سلامت سلامت جنسي و زناشويي

چگونه پوکی استخوان می تواند بر سلامت جنسی تأثیر بگذارد

تقویم فارسی اندروید

پوکی استخوان با سطوح هورمونی در بدن مرتبط است که می تواند بر سلامت جنسی تأثیر بگذارد. به طور خاص، کاهش طبیعی هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون با افزایش سن می تواند به نازک شدن و ضعف استخوان ها کمک کند.

در این مدت، غیرمعمول نیست که با مسائل مربوط به سلامت جنسی مانند اختلال نعوظ، ناراحتی در حین رابطه جنسی یا کاهش میل جنسی روبرو شوید.

این مقاله چگونگی ارتباط پوکی استخوان با سلامت جنسی، نکاتی در مورد گزینه های درمانی و زمان مراجعه به یک پزشک را مورد بحث قرار می دهد.

سلامت جنسی

ارتباط بین مشکلات جنسی و پوکی استخوان چیست؟

مشکلات سلامت جنسی، مانند اختلال نعوظ (ED) و خشکی واژن، اغلب می توانند با پوکی استخوان همراه باشند. محققان فکر می کنند این ارتباط به دلیل نقش کلیدی هورمون های جنسی در سلامت استخوان است.

یک مطالعه نشان داد که پوکی استخوان در مردان مبتلا به ED سه برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که تجربه مسائل مربوط به سلامت جنسی مانند خشکی واژن پس از یائسگی با پوکی استخوان مرتبط است.

علائم و تفاوت های جنسیتی

پوکی استخوان در افرادی که سطوح پایین‌ تری از هورمون‌ های جنسی در بدن دارند، شایع‌ تر است زیرا استروژن و تستوسترون نقش مهمی در محافظت از استخوان دارند. برای زنان، این معمولاً زمانی اتفاق می‌ افتد که یائسگی به پایان می‌ رسد، زیرا تخمدان‌ ها استروژن کمتری تولید می‌ کنند. به طور مشابه، با افزایش سن مردان، تولید تستوسترون کاهش می یابد.

به نظر می رسد که هر دو جنسیت به طور متفاوتی تأثیر پوکی استخوان بر سلامت جنسی شان را مشاهده می کنند. تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین اختلال نعوظ در مردان مبتلا به پوکی استخوان منتشر شده است، در حالی که مطالعات کمتری ارتباط بین اختلال عملکرد جنسی زنان، یائسگی و پوکی استخوان را نشان داده است.

تخمین زده می شود که حدود 10 میلیون بزرگسال 50 ساله و بالاتر در ایالات متحده به پوکی استخوان مبتلا هستند و این وضعیت تقریباً چهار برابر بیشتر از مردان شایع است.

مردان

اگرچه مردان تقریباً به اندازه زنان به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند اما تحقیقات نشان می دهد که مردان مبتلا به ED در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

علائم اختلال نعوظ می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا مشکل در نعوظ
  • از دست دادن نعوظ قبل از پایان آمیزش جنسی
  • مشکل در عملکرد در حین رابطه جنسی
  • انزال زودرس یا تاخیری

در یک مطالعه، گروهی که بالاترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را داشتند، مردان 40 تا 59 ساله مبتلا به ED بودند. محققان توصیه می‌ کنند که همه مردان مبتلا به پوکی استخوان از نظر ED مورد ارزیابی قرار گیرند و مردانی که قبلاً مبتلا به ED تشخیص داده شده‌ اند از نظر مسائل مربوط به تراکم استخوان مانند پوکی استخوان ارزیابی شوند.

زنان

زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان پوکی استخوان را تجربه می کنند و همچنین ممکن است مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی را نیز تجربه کنند. محققان معتقدند که این بیشتر به دلیل کاهش قابل توجه سطح استروژن و تستوسترون در حوالی مرحله یائسگی است.

به عنوان مثال، معمولاً علائمی مانند زیر وجود دارد:

  • خشکی واژن
  • درد هنگام مقاربت
  • عدم تحریک جنسی

کارشناسان در سراسر جهان به دنبال راه حل هایی برای درمان پوکی استخوان و اختلال عملکرد جنسی در زنانی هستند که به یائسگی رسیده اند. برخی از درمان های بالقوه مورد مطالعه عبارتند از:

  • درمان با استروژن و تستوسترون درمانی
  • استفاده از داروی استروئیدی مصنوعی تجویزی Tibolone
  • تجویز داروهای مورد استفاده برای درمان ED برای مردان و زنان
  • آزمایش داروهای تعدیل کننده گیرنده استروژن انتخابی (SERM ها) هورمون درمانی برای سرطان سینه برای تسکین خشکی واژن و افزایش میل جنسی

قبل از اینکه این درمان ها در نظر گرفته شوند، تأیید شوند و برای استفاده در ایالات متحده توصیه شوند، به شواهد بیشتری نیاز است.

مشکلات جنسی ناشی از پوکی استخوان چگونه درمان می شوند؟

افرادی که مشکلات اختلال عملکرد جنسی را در کنار پوکی استخوان تجربه می کنند، باید قبل از تنظیم برنامه یا داروهای خود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند. اطمینان از اینکه برنامه درمانی پوکی استخوان شما در مسیر درستی قرار دارد، مکان خوبی برای شروع است.

گزینه های درمانی برای پوکی استخوان عبارتند از:

  • داروهای تجویزی، معروف به بیس فسفونات ها، اغلب برای کمک به کاهش تحلیل استخوان تجویز می شوند.
  • هورمون درمانی می تواند به افزایش سطح استروژن و یا تستوسترون کمک کند و تراکم استخوان را حفظ کند.
  • اصلاح سبک زندگی، مانند تغییر رژیم غذایی برای گنجاندن مواد مغذی خاص و اضافه کردن تمرینات مقاومتی به برنامه تمرینی شما می تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند.
  • ممکن است برای درمان و پیشگیری از شکستگی های بیشتر استخوان، روش های جراحی، از جمله ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی یا فیوژن ستون فقرات توصیه شود.
  • درمان‌ های سلامت روان، مانند گفتگو درمانی یا گروه‌ های حمایتی، می‌ توانند از بهزیستی روان‌ شناختی حمایت کنند.

تشخیص پوکی استخوان

یک زندگی جنسی سالم نیز ممکن است به بهبود سلامت کلی کمک کند. گزینه های درمانی بالقوه برای اختلال عملکرد جنسی عبارتند از:

  • گزینه‌ های درمانی اختلال نعوظ (ED) می‌تواند شامل داروهای تجویزی، درمان جایگزین تستوسترون، مشاوره و تغییر سبک زندگی باشد.
  • گزینه های درمان اختلال عملکرد جنسی زنان ممکن است شامل چسب تستوسترون برای افزایش میل جنسی، روان کننده برای خشکی واژن و اجتناب از موقعیت های جنسی که باعث ناراحتی می شود باشد.
  • گفتار درمانی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان و شرکای آنها ممکن است سلامت کلی جنسی آنها را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که ترکیب این روش با دارو به بهبود علائم ED و رضایت جنسی کمک می کند.

خلاصه

بین پوکی استخوان و مسائل مربوط به سلامت جنسی، مانند اختلال نعوظ (ED) و خشکی واژن ارتباط وجود دارد. کارشناسان بر این باورند که سطوح پایین تر هورمون های جنسی با افزایش سن باعث تغییرات استخوانی می شود که منجر به پوکی استخوان می شود و احتمال مشکلات اختلال عملکرد جنسی را افزایش می دهد. افراد مبتلا به پوکی استخوان که شرایطی مانند ED یا رابطه جنسی دردناک را تجربه می کنند باید با یک پزشک مشورت کنند تا در مورد گزینه های درمانی صحبت کنند.

حرف آخر

ابتلا به پوکی استخوان شایع است. تجربه مشکلات اختلال عملکرد جنسی نیز رایج است. فقط بدانید که نیازی نیست به خاطر این شرایط زندگی جنسی یا صمیمیت فیزیکی خود را کنار بگذارید. با یک پزشک تماس بگیرید تا مکالمه را ادامه دهید تا همچنان بتوانید درگیر روابط رضایت بخش باشید – صرف نظر از شرایط فیزیکی مانند پوکی استخوان.

سوالات متداول

آیا پوکی استخوان بر میل جنسی شما تأثیر می گذارد؟

از آنجایی که پوکی استخوان با سطوح پایین تر هورمون های جنسی مرتبط است، ممکن است با این وضعیت کاهش میل جنسی را تجربه کنید. اگر این آزاردهنده است، بدانید که گزینه‌ های درمانی تجویزی برای کمک به افزایش سطح هورمون یا هدف قرار دادن مسائل خاص در دسترس هستند.

آیا رابطه جنسی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بی خطر است؟

برای افراد مبتلا به پوکی استخوان طبیعی است که نگران فشار یا وزن استخوان هایشان باشند. کارشناسان می گویند به طور کلی ادامه زندگی جنسی منظم با پوکی استخوان بی خطر است. حرکت بدنی و ورزش اغلب بخشی از یک برنامه درمانی است. اگر در مورد اینکه چگونه یک زندگی جنسی فعال ممکن است بر پوکی استخوان تأثیر بگذارد، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی