نیز بهبود می بخشد.

  1. دست چپ خود را تا جایی که می‌ توانید بیرون بیاورید و انگشت شست خود را بالا ببرید.
  2. صاف بنشینید و با چشمان خود مستقیم به جلو نگاه کنید. چشمان خود را روی شست خود متمرکز کنید.
  3. بازوی خود را تا جایی که می توانید به آرامی به سمت راست حرکت دهید و چشمان خود را دنبال شست خود بگردانید.
  4. بازوی خود را در جهت دیگر به عقب حرکت دهید، بدون اینکه گردن یا چانه خود را حرکت دهید، تا جایی که چشم شما می رود، انگشت شست را دنبال کنید.
  5. این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

چرخاندن چشم

این یکی دیگر از تمرینات چشمی است که برای کمک به خستگی چشم است.

  1. صاف روی صندلی خود بنشینید و نفس عمیق بکشید.
  2. به آرامی به سقف نگاه کنید و به خودتان اجازه دهید در بالا تمرکز کنید.
  3. هر دو چشم خود را بچرخانید تا تمام راه را به سمت راست خود نگاه کنید.
  4. هر دو چشم خود را بچرخانید تا تمام راه را به پایین نگاه کنید.
  5. هر دو چشم خود را بچرخانید تا تمام راه را به سمت چپ خود نگاه کنید.
  6. به سقف نگاه کنید، سپس مستقیم به جلو نگاه کنید و نفس بکشید. قبل از تغییر جهت و حرکت دادن چشم ها در خلاف جهت عقربه های ساعت، چندین بار این کار را تکرار کنید.

پالمینگ

خوب است تمرینات چشم خود را با چند لحظه گذاشتن دست روی آن به پایان برسانید که به منظور آرام کردن شما و کمک به تمرکز شماست.

  1. دست هایتان را به هم بمالید تا گرم شوند.
  2. هر دو دست خود را روی چشمان خود قرار دهید. نوک انگشتانتان را روی پیشانی‌ تان بگذارید و اجازه ندهید کف دست‌ هایتان به چشم‌ هایتان برخورد کند – آنها باید کمی از صورتتان فاصله داشته باشند و کف دست‌ ها روی استخوان‌ های گونه‌ تان یا اطراف آن قرار بگیرند.
  3. به آرامی نفس بکشید و ذهن خود را پاک کنید. سعی کنید وقتی به تاریکی دستان خود نگاه می کنید به هیچ چیز فکر نکنید.
  4. این کار را برای چند دقیقه تکرار کنید و نفس عمیق بکشید.

نکاتی برای سلامت چشم

فراتر از انجام یوگای چشم، روش های تحقیقاتی زیادی برای حفظ سلامت چشمان شما وجود دارد.

  1. به طور منظم معاینه چشم انجام دهید. این برای تشخیص زودهنگام مشکلاتی مانند آب مروارید و گلوکوم ضروری است. همچنین این فرصت را به شما می دهد تا در مورد هر گونه نگرانی در مورد بینایی خود با پزشک خود صحبت کنید. بعد از 60 سالگی، حتی اگر بینایی 20/20 داشته باشید، باید هر سال به چشم پزشک مراجعه کنید.
  2. با استفاده از عینک آفتابی از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
  3. اگر با رایانه خود کار می کنید یا اغلب از صفحه نمایش استفاده می کنید، زمان صفحه نمایش خود را حساب کنید و هر ساعت 5 دقیقه استراحت کنید.
  4. مقدار زیادی آب بنوشید تا چشمان خود (و بقیه اعضای بدن شما) هیدراته شوند.
  5. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کیل و همچنین پرتقال و هویج بخورید.
  6. سیگار نکشید و از دود سیگار خودداری کنید.

کلام آخر

ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا ادعاهای بسیاری را که مردم در مورد یوگای چشم مطرح می کنند، تأیید کنیم. دلایلی وجود دارد که باور کنیم یوگا و سایر تمرینات چشمی ممکن است با کاهش استرس و بهبود تمرکز شما به خستگی چشم کمک کنند اما حقیقت این است که ما علم قطعی زیادی برای حمایت از این امر در اختیار نداریم.

اگر می خواهید یوگای چشم را امتحان کنید، خطر بسیار کمی وجود دارد و در بدترین حالت، یک یا دو دقیقه از زمان خود را از دست خواهید داد.

اگر نگران کاهش بینایی، خشکی چشم، آب مروارید یا فشار مکرر چشم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. یوگای چشم و سایر تمرینات چشمی، شکل قابل قبولی از درمان برای جایگزینی توصیه های پزشکی چشم پزشک نیستند.

منبع:

healthline

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی