سلامت سلامت جنسي و زناشويي

گرایش ایرومانتیک یا بی علاقه به عشق چیست؟

تقویم فارسی اندروید

اگرچه آشنایی و روابط معمولاً به عنوان اهدافی جهانی در نظر گرفته می شوند اما همه تمایلی به تجربه یک رابطه عاشقانه ندارند. فردی که ایرومانتیک است، جذابیت عاشقانه یا علاقه ای به روابط عاشقانه را تجربه نمی کند. جذابیت رمانتیک به تمایل به برقراری تماس عاطفی و تعامل با شریک زندگی اشاره دارد. با این حال، تعریف یک رابطه عاشقانه می تواند بسته به فرد متفاوت باشد.

عشق رمانتیک اغلب شامل احساسات شورانگیز، میل شدید به نزدیکی و صمیمیت عاطفی است. در مراحل اولیه یک رابطه، عشق رمانتیک می تواند قوی باشد – گاهی اوقات تا حدی که طاقت فرسا یا منحرف کننده باشد. با گذشت زمان، این احساسات اغلب به چیزی تبدیل می شود که به عنوان عشق ترحم آمیز شناخته می شود.

با این حال، افرادی که ایرومانتیک هستند، این احساس را ندارند و تمایلی به چنین احساسی ندارند. نقطه مقابل اِیرمانتیسم، رومانتیسم یا میل به یک رابطه عاشقانه است.

شیوع دقیق ایرمانتیسم مشخص نیست، اما یک مطالعه نشان داد که حدود 1٪ از افراد آسکشوال و حدود 25٪ از این افراد نیز عاشق بودند.

این مقاله در مورد اِیرومانتیسم یا آرمانتیسم، چگونگی تأثیر آن بر روابط و نکاتی در مورد مراقبت از سلامت روان خود در صورتی که خود را اِیرومانتیک می دانید، بحث می کند. همچنین در مورد اینکه چگونه می توانید از یکی از اعضای خانواده یا دوستانی که اِیرو هستند حمایت کنید.

آرومانتیسیسم گاهی اوقات با شکل اختصاری “آرو” یا “اِیرو” نیز شناخته می شود. در واژگان LGBTQIA+، “آ” یا “A” معرف ایرومانتیک و آسکشوال است.

ایرومانتیک

ویژگی های آرمانتیسم

تجربه هر کس منحصر به فرد است، بنابراین احساسات در مورد عاشقانه و روابط می تواند در بین افراد عاشق بسیار متفاوت باشد. برخی ممکن است تمایلات و انتظارات متفاوتی برای صمیمیت فیزیکی و عاطفی داشته باشند. هیچ تعریف استاندارد شده ای از آنچه که عاشقانه است وجود ندارد، بنابراین ممکن است تعریف یک فرد با تعریف دیگری متفاوت باشد.

برخی از نشانه‌ هایی که نشان می‌ دهد ممکن است ایرومانتیک باشید عبارتند از:

  • شما احساس جذابیت رمانتیک را تجربه نمی کنید.
  • شما احساس می کنید که برای احساس کامل بودن نیازی به یک رابطه عاشقانه ندارید.
  • شما “عشق” یا “عاشق” شخص دیگری بودن را تجربه نمی کنید.
  • برای ارتباط با داستان های عاشقانه مشکل دارید.

ایرومانتیک بودن به این معنی نیست که عشق را احساس یا تجربه نمی کنید. ممکن است احساسات شدید عشق به خانواده و دوستان را تجربه کنید. و تحقیقات نشان می دهد که افراد ایرومانتیک اغلب هنوز تمایل به رابطه جنسی دارند.

ایرومانتیسم در مقابل آسکشوالیتی

برخی از افراد ایرومانتیک، آسکشوال هستند، اما این دو مترادف نیستند. آسکشوال شامل فقدان علاقه یا جاذبه جنسی است. برخی از افراد آسکشوال ممکن است تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشند اما همچنان می توانند عشق بخواهند و افراد عاشق ممکن است تمایل به رابطه جنسی داشته باشند اما عاشقانه نباشد.

تحقیقات کمی در مورد عاطفه گرایی وجود دارد و تمایز بین گرایش عاشقانه و جنسی کاملاً درک نشده است. مردم گاهی اوقات در تشخیص جذابیت عاشقانه و جنسی مشکل دارند، زیرا اغلب آنها بسیار در هم تنیده هستند و مطالعه موضوع را دشوارتر می کند.

طیف های اِیرومانتیسم

هم آسکشوالیتی و هم اِیرومانتیسیسم بخشی از چیزی هستند که به عنوان هویت های طیف آسکشوال شناخته می شود. در حالی که بسیاری از افراد ایرومانتیک نیز آسکشوال هستند، افراد با هویت های جنسی مختلف نیز ممکن است خود را ایرومانتیک توصیف کنند. برای مثال، شخصی ممکن است خود را به عنوان یک دوجنسه ایرومانتیک، یک لزبین ایرومانتیک یا یک همجنسگرای ایرومانتیک توصیف کند.

هویت های دیگر در طیف ایرومانتیک عبارتند از:

  • خاکستری-عاشقانه یا خاکستری-جنسی: این اصطلاحات به افرادی اطلاق می شود که چیزی بین ایرومانتیک و رمانتیک و آسکشوال و جنسی قرار می گیرند. آنها ممکن است برخی از احساسات عاشقانه یا جنسی را تجربه کنند اما فقط تحت شرایط خاصی.
  • دمیرومانتیک یا دمیسکشوال: این اصطلاحات به افرادی اطلاق می شود که تنها پس از ایجاد یک پیوند عاطفی، احساسات عاشقانه یا جنسی را با فرد دیگری تجربه می کنند.
  • لیترومانتیک یا آکویرومانتیک: این اصطلاحات به افرادی اطلاق می شود که ممکن است احساسات عاشقانه نسبت به افراد دیگر داشته باشند اما تمایلی به بازگشت آن احساسات را ندارند. اگر آن احساسات متقابل باشد، جاذبه از بین می رود.
  • روابط متقابل: این اصطلاحات به افرادی اطلاق می شود که تنها در صورتی یک جاذبه عاشقانه یا جنسی را تجربه می کنند که بدانند طرف مقابل نیز همین احساس را دارد.

چگونه آرمانتیسم بر روابط تأثیر می گذارد

توجه به این نکته مهم است که افراد عاشق هنوز ممکن است درگیر روابط صمیمی یا جنسی باشند. با این حال، این روابط ممکن است متفاوت از روابط عاشقانه به نظر برسند.

چنین مشارکت هایی ممکن است شامل داشتن یک رابطه انحصاری، زندگی مشترک، محبت و داشتن رابطه جنسی باشد. افراد اِیرومانتیک ممکن است ازدواج کنند، بچه دار شوند و تشکیل خانواده بدهند.

  • انگیزه های فراتر از عشق، مانند میل به خانواده یا فرزندان، برخی از دلایلی هستند که افراد ممکن است به دنبال یک رابطه باشند.
  • افراد اِیرومانتیک ممکن است روابطی را برای دادن یا دریافت محبت و مراقبت دنبال کنند. فقدان علاقه عاشقانه یا جنسی به این معنا نیست که فرد صمیمیت، تعهد یا حمایت عاطفی نمی خواهد.
  • آنها ممکن است روابطی بر اساس علایق مشترک، احترام متقابل یا نزدیکی عاطفی ایجاد کنند. با این حال، چنین روابطی ممکن است بر اساس یک حس آشناتر یا افلاطونی از عشق باشد تا یک حس عاشقانه.

برخی از افراد اِیرومانتیک ممکن است وارد چیزی شوند که به عنوان شراکت دگرباش-افلاطونی یا QPP نامیده می شود. این شراکت ها ماهیت افلاطونی دارند، اما دارای همان میزان تعهدی هستند که یک شراکت عاشقانه، از جمله زندگی مشترک و تصمیم گیری با یکدیگر دارد.

چالش ها

انتظارات اجتماعی می تواند چالش هایی را برای افرادی که خود را آرومانتیک می دانند ایجاد کند. فشار اجتماعی بسیار زیادی بر افراد برای یافتن شریک زندگی، تعهد و بچه دار شدن وجود دارد. افرادی که تمایلی به چنین چیزی ندارند، اغلب تحت فشار قرار می گیرند تا به هر حال زندگی کنند، ازدواج کنند و بچه دار شوند. کسانی که این کار را نمی کنند اغلب این احساس را دارند که مشکلی در آنها وجود دارد یا اینکه آنها چیزی را از دست می دهند.

محتوای عاشقانه در رسانه های پرمخاطب نیز گاهی اوقات می تواند برای کسانی که آرو هستند چالش هایی ایجاد کند. در حالی که برخی از افراد اِیرومانتیک ممکن است از فیلم‌ ها، کتاب‌ ها و برنامه‌ های تلویزیونی عاشقانه‌ محور لذت ببرند، برخی دیگر ممکن است از چنین تصاویری احساس بی‌ تفاوتی یا حتی منزجر شدن کنند.

آماتونورمیویتی

Amatonormivity اصطلاحی است که برای توصیف انتظارات جامعه در مورد اِیرومانتیک ابداع شده است. از آن برای توصیف فشار برای یافتن و اولویت دادن به عشق، ازدواج و تک همسری استفاده شده است.

برخی از محققان گوشزد کرده‌ اند که غیرعادی بودن یک انگ اجتماعی پیرامون مجرد بودن ایجاد می‌ کند و می‌ تواند افراد را برای وارد شدن یا ماندن در روابط ناسالم تحت فشار قرار دهد.

چگونه از کسی که اِیرومانتیک است حمایت کنیم

اگر دوست یا عزیزی دارید که اِیرومانتیک است، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا یک دوست و متحد حمایت کننده باشید:

  • به جهت گیری عاشقانه آنها احترام بگذارید: ممکن است تمام جنبه های اِیرومانتیک بودن را به طور کامل درک نکنید، اما باید به احساسات آنها احترام بگذارید. به آنچه آنها می گویند گوش دهید و از آنها بپرسید که برای رفع نیازهای آنها چه کاری می توانید انجام دهید و حمایت خود را نشان دهید.
  • آنها را نادیده نگیرید: به خاطر داشته باشید که مردم بهتر از هر زمان دیگری خود و احساسات خود را درک می کنند. احساسات آنها را نادیده نگیرید یا اصرار نکنید که احساس خود را تغییر می دهند. سعی نکنید افراد را وارد موقعیت های عاشقانه ای کنید که به آنها علاقه ای ندارند.
  • حدس و گمان نزنید: از تصورات غلط رایج در مورد افراد اِیرومانتیک اجتناب کنید، مانند این که آنها سرد هستند یا اینکه شاید مناسبی را ملاقات نکرده‌ اند. اگر سؤالی دارید محترمانه رفتار کنید و توجه داشته باشید که ممکن است آن فرد مایل به اشتراک گذاری نباشد. بپرسید آیا اشکالی ندارد که سؤال بپرسید و در مورد آنها بیشتر بدانید.

مراقبت از خود

افراد اِیرومانتیک اغلب با انگ و تصورات نادرست در مورد جهت گیری عاشقانه خود مواجه می شوند. برخی دیگر گاهی فکر می کنند که عاشق نیستند یا در نهایت تغییر می کنند و روابط عاشقانه ایجاد می کنند. برخورد با این شایعات گاهی اوقات باعث می شود افراد احساس انزوا کنند یا تحت فشار قرار بگیرند تا با انتظارات دیگران مطابقت پیدا کنند.

در حالی که ممکن است دوست نداشته باشید روابط عاشقانه داشته باشید، داشتن حمایت اجتماعی برای سلامت روان و رفاه شما مهم است. بر ایجاد روابط قوی با افراد دیگر خارج از زمینه های عاشقانه تمرکز کنید. مهم است به یاد داشته باشید که اشکال دیگر عشق کمتر از عشق رمانتیک اهمیت ندارند.

اگر اِیرومانتیک هستید، برای شرکت در موقعیت‌ های عاشقانه یا جنسی که با آنها راحت نیستید، تحت فشار قرار نگیرید. خودتان را مجبور به انجام کارهایی برای برآورده کردن انتظارات دیگران یا به دلیل فشار اجتماعی نکنید.

حرف آخر

در حالی که اِیرومانتیک اغلب به اشتباه تحت عنوان سرد یا بی احساس در نظر گرفته می شوند، مهم است که به یاد داشته باشید افرادی که به عنوان آرو شناخته می شوند، احساسات و تجربیات مختلفی دارند. برخی ممکن است از صمیمیت فیزیکی لذت ببرند و برخی نه. برخی ممکن است خواهان تعهد بدون انتظار یک رابطه عاشقانه باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند که اصلاً رابطه عاشقانه نداشته باشند.

اگر فکر می کنید ممکن است اِیرومانتیک باشید، مهم است به یاد داشته باشید که شما به تنهایی می توانید تصمیم بگیرید که چه احساسی دارید و چگونه آن احساسات را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی